تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
میدل ایست آی:

کیفرخواست دادستانی ترکیه ابعاد جدیدی از قتل خاشقجی را برملا می‌کند

یک نشریه چاپ انگلیس نوشت کیفرخواست دادستانی ترکیه درباره قتل جمال خاشقجی ناراضی مقتول سعودی بیانگر لاپوشی دولت ریاض از این پرونده است.

کد خبر: ۵۹۳۷۷
۱۳:۳۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹

کیفرخواست دادستانی ترکیه ابعاد جدیدی از قتل خاشقجی را برملا می‌کند

دیدارنیوز ـ  گزارش میدل ایست آی حاکی است، این کیفرخواست که دفتر دادستانی استانبول ماه گذشته آن را تنظیم کرد به نقل از شاهدان عینی توضیح می‌دهد که جوخه مرگ مامور قتل خاشقجی چگونه در اقامتگاه کنسول عربستان در استانبول تردد کرده و این که وی، با چه تهدیداتی مواجه شده است.
 
جمال خاشقجی، ناراضی سعودی و ستون نویس روزنامه واشنگتن پست در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ (۱۰ مهر ۱۳۹۷) پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. میدل ایست آی با بیان آنکه به این سند دادستانی دست یافته است، می‌نویسد بر اساس این کیفرخواست محققان این پرونده که به دنبال جسد وی بوده اند، بر یک چاه و نیز تنور تمرکز کرده اند که در اقامتگاه سرکنسول عربستان قرار دارد، اما هنوز نتوانسته اند راز ناپدید شدن وی را کشف کنند.
 
این کیفرخواست به نقل از یک تکنسین محلی که برای کنسولگری عربستان کار می‌کند، می‌افزاید وی به دنبال قتل خاشقجی، دو عضو جوخه مرگی را در باغ اقامتگاه دیده است که برای قتل وی به آنجا اعزام شده بودند.
 
این شاهد افزود به او گفته بودند که گروهی از مهندسان به آنجا آمده اند تا درهمان روزِ قتل خاشقجی، اقامتگاه را بازسازی کنند و اینکه از او نیز خواسته شد به آن‌ها کمک کند. وقتی که او وارد باغ اقامتگاه شد، تعداد زیادی از افراد را مشاهد کرد که با عجله این طرف و آن طرف می‌رفتند.
 
وی همچنین گفت تمام افراد حاضر در اقامتگاه عجله داشتند و این که از او خواسته شد سریعا باغ را ترک کند. >
 
یک شاهد دیگر هم که در رستورانی در آن محل کار می‌کند، گفته است یک ساعت پیش از قتل، دو نفر که هم ترکی و هم عربی صحبت می‌کردند، مقداری گوشت خام از مغازه آن‌ها خریدند.
 
به نوشته میدل ایست آی، این جزییات با تصاویر ارائه شده از تحرکات جوخه مرگ که در گزارش‌ها و تحقیقات پیشین ارائه شده است، همخوانی دارد. عوامل عربستان که برای ردیابی خاشقجی به استانبول آمده بودند، تلاش کردند تمام ردپا‌های خود را کاملا پاک کنند. زمانی هم که محققان ترک به کنسولگری راه داده شدند، تمام سطوح ساختمان، سائیده و دیوار‌ها با رنگ تازه نقاشی شده بودند.
 
به دنبال قتل خاشقجی، مشخص شده است که عوامل سعودی در جایی نزدیک اقامتگاه سرکنسول جلسه داشتند. بقایای جسد این خبرنگار هم هرگز پیدا نشد، اما منابع مطلع از تحقیقات پیشتر به میدل ایست آی گفته اند که احتمالا از تنور موجود در آن اقامتگاه برای از بین بردن بقایای جسد، استفاده شده است.
 
میدل ایست آی در فوریه ۲۰۱۹ نیز به یک گزارش پلیس دست یافت که نشان می‌داد دمای آن تنور تا ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسید، یعنی دمایی که برای از بین بردن تمام اطلاعات مرتبط با DNA جسد کافی است بدون آنکه هیچ اثری باقی بماند.
 
یک منبع ترک به میدل ایست آی گفت نمونه برداری از آب چاه کافی نیست، زیرا گروه ترور می‌توانست بقایای جسد خاشقجی را در کیسه‌های کاملا دربسته قرار داده و در چاه رها کند. 
 
یک نکته دیگر که از این کیفرخواست آشکار شده آن است که پلیس تلاش کرد به محتوای آی فون و آی پد خاشقجی دسترسی داشته باشد، اما شرکت اپل که تولید کننده این اقلام است، به این درخواست‌ها پاسخی نداد. 
 
این سند علیه ۲۰ متهم صادر شده، و در میان آن‌ها "احمد العسیری" معاون سابق رئیس کل اطلاعات، و نیز "سعود القحطانی" مشاور سابق دادگاه سلطنتی عربستان دیده می‌شوند که به" تحریک برای قتل از پیش طراحی شده با نیات شوم" متهم هستند. در میان دیگر متهمان، "ماهر عبدالعزیز مطرب" دپیلمات و افسر اطلاعاتی سابق هم وجود دارد. بر اساس گزارشات، وی در تصاویر فراوانی در کنار "محمد بین سلمان" ولیعهد عربستان دیده شده است. 
 
عربستان سعودی تحقیقات و محاکماتی را درباره این پرونده قتل انجام داده است که کارشناسان سازمان ملل و همچنین سازمان‌های حقوق بشری آن را به خاطر ابهامات موجود و نیز مبرا کردن العسیری و قحطانی، محکوم کرده اند. یک نماینده ترکیه اجازه یافت در محاکمات حاضر باشد و براساس کیفرخواست دادستانی استانبول، به نقل از این فرد قید شده است تمام افرادی که در عربستان محاکمه شدند، اصرار داشتند که پلیس آن‌ها را تحت فشار قرار داده است تا اظهارات مشخصی را بیان کنند. متهمان اصرار داشتند که یک همکار محلی در این قتل وجود داشت که جسد را معدوم کرد. محققان ترک، اما می‌گویند جسد را خودِ متهمان نابود کردند. 
 
در این کیفرخواست تعدادی از تصاویر به دست آمده از لپ تاپ خاشقجی از جمله اسکرین شات‌های کاربران توئیتر دیده می‌شود که به وی توهین و او را به قتل تهدید می‌کنند. علاوه بر آن، به تنش بین خاشقجی و خانواده سلطنتی عربستان به ویژه محمد بن سلمان با جزییات اشاره شده است. 
 
دوستان خاشقجی از جمله "ایمن نور" نامزد سابق ریاست جمهوی مصر به محققان در این پرونده گفته اند که وی مکررا از جانب قحطانی تحت فشار بود و این که او را "سگ" خطاب می‌کرد. خاشقجی همچنین به نور گفته بود که بعد از انتصاب محمد بن سلمان، بسیاری از شاهزاده‌های سعودی نامه‌ای به پادشاه نوشتند و خواستار برکناری ولیعهد شدند، ولی تمام شاهزادگان و مقاماتی که این نامه را امضا کرده بودند متعاقبا دستگیر شدند، از جمله "الولید بن طلال" که به کودتا علیه بن سلمان متهم شد. 
 
در دسامبر گذشته یک دادگاه عربستان پنج نفر را در خصوص قتل خاشقجی به مرگ محکوم کرد. سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا هم اعلام کرد تقریبا قاطعانه به این نتیجه رسیده است که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را امضا کرده است، مساله‌ای که تمام سناتور‌های امریکایی آن را تایید کردند.
منبع: الف
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی