تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
بخش دهم «پرونده ویژه» "اربعین سرباز وطن"؛

تبعات شهادت سردار سلیمانی از دیدگاه رسانه‌های جهان

News Image Lead

شهادت سردار قاسم سلیمانی جهان را شوک زده کرد و تمام رسانه‌های دنیا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. عکس سردار سلیمانی در صفحه اول بیشتر نشریات جهان قرار گرفت و بیشتر خبرنگاران و تحلیلگران بین‌المللی جهان به تحلیل شرایط بعد از این ترور پرداختند. در ادامه بخش‌هایی از نوشته‌های سایت‌ها و نشریات غربی در مورد ژنرال سلیمانی بعد از ترور وی به دست آمریکایی‌ها را می‌توانید مطالعه کنید.

کد خبر: ۵۱۷۹۴
۱۸:۴۱ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ صدف بهرامی‌راد: شهادت سردار قاسم سلیمانی جهان را شوک زده کرد و تمام رسانه‌های دنیا نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. عکس سردار سلیمانی در صفحه اول بیشتر نشریات جهان قرار گرفت و بیشتر خبرنگاران و تحلیلگران بین‌المللی جهان به تحلیل شرایط بعد از این ترور پرداختند.

 

در ادامه بخش هایی از نوشته‌های سایت‌ها و نشریات غربی در مورد ژنرال سلیمانی بعد از ترور وی به دست آمریکایی‌ها را می‌توانید مطالعه کنید.

 

-اليزابت كوبس استاد دانشگاه تاريخ و كيمبرلى فيلد، ژنرال بازنشسته ارتش در مقاله‌اى براى نيويورك تايمز، ترور سردار سليمانى را حماقت محض خواندند و نوشتند حتى اگر سردار سليمانى مسئول كشته شدن سربازان آمريكايى بوده يا حتى برنامه‌هاى بزرگترى براى مداخله در امور آمريكايى‌ها در خاورميانه را داشته، باز هم اين اقدام، تحريك‌آميز و بسيار پوچ و بى‌معنى بوده است. كوبس معتقد است ترور ژنرال سليمانى هيچ منفعت كلى براى آمريكا نخواهد داشت و تنها عدم وجود استراتژى و بى‌برنامگى آمريكايى‌ها را نشان می‌دهد كه اگر به همين صورت ادامه داشته باشد فقط منابع و زندگى مردم آمریکا را هدر می‌دهد.

 

-شبكه خبرى سى.ان.بى.سى درباره سردار سليمانى نوشت: ترور سردار قاسم سليمانى باعث تغيير و نوسان قيمت در بازار جهانى و متضرر شدن معاملات آتى سهام و قيمت انرژى شد كه اين مسئله به تنهايى مهم بودن اين شخصيت را نشان می‌دهد. حال سوالى كه مطرح می‌شود اين است که سردار سليمانى چه كسی بود و چرا مرگ وى براى ايران، منطقه و جهان بسيار حائز اهميت است؟ اين فرمانده بزرگ، بيست سال در رأس نيروی سپاه قدس -جبهه عمليات خارجى سپاه پاسداران انقلاب اسلامی- فعاليت داشت و در سن ٦٢ سالگى به شهادت رسید. ژنرال سليمانى جزء با نفوذترين افراد خاورميانه و عملا مغز متفكر عمليات هاى جمهورى اسلامى در عراق،  لبنان، سوريه، يمن و افغانستان شناخته می‌شد. قدرت منحصر به فرد سليمانى براى شكل دادن به سياست خارجى ايران كه ترامپ آن را "فعاليت بدخيم" می‌نامد، وی را تبدیل به فرد نظامی بی نظیری در منطقه ساخت. مایکل نایتز، کارشناس خاورمیانه در موسسه واشنگتن، در مصاحبه با سی.ان.بی.سی توضیح داده است: «قاسم سلیمانی یک شخصیت منحصر به فرد است که مشابه اين فرد در آمریکا وجود ندارد. از خودگذشتگی و عشق او به رهبر و کشورش او را تبدیل به شخصیتی وفادار، قابل اعتماد و متمرکز کرده بود». تحلیلگران منطقه‌ای سلیمانی را بعد از آیت‌الله خامنه‌ای قدرتمند‌ترین فرد در ایران می‌دانند. حال با ترور این چهره سیاسی و‌ مردمی باید آمادگی تشدید تنش‌های آتی بین ایران و آمریکا باشیم که اتفاقاً منتقدین ترامپ نسبت به آن هشدار می‌دهند.

 

-خبرگزارى گاردين همچنين درباره اين شخصيت نوشته است که سليمانى به خاطر نبوغش در مسائل جنگی، جزء شناخته شده ترین چهره‌های جهان به شمار می‌رود. قدرت و نفوذ او در منطقه همیشه جزء ترس‌های آمریکا بود، بنابراین ترامپ تصمیم به مداخله گرفت. در حالی که آمریکایی‌ها لقب‌هایی نظیر "قدرت عراق" و "سایه" به او می‌دادند، در خاورمیانه با احترام از  قاسم سلیمانی یاد می‌شد. استنلی مک‌کریستال، ژنرال آمریکایی سال گذشته نوشته بود: «با اطمینان می‌توان گفت سلیمانی قدرتمندترین بازیگر امروز در خاورمیانه است». اما شهرت زیاد او محدود به زندگی و دستاوردهایش نبود، وصیت او برای دفن بدنش در گورستانی در کرمان به عنوان سربازی ساده به شهرتش پس از مرگ افزود.

 

-سايت خبرى گلوب‌اند ميل در رابطه با محبوبيت سردار سليمانى نوشته است که سليمانى براى ايرانيان چهره‌اى محبوب از مقاومت ملى در برابر چهار دهه فشار آمريكا و اسرائیل مانند سايه و مغز متفكر تمام فعاليت‌هاى ضد منافعشان در منطقه بود. طى ساليان بسیار بارها شايعاتى مبنى بر مرگ سردار سليمانى منتشر می‌شد كه البته همه آنها جعلى بودند و هر بار او قدرتمندتر و محبوب‌تر بازمی‌گشت، اما این بار ایران حقیقتاً بزرگترین حامی و نابغه جنگی خود را از دست داد. پس از خارج شدن آمریکا از برجام، حسام الدین آشنا- مشاور رییس جمهور حسن روحانی-در فضای مجازی نوشته بود: «ترامپ با این حرکت که به قمار شبیه است آمریکا را به خطرناک‌ترین وضعیتش در منطقه نزدیک کرد». وی همچنین افزوده بود: «هرکس پایش را از خط قرمز فراتر بگذارد باید منتظر عواقب کارش باشد». با توجه به اتفاقات گذشته و تصمیم ترامپ بر تحت فشار گذاشتن ایران با اعمال تحریم‌های بیشتر، انتظار وقوع عملیات‌های ضد آمریکایی در منطقه کاملاً وجود داشت که البته سلیمانی در خط مقدم این جبهه ایستاده بود. با نگاهی به گذشته درخشان سلیمانی، ترس از عملیات‌های آتی او کاملاً احساس می‌شد، بنابراین ترامپ تصمیم به حذف دا‌ئمى و ترور وى گرفت. طى ٨ سال جنگ ایران و‌ عراق او لحظه به لحظه برای پیروزی کشورش جنگید و گفته شده است که قبل از عملیات‌ها سربازانش را تک تک در بغلش می‌فشرد و برایشان آرزوی موفقیت می‌کرد. طبق داده‌های آماری از نظرسنجی مرکز نظرسنجی بین‌المللی در دانشگاه مریلند، سلیمانی از سایر شخصیت‌های وقت در کشورش محبوب‌تر است، اما وی هیچگاه علاقه‌ای به ورود به عرصه سیاست از خود نشان نداد. از بزرگترین دلایل شهرت جهانی سلیمانی به مداخله‌اش برای مهار گروه تروریستی داعش در سوریه و امن کردن مرزهای کشورش می‌توان اشاره کرد. یکی از فرماندهان شبه نظامی عراقی گفته بود: «سلیمانی به ما آموخته است که مرگ آغاز زندگی است، نه پایان زندگی».

 

در دیگر رسانه‎های جهان بازتاب این ترور و تعریف از شخصیت بلند مرتبه سردار سلیمانی به خوبی نمایان است که ترور او را دارای تبعات بزرگی برای آمریکا دانسته اند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی