تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

عامل افزایش قیمت جهانی طلا رکود است/ رکود تورمی در ایران تداوم می‌یابد

News Image Lead

با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا، شاخص‌ها در بازار‌های جهانی با افت روبرو شده و قیمت طلا به بالاترین نرخ خود در طی چند سال گذشته رسیده است. اقتصاد و بازار ایران هم از این افزایش قیمت‌ها بی تاثیر نمانده و این روز‌ها شاهد افزایش قابل توجهی در بازار طلا و سکه هستیم. کامران ندری کارشناس امور اقتصادی در رابطه با دلایل افزایش جهانی قیمت طلا در گفتگو با دیدارنیوز گفت:افزایش قیمت جهانی طلا به خاطر رکودی است که در اقتصاد جهان اتفاق افتاده، دلیل آن هم گسترش و شیوع پاندمیک ویروس کرونا است. در واقع گسترش این ویروس سبب شده تا بازار‌های جهانی ریزش پیدا کنند و مردم به جای اینکه ترجیح دهند در بازار‌های مالی دست به خرید بزنند، به سمت دارایی قابل اطمینان می‌روند، بنابراین به طور طبیعی در چنین وضعیتی شاهد سرعت افزایش قیمت جهانی طلا هستیم. تفاوت اقتصاد ایران با اقتصاد‌های دیگر دنیا که با مشکل کرونا مواجه شده‌اند در این است که علاوه بر رکود، بالا بودن نرخ تورم نیز مزید بر علت است که این عامل دوم، به تنهایی فشار فراوانی به بازار‌هایی مثل طلا و ارز وارد می‌سازد. در صورتی که افزایش قیمت جهانی را هم به آن اضافه کنیم تاثیر آن بر بازار ایران بسیار قابل توجه خواهد بود.

کد خبر: ۵۷۹۶۰
۰۹:۴۰ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز ـ با افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در خارج از مرز‌های چین، شاخص‌ها در بازار‌های جهانی با افت روبرو شده و قیمت طلا به بالاترین نرخ خود در طی چند سال گذشته رسیده است. در نظرسنجی کیتکونیوز که روز جمعه منتشر شد، برای هفته گذشته ۹۲ درصد از کارشناسان وال استریت و ۶۷ درصد سرمایه گذاران، روند افزایشی قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. بهای معاملات آتی طلای بازار نیویورک روز پنج شنبه با ۱.۳ درصد افزایش، در ۱۷۰۶ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و برای کل هفته پنج درصد افزایش نشان داد.

 

بر اساس همین گزارش که ایسنا آن را منتشر کرده است، فیلیپ فلاین، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت پرایس فیوچرز به کیتکونیوز گفته است که قیمت طلا در معاملات هفته جاری، وضعیت افزایشی نشان می‌دهد. هیچ کس در بازار از فضای ریسک پذیری سود نمی‌برد و پیامد‌های بلندمدت کاهش محدودیت‌های قرنطینه در آمریکا و بسته‌های کمک مالی برای اقتصاد جهانی، دلایل خوبی برای بالا رفتن قیمت طلا فراهم می‌کند.

 

اقتصاد و بازار ایران هم از این افزایش قیمت‌ها بی تاثیر نمانده و این روز‌ها شاهد افزایش قابل توجهی در بازار طلا و سکه هستیم. کامران ندری کارشناس امور اقتصادی در رابطه با دلایل افزایش جهانی قیمت طلا در گفتگو با دیدارنیوز گفت: زمانی که اقتصاد جهانی با رکود مواجه می‌شود (مانند سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸)، مطمئن‌ترین دارایی که مورد استقبال قرارمی‌گیرد و به سایر اقلام ارجحیت دارد، طلا است، زیرا مطمئن به حساب می‌آید.

 

کامران ندری

 

وی در ادامه اضافه کرد: افزایش قیمت جهانی طلا به خاطر رکودی است که در اقتصاد جهان اتفاق افتاده، دلیل آن هم گسترش و شیوع پاندمیک ویروس کرونا است. در واقع گسترش این ویروس سبب شده تا بازار‌های جهانی ریزش پیدا کنند و مردم به جای اینکه ترجیح دهند در بازار‌های مالی دست به خرید بزنند، به سمت دارایی قابل اطمینان می روند، بنابراین به طور طبیعی در چنین وضعیتی شاهد سرعت افزایش قیمت جهانی طلا هستیم.

 

این کارشناس امور اقتصادی درباره اثر آن بر بازار ایران اظهار داشت: مسئله فوق سبب شده تا قیمت طلا در ایران هم افزایش یابد و باید این موضوع را در کنار شرایط حاکم بر کشور دید که به دلیل بالا بودن انتظارات تورمی، این دارایی هم افزایش قیمت خواهد داشت، البته نه تنها این دارایی بلکه سایر اقلام هم با گرانی روبرو می‌شوند.

 

ندری در ادامه بیان کرد: تفاوت اقتصاد ایران با اقتصاد‌های دیگر دنیا که با مشکل کرونا مواجه شده‌اند در این است که علاوه بر رکود، بالا بودن نرخ تورم نیز مزید بر علت است که این عامل دوم، به تنهایی فشار فراوانی به بازار‌هایی مثل طلا و ارز وارد می‌سازد. در صورتی که افزایش قیمت جهانی را هم به آن اضافه کنیم تاثیر آن بر بازار ایران بسیار قابل توجه خواهد بود.

 

وی درخصوص وارد آمدن فشار بیشتر به شرایط اقتصادی مردم با افزایش قیمت طلا ابراز کرد: شرایط اقتصادی کشور، قبل از این مسئله هم وضعیت مساعدی نداشت. ویژگی دولت و کسب و کار‌ها کاملا مشخص است، دستمزد‌ها متناسب با نرخ تورم اصلاح نمی‌شود و نسبت به دوسال قبل کاهش هم پیدا کرده است، رشد تولید را به معنای واقعی شاهد نیستیم و درآمد سرانه به شدت کم شده است، تمام این موارد نشان‌دهنده وضعیت نامطلوب اقتصادی در کشور است، بنابراین ایران با توجه به شرایط موجود از مشکلات اقتصادی جهانی تاثیر خواهد پذیرفت و رکود و تورم که پیش از بیماری کرونا هم در ایران وجود داشت، تشدید می‌شود. همچنین مسائل و مشکلات دولت مانند کسری بودجه به مشکلات دامن می‌زند، بنابراین داستان رکود تورمی در ایران استمرار خواهد داشت.

 

وی درباره راهکار‌هایی که دولت جهت کاهش تبعات این وضعیت می تواند مورد توجه قرار دهد اظهار داشت: بهترین کار دولت این است که از کمک‌های بین‌المللی استفاده کند. دولت توانایی اختصاص منابع قابل ملاحظه‌ای برای رفع مشکلات ندارد و این خطر محتمل است که برای کمک به کسب و کار‌ها در شرایط حاضر به نظام بانکداری فشار آورد که در این حالت، نه تنها کمکی صورت نمی‌گیرد بلکه تورم را هم افزایش می‌دهد؛ بنابراین درخواست کمک از صندوق بین‌المللی پول بهترین کاری بود که دولت در این شرایط با توجه به پرداخت حق عضویت به آن می‌توانست انجام دهد. یک دولت ناتوان که از عهده پرداخت هزینه‌های جاری خود برنمی‌آید، توان مدیریت بیماری هایی مانند کرونا را هم ندارد.

 

این کارشناس امور اقتصادی در این خصوص تصریح کرد: مشکلات مدیریت در اقتصاد بین‌الملل را هم باید مدنظر داشت. در این شرایط از کشور‌هایی که حامی ما محسوب می‌شوند باید درخواست کرد تا تلاش بیشتری جهت دریافت کمک‌های اقتصادی، درمانی و بهداشتی برای ایران از سوی سازمان‌های بین‌المللی صورت دهند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی