تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

پرداخت وام‌های اشتغالزایی به زنان سرپرست خانوار به صورت محدود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تا امروز توانسته‌ایم وام‌های محدودی را برای زنان سرپرست خانوار در استان‌های مختلف فراهم کنیم.

کد خبر: ۵۷۸۳۵
۱۴:۳۰ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۹

دیدارنیوز - معصومه ابتکار در دومین جلسه شورای راهبردی کارآفرینی و اشتغال زنان معاونت ریاست جمهوری که در امور زنان و خانواده و نمایندگان دستگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، پس از ارائه گزارش شرکت‌کنندگان در جلسه، اظهار امیدواری کرد که با همفکری و هم‌افزایی طرح‌های در دست اقدام با قوت پیش رود.

وی با بیان اینکه حمایت‌های نظام بانکی شاخه‌ای دیگر از این فعالیت‌هاست، گفت: تا امروز توانسته‌ایم وام‌های محدودی را برای زنان سرپرست خانوار در استان‌های مختلف فراهم کنیم.

معاون رییس جمهور گفت: یکی از زمینه‌هایی که امروز در این جلسه جای خالی آن احساس شد کارآفرینی و اشتغال زنان روستایی بود که در این زمینه تا کنون همکاری‌های خوبی با وزارت جهاد کشاورزی داشته‌ایم و طرح استانداردسازی محصولات کشاورزی از آن جمله است.

ابتکار افزود: در حال حاضر ۱۰۴ محصول استاندارد و ۴۲ برند را زنان کشاورز ما با آموزش‌های ارائه شده توسط تسهیل‌گران تولید می‌کنند و طرح تولید محصولات سلامت محور را نیز در دست اجرا داریم.

به گفته ابتکار در حال حاضر شبکه مردم نهاد زنان و خانواده که بالغ بر ۱۲۰۰ تشکل آموزش دیده در دوره‌های برگزار شده توسط معاونت زنان هستند، این آمادگی را دارند تا در زمینه جمع‌آوری اطلاعات را شناسایی گروه‌های پر آسیبی که دکتر منصوری به آن اشاره کردند به معاونت کمک کنند.

وی تاکید کرد: شناسایی گروه سوم که به جایی اتصال ندارند بر عهده همه ماست و در این راه نهادهای مدنی، کارآفرینی و خیریه باید دست به دست هم دهند.

وی با تاکید بر اهمیت شبکه‌سازی به خصوص در این بخش رها شده، تصریح کرد: اگر این مهم مورد توجه قرار نگیرد، آسیب‌های جدی به همراه خواهد داشت و ما این آمادگی را داریم تا با همکاری بخش‌های مختلف گام‌های موثری در این زمینه برداریم.

در ابتدای این جلسه عیسی منصوری- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه توضیحاتی در خصوص برنامه دولت جهت کمک به مردم در بحران ناشی از شیوع کرونا گفت: ایده اصلی ما در واقع به سه دوره تقسیم می‌شود و معتقدیم باید یارانه دستمزد، مشوق بیمه‌ای و مدل‌های جدیدی از مدیریت مالی را برای پاس کردن چک‌های بخش خصوصی مدیریت کنیم و با یک تاخیر فاز به سراغ فعال‌سازی کسب و کارها و اشتغال برویم.

وی افزود: در حال حاضر بحث وام را مدیریت می‌کنیم و در همین ارتباط سه گروه هدف را در جامعه شناسایی کرده‌ایم که عبارتند از گروه‌های آسیب‌پذیر و کم درآمد که مشمول کمک‌های معیشتی می‌شوند، حقوق بگیران که در حال حاضر به صورت فوری نیاز به کمک ندارند و گروه سوم صاحبان کسب و کار هستند که در واقع شاغل هستند و این افراد خود به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروهی که اثری از آن‌ها در نظام بیمه‌ای وجود دارد، گروه دوم کسانی هستند که بیمه نشده‌اند و اطلاعاتی از آنها در سیستم بیمه‌ای نیست اما در برخی ادارات مانند دارایی و برق و... ردی از آنها وجود دارد و گروه سوم که ردی از آنها در جایی وجود ندارد.

منصوری در ادامه گفت: در مورد گروه اول ما یک میلیون واحد کسب و کار، کارفرمایی و خویش‌فرمایی داریم و حدود سه میلیون و دویست و شصت هزار نفر بیمه شده را در ۱۰ رسته شناسایی کرده‌ایم که این ۱۰ رسته بیشترین آسیب را در این موقعیت می‌بینند و برای این افراد برای هر فرد به ازای سه ماه، دوازده میلیون تومان وام با نرخ سود ۱۲ درصد در نظر گرفته شده که البته آقای رییس‌جمهور در جلسه اخیر گفتند کسانی که کسب و کارشان با دستور دولت به شکل مستقیم تعطیل شده به جای ۱۲ میلیون، ۱۶ میلیون وام دریافت کنند.

وی افزود: برای ۲۳ میلیون خانوار که جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند نیز وام یک میلیون تومانی در نظر گرفته‌ایم و برای گروه دوم که کسب و کارهای بیمه نشده هستند تاکنون حدود یک میلیون نفر را شناسایی کرده‌ایم که تعدادی از این‌ها از خانه‌های کوثر و مشاغل خانگی هستند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای بخشی از گروه دوم و کل گروه سوم در صورتی که با سایر بخش‌های اجرایی همپوشانی نداشته باشد نسبت به ایجاد یک پلتفرم اقدام کرده‌ایم که در آن وجوه دریافتی از کل نهادهای بین‌المللی و اهداکنندگان و خیرین و منابع خودمان، در حساب مشترکی قرار می‌گیرد و قرار است گروه‌های هدف شناسایی شده که در این دو گروه بالا قرار می‌گیرند با کمک بلاعوض و یا پرداخت وام مورد حمایت قرار گیرند و البته خیریه‌ها هم می‌توانند افرادی را که تحت پوشش کمک‌های خیرخواهانه خود دارند به ما معرفی کنند که جزو این دو گروه قرار گیرند و خوب است که اعمال این تسهیلات را از طریق سازمان‌های مردم نهاد انجام دهیم و بازیگر اصلی در این برنامه نهادهای توسعه‌ای و بخش مدنی باشد.

سپس مریم اردلان-نماینده موسسه کاردوک در تشریح عملکرد این موسسه گفت: با توانمندسازی ۵۷۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار حاشیه شهرها گروه‌های مشارکت محلی تشکیل شد که در این زمینه ۶ استان بسیار موفق و پیشرو داشتیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سایت ohop.ir گفت: از بهمن ماه ۹۸ زنان تحت پوشش ما محصولات تولیدی خود را در این سایت بارگذاری کردند و با فروش اینترنتی تولیدات خود به کسب درآمد پرداختند که طی هفته اخیر فروش آنها بالغ بر ۹ میلیون تومان بوده است.

اردلان در خصوص حمایت از این بانوان با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با بانک‌ها گفت: شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا زنانی که نیازمند دریافت وام هستند بتوانند از تسهیلات قرض‌الحسنه استفاده کنند.

نماینده موسسه کاردوک همچنین تکمیل مهارت‌های هزار و ۷۱۰ زن سرپرست خانوار با مهارت‌های فنی حرفه‌ای و تکمیل مهارت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها را از جمله برنامه‌های موسسه کاردوک برای سال ۹۹ عنوان کرد.

در ادامه این نشست آسیه علی‌نژاد از انجمن ملی زنان کارآفرین نیز گفت: دومین جشنواره زنان صاحب کسب و کار که با هدف شناسایی زنان صاحب کسب و کار در استان‌ها و الگوسازی بومی با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده قرار بود برگزار شود، متاسفانه به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و قرار است مدل برگزاری آن تغییر یافته و در قالبی دیگر با ایجاد یک شبکه ارتباطی در همین حوزه و با هم افزایی بیشتری انجام شود، به نحوی که زنان کمتر متضرر شوند.

وی با بیان اینکه بحث شناسایی در استان‌ها تکمیل شده گفت: در هر استان سه نفر را به عنوان افراد منطبق با شاخص‌های تعیین شده انتخاب کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم در این برنامه برای ۴۰ نفر از منتخبین تسهیلات بانکی دریافت کنیم.

در بخش دیگری از این نشست محمد صادق بیجندی- معاون جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در ابتدای سال ۹۸ اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی ۶ هزار و ۲۰۰ زن سرپرست خانوار با همکاری سه جانبه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی در ۲۴ استان کشور در دستور کار ما قرار گرفت، گفت: اولین چالش بحث آمار و اطلاعات بود که با پیگیری‌ها و همکاری معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تا پایان سال ۷۰% اهداف تعیین شده محقق شد.

وی افزود: با وقوع کرونا با همکاری و هماهنگی خوب تمام مجموعه با تلاش‌های صورت گرفته هزار و ۹۰۰ نفر از این عزیزان را به سمت تولید گان، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده سوق دادیم و تیم‌های جداگانه‌ای برای تولید، توزیع، ضدعفونی و استریل، بسته‌بندی و ارسال در نظر گرفتیم و در حال حاضر تمامی این تولیدات منطبق بر استانداردهای تعریف شده است.

بیجندی با اشاره به راه‌اندازی سامانه ohop.ir در ۶ رسته گفت: بخش عمده محصولات زنان سرپرست خانوار از طریق این سایت به فروش می‌رسد و درصدد هستیم تمام کسانی که با کاردوک کار می‌کنند بتوانند فروشگاه مجازی خودشان را راه‌اندازی کنند.

معاون جهاد دانشگاهی همچنین با اشاره به اینکه ۷۶ پیشران در حال حاضر در حوزه سلامت وارد شده‌اند، گفت: مترصد معرفی ۶ پیشران به عنوان برند ملی هستیم که به امید خدا اولین برند ملی در حوزه سلامت را در استان مازندران به زودی معرفی خواهیم کرد.

وی همچنین گفت: امیدوارم در سال ۹۹ برای این گروه از زنان سرپرست خانوار ایجاد اشتغال پایدار داشته باشیم.

در ادامه آنا یارعلی از انجمن زنان مدیر کارآفرین با اشاره به اینکه گروه‌های هدف ما در دانشگاه‌ها هستند و اکنون با شرایط ایجاد شده متاسفانه تمام طرح‌ها منتفی شده‌اند، افزود: در حال حاضر با توجه به اینکه محتوای ما آماده است تلاش می‌کنیم ساز و کار برگزاری نشست‌هایی که در برنامه داشتیم را به شکل آنلاین ایجاد کنیم.

زهرا رهایی- دبیر کارگروه اشتغال و کارآفرینی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به اینکه بحث شبکه‌سازی از ابتدا برای ما در اولویت قرار داشت، گفت: در سال گذشته در ۶ استان نهادهای صنفی یا مدنی سیاستگزار را شناسایی کردیم که برای هر کدام یک راهبر جهت ارتباط با ما در نظر گرفته شد.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت کسب و کارهای خانگی به خصوص در موقعیت فعلی، آن را یکی از راهکارهای کاهش خشونت خانگی و همدلی بیشتر در محیط خانواده عنوان کرد و گفت: پیشنهاد ما این است که این اقدام با محوریت زنان صورت پذیرد.

در ادامه فریبا ابتهاج- مشاور رسانه‌ای معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به برگزاری چهار دوره انتخاب زنان کارآفرین در کشور با آرای مردمی که با هدف شناسایی کارآفرینان توسط جوامع محلی و با همت معاونت امور زنان صورت پذیرفته، گفت: در این چهار دوره ۸۰ نفر از زنان کارآفرین روستایی و شهری حضور داشتند که از منتخبین سه دوره پس از پایان رای‌گیری طی مراسمی در محل معاونت تقدیر به عمل آمد و به منظور ایجاد انگیزه و ترویج کارآفرینی بین زنان تسهیلات بانکی در اختیار آنان قرار گرفت و در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و توییتر برگزیدگان را معرفی کردیم.

وی با بیان اینکه مراسم چهارمین دوره به دلیل وقوع کرونا برگزار نشد، گفت: با این وجود خانم ابتکار در پیامی تصویری به برگزیدگان این دوره تبریک گفتند و به امید خدا مراسم فوق در فرصت مقتضی انجام خواهد شد، ضمن اینکه به زودی دوره پنجم این پویش را آغاز خواهیم کرد.

ابتهاج با بیان اینکه رسانه‌ای کردن کارها یکی از ارکان اصلی موفقیت به شمار می‌آید از حاضران در جلسه درخواست کرد که گزارش فعالیت‌های خود را به معاونت ارسال کنند.

مریم قبادی دانا-مشاور امور زنان و خانواده سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال ۹۸ مصوبه‌ای مبنی بر استانداردسازی تولیدات مشاغل خانگی و روستایی داشتیم.

وی تصریح کرد: بنا داریم در سال ۹۹ ایجاد اشتغال پایدار برای محصولات بهداشتی، نساجی و مهندسی، پزشکی را در برنامه داشته باشیم و این آمادگی را داریم تا برای تولید محصولات بهتر و با کیفیت‌تر استانداردهای مختلفی را ارائه دهیم که با ارتقاء کیفیت محصولات، آنها را به سمت صادرات سوق دهیم.

بهناز موحدی- مدیر کل برنامه‌ریزی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این جلسه گفت: پیشنهاد من فراهم کردن بستری مناسب برای گزارش فعالیت‌های انجام شده است و اگر دوستان گزارشات مکتوب بخش‌های مختلف را برای ما ارسال کنند این مهم عملی خواهد شد.

وی افزود: با شرایط ایجاد شده باید یک بازنگری در خصوص مولفه‌های زنجیره تامین داشته باشیم و بحث تجارت الکترونیک بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه سوسن باستانی- معاون بررسی‌های راهبردی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با اعلام حمایت از استانداردسازی تولیدات حاصل از مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار گفت: آماده همکاری با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی جهت تهیه پلتفرم برای گروه‌های آسیب‌پذیر که زنان سرپرست خانوار هم ذیل آن قرار می‌گیرند، هستیم.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وی با استقبال از راه‌اندازی سامانه اینترنتی ohop.ir ادامه داد: این سایت فرصت خوبی را برای فروش محصولات تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار فراهم آورده است.


منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی