تیتر امروز

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/
گفت و گوی دیدار با یک حقوقدان درباره "طرح نور"

امیر محمد قدوسی:موضوع حجاب از سال های اول انقلاب مطرح بوده است/"روحانی" مکلف شد مانع ورود زنان بدون حجاب به ارتش شود

اجرای "طرح نور" بهانه‌ای شد تا دیدارنیوز با دکتر امیرمحمد قدوسی، حقوقدان و وکیل یک گفت‌وگوی را انجام دهد که نتیجه آن تولید یک "ویدیوکست" بود، که می‌بینید.
سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...

کشدار شدن ماجرای موسسه ثامن­‌الحجج و پیامدهای یک گزارش + مطالب تکمیلی

محسن حدادی: دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر همین موسسه و موسسات سفارش شده، از پول نفت کشور که سهم ۸۰ میلیون ایرانی و آینده آنهاست، حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، برداشت کرده تا بدهی این موسسه و سایر برادران و خواهرانش را بدهد که البته اشتباه بوده که بماند. حالا، اما نوبت حسابرسی است؛ چه مجری تلویزیون باشد چه مدیر شبکه و چه شخص رئیس سازمان صداوسیما.

کد خبر: ۵۳۴۹
۱۴:۰۳ - ۳۰ تير ۱۳۹۷

دیدارنیوز - چند روز قبل روزنامه شرق گزارشی را درباره عملکرد موسسه اعتباری ثامن‌الحجج منتشر کرد که در آن به نام یک وزیر کابینه احمدی‌نژاد (بدون تصریح) و دو تن از مجریان تلویزیونی (با ذکر حروف اول نام و نام خانوادگی) و برخی از فعالان اقتصادی اشاره شده بود. خبر این روزنامه در تمامی رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی انعکاس یافت و از جمله در سایت دیدارنیوز هم با عنوان «جزییاتی تکان‌دهنده از اقدامات موسسه ثامن‌الحجج + مطالب جدید + تکذیبیه» منتشر شد.

در پی انتشار این گزارش، واکنش‌هایی ایجاد و سیل تکذیبیه و توضیحات بود که به سمت روزنامه مذکور و دیگر رسانه‌ها سرازیر شد. بخشی از این واکنشها را در ذیل همان خبر منتشر کردیم اما اینک بر آنیم به دلیل کشدار شدن این ماجرا، ادامه مباحثی را که در پیرامون این موضوع وجود دارد، پی بگیریم. 

نامه تند منوچهر متکی به سیف: بانک مرکزی به روزنامه شرق گفته خبرسازی کند؟

منوچهر متکی در نامه تندی به ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی به گزارش اخیر روزنامه اصلاح‌طلب شرق واکنش نشان داد و نوشت: "آقای سیف! در بانک مرکزی چه‌خبر است؟ در ۴۰ سال اخیر نه یک ریال وام گرفته‌ام نه یک متر زمین و مسکن".

متن کامل نامه منوچهر متکی درباره شایعات اخیر به رئیس‌کل بانک مرکزی به‌شرح زیر است:

بنام خداوند بخشنده مهربان

جناب آقای دکتر ولی‌الله سیف

ریاست محترم بانک مرکزی

با سلام و احترام

به‌دنبال درج خبر کذب «دریافت مبلغ 124 میلیارد تومان» توسط اینجانب از مؤسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در روزنامه شرق در تاریخ 1397.4.26، با مدیرمسئول این روزنامه تماس گرفته و خواستار تکذیب خبر مندرج در ارتباط با خود شدم. به ایشان گفتم که این تکذیب نه‌فقط برای 124 میلیارد که برای 100، 50، 10 و حتی یک میلیارد تومان است. اطلاع یافتم که در منتشر کردن گزارش مذکور بین سردبیر و مدیرمسئول روزنامه شرق اختلاف وجود داشته است. در نهایت آقای مدیرمسئول که شرمنده و متأثر به‌نظر می رسید به اینجانب گفت که "از «بانک مرکزی» به ما گفته‌اند این گزارش را منتشر کنید".

متعاقب انتشار این مطلب در روزنامه شرق، در فضای مجازی خبر کذب دیگری به‌نقل از برخی مقامات بانک مرکزی با سرعت بدین مضمون منتشر شد که "به آقای متکی گفته شده این پول‌ها را برگردانید و ایشان گفته‌اند که این پول شخصی من است"! اینها و برخی موارد دیگر دلایل نگارش این نامه به شماست.

جناب آقای سیف!

در بانک مرکزی چه‌خبر است؟! این مقامات بانک مرکزی که ظاهراً به‌جای محفوظ داشتن دین خود، صرفاً امضایشان محفوظ است در پشت‌پرده اشاعه این اکاذیب چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

از جناب‌عالی می‌خواهم ظرف روزهای آینده با ردیابی و پیگیری دو اتهام فوق نسبت به شناسایی این مقامات! و مجازات آنان و اعلام به افکار عمومی اقدام فرمایید. بدیهی است حق اینجانب در پیگیری حقوقی و تعقیب قانونی منتشرکنندگان چنین اکاذیبی محفوظ خواهد بود.

جناب آقای سیف!

جناب‌عالی و آحاد مردم عزیز ایران از اینجانب به‌خاطر مسئولیت‌هایی که به‌برکت نظام جمهوری اسلامی برعهده داشتم شناخت اجمالی دارید اما لازم می‌بینم نکاتی را در این نامه برایتان بنویسم:

اینجانب فرزند پدری هستم که به‌شهادت هم‌شهریانم، کوهی از طلا و تلی از خاک در نگاه او تفاوتی با هم نداشتند.

اینجانب در تمام چهل سال گذشته علی‌رغم مسئولیت‌های وکالت مجلس، سفارت و وزارت حتی یک مترمربع زمین و یا یک مترمربع ملک مسکونی از دولت‌ها و نهادهای مختلف کشور نگرفته‌ام.

در سال 1365 وزیر وقت مسکن و شهرسازی مرحوم مهندس کازرونی طی نامه‌ای رسمی به اینجانب مصوبه هیأت زمین شهری تهران مبنی بر واگذاری قطعه زمینی در خیابان ملاصدرا را ابلاغ نمود که اینجانب طی یادداشتی ضمن تشکر اعلام کردم که نیازی به زمین تخصیص‌یافته ندارم و این در حالی بود که طی سالهای نمایندگی مردم در دوره اول مجلس شورای اسلامی و در آن زمان در تهران مستأجر بودم و هیچ‌گونه ملکی نداشتم.

جناب آقای سیف!

در یک جست‌جوی ساده توسط همکاران شما در تمامی بانک‌های دولتی و غیردولتی کشور آشکار می‌شود که اینجانب طی چهل سال گذشته حتی یک ریال وام از هیچ بانکی دریافت نکرده‌ام.

در تمام سالهای خدمت و اشتغال در نظام جمهوری اسلامی از 1358 (اعاده به کار معلمی) تا 1389 (بازنشستگی از وزارت امور خارجه) در هیچ فعالیت اقتصادی شخصی به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مشارکت نداشته‌ام.

اینجانب و نیز فرزندانم که مدارج تحصیلی عالیه را طی کرده‌اند از بورس خارج یا داخل کشور استفاده نکرده‌ایم. همسرم با مدرک دکترای داروسازی از دانشگاه تهران فرزند معلم شهیدی است که اساتید و متخصصین بسیاری شاگردان تحصیلی و تربیتی او هستند.

بیان مراتب فوق صرفاً بیان افتخار و وابستگی اعتقادی به دولت (نظام) کریمه‌ای است که نیاکان ما در دعاهایشان آرزو می‌کردند و علما و خطبا و مبارزین ما حقانیت چنین نظامی را فریاد می‌زدند.

جناب آقای سیف!

آیا فکر نمی‌کنید برخی از مقامات بانک مرکزی که این روزها امضایشان محفوظ است! به‌جای پاسخگویی در قبال ناکارآمدی‌های فاحش خود که موجب بروز چنین وضع آشفته و تأسف‌باری برای نظام پولی و بانکی کشور شده است، در محافل تیمی خود اقدام به تشکیل اتاق جنگ روانی ــ تبلیغاتی کرده‌ا‌ند؟ به‌یاد عبارتی از مرحوم دکتر شریعتی افتادم که می‌گفت: همه چیز را گفتن برای نگفتن یک چیز!

مطالب گفتنی دیگری هست که بیان آنها را به فرصتی مناسب موکول می‌کنم.

توفیق جنابعالی را در مأموریت خطیری که به‌رسم امانت برعهده شما گذاشته‌اند از خدای متعال آرزومندم.

خداوندا

ما به اسلام، امام راحل، ولایت و خدمت به ملت شریف و قهرمان ایران وفادار خواهیم ماند.

بنده خدا ــ منوچهر متکی

 

کشدار شدن ماجرای موسسه ثامن­‌الحجج و پیامدهای یک گزارش

پاسخ مدیر روزنامه شرق به متکی: من اظهار شرمندگی نکردم

روزنامه شرق پاسخ مهدی رحمانیان مدیر مسئول خود را به سخنان منوچهرمتکی که ادعا کرده بود وی از انتشار گزارش موسسه ثامن الحجج ابراز شرمندگی کرده، منتشر کرد.

 رحمانيان با تکذيب سخنان متکي اظهار کرد: آقاي متکي در پاراگراف اول نامه‌اي که خطاب به رئيس بانک مرکزي نوشته است، اشاره‌اي به شخص بنده و روزنامه «شرق» کرده است. در همين پاراگراف اول سه خلاف واقع از سوي ايشان مطرح شده است. آقاي متکي ادعا کرده‌‌اند براي انتشار گزارش مربوط به تخلفات مؤسسه ثامن‌الحجج بين بنده به‌عنوان مديرمسئول روزنامه «شرق» و سردبير روزنامه اختلاف وجود داشته است. در ادامه خلاف بين ديگري مطرح کرده‌‌اند مبني‌بر اينکه مديرمسئول «شرق» اظهار شرمندگي و تأثر کرده است و در نهايت هم ايشان مدعي شده‌اند، طبق درخواست بانک مرکزي گزارش يادشده در روزنامه شرق منتشر شده است. من راجع به ادامه نامه ايشان که چقدر حق يا باطل در آن وجود دارد، هيچ اظهارنظر و قضاوتي نمي‌کنم، چراکه به بنده مربوط نمي‌شود، اما اگر مابقي نامه به سياق همين پاراگراف اول واجد موارد خلاف باشد، بايد به خدا پناه برد. فردي که ادعا مي‌کند 40 سال است در اين کشور خدمت کرده و در يک پاراگراف نامه خود سه خلاف بين را مطرح مي‌کند».

دليلي ندارد اظهار شرمندگي کنم

مهدی رحمانيان در توضيح ادعاهاي مطرح‌شده در نامه نوشته‌شده از سوي منوچهر متکي بيان کرد: در مورد اولين سخن خلاف واقع آقاي متکي بايد توضيح دهم که به‌هيچ‌عنوان اختلاف‌نظري ميان بنده و سردبير روزنامه در خصوص انتشار اين گزارش  وجود نداشته و من در عجبم كه ايشان اين كشف بزرگ را چطور انجام داده‌اند. در ادامه بايد صريحا بگويم، من هيچ اظهار شرمندگي‌ای از انتشار اين گزارش نکردم. همکاران بنده مدتي بود، براي نگارش اين گزارش در حال تحقيق بودند و به آنها سپرده بودم تمام جوانب حقوقي و حرفه‌اي محتواي گزارش بررسي شود و بعد از آن به مرحله انتشار برسد و اين اتفاق هم افتاد. بنابراين دليلي نداشته است، بنده براي گزارش حرفه‌اي که در آن حداقل به زعم ما از حقوق ملت دفاع مي‌شود، اظهار شرمندگي کنم. من به آقاي متکي در مکالمه تلفني عرض کردم اگر در اين گزارش نکته‌اي خلاف واقع بيان شده باشد و از اين رهگذر به شما يا هر فرد ديگري آسيبي رسيده باشد، ناراحت خواهم شد، ولي خلاف واقعي اثبات نشده است و جمله بنده مشروط به اثبات و ذکر يک «اگر» است».

رحمانيان با رد ادعاي درخواست بانک مرکزي براي انتشار گزارش در «شرق» تصريح کرد: «هيچ‌کس از بانک مرکزي و هيچ نهاد يا سازمان ديگري به ما سفارش نوشتن گزارش را نداده است. نه در گذشته و نه در زمان حال و نه در آينده ما نگارش هيچ گزارش سفارشي‌ای را نپذيرفته و نمي‌پذيريم. گزارش مربوط به پرونده تخلفات ثامن‌الحجج صرفا توسط همکاران بنده تهيه شده است که اطلاعات مندرج در آن گزارش بر اساس قرائت‌هاي جلسات علني دادگاه توسط نماينده دادستان و همچنين بخشي هم بر مبناي گزارش‌هاي منتشرشده از جلسات دادگاه در خبرگزاري ميزان است».

 

کشدار شدن ماجرای موسسه ثامن­‌الحجج و پیامدهای یک گزارش

رئیس احسان علیخانی: کارهای این مجری در ارتباط با ثامن‌الحجج طبق ضابطه بوده است

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه نسبت به گزارش منتشر شده در یکی از روزنامه‌ها درباره وجوه دریافتی از مؤسسه ثامن‌الحجج توسط مجری این شبکه واکنش نشان داد.

ناصر کریمان  در پاسخ به این سوال که آیا مجری این شبکه، خارج از عرف برنامه‌سازی و ساختار شبکه سه از موسسه لغو مجوز شده ثامن‌الحجج پولی دریافت کرده است، اظهار داشت: موضوع احسان علیخانی به عنوان تهیه‌کننده و چندین عنوان برنامه ساخته شده، یک کار مشترک و اسپانسری بوده و همه موارد در چارچوب و ضوابط مشخص صورت گرفته است.

کریمان تاکید کرد: این موسسه حدود ۵۰۰ شعبه داشته و در حال فعالیت بوده است؛ اینکه بعدا دچار آسیب شده و جلوی فعالیت آن گرفته شده؛ داستان دیگری است.

وی افزود: پس از لغو مجوز، مجوز پخش تبلیغات آن در تلویزیون هم گرفته شد، احسان علیخانی صرفاً با معرفی مجموعه سیما،کاری را انجام داده و این‌ها با نظارت و کنترل شبکه بوده است، کما اینکه مراجع ذی صلاح هم نسبت به این قضیه اطلاع پیدا کرده‌اند، پس به نظر می‌رسد این شتابزدگی در قضاوت و انتشار خبر ناقص، بیشتر یک کار ژورنالیستی و رسانه‌ای است.

مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما در پایان گفت: شخص احسان علیخانی و همچنین سازمان صداوسیما پیگیر مطلب منتشر شده از طریق مراجع قضایی هستند و قطعاً تا شفاف‌شدن دقیق ماجرا دست از پیگیری بر نخواهند داشت.

 

کیهان: فساد موسسه ثامن الحجج بسیار بزرگتر از پرداخت پول به یکی دو سلبریتی است

روزنامه کیهان نوشت: بانک مرکزی در ماجرای فساد موسسه ثامن‌الحجج می‌تواند متهم ردیف اول محسوب شود چرا که این موسسه به استناد گزارشی که به روزنامه شرق برای انتشار داده است قرار بوده است تنها در سبزوار فعالیت کند ولی در کل کشور شعبه زده و این فسادهای کلان را به دنبال داشته است.

 نکته دیگر اینکه اگر قرار به افشاگری از سوی بانک مرکزی و به شکل ارائه گزارش به روزنامه باشد ضروری است بانک مرکزی ابعاد کامل فساد این موسسه را در اختیار افکار عمومی قرار دهد نه چند میلیارد پرداخت شده و یا نشده به چند سلبریتی و... که بخش بسیار کوچکی از فساد ثامن‌الحجج را شامل می‌شود.

و نکته پایانی اینکه قوه قضائیه مسئول رسیدگی به فساد صورت گرفته در این موسسه و موسسات مشابه است و بانک مرکزی بایستی اطلاعات خود را در اختیار دستگاه قضا قرار داده و خود نیز درباره کم کاری و یا خطاهای خود در این رابطه پاسخگو باشد.

 

کشدار شدن ماجرای موسسه ثامن­‌الحجج و پیامدهای یک گزارش

نماینده مجلس: پرداخت پول به مجری‌ها، افراد سرشناس و سلبریتی‌ها توسط ثامن الحجج وجود داشت

پایگاه خبری تحلیلی فردا در گزارش و گفتگویی نوشت: موسسات مالی یکی از موضوعات خبر ساز سال های اخیر کشورمان بوده اند. موسساتی که در چند سال اخیر با دادن سود های کلان مردم را به سمت خود جذب کرده اند اما در وسط راه ورشکسته شده اند و پول مردم در وضعیت نامشخصی قرار گرفته است.

یکی از شگردهای این موسسات برای جذب مردم، دادن پول های کلان تبلیغاتی به افراد مشهور بوده است. حالا یکی از روزنامه ها گزارش داده است که موسسه ثامن الحجج که دچار این وضعیت شده است به دو تن از مجریان سرشناس صدا وسیما پول های کلان پرداخت کرده است؛ هر چند رسما اسم دو مجری اعلام نشده است اما به نظر می رسد مهران مدیری و احسان علیخانی دو مجری هستد که از هدایای ثامن الحجج بهره مند شده اند.

با ورود قوه قضاییه ما از پیگیری پرونده های موسسات مالی منصرف شدیم

محمد رضا امیر حسنخانی عضو کمسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فردا در مورد بررسی هایی که کمسیون اصل نود مجلس در مورد پرونده موسسه اعتباری و مالی ثامن الحجج انجام داده است گفت: «کمسیون اصل نود کمیته هایی دارد که یکی از آن کمیته ها کمیته اقتصادی است.من قبلا مسئولیت کمیته اقتصادی را برعهده داشتم الان آقای بهرام پارسایی نماینده شیراز مسئولیت این کمیته را بر عهده دارند. در زمانی که من مسئولیت این کمیته را بر عهده داشتم این موسسه و موسسات دیگر چندین پرونده قطور در کمیسیون اصل نود داشتند منتها آن زمان ما خیلی به این پرونده ها ورود نکردیم چرا که نظر مجلس بر این بود که وقتی قوه قضاییه در حال بررسی آن است صلاح نیست مجلس هم همان پرونده را بررسی کند. منتها قبل از قوه قضاییه ما در کمیسیون اصل نود این پرونده ها را بررسی می کردیم و استعلامات فراوانی انجام دادیم که دیگر با ورود قوه قضاییه ما از بررسی پرونده منصرف شدیم».

پرداخت پول به سلبریتی ها توسط موسسات وجود داشت

نماینده طبس در مجلس شورای اسلامی در مورد انتشار گزارش هایی مبنی بر دادن هدیه های میلیاردی توسط موسسه ثامن به دو تن از مجریان سرشناس صدا وسیما هم گفت: « همانطور که گفتم ما خیلی به جزئییات موسسات ورود نکردیم اما در این موسسات فساد های گسترده ای صورت گرفته بود که با سود های کلان مردم را فریب داده بودند و بعدا هم دارایی ها مردم در این موسسات به خطر افتاد. البته در مورد موسسه ثامن بانک مرکزی اقدامات خوبی انجام داد و اکثر سپرده گذاران این موسسه به پول های خود رسیدند. اما در مورد نکته ای که شما اشاره کردید باید بگوییم نه تنها این موسسه بلکه موسسات دیگر برای جذب مردم و این که بتوانند در جامعه شناخته شوند به مجریان و یا افراد مشهور پول های زیادی پرداخت کرده اند و ما این موارد را داشتیم اما اینکه من در پرونده ها مشخصا نام این دو نفر را دیده باشم نمی توانم همچین ادعایی داشته باشم. اما به صورت کلی این بحث در مورد موسسات مالی وجود داشت.»

 

تنها راه نجات مهران مدیری و احسان علیخانی!

محسن حدادی در یادداشتی در این باره نوشت: دوران بیانیه و طرح شکایت و حضور در برنامه زنده، تمام شد؛ صداوسیما حالا راهی جز بیان شفاف رابطه‌اش با «ثامن الحجج» ندارد!

ماجرای عجیب ولی باورکردنی موسسه مالی ثامن الحجج که قرار بوده تنها در یک شهر دور افتاده فعالیت داشته باشد و به لطف رسانه ملی، از شعبه ای در سبزوار (مجوز اصلی) ناگهان صاحب 480 شعبه در کشور می‌شود و در مسیر این رشد و شکوفایی(!) سبیل همه نوع آدمی را هم چرب می‌کند؛ به جاهای خوبی رسیده است؛ از جمله شفافیت در پرداخت‌های میلیاردی به صورت هدیه و یا وام با سود 3 تا 4درصد!

حالا نام مخفف دو مجری در یک گزارش مستند به دادگاه بر سر زبان ها افتاده و ناگهان دو مجری مشهور، خودشان اعلام می‌کنند که این دو نفر ما هستیم ولی هدیه گیرنده و وام پس نداده، ما نیستیم!

راه نجات این دو مجری و احتمالا آقازاده‌ها و سیاسیون و مذهبیونی که در آینده پایشان به پرونده کثیف این موسسه و برخی دیگر موسسات باز خواهد شد، چیست؟

شفافیت

در یک کلام باید جدول کامل پرداخت‌های متنوع این موسسه و علت پرداخت‌ها در کنار نوع وثایق و تضامین منتشرشود. صداوسیما هم که متهم مفقود این پرونده مکنده بیت المال است، باید تکلیف خودش را با این فهرست‌ها مشخص کند. دوران اجرای شوی تلویزیونی و سکوت خبری و دعوت از مجریان برای دفاع از خود و...تمام شده؛ مدیریت صداوسیما امروز باید با شجاعت متن کامل تمام قراردادهای این موسسه با شبکه ها و برنامه های مختلف صداوسیما را منتشرکند. حتی قراردادهای بازرگانی تا مشخص شود چه کسی "کارش" را انجام داده و چه کسی "بارش" را بسته!

دولت جمهوری اسلامی ایران به خاطر همین موسسه و موسسات سفارش شده، از پول نفت کشور که سهم 80 میلیون ایرانی و آینده آنهاست، حدود 11هزار و 500میلیارد تومان، برداشت کرده تا بدهی این موسسه و سایر برادران و خواهرانش را بدهد که البته اشتباه بوده که بماند.

حالا اما نوبت حسابرسی است؛ چه مجری تلویزیون باشد چه مدیر شبکه و چه شخص رئیس سازمان صداوسیما که گفت: 

کفاره‌ی شراب خوری‌های بی‌حساب
هشیار در میانه‌ی مستان نشستن است

و این تازه ابتدای داستان است؛ بعد از این فهرست‌ها باید مشخص شود که این موسسه به چه اشخاصی و بابت چه کاری وام میلیاردی بدون سود و بلاعوض اعطا کرده است!

راستی حاج آقای علم الهدی در خصوص این مفاسد ملی و فرا ملی موسسات مالی متولد مشهد نکته خاصی ندارند؟!

 

مطالب تکمیلی: برخی واکنشها و مطالب مرتبط با این خبر را در تکمیل خیر اولیه بخوانید:

 

توضیح احسان علیخانی درباره دریافت پول از موسسه ثامن‌الحجج: تا حالا هزار تومان وام هم نگرفته‌ام

کشدار شدن ماجرای موسسه ثامن­‌الحجج و پیامدهای یک گزارش + مطالب تکمیلی
 
 احسان علیخانی با حضور در برنامه «حالا خورشید» اعلام کرد که هیچ هدیه‌ای از موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج نگرفته است و سه میلیارد بودجه تخصیص داده شده از سوی این موسسه تنها صرف تولید شش برنامه شده است.
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان علیخانی، مجری و برنامه ساز تلویزیون، عصر روز شنبه 30 تیر با حضور در برنامه «حالا خورشید» درباره ادعای اهدای تسهیلات یا هدیه از سوی موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج به او توضیح داد.

احسان علیخانی در ابتدای برنامه درباره چگونگی اطلاع از صحت ماجرا گفت: «با یک تلفن ساده می‌شد از حقیقت ماجرا مطلع شد، اما شاید خیریتی در آن بود که مردم از اصل ماجرای چگونگی ساخت برنامه‌های تلویزیونی و حضور پرتعداد اسپانسرها مطلع شوند.»

او درباره علت حضور اسپانسرها در برنامه‌های تلویزیونی توضیح داد: «من بارها فریاد زدم که تلویزیون پول ندارد، از اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 اسپانسرها به صورت جدی وارد عرصه برنامه‌سازی در تلویزیون شدند حتی در سریال‌هایی مانند «پایتخت» هم اسپانسرها ورود کردند.»

این مجری درباره چگونگی شکل‌گیری همکاری‌اش با موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج بیان کرد: «از سال 91 موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج پیشنهاد ساخت برنامه مشارکتی را به صداوسیما ارائه داد و پس از بررسی سازمان به ما مجوز داده شد تا همکاری‌مان را با این موسسه آغاز کرده و وارد عرصه تولید بشویم.»

علیخانی ادامه داد: «آن زمان نام این موسسه مطرح و در همه بیلبوردهای شهری، سایت‌ها، روزنامه‌ها، شبکه‌های تلویزیونی و خبرگزاری‌ها قابل رویت بود. مردم بدانند که حتما این موسسه با مجوز سیر اداری اسپانسرینگ سازمان صداوسیما را گذرانده و من در این میان هیچ کاره بودم و از سوی سازمان به من اجازه داده شد تا همکاری‌ام را با این موسسه آغاز کنم.»

مجری برنامه «ماه عسل» با بیان اینکه هزینه سه میلیارد تومانی این موسسه مالی و اعتباری صرف ساخت شش برنامه شده است، توضیح داد: «شش مجموعه برنامه از سال 91 ساخته شد که این سه میلیارد برای آن ها صرف شد، این برنامه‌ها عبارتند از «دو نیمه سیب» (ویژه برنامه تحویل سال)، «ماه عسل» سال 92، برنامه «سه ستاره»، برنامه تحویل سال 93، برنامه 20 سالگی شبکه سه و برنامه «بهار نارنج». طبق قرارداد این بودجه برای تولید این شش برنامه از سال 91 تا 93 اختصاص یافت.»

علیخانی همچنین گفت: «ضمن آنکه این موسسه سال 94 انحلال خود را اعلام کرد ولی ما در آن سال هیچ برنامه‌ای نداشتیم، چه ارتباطی میان برنامه‌سازی ما که در بازه زمانی سال 91 تا 93 را شامل می‌شد و انحلال این موسسه وجود دارد؟»

او اضافه کرد: «اواخر دوران آقای ضرغامی بود که طی تماسی دستور داده شد به هیچ وجه نامی از موسسه مالی و اعتباری ثامن‌‌الحجج برده نشود، این اتفاق اوایل سال 94 برای یکی از اسپانسرهای برنامه‌های ما که باشگاه فرهنگی و ورزشی بود هم رخ داد.»

این تهیه کننده تلویزیونی نظرش را درباره گزارش روزنامه شرق این‌طور بیان کرد: «از روزنامه شرق هیچ گلایه‎ای ندارم ولی امیدوارم روزی بتوانیم همه دغدغه‌ها و مطالبات را آزادانه و به درستی و با نام کامل افراد مطرح کنیم، ای کاش که با یک تماس به تلویزیون و مسئولان شبکه سه از کم و کیف ماجرا مطلع و از حقیقت ماجرا آگاه می‌شدند.»

علیخانی همچنین گفت: «من با وام گرفتن هیچ فردی به ذات مشکلی ندارم، اما ادعا می‌کنم تا الان هزار تومان وام حتی از صندوق خانواده، محل، مسجد، موسسات مالی و اعتباری و ... نگرفتم.»

او درباره ماجرای هدیه‌ای که از این موسسه دریافت کرده است هم توضیح داد: «من و رفقای سلبریتی چه اندازه باید ساده لوح باشیم که به همین راحتی هدیه‌ای از موسسه مالی و اعتباری قبول کنیم؟ هر اسپانسری تعهد می‌کند که هدیه‌ای را به مهمانان برنامه اهدا کند و ما همواره روی آنتن هم این هدایا را نشان داده‌ایم، چرا من باید خودم هدیه‌ای بگیرم؟»

 

واکنش مدیر مسئول روزنامه شرق به شکایت مهران مدیری: دست‌مان پُر است/ انتظار شکایت متهمان را داشتیم

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق تصریح کرد: «ما در روزنامه به رسالت خود عمل کردیم و طبق قانون گوشه‌ای از اسنادی را که به‌دستمان رسیده است، منتشر کردیم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی رحمانیان که امروز با برنامه عصرگاهی رادیو تهران گفت‌و‌گو می‌کرد، گفت: «در راستای صیانت از حقوق مردم، گوشه‌ای از تخلفات موسسه ثامن‌الحجج را در آستانه برگزاری دادگاه متهم اصلی رسانه‌ای کردیم و انتظار واکنش متهمان را هم داشتیم.»

او افزود: «پرونده موسسه ثامن‌الحجج، پرونده کلانی است که افراد بسیاری از شخصیت‌های مطرح کشور، چهره‌های شناخته شده و به اصطلاح سلبریتی و برخی سیاسیون پای‌شان به اصطلاح وسط معرکه است و در رابطه با اتهامات‌شان باید پاسخگو باشند.»

مدیر مسئول روزنامه شرق خاطرنشان کرد: «هدف ما روشنگری است، وظیفه مطبوعات نور افکندن به همین تاریکی‌هاست، حال که مسئولان محترم ندای شفافیت سرداده‌اند، بهترین زمان است تا به مطبوعات اجازه داده شود تا به رسالت‌شان جامه عمل بپوشانند.»

رحمانیان در مورد شکایت برخی مجریان صدا و سیما و سلبریتی‌ها هم گفت: «همان‌طور که اشاره کردم، دست ما پُر است، اسناد و مدارک هم داریم و خوب است این افراد در مورد روابط خود و دریافتی‌هایشان توضیح دهند، اگر هم روابط آنها با این موسسه به واسطه تلویزیون و با اطلاع مدیران این رسانه بوده است، باید شفاف‌سازی کنند و به افکار عمومی پاسخ دهند، هدف ما هم همین است، یعنی پاسخ به افکار عمومی جامعه و شفاف سازی.»

مدیر مسئول شرق در ادامه تصریح کرد: «به مردم قول می‌دهیم که اسناد را با رعایت قانون و ترتیبات کامل حقوقی با ذکرجزئیات منتشر کنیم و در این راه هیچ نیت سوء و منفعت جناحی را دنبال نمی‌کنیم. آدم‌هایی که دریافتی‌های وحشتناک از سپرده‌های مردم داشته‌اند باید پاسخگو باشند و با مظلوم‌نمایی و حاشا کاری از پیش نمی‌رود.»

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
سابقه گفتن خلاف و عدم صداقت از آقاي متكي نداشته ايم و حرفهايشان را مي توانيم باور كنيم اما از انطرف به حرفهاي سيف و بانك مركزي اصلا نمي توان اعتماد كرد
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی