تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

مزون‌های لباس در تهران؛ بدون نظارت و رها از مالیات!

News Image Lead

مزون‌ها سال‌ها است که در پایتخت در حال فعالیت هستند و به گفته هدایت‌الله امیدی، بازرس هیات مدیره اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه، زیرنظر صنف مشخصی فعالیت نمی‌کنند. همین امر باعث شده است که نظارتی بر کالا و قیمت در مزون‌ها صورت نگیرد و هر یک جنس و کالایی را با قیمت مختص به خود به مشتری ارائه دهند. در حقیقت نظارت چندانی بر عملکرد این خانه‌های مد و لباس زیرزمینی صورت نمی‌گیرد. برای بررسی وضعیت مزون‌های لباس به سه مزون معروف در شهر تهران سری زدیم و با فروشندگان و مسئولین این مزون‌ها به صحبت پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

کد خبر: ۵۲۴۱۶
۱۷:۰۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: مزون‌های لباس مثل قارچ هر روز در یک سمت شهر افتتاح می‌شوند. مزون‌هایی که قرار بود کیفیت لباس‌ها را بالا ببرند و مد مخصوص ایرانی را ترویج دهند، به محلی برای کسب درآمدهای بی حد و اندازه تبدیل شده اند. خانه‌های مد و لباسی که بیشتر با عنوان «مزون» به عرضه سفارشی یا تعداد محدود محصولات با قیمت‌های نجومی می‌پردازند.

 

مزون‌ها سال‌ها است که در پایتخت در حال فعالیت هستند و به گفته هدایت‌الله امیدی، بازرس هیات مدیره اتحادیه خیاطان مردانه و زنانه، زیرنظر صنف مشخصی فعالیت نمی‌کنند. همین امر باعث شده است که نظارتی بر کالا و قیمت در مزون‌ها صورت نگیرد و هر یک جنس و کالایی را با قیمت مختص به خود به مشتری ارائه دهند. در حقیقت نظارت چندانی بر عملکرد این خانه‌های مد و لباس زیرزمینی صورت نمی‌گیرد.

 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد اعلام کرده که حدود ۸۰۰ مزون لباس در تهران فعالیت دارند که ۴۰۰ مزون، فاقد مجوز است. با گسترش شبکه‌های اجتماعی، مزون‌ها به توسعه کارشان پرداخته‌اند و هر کدام که فالوور بیشتری دارند درآمد بیشتری نیز کسب می‌کنند.

 

چند سالی است کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور ـ همان‌طور که از نامش پیداست ـ متولی سامان‌بخشی وضعیت نابسامان پوشش در کشور شده است. با این همه، برخی معتقدند یکی از مشکلات اتحادیه‌های پوشاک و اصناف مرتبط با آن، نبود متولی مشخص است.

 

برای بررسی وضعیت مزون‌های لباس به سه مزون معروف در شهر تهران سری زدیم و با فروشندگان و مسئولین این مزون‌ها به صحبت پرداختیم که در ادامه می خوانید. لازم به یادآوری است که با وجود فراگیری بیماری کرونا در کشور، مزون ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند؛ هرچند گزارش حاضر مربوط به قبل از فراگیری بیماری در تهران است.

 

کوک اول: مزون بازیگران

 

وارد یک خانه ویلایی در غرب تهران می شویم که طبقه اول آن تبدیل به مزون شده است. دختری خوش‌پوش به محض ورود، همراهت می شود و هر جای مزون که می‌روی دنبالت می آید و راجع به طرح و مدل لباست می‌پرسد. از اینکه تمام هنرپیشه‌ها لباسشان را اینجا می‌دوزند و بهترین طراحان و پارچه‌ها را دارند می‌گوید. از تعریف‎های بی‌حدش در مورد مشتری‎ها معلوم است که پورسانتی با مزون کار می‌کند.

 

روی بیشتر رگال‌ها مانتو‌های مجلسی قرار دارند که حتی در آف هم میلیونی قیمت دارند و برای یک دوخت ساده از ۲ میلیون تومان به بالا دستمزد می‎گیرند. در همان حین که دختر فروشنده در حال تعریف از طراحان مانتو‌ها است، گلاب آدینه وارد مزون می‎شود و تمام کارکنان و صاحب مزون به سمتش هجوم می‌برند.
 

مزون‌های لباس، بدون نظارت

 

 

کوک دوم: مشتری شاکی

 

«فقط مزونشان اسم دارد، وگرنه هیچگونه امکانات درستی ارائه نمی‌دهند. من در اینستاگرام کارهایشان را دنبال می‌کردم، اما حالا فهمیدم که اصلاً کارشان خوب نیست. برای یک لباس ساده ۶ بار برای پرو آمده‌ام. یک پذیرایی ساده هم از مشتری نمی‌کنند».

 

مزون در انتهای پارکینگ یک خانه قرار دارد. بیشتر فعالیتش در زمینه دوخت لباس عقد و عروسی است و با اینکه مکان درستی ندارند زیر یک میلیون تومان، سفارش کار نمی‌گیرند. عروسی که برای دوخت لباس عروس‌اش آمده در ادامه می‌گوید: «بیچاره خیاط اینجا هم شاکی است. دفعه پیش به من گفت تمام زحمت با آنها است ولی صاحب مزون، بیشتر پول را دریافت می‌کند و پول زیادی به آنها نمی‌دهد».

 

دختری که سعی دارد، مشتری را متقاعد کند که کار مشکلی ندارد، کاملاً مشخص است که از کار مزون و لباس سررشته ندارد و بیشتر عروس را عصبانی می‌کند. در آخر عروس می‌گوید ۷ میلیون تومانی که از من گرفتید را پس می‌دهید و یا لباس من را درست می‎کنید.

 

کوک سوم: مزونی از جنس سنت و مدرنیته

 

خانه‌ای به قدمت ۶۰ الی ۷۰ سال در دل منطقه یک تهران که تبدیل به مزونی از جنس سنت و مدرنیته شده است. صاحب مزون، فرنگ درس خوانده و درس‌های غربی را با سنت ایرانی تلفیق می‎کند، اما این مزون، نه تابلویی دارد و نه از بیرون راهنمایی که نشان دهد آنجا مزونی زیبا برای خرید لباس است.

«لباس مجلسی بالای ۱۳ الی ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد، ولی با بهترین پارچه و بهترین طراحی ارائه می‌شود». از کار‌های داخل سالن مشخص است طراح حرفه‌ای است، اما قیمت کار‌ها آنقدر بالا است که مشتری‌های محدودی به این مزون مراجعه می‌کنند.
 
 

مزون‌های لباس، بدون نظارت

 

 

کوک آخر: نظارت

 

تا زمانی که نظارت دقیقی بر مزون‌ها نباشد شاهد عدم پرداخت مالیات توسط آن ها و در عین حال، رقم‎های نجومی کالاهای عرضه شده باید باشیم. وقتی نظارت نباشد ممکن است یک مزون، کالای بی کیفیت و دارای نقصان ـ به دلیل اسم و رسم و برند بودن ـ به مشتری ارائه بدهد و مشتری نیز نتواند برای احقاق حق خود، پیگیری کند. بهتر است فکری برای مزون‌ها بشود تا بیش از این خسارت برای مردم ایجاد نشود و همچنین مالیاتی برای این درآمدهای نجومی در نظر گرفته شود.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی