تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

رها شدگی آموزش دانش آموزان در دوران کسالت بار قرنطینه خانگی

والدین و بچه‌ها هر دو از این وضعیت خسته شده اند؛ به ویژه والدین که نمی‌دانند با مساله آموزش و سرگرمی بچه‌ها چه کنند. بعضی از والدین از وقوع مداوم دعوا و بگومگو بین فرزندان خود در خانه شکایت دارند و برخی نیز می‌گویند به غیر از نشاندن بچه‌ها پای تلویزیون و تبلت و انجام بازی‌های کامپیوتری، راهی برای سرگرم کردن آن‌ها ندارند. این موضوع که والدین برای راحتی خود، بچه‌ها را مدام به سوی بازی‌های کامپیوتری؛ آن هم بدون نظارت بر محتوای آن‌ها سوق می‌دهند، ضمن خسته کردن ذهن بچه‌ها خشونت و هیجانات منفی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. مساله آموزش کودکان و نوجوانان در ایام قرنطینه به ویژه در مقطع دبستان، در حالی که امکانی برای آموزش آنلاین در مدارس ایران وجود ندارد بسیار دشوار بوده و به دغدغه گروهی از معلمین متعهد تبدیل شده است. این دشواری و عقب ماندن بچه‌ها از درسهایشان به دلیل تعطیلی مدارس، تنها محدود به فقدان آموزش آنلاین نیست، عملکرد بسیاری از خانواده‌ها و والدین در خصوص آموزش فرزندان و بی تفاوتی آن‌ها نسبت به آموزش در خانه، نگران کننده است.

کد خبر: ۵۴۹۰۷
۱۵:۴۶ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۸

 قرنطینه خانگی والدین و بچه ها

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: پس از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، مساله مهمی با عنوان «در خانه ماندن فرزندان» و چگونگی آموزش و نحوه سرگرم کردن آنها به چالش بزرگ خانواده ها تبدیل شده است، به ویژه اینکه شرایط به نوعی قرنطینه خانگی شبیه است و امکان بیرون رفتن از منزل و دید و بازدید دوستان و اقوام وجود ندارد.
 
والدین و بچه ها هر دو از این وضعیت خسته شده اند؛ به ویژه والدین که نمی دانند با مساله آموزش و سرگرمی بچه ها چه کنند. بعضی از والدین از وقوع مداوم دعوا و بگومگو بین فرزندان خود در خانه شکایت دارند و برخی نیز می گویند به غیر از نشاندن بچه‌ها پای تلویزیون و تبلت و انجام بازی های کامپیوتری، راهی برای سرگرم کردن آنها ندارند.

با کودکان بازی کنید

به مادری که دخترش را به مهدکودک می برده و اینک از دست او در خانه کلافه است می‌گویم حالا که مجبوری تمام وقت در خانه بمانی و حوصله بچه هم سر رفته، با او بازی کن، می‌گوید: «پدرش که به هیچ وجه با بچه کاری ندارد و مدام با گوشی خود سرگرم است، من هم خیلی حوصله بازی کردن با بچه را ندارم.»
 
اغلب والدینی که می‌شناسم چنین مواجهه ای با سرگرمی بچه ها در خانه دارند، این درحالی است که بازی و سرگرمی برای رشد فکری و اجتماعی کودکان بسیار مهم است. برای بچه هایی که بخش اعظم وقت خود را در کنار دوستان و همکلاسی هایشان بوده اند، این زمان طولانی در خانه ماندن آزار دهنده است. والدین می بایست بازی هایی را برای بچه ها طراحی کرده و خود نیز در آن بازی ها مشارکت فعال داشته باشند، از این طریق، هم بچه ها سرگرم می شوند و هم نکات اخلاقی را می آموزند.

این موضوع که والدین برای راحتی خود، بچه ها را مدام به سوی بازی های کامپیوتری؛ آن هم بدون نظارت بر محتوای آن ها سوق می دهند، ضمن خسته کردن ذهن بچه ها خشونت و هیجانات منفی را در آنها افزایش می دهد بنابراین والدین می توانند به عنوان مثال، با تعریف کردن خاطرات خود از بازی های کودکی، با فرزندان خود همان بازی ها را انجام دهند. بازی با خمیر بازی و یا مجسمه سازی، آشپزی، منچ و شطرنج و سایر بازی های فکری نیز می تواند گزینه های مناسبی برای پر کردن اوقات فراغت بچه ها به صورت سازنده باشد.

کاردستی درست کنید و کتاب بخوانید

تشویق بچه ها به انجام کارهای خلاقانه مانند درست کردن کاردستی یکی دیگر از کارهای مفرح و خوبی است که والدین می توانند با بچه های خود در خانه انجام دهند. انجام بازی‌های فکری و چیدن پازل های مختلف نیز در ایام قرنطینه می‌تواند ضمن سرگرم کردن بچه‌ها به رشد فکری و خلاقیت آنها کمک کند. خواندن کتاب های متناسب با سن و علایق فرزند نیز سرگرمی مفید دیگری است که والدین می توانند در ایام قرنطینه انجام دهند. انتظار می رفت با شروع قرنطینه خانگی، صدا و سیما به ویژه تلوزیون با ارائه برنامه های متنوع و مفرح از شبکه های مختلف، ماندن در خانه را برای بزرگسالان و کودکان تسهیل کند، این تدبیر اما اندیشیده نشد و برنامه های تکراری و کسل کننده تلوزیون، نقش چندانی در پر کردن اوقات بیکاری خانواده ندارد، بنابراین دیدن فیلم و کارتون نیز سرگرمی مناسبی برای ایام خانه نشینی است.
 
 
قرنطینه خانگی والدین و بچه ها
 

بی تفاوتی والدین و دشواری های آموزش در ایام قرنطینه

مساله آموزش کودکان و نوجوانان در ایام قرنطینه به ویژه در مقطع دبستان، در حالی که امکانی برای آموزش آنلاین در مدارس ایران وجود ندارد بسیار دشوار بوده و به دغدغه گروهی از معلمین متعهد تبدیل شده است. این دشواری و عقب ماندن بچه ها از درسهایشان به دلیل تعطیلی مدارس، تنها محدود به فقدان آموزش آنلاین نیست، عملکرد بسیاری از خانواده ها و والدین در خصوص آموزش فرزندان و بی تفاوتی آنها نسبت به آموزش در خانه، نگران کننده است. این عدم توجه و رها کردن بچه ها به حال خویش و حتی عدم مبادرت به قرنطینه کردن آن ها توسط والدین در بسیاری از شهرستان ها چشمگیر است. بعضی از معلمین متعهد که البته تعدادشان زیاد نیست، راه حل هایی را برای تدریس دانش آموزانشان در خانه طراحی کردند، این راهکارها اما با بی توجهی والدین و عدم همکاری آنها با معلمان، بی اثر می شود.

راضیه حسینی یکی از معلمین پایه دوم دبستان در شهر گچساران به دیدارنیوز می گوید: «از اولین روزی که مدارس تعطیل شد با تک تک خانواده ها تماس گرفتم و گفتم درسها را از طریق واتساپ و به صورت فایل صوتی و فیلم در گروه ارائه می دهم، پس لطفا دانلود کرده و با بچه ها کار کنید. تقریبا هر روز ساعات زیادی را به تدریس مجازی اختصاص می دهم، تخته وایت برد در دیوار خانه نصب کرده ام و از تدریس ریاضی فیلم می گیرم یا آزمایش های علوم را با خرید وسایل آزمایش با هزینه شخصی انجام می دهم و فیلم آن را در گروه والدین قرار می دهم اما متاسفانه بسیاری از والدین حتی فیلم ها و فایل های صوتی را باز هم نکرده اند و حتی به گروه، سر نمی زنند. شماره تک تکشان را می گیرم و دلیل این بی توجهی را جویا می شوم که با بی تفاوتی می گویند اگر دانلود کنیم اینترنتمان تمام می شود، ضمنا حوصله اینکه بالای سر بچه ها بمانیم و گوشی را بدهیم که فیلم ها را ببینند نداریم. تعدادی از والدین که اصلا واتساپ یا تلگرام هم ندارند. پدرها کاملا بی توجهند و مادرها نیز برای آموزش در خانه وقت نمی گذراند.»
 
 
قرنطینه خانگی والدین و بچه ها
 

رویا حاجی آبادی یکی از معلمان دبستان در اقلید هم صحبت های مشابهی می کند. مهدی محبی از قشم نیز به دیدارنیوز می گوید: «دانش آموزانم را می بینم که در کوچه و خیابان مشغول بازی هستند و والدینشان کرونا و قرنطینه را شوخی می دانند.» معلم دیگری که در منطقه ۱۲ تهران تدریس می‌کند هم به دیدارنیوز می‌گوید: «والدین حتی به تلفن هایم جواب نمی‌دهند، نهایت کارشان این است که بچه را جلوی شبکه آموزش بنشانند؛ بدون آنکه نظارتی بر آن داشته باشند. به علاوه، این شبکه نیز همه دروس را پوشش نمی‌دهد.»

بسیاری از معلمان که بی نتیجه بودن اقدامات همکاران خود را می بینند و از طرفی دغدغه چندانی نیز برای وضعیت آموزش بچه ها ندارند، از این فرصت استفاده کرده و استراحت می کنند.  والدین می بایست در وهله نخست نسبت به آموزش بچه ها در ایام تعطیلی مدارس حساس و مسئولیت پذیر باشند، آن ها می توانند در خانه یک برنامه درسی شامل همه دروس تهیه کرده و فرزندشان را تشویق کنند که بر اساس برنامه پیش برود. والدین می بایست آموزش در خانه را از طریق گفتن دیکته، پرسیدن سوال به صورت شفاهی و امتحان گرفتن از بچه ها کنترل کنند. همچنین می توانند از برنامه های آموزشی آنلاین و اپلیکشن های آموزشی برای بچه ها استفاده کنند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی