تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری

حمله ایران به اسرائیل/ جمهوری اسلامی تجاوز به منافع خود را بر نمی‌تابد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
«عباس ابونوری» کارشناس امور اقتصادی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

قیمت دلار در سال آینده افزایش می‌یابد/ دو ماه دیگر مسائل مربوط به FATF کشور را درگیر می‌کند

News Image Lead

قیمت سکه بهار آزادی و طلا این روز‌ها با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شده است. این حجم افزایش قیمت در بازار ارز، سکه و طلا بلافاصله پس از آن روی داد که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به دلیل عدم تصویب لوایح مربوط به آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران را وارد لیست سیاه کرد، لیستی که تنها نام دو کشور در آن با سرلیستی کره شمالی دیده می‌شود. علاوه بر این، افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داد. عباس ابونوری کارشناس امور اقتصادی در خصوص افزایش قیمت ارز و سکه در طی روز‌های اخیر در گفتگو با دیدارنیوز گفت:افزایش بیش از اندازه نقدینگی و موضوع واسطه‌گری و دلال بازی، خود به خود نشان دهنده کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن پایه پولی است. همچنین دلیل افزایش قیمت ارز را می‌توان کنترل قیمت آن از سوی بانک مرکزی دانست. البته دولت هنوز روی دیگر سکه تاثیر مسئله FATF را ندیده است و هنوز مشکلات بانکی ناشی از مخالفت با آن را به درستی نمی‌داند، اما افزایش اخیر نرخ ارز به این موضوع ربط ندارد

کد خبر: ۵۳۴۰۰
۱۰:۳۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ قیمت سکه بهار آزادی و طلا این روز‌ها با افزایش بی‌سابقه‌ای روبرو شده است. بطوریکه قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید در روز دوشنبه ۶ میلیون و ۹۰ هزار تومان و طرح قدیم ۶ میلیون و ۸۰ هزار تومان بوده است وطلای ۱۸ عیار هم ۶۲۴ هزار تومان و آبشده نقدی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۶۶۶ دلار معامله می‌شود.

 

قیمت دلار در بازار آزاد ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان، درهم امارات ۴ هزار و ۲۱۰ تومان و یورو ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان در همین روز تعیین شده و به‌ فروش رسیده است.

 

این حجم افزایش قیمت در بازار ارز، سکه و طلا بلافاصله پس از آن روی داد که گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به دلیل عدم تصویب لوایح مربوط به آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایران را وارد لیست سیاه کرد، لیستی که تنها نام دو کشور در آن با سرلیستی کره شمالی دیده می‌شود. نتیجه حرکت جدید، این است که گروه ویژه اقدام مالی، همزمان با بازگرداندن ایران به فهرست سیاه از تمامی کشور‌های عضو خواسته تا بر مبادلات پولی با ایران و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در ایران فعال هستند، نظارت ویژه‌ای داشته باشند.

 

علاوه بر این، افزایش نگرانی‌ها از شیوع ویروس کرونا، تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داد، به طوریکه شاخص دلار در معاملات روز پنج‌شنبه به بالاترین سطح سه سال گذشته در برابر یورو رسید و قیمت طلا هم روند صعودی پیدا کرد و به بالاترین سطح هفت سال گذشته دست یافت.

 

عباس ابونوری کارشناس امور اقتصادی در خصوص افزایش قیمت ارز و سکه در طی روزهای اخیر در گفتگو با دیدارنیوز گفت: افزایش بیش از اندازه نقدینگی، خود به خود نشان دهنده کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن پایه پولی است. وقتی ارزش پول ملی به دلیل رشد نقدینگی، کاهش پیدا می‌کند، ارز‌های همتراز مانند دلار و یورو به طور نسبی افزایش می‌یابد. در کنار این مسائل، موضوع واسطه‌گری و دلال بازی از افزایش نقدینگی هم موثرتر واقع می‌شود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: دلیل افزایش قیمت ارز را می‌توان کنترل قیمت آن از سوی بانک مرکزی دانست، چنانچه بر فرض بانک مرکزی چنین قصدی براساس سیاست‌های ارز شناور داشته باشد، بدون شک کنترل دائم نرخ ارز به این صورت در بازار استمرار نخواهد داشت. علاوه بر این در صورتی که توجیه این کار از سوی دولت، افزایش میزان صادرات هم باشد به این دلیل که امکان انجام آن به معنای واقعی با کشور‌های دنیا وجود ندارد، زیرا فقط با کشور‌های همجوار (عراق، پاکستان و افغانستان) صادرات انجام می‌شود بنابراین تصور فوق هم نباید وجود داشته باشد که دولت عمدا ارزش پولی را کاهش داده تا صادرات افزایش یابد.

 

این کارشناس امور اقتصادی در این خصوص یادآور شد: دلیل اصلی افزایش بی‌رویه نقدینگی هرچه که باشد سبب افزایش پایه پولی و کاهش ارزش پول ملی می‌شود که به طور نسبی تقاضا برای ارز را بالا می‌برد و قاعدتا قیمت ارز به همان نسبت، افزایش می‌یابد، بنابراین نشان دهنده شرایط اقتصادی مناسب نیست. درست است که معمولا بسیاری از کشور‌ها مانند چین یا امریکا ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند تا صادرات رشد یابد، اما همانطور که مورد اشاره قرار دادم، صادرات به کشور‌هایی که برای ما ارزآور نباشد، سودی به دنبال ندارد و این مسئله دور از نظر تصمیم‌گیران کلان قرار ندارد.

 

ابونوری در ادامه تصریح کرد: علت افزایش نرخ ارز را می‌توان افزایش فصلی هم درنظر گرفت، زیرا نزدیک ایام عید است و مسافرت‌های خارجی و مواردی از این قبیل تقاضا برای دلار را افزایش می‌دهد، اما این مسئله با توجه به شرایط حاضر، توجیهی بیش نیست و نمی‌تواند مسبب افزایش قیمت دلار به خصوص در هفته‌ها یا ماه اخیر باشد.

 

وی در خصوص افزایش نرخ دلار در سال آینده افزود: قیمت دلار در چند روز آینده به طور نسبی افزایش خواهد یافت و در سال آتی نیز در صورتی که شرایط کشور به همین وضعیت پیش رود، متاسفانه باز هم باید انتظار افزایش قیمت دلار و به طور نسبی کاهش ارزش پول ملی را داشت.

 

ابونوری در رابطه با تاثیر عدم تصویب FATF بر این مسئله، توضیح داد: دولت هنوز روی دیگر سکه تاثیر مسئله FATF را ندیده است و هنوز مشکلات بانکی ناشی از مخالفت با آن را به درستی نمی‌داند، اما افزایش اخیر نرخ ارز به این موضوع ربط ندارد، البته در یک یا دو ماه آینده، مسائل جدید به همین دلیل کشور را درگیر خواهد کرد.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر رشد قیمت ارز نیز بیان کرد: ویروس کرونا تنها نشان دهنده آن است که با مدیریت بحران به شکل جدی روبرو هستیم. پیش از آن با حوادثی نظیر وقوع سیل، خشکسالی و برف روبرو بودیم، اما به دلیل همین ضعف، بسیار مشکل به وجود آمد، اما در خصوص شیوع ویروس کرونا بر این تصور نیستم که در تغییر نرخ ارز دخالت داشته باشد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
0
0
اقای ابونوری لطفا ...... رو
تو تضمین میدی که ما رفتیم اف ای تی اف اقتصاد درست بشه تضمین میدی سپاه و وزارت اطلاعات منحل نشه تضمین میدی ما اسرائیل رو به رسمیت نشناسیم شما اصلاح طلب .... تشریف دارید که سرسپرده اسرائیل و نورچشم امریکا هستین تمام
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی