تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

بی‌کیفیتی لایحه حمایت از محیط‌بانان

News Image Lead

محیط‌بانان گاهی بی‌خبر از خانواده خود هستند و شیفت‌های سنگین امانشان را بریده است، اما دلیرانه از عرصه‌های طبیعی حفاظت می‌کنند و به نوعی جور کمبود نیرو را می‌کشند. آن‌ها فقط نیازمند دستان حمایت‌گری هستند که سختی کار را از جانشان در بیاورد.

کد خبر: ۵۶۶۱
۱۰:۴۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ کم نگفته و کم نپرداختیم به قشر مظلوم محیط‌بانانی که گاهی اخبار دلخراش آسیب‌دیدنشان دل هموطنان را به درد می‌آورد. سربازان خط مقدم طبیعت که با کمترین درآمد سکان‌دار عرصه‌های طبیعی هستند تا مبادا متخلفان با دست‌اندازی‌های خود خدشه‌ای به محیط‌زیست وارد کنند، گرچه حال و روز محیط‌بانان خوش نیست و لایحه حمایت از آنها سال‌ها بلاتکلیف است، اما معرفتی دارند که همچنان آنها را در بدترین شرایط معیشتی پایبند به عهدشان نگه داشته است. احمد کیخا، نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان از کیفیت لازم برخوردار نیست، بیان کرد که هریک از محیط‌بانان بار بیش از یک نفر را بر دوش می‌کشند و قانون کار در مورد آنها رعایت نمی‌شود.

محیط‌بانان گاهی بی‌خبر از خانواده خود هستند و شیفت‌های سنگین امانشان را بریده است، اما دلیرانه از عرصه‌های طبیعی حفاظت می‌کنند و به نوعی جور کمبود نیرو را می‌کشند. آنها فقط نیازمند دستان حمایت‌گری هستند که سختی کار را از جانشان در بیاورد. آنچنان که به گفته حسن لطفی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس باید محیط‌بانان مشمول سختی کار شوند. محیط‌بانانی که انتظار دارند با اجرایی شدن لایحه حمایتی روی رفاه و آسایش را ببینند، مسائلی که تاکنون مغفول مانده و مسئولان باید هرچه زودتر گره‌گشای آن باشند. خرداد 97، کریم شافعی، معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از تصویب کلیات لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون‌های اصلی و فرعی مجلس خبر داد و گفت: این لایحه به زودی به صحن علنی می‌رسد. لایحه‌ای که شاید به مزاج‌ برخی‌ها خوش آید و اتفاقات خوشایندی را رقم بزند، چراکه محیط‌بانان به عنوان قشر دردمندان جامعه نیازمند حمایت و توجه همه‌جانبه هستند تا بتوانند با اقتدار پاسدار مناطق طبیعی کشور باشند.

حقوق محیط‌بانان از دیگر کارکنان دولت کمتر است

نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه لایحه حمایت از محیط‌بانان از کیفیت لازم برخوردار نیست، گفت: هریک از محیط‌بانان بار بیش از یک نفر را بر دوش می‌کشند و قانون کار درباره آنها رعایت نمی‌شود. بنابر گفته جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست سازمان حفاظت محیط زیست، سه هزار و 500 محیط‌بان که شامل دو هزار و 800 محیط‌بان و حدود ۷۰۰ فرمانده یگان‌های شهرستان‌ها و استان‌ها می‌شوند، مسئولیت محافظت از مناطق چهارگانه محیط‌زیست را برعهده دارند. این افراد با کمترین دستمزد و مزایا و با کمترین تجهیزات از طبیعت ایران حفاظت می‌کنند، با این وجود، اگر در هنگام انجام ماموریتی ناچار به درگیری با متخلفان و شکارچیان شوند به دلیل خلأهای قانونی که وجود دارد، ممکن است، محکوم و گاهی اوقات روانه زندان شوند، اگرچه دولت پس از سال‌ها لایحه‌ای را به مجلس برده تا با تصویب آن، این خلأهای قانونی پر شود، اما به گفته کارشناسان این حوزه این لایحه توان کافی برای حمایت از محیط‌بانان را ندارد و همچنان در مجلس و در کمیسیون‌های مختلف در حال بررسی است.
 
نماینده مردم زابل در مجلس که در گذشته معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست را برعهده داشته نیز معتقد است؛ لایحه حمایت از محیط‌بانان که از سوی دولت برای پشتیبانی از محیط‌بانان به مجلس ارائه شده از کیفیت لازم برخوردار نیست. احمد کیخا با بیان اینکه در دو محور باید از محیط‌بانان حمایت‌های لازم صورت بگیرد، گفت: یکی از این محورها موضوع معیشت محیط‌بانان است، در بسیاری از نقاط کشور محیط‌بان در حالی که باید بر اساس قانون کار ۲۴ ساعت شیفت بوده و ۴۸ ساعت استراحت کنند، اما به دلیل کمبود نیرو این مساله رعایت نشده و اگر ۲۴ ساعت شیفت هستند، کمتر از ۲۴ ساعت استراحت کرده و دوباره به پست خود باز می‌گردند. او خاطرنشان کرد: مبالغ دریافتی این افراد نسبت به دیگر کارکنان دولت کمتر است. البته از نظر بیمه و مسائل حقوقی و قضائی هم با مشکلاتی روبه‌رو هستند.
 
به گزارش ایلنا، او با اشاره به اینکه برخی از محیط‌بانان به دلیل درگیری با متخلفان به زندان افتادند و حتی در انتظار حکم اعدام بودند، تصریح کرد: انتظار بر این است که وقتی ما ماموریتی را برای یک فرد در نظر می‌گیریم و قرار است؛ حافظ حیات‌وحش و عرصه‌های طبیعی کشور باشد، باید حمایت‌های قضائی و قانونی لازم از این فرد انجام شود تا در مواقعی که آسیب دید یا منجر به حادثه‌ای چه برای محیط‌بان و چه برای شخص متجاوز شد، قانون پشتیبان او باشد و رها نشده و با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو نشود. این ضعفی است که از نظر بنده وجود دارد و امیدوارم در لایحه دولت با توجه به تغییراتی که مجلس روی آن اعمال می‌کند و در نهایت تصویب می‌شود، این نقیصه برطرف شده و به صورت شفاف و واضح حمایت‌های لازم از محیط‌بانان صورت بگیرد.

حقوق یک میلیون‌تومانی با 14 سال خدمت

«لایحه حمایت از محیط‌بان در زمان خانم ابتکار تحویل مجلس شد که اخیرا تصویب شده است. این لایحه در زمینه ارتقای معیشت و زندگی محیط‌بانان است که مدت‌های مدیدی به تعویق افتاد. امیدواریم با اجرای آن شرایط زندگی محیط‌بانان ترقی پیدا کند، چرا که آنها سخت‌ترین مشاغل را دارند و دور از خانواده و با حقوق کمی مشغول به کار هستند.» اینها را اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت محیط‌بانان به «آرمان» می‌گوید. به گفته او شاید باورتان نشود؛ ما محیط‌بانی داریم که با 14 سال خدمت حداکثر حقوقش حدود یک میلیون تومان است. بنابراین امیدوارم که لایحه حمایت از محیط‌بان که از طرف دولت و سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم شده رأی موافق را در مجلس بیاورد. کهرم بیان می‌کند: مساله دیگر اجازه استخدام برای تکمیل کادر محیط بانان است. اکنون تعداد محیط بانان ما سه هزار و 200 نفر است و این تعداد حدود یک سوم استاندارد جهانی است. او ادامه می‌دهد: بر اساس استاندارد جهانی باید حدود 10 هزار نفر محیط بان در پهنه‌های تحت حفاظت کار کنند.
 
به بیان دیگر 10 درصد از خاک ما تحت عنوان مناطق چهارگانه است که نیاز به 10 هزار محیط‌بان دارد. این کارشناس محیط زیست خاطرنشان می‌کند: بنابراین فشار کار روی محیط بانان فعلی زیاد است. اگر مجلس اجازه استخدام به سازمان حفاظت محیط زیست بدهد، فشار از روی محیط بانان کم می‌شود. او اظهار می‌کند: محیط بانان سربازان جبهه جنگ با متخلفان و تخریت طبیعت ناب ایران هستند. اگر این مسائل برطرف شود، شاید آنها نفسی راحت از نظر معیشت و سبکی کار بکشند و در رفاه باشند. کهرم با اشاره به اینکه تاکنون 120 محیط بان به صورت شهید تقدیم ملت ایران شده است، می‌گوید: محیط بانان جانشان کف دستشان است. جا دارد که در آسایش و رفاه کامل باشند. این کارشناس محیط زیست توضیح می‌دهد: لایحه حمایت از محیط بانان بارها و بارها به مجلس رفته و رد شده است، در نتیجه افرادی که این لایحه را تنظیم کردند سعی داشتند که قابل اجرا باشد، وگرنه موافقت نمی‌شد.
 
او با ذکر مثالی می‌افزاید: اگر در مجلس می‌گفتیم، تعداد محیط بان را 10 هزار نفر کنید، کسی توجه نمی‌کرد و این لایحه رد می‌شد. بنابراین باید طوری تنظیم شود که بگنجد و شانس موافقت با آن زیاد شود. این کارشناس محیط زیست در پایان تاکید می‌کند: با توجه به این موارد بنده تصور می‌کنم لایحه حمایت از محیط بانان مناسب است. وگرنه برخی‌ها انتظار داشتند که خیلی قلم‌فرسایی شود یا اینکه امتیازات زیاد شود، اما قطعا این گونه شانس تصویب کم می‌شد.

منبع: آرمان/ نگین باقری/۴ مرداد ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی