تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
ارشاد برای صدور مجوز کنسرت شجریان اعلام آمادگی کرد

تزریق شادی به سبک هنرمندان

News Image Lead

صحبت از نرخ ارز، قیمت اجناس، تعطیلی بازار، تحریم‌ها، احتمال جنگ و... این روزها نقل محافل مردم شده است و هر لحظه جامعه به سمت ناامیدی و نگرانی بیشتر سوق پیدا می‌کند. در این بین یک «ژن خوب» واقعی با پستی در صفحه اینستاگرام خود لحظاتی لبخند را به لب مردم آورد.

کد خبر: ۵۹۹۵
۱۵:۴۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: فشارهای اقتصادی و حمله همه جانبه‌ اقتصادی ترامپ به ایران باعث موجی از ناامیدی، نگرانی و بی‌اعتمادی به آینده در بین ملت ایران شده است. از این‌رو بسیاری از روان‌شناسان، جامعه‌شناسان و حتی سیاستمداران نسبت به جامعه‌ای که مانند بمب هرلحظه ممکن است منفجر شود ابراز نگرانی می‌کنند. قسمت جالب ماجرا اینجاست که در این برهه حساس مسئولین سکوت اعجاب‌انگیز در پیش گرفته‌اند و حتی برای اثبات سلامتی و رفع نگرانی مردم نیز خودی نشان نمی‌دهند.

با این احوال هنرمندان سعی کردند در این شرایط سخت و بی‌ثبات در کنار مردم و هم‌قدم با آنها حرکت کنند. هنرمندانی که بارها کنسرت‌هایشان و یا آلبوم‌هایشان مورد بی‌مهری قرار گرفته است؛ اما باز در کنار مردم می‌ایستند و برای تزریق شادی به جامعه با سبک خود آستین‌ها را بالا می‌زنند.

حرکت تحسین‌ برانگیز یک ژن خوب
«همایون شجریان»، ژن خوب استاد «محمدرضا شجریان» همانطور که انتظار می‌رفت بهترین عکس‌العمل را نسبت مشکلات این روزهای جامعه نشان داد. وی در اینستاگرام خود نوشت: «عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنانچه مشکل مجوز نباشد سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد. دوستان مهربانم، در پاسخ به پیگیری شما عزیزان به اطلاع‌تان می‌رسانم از اجرای کنسرت «ایران من» در سال گذشته که نیت کرده بودیم به قسمتی از درد و رنج زلزله‌زدگان کرمانشاه بپردازیم، چنین مقرر شد که با نظارت و همت دوست گرامی جناب متین، مجموعا چهارصد یخچال و کولر تهیه و به خانواده‌های مصیبت دیده اهدا شود. باشد که این ناقابل مقبول درگاه معشوق قرار گیرد. سلامت و برقرار باشید».
 
اعلام این تصمیم از سوی این خواننده سنتی و تلفیقی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. چند تن از کاربران نیز برای همایون شجریان نوشته‌اند که «ژن خوب» واقعی اوست نه فرزند محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهوری که در یک برنامه تلویزیونی دلیل موفقیت خود را «ژن خوب» ذکر کرده بود.

این حرکت نمادین روشی قابل تقدیر برای شاد کردن جامعه است و صدالبته کنسرت باید در محوطه‌ای بسیار وسیع و باز در شهر تهران برگزار شود تا طیف گسترده‌ای از مردم که هیچ‌گاه توان مالی حضور در کنسرت‌های موسیقی را نداشته و ندارند، بتوانند در این روزهای سخت، از این فرصت بهره ببرند.

طرح کنسرت خیابانی همایون شجریان پس از کنسرت نیم‌بهای سیامک عباسی مطرح شده است. پیش از این سیروان خسروی به دلیل همراهی با وضعیت معیشتی مردم کنسرتش را لغو کرد و در ادامه، همایون شجریان برگزاری دور تازه کنسرت ـ تئاتر سی را با عنوان مشابه لغو کرد و در این میان، جشن خانه سینما نیز به بهانه همراهی با مردم لغو شد.

اما نباید فراموش کرد که مردم یک کشور بیش از همه چیز به شادی و نشاط و امید نیاز دارند و در کشورهای دیگر جهان با برگزاری کارناوال‌ها و مراسم‌های شاد سعی بر گسترش شادی دارند. اینکه هنرمندان در مقابل شرایط سخت، تنها به بی‌عملی روی بیاورند و به یک رشته نقد در فضای مجازی دست بزنند، تأثیر عمیقی در فضای عمومی ندارد و کمکی به شرایط حال حاضر نمی‎‌کنند.

نمونه این جریان را می‌توان در جریان جنگ مصر با اسرائیل دنبال کرد که روزگار سختی برای مردم مصر بود و یکی از خوانندگان مشهور مصر، نه تنها در فضاهای عمومی اجراهایی داشت، بلکه حتی به جبهه جنگ رفت و برای سربازان اجرا کرد تا قوت قلبی برای مردم مصر باشد و به همین دلیل، نه تنها محبوب‌ترین خواننده مصر بلکه یکی از محبوب‌ترین خوانندگان جهان عرب شد.

امیدوار هستیم که هر چه زودتر این کنسرت مجوزهای لازم را بگیرد و این شکل از هنرنمایی برای مردم به حرکت نمادین و به یک رویکرد همگانی تبدیل شود.
 
تزریق شادی به سبک هنرمندان
همراهی مسئولین در تزریق شادی
در شرایط حساس کنونی انتظار می‌رود که مسئولین سنگ‌اندازی نکنند و در این حرکت نمادین همراهی کنند و هر چه زودتر مجوزهای لازم کنسرت خیابانی همایون شجریان صادر شود.

طبق گزارش خبرگزاری مهر، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از هنرمندانی که در همه فراز و فرودهای تاریخی، کنار مردم ایستاده‌اند؛ برای صدور سریع مجوزهایی برای این کنسرت‌ها آمادگی خود را اعلام می‌کند و امیدوار است در این راه از همکاری و همیاری سایر ارگان‌ها و نهادهای موثر به ویژه شهرداری‌های کشور و نیروی انتظامی برخوردار باشد.

پس از انتشار این متن، خانه موسیقی نیز اعلام کرد که آمادگی لازم برای پیگیری برگزاری کنسرت خیابانی رایگان همایون شجریان و هنرمندان دیگر را دارد.

همچنین مخبر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگویی رسانه‌ای از آمادگی مدیریت شهری برای برگزاری کنسرت خیابانی و رایگان همایون شجریان خبر داد.

«حجت نظری»، عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت: «همایون شجریان اعلام کرده است که در فضای باز و برای همه مردم کنسرتی برگزار کند و این اتفاق مبارک و میمونی است چراکه در این روزها برگزاری کنسرت آن هم از سوی یک خواننده محبوب باعث کاهش دغدغه‌های این روزهای مردم می‌شود و بسیار از این خواننده تشکر می‌کنم. هر چه در توان داشته باشیم برای برگزاری این کنسرت انجام خواهیم داد تا همایون شجریان مجوزهای لازم را برای آن دریافت کند».

«محمدعلی کریمی»، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران در واکنش به اعلام آمادگی همایون شجریان برای برگزاری کنسرت خیابانی گفت: «شهرداری تهران نیز ضمن تقدیر از این اقدام امید آفرین، تمام قد آماده است در برگزاری این اتفاق مبارک، همراهی‌های لازم را داشته باشد».
 
اگر کنسرت خیابانی همایون شجریان برگزار شود اولین بار است که مردم در خیابان در کنار یکدیگر شاهد یک رخداد هنری به این سبک خواهند بود؛ اما باید دید مسئولین امر تا چه میزان در این رویکردها برای تزریق شادی به سبک هنری همراه هستند و مجوزهای لازم داده می‌شود یا خیر؟ 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی