تیتر امروز

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

عمان حادثه اصفهان را محکوم کرد/ رئیس کمیسیون اروپا خواستار خویشتن‌داری شد/ مخالفت چین با تشدید تنش‌ها

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
درباره پسری که می‌خواهد بهترین بازیکن جهان شود

آرات؛ استعداد حقیقی یا شاخ مجازی؟!

اینکه آرات واقعا چقدر در فوتبال استعداد دارد و در آینده چقدر احتمال دارد که سر از باشگاه بزرگی مثل بارسلونا در بیاورد به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، اما آنچه در همین حال قابل ردگیری است سوء استفاده پدر از این عروسک کوکی است. به نظر می‌آید بابای آرات بیش از آنکه متوجه تاثیرات ویرانگر این همه هیاهو برای فرزندش باشد در تلاش برای به دست آوردن درآمد و تامین هزینه‌هایی است که در دیار غربت برای این پدر و پسر وجود دارد.

کد خبر: ۵۹۲۳۶
۱۸:۰۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ آرش راهبر: میان این همه گرفتاری ریز و درشتی که فوتبال ایران به آن دچار است و بدبختی‌هایی که گریبان استقلال و پرسپولیس و تیم ملی را گرفته، ماجرا‌های یک بازیکن خردسال که تبلیغات زیادی هم در مورد آن صورت گرفته، مثل یک مهمان ناخوانده پایش به وسط معرکه باز شده است. آرات حسینی ۶ ساله که این روز‌ها در آکادمی فوتبال باشگاه لیورپول انگلستان تمرین می‌کند و قبلا در گفت و گویی در تهران گفته که می‌خواهد بهترین فوتبالیست جهان شود خیلی زودتر از زمانی که باید، افتاده در وسط حاشیه‌های مخرب فوتبال و البته برای عبور از این بحران بزرگ در دوران خردسالی، همچنان باید متکی به پدرش یعنی «بابای آرات» باشد!
 
آرات، استعداد حقیقی یا شاخ مجازی؟!

آرات البته از دوران طفولیت پایش به بازار رسانه باز شد و جدا از پدرش، مدعیان زیادی خود را کاشف دوم این استعداد ورزشی می‌دانند. تصویر کودکی دو ساله با مو‌های بلند که از در و دیوار بالا می‌رفت و روی کابینت آشپزخانه پشتک وارو می‌زد را قطعا خیلی از ایرانی‌ها دیده اند و در طول این ۴ سال نیز آرات میهمان خیلی از شو‌های تلویزیونی داخلی بوده است. به موازات شهرتی که برای این کودک شگفت انگیز در ایران شکل گرفت، اما نمایش‌های اجرا شده نیز بزرگ‌تر شد و حالا از او به عنوان یک استعداد بزرگ فوتبال و حتی القابی مثل جانشین لیونل مسی و کریس رونالدو یاد می‌شود. عناوینی که البته بیشتر ساخته و پرداخته ماشین تبلیغاتی رسانه‌های مجازی است.

در تازه‌ترین جنجال نیز آرات به موضوعی برای جنب و جوش زامبی‌های فضای مجازی تبدیل شده و دو روزی است که طرفداران این «سامسون» کوچولو و امیر تتلو به صفحه اینستاگرامی علی کریمی هجوم برده اند که چرا شماره ۸ جادویی پرسپولیس و تیم ملی از استعداد تازه فوتبال جهان حمایت نکرده است! شاید در نگاه نخست، تصور بروز چنین ماجرا‌هایی برای یک کودک ۶ ساله غیرممکن باشد و غیر قابل هضم، اما توجه به این نکته که آرات حدود ۲.۶ میلیون فالوئر در اینستاگرام دارد کمی ماجرا را روشن‌تر می‌کند. البته این تعداد فالوئر برای کاربران ایرانی چندان غیرعادی نیست، اما در جا‌های دیگر که حتی شهرت هم برای خودش حساب و کتابی دارد احتمالا چیزی فراتر از استعداد، نگاه‌ها را به این کودک پرجنب و جوش و عضلانی جلب می‌کند.

در فهرست دنبال کنندگان آرات نام‌های بزرگی مثل آنتونی جاشوا و لوئیز گارسیا که هر دو بوکسور‌های حرفه‌ای بسیار مشهوری هستند و حتی ریو فردیناند هم دیده می‌شود، نام آورانی که با وجود شناخته شدگی در همه دنیا حداکثر دو سه برابر آرات کوچولو دنبال کننده دارند. در واقع آرات بیش از آن که در فوتبال به جایی رسیده باشد نشان داده که در فضای مجازی (البته با کمک پدرش) استعداد بیشتری دارد. فضای مجازی حالا سایه‌ای بسیار بزرگتر از خود آرات در فضای مجازی درست کرده که می‌تواند گودالی سهمگین پیش پای او باشد.

اینکه آرات واقعا چقدر در فوتبال استعداد دارد و در آینده چقدر احتمال دارد که سر از باشگاه بزرگی مثل بارسلونا در بیاورد به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، اما آنچه در همین حال قابل ردگیری است سوء استفاده پدر از این عروسک کوکی است. به نظر می‌آید بابای آرات بیش از آنکه متوجه تاثیرات ویرانگر این همه هیاهو برای فرزندش باشد در تلاش برای به دست آوردن درآمد و تامین هزینه‌هایی است که در دیار غربت برای این پدر و پسر وجود دارد.  تنها راه کسب درآمد برای آرات و پدرش، استفاده از ظرفیت‌های صفحات اجتماعی، سایت یوتیوب و کاسبی از راه تبلیغات است. البته که کسب درآمد از این طریق نه غیرقانونی و نه خلاف عرف است، اما آنچه مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته، استثمار یک کودک توسط پدری است که ظاهرا همسر و دختر خردسالش را ترک کرده و در بابل تنها گذاشته و حالا به هوای فروش استعداد دیگر فرزندش، دور دنیا می‌چرخد.

اینکه کودک خردسالی در سن و سال آرات را می‌توان از حالا «بهترین فوتبالیست جهان» دانست یا نه سوال مهمی است. در دنیا استعداد‌های بسیار زیادی وجود داشته اند که شکوفا نشدند، اما قطعا آن‌هایی که کار سخت و تمرین مداوم را در پیش گرفتند حتما به بالاترین آرزو‌ها نیز دست یافتند. یک مثل انگلیسی می‌گوید: Hard work beats talent یعنی تلاش سخت استعداد را هم مغلوب می‌کند. آیا آرات با حواشی بزرگی که در اطرافش دارد می‌تواند بر تمرین و تلاشش متمرکز باشد و ممارست به خرج دهد؟     



  
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی