تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

اردوگاه باهنر متعلق به فرهنگیان است (بازی وزیر احمدی‌نژاد با افکار عمومی)

News Image Lead

در نظام سختگیر آموزشی مدارس چه حسی زیباتر از اردو رفتن برای دانش‌آموزان وجود دارد؟ پلک‌های زیادی شب‌ها از ذوق اردو‌های مدرسه به خواب نرفته‌اند. زمان‌هایی که از نظم مدرسه جدا می‌شوی و رها، می‌توانی خوش بگذرانی. بازی از آنجا آغاز می‌شود که باید ابتدا اتاق فکری شکل داد که چگونه می‌توان افکار مردم را برای حرفی که می‌خواهی بزنی جلب کنی و آنچه را می‌خواهی برای‌شان با آب‌وتاب تعریف کنی.

کد خبر: ۵۷۱۰
۱۰:۲۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ اگر اتاق فكر به‌درستي عمل كند راه‌هاي تاثيرگذار را خوب مي‌شناسد، مثلا مي‌توان براي جلب‌توجه بيشتر با آنچه مردم خاطره دارند، بازي كرد. اردوگاه شهيد باهنر سال‌هاست كه ميزبان دانش‌آموزان در رده‌هاي مختلف از شهرهاي متفاوت بوده، شهرهاي دور و نزديك به پايتخت كه خاطراتي براي دانش‌آموزاني رقم‌زده كه هنوز با يادآوري‌اش لبخندي بر لب‌شان مي‌نشيند. در ادامه بازي پشت‌پرده خبر مي‌رسد كه آموزش‌وپرورش با بولدوزر تاريخ شيرين دوران مدرسه را نابود كرده. بي‌شك لبخندت به تلخي مي‌زند و حس كينه‌اي از مسبب آن بر دلت مي‌نشيند. درحالي كه اگر اخبار درست به دستت برسد و دستان پشت پرده نباشند، متوجه مي‌شوي كه مهره بازي پشت‌پرده‌اي بوده‌اي كه هيچ روايت واقعي به تو نداده است.

ماجراي فروش اردوگاه شهيد باهنر از كجا شروع شد؟

بيش از هر قشري ديگر فرهنگيان و معلمان هستند كه با حميدرضا حاجي‌بابايي، وزير آموزش‌وپرورش دوران محمود احمدي‌نژاد به سبب سياست‌هاي پيش‌گرفته شده او و سختي‌هاي زندگي‌شان آشنايي دارند. وزير سابقي كه اكنون در پنجمين دوره نمايندگي مجلس خود است و در سوابقش عضو هيات‌رييسه و رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس را دارد. شخصي كه با توجه به سابقه اجرايي‌اش نقش اساسي در سياست‌هاي آموزشي و رفاهي فرهنگيان و دانش‌آموزان كشور داشته است. حال حاجي بابايي تصميم مي‌گيرد در نامه‌اي به حسن روحاني رييس‌جمهوري از تخلفي بزرگ پرده‌برداري كند. حميدرضا حاجي‌بابايي در نامه‌ خود در جايگاه رييس فراكسيون فرهنگيان مجلس مي‌نويسد: «مطلع شديم، آموزش‌وپرورش اردوگاه شهيد باهنر تهران را به ثمن بخس (يك‌سوم قيمت) در قالب اجاره به‌شرط تمليك در اسفندماه ۱۳۹۵، به فروش رسانده‌اند.» در اين نامه ابزار نگراني مي‌كند كه «با توجه به نقش حياتي اين اردوگاه آموزشي و فرهنگي در تعليم و تربيت، بهره‌برداري مستمر از آن توسط دانش‌آموزان و فرهنگيان، اين اقدام آموزش‌وپرورش موجب جريحه‌دار شدن احساسات خانواده بزرگ فرهنگيان كشور مي‌شود و تبعات گسترده‌اي را به دنبال دارد.» برخورد قاطع با مسببان اين موضوع درخواست ديگري است كه حاجي‌بابايي در نامه خود از رييس‌جمهور بر آن تاكيد كرده است. اين خبر بازخورد و واكنش‌هاي فراواني در ميان مردم داشت و فرصتي ايجاد شد تا باري ديگر پرونده فعاليت حاجي بابايي در زمان وزارت او بازخواني شود.

تعداد محدودي از واگذاري‌هاي

حاجي بابايي

در زمان وزارت حاجي بابايي دبيرستان مروي، از قديمي‌ترين مدارس تهران تخليه و به موقوفه مروي واگذار شد. حاجي بابايي نه در هيات دولت و نه بعد از آن به اين مصوبه اعتراض نكرد و با عامليت زكريا يازرلو، مديركل وقت آموزش‌وپرورش تهران، اين مدرسه تخليه و تحويل موقوفه مروي شد. صداي معلم نشريه مرتبط به فرهنگيان خبر داده بود كه شانزده هزار ميليارد تومان ارزش خالص ١٦٧ آموزشكده‌هايي بود كه در سال ٩٠ در زمان حاجي‌بابايي از آموزش‌وپرورش جداشده است. در استان آذربايجان شرقي و در زمان وزارت حاجي‌بابايي دانشسراي دخترانه شهيد باهنر، بخشي از مدرسه راهنمايي و زمين پشت مدرسه دبيرستان بزرگ آشتاب، مدرسه شهيد رجايي، مدرسه فرخي، مدرسه قيام به حوزه علميه واگذارشده‌اند. صداي معلم در گزارشي‌ اين چند مورد را افشا كرده و در ادامه از فرهنگيان سراسر كشور درخواست كرده چنان چه اموال يا املاكي از آموزش‌وپرورش در زمان وزارت حاجي‌بابايي واگذار شده‌اند را به اين رسانه اطلاع‌رساني كنند. حاجي‌بابايي بر چه اساس يا منطقي اين دست‌ودل بازي‌ها را انجام داده است؟ آيا از اين واگذاري‌ها سود يا منافعي نصيب آموزش‌وپرورش و معلمان شده است؟

پاسخ مسوولان وقت در مورد

فروش اردوگاه باهنر

با انتشار خبر واگذاري اردوگاه شهيد باهنر مسوولان وقت آموزش‌وپرورش شروع به روشن‌سازي اين واگذاري كردند. منصور مجاوري، مشاور وزير آموزش‌وپرورش توضيح داد كه اين وزارتخانه ۱۳ هزار و ۶۹۵ ميليارد تومان بدهي به فرهنگيان و ارگان‌هاي مختلف دارد كه بخشي از اين بدهي‌ها مربوط به سال‌هاي قبل از روي كار آمدن دولت يازدهم و در زمان وزارت حاجي‌بابايي شكل‌ گرفته است. وزارت آموزش‌وپرورش براي رفع اين مشكل نامه‌نگاري‌هاي زيادي با سازمان ‌برنامه‌وبودجه انجام مي‌دهد تا بتواند اين بدهي‌ها را مديريت و منابعي را جهت پرداخت آن پيدا كند اما نامه‌نگاري و رايزني‌ها بي‌نتيجه است. پس از گريز زدن به راه‌هاي مختلف و به بن‌بست رسيدن وزارت آموزش‌وپرورش، بر اساس گفته‌هاي مجاوري در سال ۹۵ يكي از سازمان‌هاي امنيتي و وزارت كشور بر اساس پيگيري‌هاي فراوان خواهان جلسه مشتركي با وزارت آموزش‌وپرورش و مسوولان سازمان ‌برنامه‌وبودجه و ساير دستگاه‌هاي مرتبط مي‌شوند و در آن جلسه مشكلات عمده فرهنگيان و كسري‌ها و تبعيض‌ها و خصوصا پاداش پايان خدمت فرهنگيان بازنشسته و ساير بدهي‌هاي انباشته‌شده آموزش‌وپرورش در سال‌هاي گذشته و بدهي‌هاي قبل از سال ۹۲ مطرح مي‌شود. در آن جلسه پيشنهاد و قرار مي‌شود جلسات مشتركي در سازمان‌برنامه‌وبودجه براي حل اين مشكل گذاشته شود و مسوولان سازمان‌ برنامه‌وبودجه اعلام مي‌كنند كه اخيرا بودجه سال ۹۵ در مجلس شاهد اصلاحاتي شده است و نمايندگان و شوراي نگهبان آن را تصويب و تاييد كرده‌اند و با اين مصوبه به دستگاه‌هاي اجرايي اجازه داده‌ شده بود تا نسبت به اخذ اوراق صكوك اجاره اقدام كنند و با نقدينگي اوراق صكوك اجاره نسبت به پرداخت بدهي‌هاي دستگاه به افراد حقيقي و حقوقي اقدام شود.

اردوگاه باهنر ضامن رفاه فرهنگيان شد

اردوگاه شهيد باهنر كه محلي ارزشمند براي فرهنگيان و دانش‌آموزان است به كمك اين قشر مي‌آيد. وزارت آموزش‌وپرورش بر اساس مصوبه هيات دولت پيگيري لازم در خصوص تهيه مستندات و مدارك موردنظر براي ارايه به كارگروه را شروع مي‌كند. آموزش‌وپرورش بايد ملكي را با شرايط مناسب به عنوان ضمانت قرار دهد. مشاور بطحايي اين‌گونه توضيح مي‌دهد كه «وقتي تقاضاي وام مسكن داريد و مي‌خواهيد وام بگيريد از شما وثيقه مي‌خواهند و مهم‌ترين وثيقه‌اي كه مي‌توان گذاشت سند خانه يا كارخانه و در كل ملكي معرفي مي‌كنند. در آن زمان‌بر اساس ليست املاكي كه داشتيم يك ملك كه داراي ارزش خاص از نظر مادي و معنوي براي فرهنگيان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها است را بررسي كرديم و ديديم اردوگاه شهيد باهنر داراي چنين ظرفيتي است.» منصور مجاوري توضيح داده است كه تاكنون بازپرداخت طبق برنامه از طريق سازمان برنامه صورت گرفته است و مطمئنا مشكلي پيش نخواهد آمد و اردوگاه از ضمانت خارج خواهد شد.

آزموده را آزمودن خطاست

حال كه حاجي‌بابايي بار ديگر خود را در معرض قضاوت شدن قرار داده است بايد پاسخگو باشد كه او در حالي كه ٥ دوره نماينده مجلس بوده و ٤ سال عالي‌ترين مقام وزارت آموزش‌وپرورش را در اختيار داشته تاكنون چه اقدامات مثبتي براي حل مشكلات حقوق و مزايا فرهنگيان انجام داده است؟ آيا نبايد خطاب به حاجي بابايي گفته شود كه تو بخت خويش در ديار آموزش‌وپرورش را آزموده‌اي و آنچه باقي‌مانده بدهي و مشكلات است. شايد استعفا و بازنشستگي برخي از تصميم‌گيران بار اين مشكلات را كاهش دهد.

منبع: اعتماد/۶ مرداد ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی