تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...
گامی در جهت تحکیم همبستگی ایرانیان در میانه بحران

بازگشت سپنتا و برزدن جوانه امید بر شاخه مصلحت

سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد راه یافت و حضور اقلیت‌ها در شورای شهرها قانونی قلمداد شد. دکتر سید محمدعلی تقوی دانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این تصمیم، از آن به عنوان خبری خوشایند در این روزها یاد کرد.

کد خبر: ۵۴۳۲
۱۱:۱۶ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
گامی در جهت تحکیم همبستگی ایرانیان در میانه بحران دیدارنیوز ـ دکتر سید محمدعلی تقوی: خبر بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد و مجاز شمرده شدن حضور اقلیت‌ها در شورای شهرها بهترین خبری بود که در این ایام شنیده‌ام، ایامی که اخبار تلخ تحریم‌های فرامرزی آمریکا و فساد اقتصادی داخلی، جامعه را دستخوش بحران و نومیدی کرده است. با این اقدام مجمع تشخیص مصلحت نظام، گام مهمی در فراگیر شدن نظام سیاسی و مدیریت جامعه در سطوح میانی برداشته شده است.
 
البته با توجه به آنکه چندی پیش از تعلیق عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد، آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه مولوی عبدالعزیز صراحتا گفته بودند: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند»، بروز این مساله امری اجتناب پذیر به‌نظر می‌رسید که امکان ممانعت از وقوع آن وجود داشت، بدون آنکه هزینه‌ای بر کشور تحمیل شود.
 
مجمع تشخیص مصلحت با مجاز شمردن عضویت اقلیت‌ها در شورای شهرها به‌درستی مصلحتی را مرعی داشته است که یکپارچگی کشور از طریق دخیل کردن اقلیت‌ها در اداره امور، هدف آن بوده است. اقلیت‌های دینی (اعم از اقلیت‌های غیرمسلمان یا مسلمان) بخش مهمی از سرمایه اجتماعی کشور به‌شمار می‌روند که محروم کردن ایشان از مدیریت امور جمعی کشور به‌منزله راکد گذاردن این سرمایه یا حتی تبدیل آن به ضد سرمایه است.

همه شهروندان، چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی، باید خود را در تعیین سرنوشت کشور سهیم بدانند. این امر در کشوری با بافت جمعیتی متنوع مانند ایران، ضرورتی است که عدم توجه بدان خسارت‌های جبران ناپذیر به دنبال خواهد داشت. تقویت حس تعلق و میهن‌دوستی اقشار مختلف مردم در گرو پذیرش آنها در سطوح مختلف مدیریتی جامعه است. حس همبستگی اقلیت‌ها با اکثریت و همدلی همه قومیت‌ها و مذاهب در برابر مشکلات خارجی و داخلی مستلزم به رسمیت شناختن آنها و سهیم دانستن آنها در اداره امور کشور است.

امید آن است که در این بحبوحه که دوستان و دشمنان خواسته یا ناخواسته به جو یأس و نومیدی در کشور دامن می‌زنند، مقامات مسئول با اقدامات و تدابیری از این دست که اقتضای مصلحت و خیر عمومی است شوک‌های مثبتی را به جامعه وارد کنند.


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی