تیتر امروز

سمانه نایینی:
گفت‌وگوی ویژه دیدارنیوز با یک فعال حوزه روابط عمومی سمن‌ها

سمانه نایینی: "جمع‌آوری" مناسب پسماند است نه کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار/ ناکارآمدی شهرداری به سازمان‌های مردم نهاد آسیب زد/ خلع سواد رسانه‌ای پاشنه آشیل روابط عمومی‌ها است

امروز ۲۷ اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی‌هاست و این روز بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز در گفت و گویی با یکی از فعالان حوزه روابط‌عمومی سمن‌ها، چالش‌ها و کاستی‌های این حوزه را بررسی کند.
تلاش کن! طلاش کن

تلاش کن! طلاش کن

رویکرد پریسکوپ برآن است که دغدغه و علاقه مندی‌های نسل z رو با تجربه و دانش نسل‌های قبل‌تر ادغام کند تا نتایج جالب و جدیدی در راستای اهداف شغلی هر دو نسل برسد. در قسمت سوم این برنامه چشم پریسکوپ...
رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه
گفت‌وگوی دیدار در برنامه جامعه‌پلاس با وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی

رضا صالحی‌امیری:سالیانه ۱۵ میلیارد دلار از کشور خارج می‌شود/ مساله،فرار نخبگان است نه مهاجرت/ با حجاب موافقم با اجبار نه

جامعه پلاس در یکی دیگر از برنامه‌های خود میزبان رضا صالحی امیری، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی بود؛ او از دلایل فرار نخبگان گفت و تاکید کرد که به همین دلیل سالیانه ۱۵ میلیارد دلار سرمایه از...

مطالبات زنان باید بدون نگاه سیاسی دنبال و اجر ا. شود (گفت‌وگو با فاطمه ذوالقدر، نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی)

News Image Lead

نیمی از جمعیت کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و با وجود حضور مؤثر در تصمیم گیری‌های مهم سیاسی کشور، همانند حضور در پای صندوق‌های رای در انتخابات‌های مختلف تعداد کمی از این بخش تاثیر گذار جامعه در ورود به دنیای سیاست علاقه نشان می‌دهندکه این موضوع دارای دلایل متعدد و در جای خود قابل بررسی است. پدرم چهار دوره به عنوان نماینده مجلس، منتخب مردم شریف و بزرگوار استان هرمزگان بودند و به همین جهت درخانواده‌ای سیاسی بزرگ شدم و با حال و هوای کار مجلس به خوبی آشنا و به دنیای سیاست علاقه‌مند هستم.

کد خبر: ۵۸۵۸
۱۰:۰۲ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ زنان بيش از نيمي از جمعيت ايران را تشكيل مي‌دهند و هميشه زماني كه به حضور آن‌ها نياز است، مسئولان اين قشر را به ميدان فرامي‌خوانند ولي در مباحث مديريتي و زماني كه سخن از حقوق آن‌ها به ميان مي‌آيد برخي مخالفت‌ها صورت مي‌گيرد كه جاي تامل دارد. در مجلس دهم شوراي اسلامي عده‌اي از زنان اين مرز و بوم به بهارستان راه پيدا كردند كه در مسير فعاليت‌هاي خود نيز موفق بودند. يكي از اين افراد فاطمه‌ذوالقدر است كه در كنار پروانه سلحشوري و طيبه‌سياوشي خوش درخشيدند. در همين راستا به سراغ او رفتيم و با وي به گفت‌وگو نشستيم. او مي‌گويد بايد همگي، اعم از مسئولان و مردم شريف، بزرگوار و صبور كشور‌مان با اتحاد و وحدت به يكديگر كمك كنيم. در بحران‌ها وسختي هاي كشور، همراه و همكار باشيم. در ادامه مشروح گفت‌وگوي «قانون» با اين نماينده مجلس را مي‌خوانيد.

شعارهايي در انتخابات داشتيد و با توجه به اينكه از جمعيت زنان جامعه هستيد تا چه حد توانستيد براي اين قشر فعاليت‌هايي داشته باشيد؟

نيمي از جمعيت كشور را خانم‌ها تشكيل مي دهند و با وجود حضور مؤثر در تصميم گيري هاي مهم سياسي كشور، همانند حضور در پاي صندوق هاي راي در انتخابات‌هاي مختلف تعداد كمي از اين بخش تاثير گذار جامعه در ورود به دنياي سياست علاقه نشان مي‌دهندكه اين موضوع داراي دلايل متعدد و در جاي خود قابل بررسي است. پدرم چهار دوره به عنوان نماينده مجلس، منتخب مردم شريف و بزرگوار استان هرمزگان بودند و به همين جهت درخانواده‌اي سياسي بزرگ شدم و با حال و هواي كار مجلس به خوبي آشنا و به دنياي سياست علاقه مند هستم.از سوي ديگر نيز باتوجه به تدريس در دانشگاه و حضور در جامعه كم وبيش با مشكلات به ويژه دختران و زنان آشنا هستم بنابراين اين توانمندي را در خودم مي‌بينم كه بتوانم در بهارستان پيگير خواسته هاي به حق و مشروع جامعه زنان ايران اسلامي باشم. برخي از زنان بزرگوار جامعه، با توجه به توانايي وقابليت‌ها و تحصيلات تكميلي، خواهان اخذ پست‌هاي مديريتي هستند تا بتوانند دِينِ خود را به جامعه اَدا كنند ولي متاسفانه هنگام گرفتن پست هاي مديريتي نگاه ها جنسيتي مي شود. دراين دوسال كه درمجلس حضور دارم در حوزه انتخابيه يعني استان تهران و در شهرهاي ديگر كه به دعوت مردم عزيز مان همراه كميسيون متبوع خود براي سخنراني ، بازديد وپيگيري مشكلات سفر كردم مهم‌ترين مساله اي كه خانم‌ها مطرح مي كردندوبه آن اعتراض داشتند اين بود كه با توجه به تحصيلات وسابقه كاري هيچ وقت ديده نمي شوند و حتي گاهي آقايان با تحصيلات پايين‌تر وحتي سابقه كاري كمتر براي پست مديريتي در اولويت هستند. براي همين با پيگيري و رايزني‌هاي متعدد درمجلس از سوي اينجانب و ديگر همكاران خانم به دنبال بهبود وضعيت زنان جامعه هستيم تا طبق آيين‌نامه اي كه رييس محترم جمهور به همه وزارتخانه ها ابلاغ كرد در پست‌هاي مديريتي از وجود خانم‌هايي كه شرايط لازم را دارا هستند استفاده شود.

وضعيت حضور زنان در دولت چگونه است؟

به جز سه مشاور رييس جمهور، درحال حاضر هفت وزارتخانه معاون وزير زن دارند. با پيگيري هايي كه انجام داديم شرايط براي خانم‌ها از اين حيث نسبت به گذشته بهتر شده، تبعيض ها كمتر و ميدان براي زنان بازتر است. در مجلس تاكيدات زيادي به صورت كتبي وشفاهي به وزرا و رييس جمهور داشتيم و هروقت رييس جمهور به مجلس آمد، ازمطالبات زنان به او گفتيم. فراموش نكنيم كه هنوز وزير خانم انتخاب نشده و اين نيز جزو مطالبات جامعه زنان است. البته همان‌گونه كه گفتم نسبت به گذشته وضعيت بهتر شده ولي تا شرايط مطلوب فاصله داريم .

حضور زنان در مجلس مناسب است؟

در مجلس ١٧ نفر خانم با گرايش هاي مختلف سياسي هستيم كه افتخار نمايندگي مردم شريف ايران اسلامي را داريم. با يكديگر توافق كرديم در امور و مطالبات جامعه زنان و دختران، حمايت يكپارچه و متفقي داشته باشيم. لازم به ذكر است ازتمام وزرايي كه به مجلس آمدند به صورت كتبي وشفاهي خواستار اعمال ٣٠ درصد پست مديريتي در وزارتخانه‌ها بوديم و حتي با وزير محترم امور خارجه جلسه‌اي برگزار كرديم و درخواست كرديم سفير زن نيز داشته باشيم؛ آقاي ظريف نيز بزرگوارانه پذيرفت و قول داد سه خانم واجد شرايط را گزينش و به عنوان سفير به نقاط مختلف دنيا اعزام كند.

وضعيت عملكرد دولت روحاني در اين زمينه چگونه بوده است؟

در دولت يازدهم و دوازدهم تلاش‌هاي خوبي در زمينه مشكلات زنان صورت گرفت و حمايت‌هاي مناسبي نيز انجام شد. به ويژه در عرصه ورزش كه همگي براي آن تلاش كرديم؛ براي مثال من به همراه با همكاران و خانواده‌هاي آنان در ورزشگاه ها حضور پيدا كرده و به حمايت از ورزشكاران كشور پرداختيم و حمايت كرديم و آنجا فضاي خوبي ايجاد شده بود. وقتي به عنوان نماينده در مجلس حضور پيدا كردم در اولين مصاحبه اي كه داشتم اعلام كردم حضور خانواده‌ها در ورزشگاه ها فضارا نشاط آور خواهد كرد و نكته مهمي كه وجود دارد اين است كه حضور خانواده ها در چنين مياديني توان برخي سوء استفاده ها را از تماشا چي نما ها خواهد‌گرفت.

قرار بود جايگاه‌هاي اختصاصي براي خانم‌ها ساخته شود، اين اقدام به كجا رسيد؟

بودجه اين مهم سال ٩٧ تخصيص يافته و كارهاي اوليه آن در حال انجام است. اميدوارم هرچه زودتر خانم‌ها ورزشگاه اختصاصي براي خودشان داشته باشند تا بتوانند به راحتي به ورزشگاه بروند.

تابوي ورود خانم‌ها به استاديوم تا حدودي شكسته شده است،تا قبل ازاين حتي علما نيز نسبت به ورود زنان به استاديوم موضع گيري داشتند .آيا وقتي مراجع وعلما در مورد يك موضوعي صحبت مي‌كنند سخت مي‌شود آن را برگرداند؟

علما دراين زمينه فقط موضع گيري كردند، هنوز هيچ فتوايي صادرنشده است .با فراكسيون زنان خدمت حضرت آيت ا... جوادي آملي رسيديم، در مورد نحوه حضورزنان به استاديوم توضيح داديم و گفتيم قرار است در ورودي وخروجي خانم‌ها و همه امكانات بهداشتي ورفاهي جدا باشد و اين گونه مشكلي ايجاد نمي‌شود. در ادامه از او سوال كردم آيا ورود زنان به استاديوم حلال است يا حرام ؟ كه جواب صريحي نداد و اعلام كرد كه خانم‌ها را نصحيت مي كنم به كلاس‌هاي آموزشي ديگري بروند. گفتم اين خواسته نسل جوان است و نمي توانيم آن‌ها را قانع كنيم كه از مراكز تفريحي وعمومي استفاده نكنند و در ادامه آقاي جوادي آملي سكوت كرد. اين را بدانيد وقتي قرار است موضوعي به اطلاع بزرگان برسد بستگي دارد چه كسي و با چه ديدي آن موضوع را مطرح مي كند. اگر ديد منفي وجود داشت و فقط از بدي‌ها گفته شد نتيجه منفي خواهد بود و هركسي باشد مي‌گويد فلان اقدام حرام است. در همه جوامع فاسد وجود دارد. درمراكز عمومي، كوچه و خيابان، در وسايل نقليه عمومي و بسياري جاهاي ديگر فساد به راحتي مشاهده مي‌شود، آيا فقط بايد فساد و بدي ها را ببينيم و دراين اماكن حاضر نشويم وحتي مانع از حضور افراد ديگر شويم؟! افراد هنجارشكن در اقليت هستند و در كنار آن‌ها بسياري از افراد سالم به صورت مفيد ازاين مكان‌ها استفاده مي‌كنند. به قول معروف نمي توانيم براي اقليتي نماز نخوان در مسجد را بست و تعداد زيادي از مردم را محروم و محدود كرد. با فراهم كردن امكانات و زير ساخت ها و در نظر گرفتن دغدغه هاي به حق علما و متدينين جامعه و همچنين بدون سياست بازي و با فرهنگ سازي مي توان بسياري از مشكلات را به نفع جامعه و مردم حل و فصل كرد.

چندي پيش خبري مبني بر فيلترشدن اينستاگرام به علت كارشكني ها برخي افراد پخش شده است، آيا سرنوشت اينستاگرام ممكن است مثل تلگرام شود وآن را فيلتر كنند ؟

بسياري از مسئولان موضوع فيلترشدن اينستاگرام را رد كردند. در اين روزگار نمي‌توان جوانان را محدود كرد. در گذشته مگر توانستند ويديو يا ماهواره ها را جمع كنند! به جاي برخورد هاي هزينه ساز قهري بهتر است در اين زمينه‌ها، فرهنگ سازي شود و به نسل جوان و جامعه نحوه صحيح استفاده از تكنولوژي هاي نو را آموزش دادكه به نظر من صدا وسيما با تقويت برنامه هاي مناسب و متنوع كه با ذائقه و سليقه افراد جامعه تناسب داشته باشد مي تواند در اين موارد نقش مهمي بازي كند.

مشكلات موسسات مالي در كشور معضلاتي را ايجاد كرده است. به نظر شما عامل اين وضعيت چه بود؟

كيفيت عملكرد بانك‌ها وموسسات بانكي پايين بوده به گونه‌اي كه باعث بي اعتمادي مردم شد. هرروز جلوي در مجلس تجمعاتي براي پيگيري كار مالباختگان صورت مي‌گرفت.براي بررسي اين مساله مدام جلساتي در فراكسيون اميد برگزار مي‌كرديم، در نتيجه كميته ويژه‌اي تشكيل شد .چند بار به دفتر سيف رفتيم يا او به مجلس آمدو در ادامه خوشبختانه با همكاري سه قوه و برابر تاكيدات رهبري ، مساله تاحدود زيادي حل شده است.

آيا افراد متضرردر موسسات مالي به اصل پول‌شان رسيده اند؟

ازهمان ابتدا افراد سرمايه گذار برگه اي را امضا كردند مبني براينكه درسود وزيان موسسه شريك هستند. اين افراد چندين سال سودهاي بالايي از ٢٧ درصد تا ٤٠ درصد مي گرفتند و وقتي موسسات مالي متضررو ورشكسته مي‌شوند طبق آن برگه اي كه امضاكردند در ضررهم با موسسه شريك هستند. هيچ آدم عاقلي با چنين درصد سود بالا سرمايه گذاري نمي‌كند. مردم بايد كمي تحقيق و بعد اقدام به سرمايه گذاري مي‌كردند هرچند تبليغات رسانه‌اي نيز در اين مساله دخيل بوده است. مساله بعد اين است كه اين موسسات خصوصي هستند، هرسرمايه گذار بايد اين احتمال را مي داد كه شايد با مشكل برخورد كنند. بيشتر مالباختگان با توجه به برگه اي كه پركردند يك مقدار ازاصل سود سرمايه آن‌ها كم و باقي به آن‌ها پرداخت شده است.

اعتراضات كشور از ورشكستگي موسسات مالي واعتباري شروع شد ودر دي سال ٩٦ به صورت گسترده در كشور به وجود آمد. علت اين اعتراضات را در چه مي بينيد؟آيا مجلس اقدامي براي حل مشكلات كرده است؟

بزرگ‌ترين معضل كشور بيكاري و عاملي براي اعتراضات است. اين مشكل نيز به دليل آن است كه سيستم آموزشي كشور از ابتدا مشكل داشته و جوانان در رشته هايي تحصيل كردند كه نياز و بازاركاري براي آن رشته تحصيلي وجود نداشته است. متاسفانه در كشور ما كمتربه رشته‌هاي فني وحرفه اي پرداخت مي شود و مساله بعدي تاسيس بيش از اندازه دانشگاه است وهمين امر باعث افزايش تعداد افراد تحصيل كرده شده كه اشتغال براي آن‌ها كم است. از طرف ديگركارخانه‌ها نيز با مشكلات متعدد مالي، بازاريابي وغيره روبه رو هستند و اين روزها نمي توانند حقوق كارگران را پرداخت كنند كه عاملي براي افزايش اعتراضات مي‌شود. ازطرف ديگر نرخ دلار نيز بالا رفته، تحريم‌ها و تورم تشديد شده كه فشار را روي مردم زياد كرده است. يك نكته مهم ديگري نيز كه وجود دارد اين است كه واردات بي رويه اجناس به ويژه از چين در دوران گذشته باعث شد تا كوهي از مشكلات رفته رفته روي هم انباشته و نتيجه آن بروز نارضايتي درجامعه شود؛ وقتي نارضايتي زياد شود مردم براي مطالبات اوليه و عدم اطمينان و برخي مسائل جانبي و حاشيه ها به خيابان‌ها مي‌آيند. دراين بين افرادي نيز دنبال سوء استفاده اقتصادي يا موج سواري يا انتقام گيري سياسي بودند و مي‌خواستند اين اعتراضات را به سمت آشوبگري سوق دهند وبهره‌هاي سياسي خود را داشته باشند كه با هوشياري مردم و نظام اهداف شوم آن‌ها محقق نشد.

شعار وافتخار دولت روحاني اين بودكه توانسته تورم را ثابت نگه دارد ، درصورتي كه تورم در حال حاضر بسيار بالااست،چرا؟

بله تورم بسيار بالا است. مردم با حقوقي كه دريافت مي‌كنند نمي توانند دخل وخرج را مديريت كنند، البته برخي بي‌تدبيري‌ها، عدم پاسخگويي به موقع و شايعه‌پراكني در فضاي مجازي و ... باعث سرخوردگي شد كه نتيجه آن در جامعه مشاهده مي‌شود.

آيا جناح‌هاي مختلف در گسترش اعتراضات تاثيرگذار بودند ؟

مقام معظم رهبري هميشه درفرمايشات‌شان فرمودند تيم رقيبي كه راي نياورده ، كمك و پشت دولت باشد. در مصاحبه هاي اخيري كه از سران اصولگرا پخش شده آن‌ها ازدولت حمايت كردند و مخالف سوء استفاده از مطالبات به حق مردم بودند ولي متاسفانه برخي افراد كه در برخي جريانات سياسي حضور دارند دنبال اين هستند تا از مطالبات به حق مردم سوء استفاده كرده و با نقد ها و انتقادات غير منصفانه دولت را ناكار آمد جلوه دهند، اين قبيل سوءرفتار ها خواسته و ناخواسته همراهي با دشمنان قسم خورده كشور است و نتيجه آن به جاي كمك به مردم، دولت و كشور براي رفع مشكلات ، ايجاد جنگ رواني و تهمت و شايعه ودروغ است و به مشكلات دامن مي زنند تا آشوب به پا كنند.

شما موافق طرح سوال از رييس جمهور بوديد،درست است؟

يكي از ابزارهاي نظارتي نمايندگان مجلس سوال از رييس جمهور است و براي همين من نيز موافق طرح سوال بودم اما طرح را امضا نكردم زيرا برخي از اين موضوع فقط براي اهداف و اغراض سياسي خود سود مي جستند. در همين راستا برخي، مسائل و مشكلات مردم راكه ريشه در گذشته دارد بهانه قرار دادند تا تسويه حساب هاي سياسي كنند و اين نوع تفكر متاسفانه به منافع ملي بسيار لطمه مي‌زند. البته اين موضوع را بيان كنم كه نامه درخواست را امضاكردم كه دراين نامه از رييس جمهور درخواست شد درمورد مشكلات پيش روشفاف سازي كند.

شما عضو كميسيون فرهنگي مجلس هستيد، اين كميسيون براي ارتقاي سطح فرهنگي كشور چه كارها انجام داده است؟

بااعضاي كميسيون فرهنگي مجلس به استان ها و شهرهاي محروم كه كمتر به مسائل فرهنگي و ورزشي در آن‌ها پرداخته شده سفر كرديم؛ دراين سفرها سعي براين شد كه كمبودها را بررسي، اولويت بندي كنيم وبراي بهبود وضعيت بودجه درنظر بگيريم.اين نكته را اشاره كنم كه در سال‌هاي گذشته در بحث فرهنگي كشورخوشبختانه رشد خوبي داشتيم و احداث مجموعه‌هاي فرهنگي، ساخت و تجهيز كتابخانه ها از جمله كارهايي بود كه انجام داديم. دراين دوره تلاش كرديم طرح ولايحه‌هاي فرهنگي بيشتري در مجلس داشته باشيم و در همين راستا بررسي طرح مرمت آثار باستاني و ميراث فرهنگي را شروع كرديم.بايد اعلام كنم كه طرح‌هاي فرهنگي در سه كميته هنرورسانه، زن،خانواده وتربيت بدني و ارشاد بررسي مي‌شود. هر كميته طرح‌هاي مخصوص به خود را دارد و بنده در كميته زن، خانواده وتربيت بدني فعاليت مي‌كنم كه در برنامه ششم دنبال قانون جامع توانمندسازي زنان سرپرست خانواده و همچنين حق عائله‌مندي براي خانم‌هاي مجرد هستيم.

در جامعه، خانم‌هاي مجردي كه تجرد آن‌ها قطعي است افزايش يافته‌اند، آيا براي آينده اين زنان فكرشده است؟

طرح‌هايي مثل بيمه خود سرپرست وبيمه هايي ديگر وجود دارد؛ بايد براي زناني كه هيچ حقوقي ندارند فكر وبرنامه ريزي شود. در كشورهاي اروپايي زنان مجرد تحت سرپرست خانواده نيستند ولي در اسلام آمده زن واجب‌النفقه است تا وقتي مجرد وتحت سرپرستي پدر باشد نفقه او برعهده پدر است و اگر پدر نباشد برعهده فرزندان ذكور است و اگرآن‌ها نباشند قاضي شرع بايدكفالت را برعهده بگيرد.

در بحث فرهنگي براي تهران چه اقداماتي انجام شده است؟

شهرتهران به لحاظ تجهيزات فرهنگي شرايط خوبي دارد. در اين زمينه براي شهرري بودجه خوبي دريافت شد و مجموعه فرهنگي بسيار بزرگي درشهرري در حال احداث است. از طرفي مجوز احداث ورزشگاه براي روستاهاي بيش از پنج هزارنفر را گرفتيم و همچنين تصويب خانه ورزش در وزارت ورزش و جوانان را داشتيم و قرار شد ٩ درصد ازبودجه براي ساخت اين خانه ها استفاده شود. در لواسانات نيز مجموعه فرهنگي خوبي درحال احداث است. چند كتابخانه درحال مرمت وبازسازي است ولي مهم‌ترين مساله تهران، حاشيه نشيني آن است. طبق آمارها سه الي چهار ميليون نفر در اطراف تهران با وضعيت بسيار بد وبدون امكانات زندگي مي‌كنند كه بايد به آن‌ها رسيدگي شود...

چگونه در اين دوره اصلاح‌طلبان در رياست كميسيون فرهنگي موفق شدند؟

حجت الاسلام مازني با اختلاف يك راي به عنوان رييس كميسيون انتخاب شد. در ادامه نيز ما با اعضاي كميسيون توافق كرديم گزينه از يك طيف خاص نباشد و در همين راستا براي نايب رييسي با چند نفر صحبت كردم. وقتي تاييد دوستان را گرفتم كانديداي نايب رييسي شدم و با برگزاري انتخابات درون كميسيوني و راي همكاران به عنوان نايب رييس اول انتخاب شدم.

اوضاع سلامت رواني و اجتماعي شهر تهران خوب نيست. آمارهاي عجيبي دراين زمينه به دست مي‌رسد، آيا براي سلامت رواني جامعه فكري شده است ؟

آمارهايي قابل قبول هستند كه باسند ومدرك باشند. در شهرهاي صنعتي به دليل آلودگي هوا واسترس هاي زياد كه پيرامون افراد است باعث شده اوضاع رواني واجتماعي دچار مشكل شود.البته تكنولوژي نيز به اين مشكلات دامن مي‌زند، روابط بين افراد و ارتباط كم شده، وقتي مردم كمتر به مسائل و معضلات مربوط به يكديگر مي پردازند دچار مشكلات فردي مي شوند. تمام كشورهاي صنعتي چنين مشكلاتي را دارند، بايد براي نشاط و روان مناسب افراد جامعه برنامه ريزي و كار كردوبايد بنياد خانواده ها را تقويت كرد.

شما موافق طرح كوچك سازي دولت بوديد، دراين زمينه توضيح دهيد ؟

در دوره دولت آقاي احمدي نژاد كوچك سازي دولت بدون كارشناسي هاي لازم به مجلس ارائه شد. اين طرح بلافاصله در مجلس مورد موافقت قرارگرفت و اجرا شد. وزارتخانه‌هايي كه هركدام يك حوزه تخصص خاصي داشتند با يكديگر ادغام شدند اما برخي مسائل مانند جوانان به تنهايي داراي مسائل فراواني است كه در قالب يك وزارتخانه‌ تركيبي نمي‌توان مشكلاتش را رفع كرد.

چرا هنوز سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري تبديل به وزارتخانه نشده تا پاسخگو باشد؟

تعداد زيادي از نمايندگان خواستار وزارتخانه شدن سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري هستند. اين طرح به صحن آمده و راي آورده طبق دستور هيات رييسه مجلس كميته ويژه و مشتركي از كميسيون برنامه و بودجه، اجتماعي وفرهنگي تشكيل شده وآن‌ها درحال بررسي و رفع اشكالات هستند. تاحدودي كارها تمام شده است و با توجه به ارزآور بودن اين سازمان و نياز جامعه و كشور به آن و همچنين با توجه به توان و ظرفيت بي نظير ايران بايد زيرساخت هاي بهتر وتوجهات بيشتري به آن وزارتخانه صورت گيرد. بايد بدانيم كه درحق صنايع دستي كشور بسياراجحاف شده‌است و بايد روي آن بسيار كاركرد تا مانند گذشته در بعضي از صنايع برند شويم. فرش دست بافت ايران در دنيا بي‌نظير است ولي متاسفانه چين و تعداد ديگري از كشورها فرش ايران را از بازار اروپا گرفته اند. ركود فروش صنايع دستي ايران درجهان، رقابت محصولات بي‌كيفيت و نيروي ارزان توسط چيني‌ها، باعث شد رتبه اين صنعت درسطح جهان بسيار افت كند. فراموش نكنيم كه سازمان ميراث فرهنگي مي تواند با مشاركت بخش خصوصي از پروژهاي نيمه تمام را كامل كند. در طرف ديگر نيز بايد بدانيم كه آثار باستاني درايران بسيار زياد است كه بسياري ازاين آثار حتي براي كشورهاي همسايه شناخته شده نيست و مي‌توان با برنامه‌اي‌مشخص از پتانسيل‌ها استفاده كرد. وقتي زير ساخت‌هاي مناسبي ساخته شود، رونق ايرانگردي را خواهيم داشت وجلوي بسياري از مسافرت‌ها خارجي وخروج ارز از كشور گرفته مي شود و از طرفي نيز با ورود گردشگران خارجي ارز آوري خواهيم داشت.متاسفانه در حال حاضر سفربه كشورهاي اطراف از سفرهاي داخلي ارزان‌تر تمام مي شود.

چرا از پتانسيل شهرهايي مانند بندرعباس كه مي‌توانند جاذبه گردشگري داشته باشند آن‌گونه كه بايد استفاده نمي‌شود؟

زيرا به اين شهرها توجه نمي شود. درباره بندرعباس بايد گفت كه ساحلش هميشه كثيف وپر از زباله است. متاسفانه فرهنگ سازي نيز خوب نيست، بنابراين شهرداري هر قدر تلاش كند بي فايده است. بايد روي فرهنگ سازي برنامه ريزي وكار كرد. در بندرعباس هتل ها و مهمانسراهايي در حال ساخته شدن هستند اما سوال اينجاست چرا وقتي پالايشگاه ونفت در بندرعباس وجودارد بايد دنبال بودجه براي اين شهر باشيم؟ چرا ازسرمايه هاي شهر براي ساخت شهر استفاده نمي‌كنند؟ نمي‌دانم چرا استاندارها، هميشه ضعيف عمل مي كنند البته استاندار جديدي به بندرعباس آمده كه اميدواريم كاركرد خوبي داشته باشد.

استاندارهرمزگان غير بومي است؟

بله مشكل اينجاست كه بعضي اوقات ديده مي‌شود بخشدار، فرماندار واكثر مديران شهر غير بومي هستند كه اين امرباعث شده تا حرف مردم را خوب متوجه نشوند و نارضايتي ايجاد شود. بايد مسئولان استان‌ها، معاونان وبخشدار را بومي درنظر بگيرند تا پيشرفت‌هاي خوبي حاصل شود.

طرح تحقيق وتفحص از استقلال وپرسپوليس به كجا رسيده است ؟

اين طرح دركميسيون فرهنگي تصويب و گزارش آن در صحن قرائت شده است. اعضا وكارشناسان مشخص شده‌اند. بازه زماني شش ماهه اي به كارشناسان داده شده تا مدارك لازم را جمع آوري كنند. براي خصوصي كردن اين دو باشگاه منتظر گزارش 10 ساله هستيم .مطالبات زيادي براي باشگاه‌ها وجوددارد و به نظرم اگر خصوصي شوند عملكرد بهتري خواهند داشت.

به نظر شما خانم‌هاي مجلس، دردور بعدي مي‌توانند تعداد بيشتري راي بياورند؟

اگر هر جناح وحزبي هنگام بستن فهرست انتخاباتي طرح ٣٠ درصد حضورزنان را درنظر بگيرد، بي‌شك شاهد حضور بيشتر بانوان خواهيم بود. غير از تهران، تا حدودي شهرهاي بزرگ از حضور زنان در فهرست هاي انتخاباتي استقبال كردند. دراين دوره ١٧ خانم در مجلس هستيم كه تاكنون عملكرد خوب ورضايت بخشي داشتيم. دربازديدي كه از استان‌ها صورت گرفته مشاهده كرديم خانم‌هاي نماينده جايگاه خوبي دربين مردم وحوزه انتخابيه دارند. آقاي لاريجاني درمورد فعاليت زنان در مجلس بارها گفته اند كه شماها به اندازه چند مرد كار مي‌كنيد. با يكديگر عهد بستيم به دوراز جناح ومسائل سياسي پيگير مطالبات مردم به‌خصوص زنان و دختران باشيم. براي مثال بخشي از زنان جامعه خواستار بازنشستگي با سابقه كار ٢٠ سال بودند؛ دربرنامه ششم با ٢٠ سال ٢٠ روز بدون شرط سن بازنشستگي آمده است. مطالبات زنان بايد بدون نگاه سياسي دنبال واجرا شود. برخي خانم‌ها دنبال پست‌هاي مديريتي بودند كه با كمك وحمايت‌هاي ما اين امر انجام شد. به ويژه در شهرستان‌ها مديركل ارشاد ، آموزش وپرورش و همچنين شهرداري ها از خانم ها انتخاب شده اند.

چرا خانم‌ها در بخش‌هاي اقتصادي وارد نمي شوند؟

اين يك خلأ بزرگ در جامعه احساس مي شود. خانم‌ها در اقتصاد خانواده نقش گسترده‌اي دارند و سابقه تاريخي كه دارند نشان داده مي‌توانند در فعاليت‌هاي اقتصادي نقش آفريني خوبي داشته باشند. بي‌شك زنان متعهد‌تر و با حساب وكتاب بيشتري عمل مي كنند.زنان اگر دربخش اقتصاد كشور وارد شوند جلوي بسياري از اختلاس‌ها گرفته خواهد شد.

در آخر براي مخاطبان ما نكته‌اي داريد كه بيان كنيد؟

دراين دوسال طرح‌ها وكاركرد خوبي داشتيم واميدوارم در دو سال باقي‌مانده طرح‌هاي بيشتري را بتوانيم ثبت واجرا كنيم. ما ١٧ خانم در مجلس عهدكرديم درمورد مشكلات ومطالبات زنان با دقت بيشترعمل كنيم. بايد همگي، اعم از مسئولان و مردم شريف، بزرگوار و صبور كشور مان با اتحاد و وحدت به يكديگر كمك كنيم. در بحران‌ها وسختي هاي كشور، همراه و همكار يكديگر باشيم. بايد با سوداگران واخلال‌گران در نظم و امنيت و اقتصاد و معيشت مردم و كشور به صورت شفاف و جدي برخورد شود. براي مثال اسامي افرادي كه با ارزدولتي كارهاي خلاف انجام دادند افشا شود و اين افراد شناخته و در دادگاه محاكمه شوند ونظارت وكنترل صورت بگيرد.

منبع: قانون/فاطمه آقایی فرد، مریم چهار دولی/۸ مرداد ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی