تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

کاهش ۶۰ درصدی موارد فوت بر اثر مالاریا در ایران

کارشناس برنامه ملی حذف مالاریا دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به سابقه‌ ۶۰ ساله‌ ایران در مبارزه با بیماری مالاریا، اعلام کرد که براساس آمارها موارد فوت بر اثر این بیماری طی ۱۵ سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

کد خبر: ۵۶۹۹
۰۹:۴۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷

د‌یدارنیوز - امیرمحمد ابراهیمی، با یادآوری اینکه از سوم تا نهم مردادماه هفته‌ی ملی حذف مالاریا در مناطق مستعد است، گفت: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن که عامل بیماری انگل تک‌یاخته‌ای است از جنس پلاسمودیوم، عمدتا چهار گونه پلاسمودیوم باعث بیماری در انسان می‌شوند که شامل پلاسمودیوم فالسیپاروم، ویواکس، اوال و مالاریه است‌.

وی افزود: این انگل به دنبال گزش پشه آنوفل ماده و انجام خونخواری از فرد بیمار، در بدن پشه تکثیر پیدا کرده و متعاقبا به دنبال گزش فرد سالم تعدادی انگل مالاریا همراه بزاق وارد جریان خون فرد می‌شود و پس از آنکه انگل وارد بدن انسان شد، مرحله نسجی اولیه را در کبد گذرانده، سپس چرخه خونی آغاز می‌شود و به حدی می‌رسد که لرز، تب و سایر نشانه‌های بالینی را ایجاد می‌کند‌.

ابراهیمی با بیان اینکه این بیماری از مهم‌ترین علل مرگ و میر در تعداد زیادی از کشور‌های در حال توسعه است و مبارزه با مالاریا در کشور ایران سابقه ۶۰ ساله دارد، خاطر نشان کرد: موارد سالانه مالاریا در ایران در اوایل سال های دهه ۱٣٢۰ که جمعیت کشور کمتر از ۱۵ میلیون نفر تخمین زده می شد، ٣۰ درصد جمعیت بوده و مرگ و میر آن حدود ٢۰۰ هزار نفر در سال برآورد می‌شده است‌.

وی ابراز داشت: با زحمات شبانه روزی مراقبین سلامت جامعه بخصوص در ۱۵ سال گذشته، شاهد کاهش موارد فوت به میزان ۶۰ درصد و کاهش موارد بیماری به میزان ۴۰ درصد در کشور بودیم و این موفقیت مهم کشور را در آستانه حذف بیماری قرار داده است‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم نیز با بیان اینکه ۱۴ مورد مبتلا به بیماری مالاریا در سال گذشته در شهرستان جهرم مراقبت و درمان شده‌اند، گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم در سال ٩۶ موفق به شناسایی، تشخیص، مراقبت و درمان ۱۴ مورد مبتلا به بیماری مالاریا در مناطق حاشیه شهر جهرم شد که همگی از افاغنه و تنها یک مورد مربوط به کودک یک ساله مسافر سیستان و بلوچستانی بود که به موقع شناسایی و از این بیماری نجات یافت‌.

دکتر سید مجید ارجمند با اشاره به دیده شدن بیماری مالاریا در مناطق حاشیه شهر جهرم افزود: محمد آباد، گردنه میل، دشتک پیمان و باغات شهدا با توجه به حضور اتباع خارجی از مناطق مستعد این بیماری است که بعد از مکان‌یابی کاملا تحت کنترل است‌.

ارجمند با توضیح اینکه در سال گذشته در جهرم، ۱۴ مورد مبتلا به مالاریا شناسایی، تشخیص و درمان شده است که از این تعداد یک نفر ایرانی و مابقی از اتباع افاغنه بوده است، بیان کرد: از سال ٨۵ تا ٩۶، ۱۵۶ مورد مبتلا به مالاریا در شهرستان شناسایی و درمان شد‌ه‌اند و مورد فوتی بر اثر این بیماری نداشته‌ایم‌.

معاون بهداشتی دانشگاه عنوان کرد: در سال ٩۶ دانشگاه علوم پزشکی جهرم با عملکرد خوبی که در شناسایی، تشخیص، درمان، کنترل و پیشگیری از انتقال این بیماری به جمعیت ایرانی در شهرستان داشته به عنوان دانشگاه برتر در دو بخش مدیریت بیماری‌های واگیر و آزمایشگاهی در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شناخته شده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی