تیتر امروز

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

فرصت از دست رفته در جنوب تهران! (اعتراض اعضای شورای شهر تهران به برگزاری نمایشگاه الکامپ در شهر آفتاب)

News Image Lead

۱۳۸ هکتار زمین ارزشمند در جنوب تهران با صد‌ها میلیارد تومان بارگذاری، ماه‌هاست که به دلیل اختلاف سلیقه مدیران و البته برخی نقص‌های زیر ساختی، به کمترین بهره‌بری لازم رسیده است. مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب که چند سال قبل به‌عنوان جایگزینی مطمئن برای مجموعه پردردسر نمایشگاه بین المللی شمال تهران ساخته و به بهره برداری رسید، هنوز به کارآیی لازم و تبدیل شدن به محل دایمی نمایشگاه‌های تهران نرسیده است.

کد خبر: ۵۸۶۳
۱۰:۳۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ اين روزها نيز نقدهاي فراواني به برگزاري نمايشگاه پر بيننده الكامپ در مركز تهران شده است و هيچ پاسخي نيز درباره سرنوشت ميلياردها تومان سرمايه گذاري در شهر آفتاب داده نمي‌شود. متوليان برگزاري نمايشگاه‌هاي بين المللي نقص‌هاي خدماتي و زيرساختي را عاملي براي رغبت نداشتن كوچ به شهر آفتاب بيان مي‌كنند و مسئولان شهري نيز عادت به شمال شهرنشيني و ناهماهنگي بخش‌هاي مرتبط دولتي در نمايشگاه را علت ناكارآمدي شهر آفتاب مي‌نامند. با اين حال هرچه هست، برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب در مركز و شمال تهران، دردسرها و مشكلات فراواني را براي شهروندان به همراه دارد و نمايشگاه پرمخاطب الكامپ نيز از اين قاعده مستثني نيست.

اعتراض شورايي ها

در جلسه ديروز شوراي شهر تهران نيز اعتراضاتي از سوي اعضاي شورا به برگزاري اين نمايشگاه در داخل شهر صورت گرفت و زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران در اين باره با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در معابر پر تردد و اماکن متراکم پذیرفتنی نیست، گفت: به وزارت صنعت بابت برگزاری نمایشگاه الکامپ و همچنین شهرداری تهران در مورد بی توجهی به مصوبه شورای شهر مبنی بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در خیابان سئول تذکر می‌دهم. وی با بیان اینکه در سال 79 شورای شهر وقت برای اولین بار مصوبه‌ای در خصوص انتقال نمایشگاه بین‌المللی از تهران داشته است، گفت: در سال 83 نیز شورای شهر، شهرداری را ملزم کرده که از برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در خیابان سئول جلوگیری کند و شهرداری را مکلف به عدم برگزاری این نمایشگاه‌ها کرده است.نژاد بهرام با بيان اینکه باوجود تذکر ريیس شورای شهر و وزیر کشور شاهد آن هستیم که نمایشگاه الکامپ برگزار شده است، گفت: بدین وسیله ضمن تذکر به وزارت صنعت به شهرداری تهران نیز تذکر می‌دهیم تا نسبت به جلوگیری از بروز چنین مزاحمت‌ها و نارضایتی‌هایی برای مردم محل اهتمام جدی‌تری داشته باشد.چند روز قبل ريیس شورای اسلامی شهر تهران نيز با بيان اينكه نمایشگاه الکامپ که مقرر شده است تا 6 مرداد در تهران برگزار شود اگر پرمخاطب باشد نباید در تهران برگزار شود، گفت: این‌طور نبوده که ما نسبت به برگزاری این نمایشگاه اقدامی نکرده باشیم. سه ماه پیش با وزارت مربوطه مکاتبه کردم و اعلام کردم که نمایشگاه‌هایی با این وسعت بالا به دلیل مسائل تحریمی امروز برپا نمی‌شوند. وضعیت اقتصادی کشور در رکود است و باید از شرکت‌های داخلی حمایت کنیم. آنچه که اعلام کردند این بود که این‌گونه نمایشگاه‌ها به دلیل مسائل اقتصادی پر مخاطب نخواهند بود؛بنابراين برای حمایت از شرکت‌های داخلی باید این نمایشگاه‌ها برگزار شوند. در گذشته نیز بحث بر سر این موضوع بود که اگر نمایشگاهی پر مخاطب نبود و وسعت کمی داشت، می‌تواند در داخل شهر تهران برگزار شود اما اگر پرمخاطب باشد، نباید در داخل شهر برگزار شود. بنابراين باید این موضوع بررسی شده و اگر این نمایشگاه پر مخاطب است، نباید در داخل شهر تهران برگزار شود.

عدم استقبال الكامپي ها

با وجود نقص هاي زيرساختي در نمايشگاه شهر آفتاب، مسئولان اين نمايشگاه چندي قبل از آمادگي براي برگزاري نمايشگاه الكامپ خبر دادند اما هيچ استقبالي از سوي متوليان الكامپ نشد! رئوف قادري، مديرعامل نمايشگاه شهر آفتاب در اين باره با اشاره به برگزاری نمایشگاه الکامپ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران واقع در خیابان سئول گفته بود: هیچ درخواستی مبنی بر برگزاری نمایشگاه الکامپ در شهر آفتاب از ما نشده است. در شورای دوم مصوب کردند که برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در نمایشگاه بین‌المللی تهران ممنوع است.

در حال حاضر 15سال از این مصوبه می‌گذرد و فقط چند نمایشگاه پر مخاطب مانند خودرو به آنجا منتقل شده و بقیه نمایشگاه‌های منتخب همچنان در سئول برگزار می‌شوند.قادری با بیان اینکه چند ماهی است که این مصوبه دوباره احیا شده و شورای شهر و شهرداری به خاطر کم کردن بار ترافیکی در تهران و کاهش آلودگی به دنبال برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب در شهر آفتاب هستند، گفت: این مساله پیش شرط دارد و نمی‌توان یک شبه همه نمایشگاه را به شهر آفتاب منتقل کرد.مدیر عامل نمایشگاه شهر آفتاب با اشاره به اینکه الکامپ قرارداد بسته و نمی‌تواند نمایشگاه را به جای دیگر منتقل کند، گفت: آن‌ها باید تقاضای خود را برای سال آینده به شهر آفتاب بیاورند.

قادری با تاکید بر اینکه ما آمادگی داریم که نمایشگاه شهر آفتاب را در اختیار نمایشگاه پرمخاطبی مثل الکامپ قرار دهیم، گفت: اما آن‌ها هیچگاه از ما درخواستی برای برگزاری نمایشگاه نکرده‌اند.با وجود اینکه شهر آفتاب امسال هم می‌توانست به صورت آبرومندانه میزبان الکامپ باشد، آن‌ها هیچ درخواستی ندادند.قادری خاطر نشان کرد: ما در حال حاضر هم به فکر توسعه شهر آفتاب و افزایش سالن‌های نمایشگاه هستیم و علاوه بر اینکه فاز اول آن افتتاح شده، بخش‌های دیگر هم در حال تکمیل است. وضعیت شهر آفتاب به گونه‌ای نیست که نتوان الکامپ را در آن برگزار کرد، اما مجری هم این حق را دارد که خودش محل نمایشگاه را انتخاب کند.

نمايشگاهي با مشكلات مختلف

اما موضوع احداث نمايشگاه جديد بين المللي تهران نخستين بار در سال 84 مطرح شد و اعضاي شوراي شهر تهران در آن زمان با مصوبه‌اي، شهرداري را ملزم به احداث نمايشگاهي در جنوب تهران و انتقال نمایشگاه بین‌المللی پايتخت به آن مکان كردند.آن زمان هنوز محمود احمدي نژاد شهردار تهران بود و از ابتدا مقرر شد كه طی دو سال و بودجه‌ای بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان احداث شده و تا سال ۸۶ به بهره‌برداری برسد.با این حال دراردیبهشت ۱۳۸۹، محمدباقر قالیباف وعده داد تا مدت ۲۰ ماه فاز اول این مجموعه را آماده کند تا برای اولین بار نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آنجا برگزار شود که به سبب مخالفت‌های وزارت ارشاد، شهرداری تهران از این کار منصرف شد. در اواخر سال ۹۴ ريیس شورای شهر تهران ضمن اعلام آنکه تا کنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این مجموعه هزینه شده، وعده افتتاح آن را برای یک سال بعد داد.سرانجام با افتتاح ایستگاه متروی شهرآفتاب در فروردین ۹۵، راه برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و سایر نمایشگاه‌های مهم در این مجموعه هموار شد و در اردیبهشت 95 مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب همزمان با بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح شد.

برگزاری اولین دوره نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب با بیست و نهمین دوره این رویداد مصادف شد و شهر آفتاب پذیرای ناشران داخلی و خارجی شد. با این حال برخی از ناشران حاضر نشدند به این نمایشگاه بیایند. آن‌ها معتقد بودند این مکان با شهر فاصله دارد. اما در آن دوره نمایشگاه برگزار شد و با وجود همه کمبودها، بر اساس آمار ارائه‌شده، از حیث بازدیدکننده با ریزش چندانی مواجه نشد. منتها در همان سال بارش باران در چند دقیقه نشان داد که سالن‌های ساخته‌شده استانداردهای لازم را ندارند و کتاب‌های ناشران در بهترین نقاط نمایشگاه از خیس شدن و خرابی در امان نیستند. در سال دوم برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نيز، برخلاف تصور هیچ اتفاقی در جهت رفع نواقص شهر آفتاب رخ نداده بود؛ آن‌چنان که حتی درزهای سقف سالن‌های اصلی نمایشگاه که سال گذشته به خاطر ریزش باران ایجاد شده بود، پوشانده نشده بود و بارش باران باعث شد غرفه کشور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب از فرط ریزش آب باران به کلی جمع شود! احتمال آتش‌سوزی در چادرهای ناشران کودک و نوجوان به تخلیه بازدیدکنندگان منجر شد. نبود آب آشامیدنی، نبود تهویه هوا در سازه‌های موقت و مشکلات حمل و نقل مردم از طریق مترو همگی مسائلی بود که در نهایت باعث شد سیدرضا صالحی امیری، وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مردم عذرخواهی کند؛ کاری که توسط مسئولان وقت شهرداری انجام نشد.

پس از انتخابات سال ۹۶ و تغییر شهردار تهران، يكي از انتظارهاي مهم از مديريت شهري رفع نواقص نمايشگاه شهر آفتاب بود اما مساله آماده‌سازی شهر آفتاب از یاد مديران جديد شهرداري نيز رفت؛ تنها نمايشگاه مهمي كه توانست امكان برگزاري در شهرآفتاب را يابد، نمايشگاه بين المللي خودرو بود. مشكلات عديده ترافيكي و زيست محيطي از جمله تبعات برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب در داخل شهر است كه گويا همچنان بايد برگزار شود و دود آن در چشم ميليون‌ها شهروندي رود كه هيچ اختياري در تصميم‌گيري هاي مهم زندگي در پايتخت ندارند.
 
منبع: قانون/۸ مرداد ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی