تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
به بهانه مبارزه با فساد احتمالی، نمی‌توان همه مسئولان نظام را متهم کرد

روزهای غبارآلود رئیس سابق بانک مرکزی

در این آشفته بازار ارز، سکه و مشکلات اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک، اختلافات داخلی و رواج بی‌اعتمادی بدترین آفت برای جامعه‌ای است که مانند بمب ساعتی عمل می‌کند.

کد خبر: ۵۷۶۱
۰۹:۴۶ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ هنوز مدتی نیست که «ولی‌الله سیف» از سمت خود کنار رفته‌ است که هجمه‌ها به سمت او آغاز شده است. البته سکوت وی در دامن‌ زدن به شایعات بی‌تاثیر نیست.

در حالی که بسیاری درباره توانایی و احتمال موفقیت جایگزین سیف در دولت گمانه‌زنی می‌کنند، ماجرای حضور خانواده وی در خارج از کشور برای او دردسر جدیدی درست کرده است. در این رابطه ابتدا سایت جماران در یادداشتی پیرامون مشکلات اقتصادی در کشور نوشت: «البته طبیعی است هنگامی‌ که خانواده برخی مسئولان از جمله جناب سیف، در خارج از ایران سکونت داشته باشند، هیچگاه این فشار مالی روزافزون را احساس نکنند».

مطرح کردن این موضوع راه را برای مانور اصولگرایان باز کرد. در همین راستا «حمید رسایی»، عضو جبهه پایداری، در توئیتی نوشت: «دو دختر، دو پسر و همسر ولی‌الله سیف، رئیس سابق بانک مرکزی چند ماهی است که مجوز اقامت در استرالیا را دریافت کرده و ایران نیستند. آیا سیف هم به استرالیا می‌رود؟ خانواده کدام یک از مسئولین دیگر هم اقامت گرفته‌اند؟»

از طرف دیگر «وحید یامین‌پور» دیگر چهره اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری نیز در ادامه اظهارات حمید رسایی پیشنهادی ارائه داده است: «چه طور است مسئولین دولتی و خانواده‌شان دست کم تا پایان دولت فعلی ممنوع‌الخروج باشند؟

در حالی که بعد از این اظهارات، انتظار می‌‌رفت واکنشی از سوی سیف یا مقامات دولتی دیده شود اما این اتفاق تاکنون نیفتاده است. البته تا زمانی که به صورت قانونی این مسائل ثابت نشود راه برای شکا‌یت سیف به دلیل اتهام‌زنی باز است. 
 
با این حال، تنها پاسخ پیرامون این موضوع را حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی در پای توئیت یامین‌پور داده است که: «لطفا با این آوای رسا عملیات روانی پامپئویی را به جامعه پمپاژ نکنید. مطمئن باشید مریم و رضا و بنیامین و مایکل هم در این حد از شما توقع ندارند».

یامین پور نیز در جواب آشنا می‌گوید: «انتظار داشتم اصل ماجرا را انکار کنید نه این که اعتراض به آن را تخطئه کنید. چرا هر کس درباره زخم‌ها حرف بزند باید انگ و تهمت را بشنود».

از سوی دیگر رسایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فردا مطرح کرد:«آقای آشنا اگر تردید دارد از آقای سیف بپرسد بعداً اظهار نظر کند. در ضمن آقای آشنا نگفته است که این بحث دروغ است یعنی موضوع را رد نکرده است. بلکه گفته این حرف‌ها را نزنید. ما هم که نمی‌توانیم نزنیم بالاخره مسأله مهمی است که یک مقام مسئول در این جایگاه همه اعضای خانواده‌اش اقامت کشور دیگر را گرفته باشند و آنجا سکونت داشته باشند و آن فرد کسی باشد که امروز باید پاسخگوی بسیاری از امور مالی مربوط به بانک مرکزی باشد».

البته نباید فراموش کرد که سیف باید پاسخگوی بسیاری از مسائل بانکی باشد و در این مسائل نیز شفاف‌سازی به عمل بیاورد، اما رواج این موضوعات بدون سند محکم که همه مسئولین اختلاس‌گر هستند و قصد فرار به کشورهای مختلف را دارند، موجی از بی‌اعتمادی و ترس را در جامعه ایجاد خواهد کرد که برای جمهوری اسلامی مناسب نخواهد بود.

خانواده سیف کجا هستند؟

طبق نوشته روزنامه آفتاب یزد آن چه از خانواده سیف این روزها مطرح می‌شود نه راست است و نه کاملا دروغ. حمید رسایی از حضور هر دو پسر و هر دو دختر به همراه همسر سیف در استرالیا خبر می‌دهد. این در حالی است که دو پسر و همسر سیف در ایران بوده و تابعیت کشوری را هم ندارند. وضعیتی که البته در ارتباط با دختران ولی‌الله سیف کاملا متفاوت است؛ چرا که یکی از دختر‌های رئیس کل بانک مرکزی سال‌هاست که در کانادا (و نه استرالیا) با خانواده‌اش زندگی می‌کند. اما دختر دیگر او در استرالیا زندگی می‌کند که البته اطلاعی از این که وی هم تابعیت استرالیا را دارد یا نه در دسترس نیست. بنابراین توئیت حمید رسایی درباره مکان حضور یکی از دختران و همچنین حضور همه خانواده وی در خارج کذب است. هر چند اصل ماجرای حضور دختران سیف در خارج از کشور درست است.

«محسن بیگلری»، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، در این باره به آفتاب یزد گفته است: «ما نسبت به مسئولین شایعات زیادی می‌شنویم اما تا زمانی که این شایعات مستند نباشد و دلایل آن را ندانیم نمی‌توانیم در این باره اظهار نظر کنیم. انتظار داریم خود وزارت خارجه و آقای سیف نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد و اگر سندی بر حضور خانواده ایشان در استرالیا هست باید اعلام کرده و شفاف‌سازی کنند.»

همه این اخبار ضدونقیض این احتمال را ایجاد کرد که ممکن است سیف، بعد از ریاست بانک مرکزی سفیر ایران در استرالیا شود.

«عزت الله یوسفیان ملا»، عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه به آفتاب یزد گفته است: «اتفاقا شنیده‌ام که ایشان می‌خواهد به یکی از سفارتخانه‌ها برود. البته پیشتر هم سابقه داشت که رئیس کل بانک مرکزی بعد از کارش سفیر شود. مثل ابراهیم شیبانی که سفیر اتریش شد. بنابراین نباید این موضوع را که اگر کسی از بانک مرکزی بازنشسته شد به سفارت برود غیر منتظره بدانیم».

اظهارات یوسفیان ملا در حالی مطرح می‌شود که شنیده‌ها خبر از این می‌دهد که سیف علیرغم درخواست‌های متعدد فعلا مسئولیتی را نپذیرفته است.

ماجرای ادامه‌دار سیف

اما تمام ماجرا به چهارتا توئیت ختم نمی‌شود. بسیاری معتقدند کسانی که در امور اقتصادی کشور نقش دارند، باید تا سال ۱۴۰۰ ممنوع‌الخروج شوند؟

یوسفیان ملا چنین استدلالی را نمی‌پذیرد و از دید قانونی آن را رد می‌کند. او گفته است: «اگر مسئله‌ای خاص یا تخلفی به شخص نسبت بدهند و فرد پرونده داشته باشد او را باید ممنوع‌الخروج کرد. اما بدون مبنا نمی‌توان گفت که مثلا همه مسئولین اقتصادی ممنوع‌الخروج شوند. ممنوع‌الخروجی یک نوع مجازات و محرومیت بزرگ اجتماعی است. اگر کسی بدهکار بانکی باشد حرف شما مبنی بر ممنوع‌الخروجی درست بود اما هر کسی را به صرف اتهاماتی که در حد حرف است، بدون سند و مدرک نمی‌توان ممنوع‌الخروج کرد».

بیگلری هم درباره ممنوع‌الخروجی مسئولین گفته است: «ممنوع‌الخروجی تعریفی مشخص دارد. ممنوع‌الخروجی یعنی فرد تحت هر شرایطی اصلا نتواند به خارج از کشور برود. اما من به شرطی با ممنوع‌الخروجی مسئولین و خانواده‌هایشان موافقم که این موضوع شامل حال سفرهای ماموریتی یا سفرهای چندروزه نباشد.»

موضوع سیف و خانواده‌اش تا زمانی که به صورت روشن پرده‌برداری نشود قابل اتهام‌زنی نیست و بهتر است ولی‌الله سیف هم نسبت به این شایعات پاسخگو باشد. از سوی دیگر به موضوع تخلفات مالی باید به صورت قانونی رسیدگی شود و به بهانه مبارزه با فساد احتمالی نمی‌توان همه مسئولان نظام را متهم معرفی کرد و افکار عمومی را از این میزانی که هست، بیشتر به نظام بدبین ساخت. 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی