تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
بخش نخست «پرونده ویژه» "اربعین سرباز وطن"/گفتگو با حجت الاسلام علی شیرازی؛

نماینده ولی فقیه در سپاه قدس: سردارسلیمانی تصمیماتش را مستقیم به رهبری می‌گفت/زمانی که مغنیه شهید شد، هدف سردار سلیمانی بود

News Image Lead

دیدارنیوز برای بررسی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و جوانب مختلف ترور وی با حجت الاسلام و المسلمین علی شیرازی مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه به گفتگو پرداخته است. وی درز اطلاعاتی در مورد ترور سردار سلیمانی در داخل کشور را کاملاً تکذیب می‌کند. وی می‌گوید: سردار سلیمانی ده‌ها بار تهدید شد، اما اراده خدا نبود این اتفاق رخ دهد. این بار اول نبود که ما بگوییم که از نظر حفاظتی درست برخورد نشد و سردار شهید شد. زمانی که مغنیه شهید شد، هدف سردار سلیمانی بود. زمانی که ذوالفقار در سوریه شهید شد هدف سردار سلیمانی بود. زمانی که سردار سلیمانی از جلسه بیرون آمد منفجر شد و ذوالفقار شهید شد. در لبنان بار‌ها می‌خواستند او را بزنند و در سوریه بار‌ها تهدید شد. حداقل از سال ۹۰ تا الان دشمن مدام تهدید می‌کرد. سردار سلیمانی برای شناسایی منطقه‌ای که داعش بود، خودش جلوتر از همه می‌رفت و بار‌ها تیر از کنار گوشش رد می‌شد. در این اتفاقات قطعاً دشمن بار‌ها از حضور سردار سلیمانی مطلع می‌شد و گاهی هم پیام می‌داد که ما مطلع شدیم. در ادامه می‌توانید متن کامل این گفتگو را بخوانید.

کد خبر: ۵۱۶۲۲
۱۶:۴۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد/رسول شکوهی: زندگی سردار شهید سلیمانی ابعاد بسیار زیادی دارد که پرداختن به آنها زمان و وقت فراوانی می‌طلبد. او در دهه اخیر نقش بسیار مهمی در منطقه ایفا کرده و اثرات فراوانی داشته است. از سوی دیگر همیشه شاهد این بوده‌ایم که ارتباط خاصی میان سردار سلیمانی با رهبر انقلاب برقرار بوده و این نزدیکی را در نماز بر پیکر وی که توسط رهبر معظم انقلاب اقامه شد به خوبی شاهد بودیم. آمریکا اهدافی را در منطقه دنبال می‌کرد که بیش از این، تحمل سردار سلیمانی برایش امکان پذیر نبود و بر همین اساس دست به این جنایت و ترور زد. 

 

دیدارنیوز برای بررسی ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و ابعاد مختلف ترور وی با حجت الاسلام و المسلمین علی شیرازی مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس سپاه به گفت‌و گو پرداخته است. وی درز اطلاعاتی در مورد ترور سردار سلیمانی در داخل کشور را کاملاً تکذیب می‌کند.

 

در ادامه می توانید متن کامل این گفت‌وگو را بخوانید.

 

دیدارنیوز: آشنایی شما با سردار به چه سالی باز می‌گردد؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: من از فروردین سال ۱۳۶۱ با ایشان مرتبط شدم. دوران جنگ، مدتی با لشکر ثارالله بودم. در سال ۱۳۶۵ به عنوان مسئول تبلیغات، انتخاب شدم و تا پایان جنگ نیروی سردار سلیمانی بودم. بیش از هشت سال هم در قالب نیروی قدس با ایشان بودیم. یکی از ویژگی‌های سردار این بود که از دوران جنگ تا امروز، خودش را ندید. هیچ زمانی نگفت اگر من نبودم فلان عملیات پیروز نمی‌شد، یا اگر لشکر ثارلله نبود، نمی‌توانستیم در کربلای ۱، کربلای ۵ و والفجر ۸ دشمن را شکست دهیم و یا اگر من نبودم سوریه شکست می‌خورد و عراق پیروز نمی‌شد. یک بار هم من از زبان ایشان چنین سخنانی نشنیدم. آقای ابومهدی المهندس می‌گفت من سرباز حاج قاسم هستم، اما حاج قاسم می‌گفت فرمانده من ابومهدی است. حاج قاسم در بحث فرماندهی می‌گفت من سرباز هستم و روی قبرم سرباز قاسم سلیمانی بنویسید. نامه‌ای را یک جوان به او نوشت که از سردار درخواست کرده بود کاندیدای ریاست جمهوری شود. در جواب آن نامه نوشته است که «من افتخارم این است سرباز صفر بر سر دفاع از ملتی هستم که امام می‌فرمود جانم فدای آن‌ها.» یعنی خودش را سرباز دیپلم، لیسانس یا فوق دکترا هم نمی‌داند، بلکه یک سرباز صفر می‌داند. وقتی اینگونه به دنیا نگاه می‌کند دنبال درجه و جایگاه و مقام و ثروت و ریاست نیست؛ لذا خدا به او عزت می‌دهد و خدا جایگزین همه این‌ها می‌شود. او از همه این‌ها دل می‌کَنَد و خدا او را عزیز ملت ایران، عراق، سوریه، لبنان، افغانستان، پاکستان، هند و یمن می‌کند. ما چه کسی را مثل سردار سلیمانی در دوران بعد از امام داشته‌ایم؟! در حقیقت هیچ کس را به این شکل نداشته‌ایم. علت آن، حرکت برای خدا، تواضع ایشان و کار را برای خودشان ندیدن، وصل به خدا و وصل به اولیا و ولایت بودن  است که موجب شد سردار سلیمانی، سردار سلیمانی شود.

 

دیدارنیوز: سردار سلیمانی چه خصوصیات و منشی داشت که رهبری وی را در دهه هفتاد به عنوان فرمانده قدس انتخاب کردند؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: ما اگر بخواهیم شهید سلیمانی را تبیین کنیم حداقل می توانیم صد ویژگی برای ایشان برشماریم؛ از اخلاص، تعبد، تواضع، خدامحوری، ولایتمداری و شجاعت و توجه به مردم و خانواده شهداء تا انس با قرآن و عشق به شهادت و دنیاگریزی و دوری از خودمحوری را باید بگوییم. اگر بخواهیم روی همه این مباحث حرف بزنیم ساعت‌ها وقت می‌برد. حقیقتاً در همه این محورها شهید سلیمانی ممتاز بود. آنچه که سردار سلیمانی را سردار سلیمانی کرد چند محور بود؛ بالاترین امتیاز سردار سلیمانی از اول زندگی ایشان تا پایان عمر با برکتش خدامحوری‌اش بود؛ به خدا وصل بود. کسی که برای خدا تلاش کند، خدا او را عزت می‌دهد و در دل‌ها جای می‌دهد. تفاوتی ندارد دل رهبری باشد یا دل مردم و یا دوستان. دومین ویژگی ایشان شجاعت بود؛ یک بار از دشمن نترسید و این را با اطمینان می‌گویم. در جنگ ایران و عراق وقتی در یک زمانی اسیر شد، با شجاعت خودش را از دست دشمن نجات داد. بارها صحنه‌های متفاوتی در افغانستان، سوریه و عراق برایش اتفاق افتاد، اما یک بار نترسید. چون اگر می‌ترسید در اراده او خلل وارد می‌شد. او محکم از روز اول تا پایان ایستادگی کرد، روز به روز هم محکم‌تر شد. یعنی اینگونه نبود که بگوییم در دوران جنگ، جوان بود و بیشتر به دنیا می‌چسبید. سردار سلیمانی هر چه سنش بیشتر شد، تعبدش، اخلاصش، شجاعتش و تواضعش بیشتر شد.

 

دیدارنیوز: جایگاه ایشان نزد رهبری چگونه بود؟ در تصمیمات دیپلماتیک و جنگی در رابطه با عراق و سوریه، ایشان شخصاً با رهبری در میان می‌گذاشتند یا اینکه ابتدا با وزرات خارجه درمیان گذاشته می‌شد و بعد به رهبری اعلام می‌شد؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: ایشان بیشتر تصمیاتشان را مستقیم به رهبری می‌گفت و واسطه نداشت. رهبری به ایشان، دلی عشق می‌ورزید. مقام معظم رهبری از دوران جنگ تاکنون ایشان را شهید زنده می‌دانستند. در سال ۱۳۸۴ مقام معظم رهبری به منزل یکی از شهدای کرمان رفتند. فرزند شهید به مقام معظم رهبری گفت که قول دهید مرا شفاعت کنید (در آن زمان سردار سلیمانی در ایران و جهان شهرت پیدا نکرده بود) مقام معظم رهبری فرمودند حاج قاسم می‌تواند شفاعت کند، از ایشان قول بگیرید. بعد به شوخی فرمودند اگر حاج قاسم قول دهد و به قولش عمل کند. بار‌ها من دیدم که مقام معظم رهبری بازو یا پیشانی ایشان را می‌بوسیدند و او را در آغوش می‌گرفتند و به او عشق می‌ورزیدند. این عشق به حدی بود که من در سال ۱۳۹۱ به سردار سلیمانی گفتم من حاضرم فدای تو شوم و تو بمانی، چون می دانم که اگر تو شهید شوی بر آقا سخت خواهد گذشت و امروز این سختی را احساس می‌کنم. از آن طرف حاج قاسم یک روز به من می‎گفت که من چیز‌هایی از مقام معظم رهبری دیده‌ام که نمی‌توانم ایشان را رها کنم. او معنویت و مقام والای ایشان و آینده‌نگری رهبری را از نزدیک دیده بود. مثلاً در جنگ ۳۳ روزه، آن روز‌هایی که حزب‌الله نگران آینده بود مقام معظم رهبری فرمودند در این جنگ نه تنها پیروز می‌شوند، بلکه به قدرت منطقه هم تبدیل می‌شوند و اینگونه هم شد. در زمانی که همه می‌گفتند سوریه شکست می‌خورد مقام معظم رهبری فرمودند دشمن شکست می‌خورد و این اتفاق رخ داد. این ظاهر قضیه بود و خیلی مباحث هم پشت پرده بود. در رابطه با مقام معظم رهبری من این جمله را بگویم که سردار سلیمانی می‌گوید من همه علمای شیعه را می‌شناسم و با همه جلسه داشته‌ام و در بین همه این روحانیت، کسی را مثل مقام معظم رهبری ندیده‌ام. ایشان به ولایت عشق می‌ورزید. در مَثَل مناقشه نیست و فاصله امام حسین(ع) با آقا زیاد است، اما ارتباط حضرت عباس(ع) با امام حسین(ع) چگونه بود؟ همین ارتباط را سردار سلیمانی با مقام معظم رهبری داشت. حاضر بود هستی خود را برای ولایت بدهد و در آخر هم هستی خود را برای اسلام، انقلاب، ائمه(ع) و اولیای دین داد.

 

حجت الاسلام علی شیرازی

 

 

دیدارنیوز: گفته می شود سردار سلیمانی در مسائل منطقه اختیارات تام داشت و از طرف مقام معظم رهبری  این امتیاز را داشت که در مسائل سیاسی و جنگی منطقه، هر طور صلاح می‌داند تصمیم بگیرد. آیا این گزاره درست است؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: هماهنگ می‌کردند، اما مباحث منطقه در برخی از کشورها مربوط به نیروی قدس بود و نیروی قدس تصمیم می‌گرفت.

 

دیدارنیوز: شما اگر بخواهید اهداف نیروی قدس مخصوصاً زمانی که سردار سلیمانی در منطقه و در جنگ سوریه و عراق حضور داشت را مشخص کنید چگونه تبیین می‌کنید؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: ما سه هدف را در دنیا دنبال می‌کنیم، یک استکبارستیزی است. این ریشه در اسلام و دین ما دارد و مبارزه با طاغوت، دستور قرآن است. دوم دفاع از مظلوم است. هر کجا که مظلومی وجود داشته باشد از او دفاع می‌کنیم و فرقی ندارد عراق، یمن، سوریه یا لبنان باشد. برای ما مهم است که از مظلوم دفاع کنیم. این مظلوم لازم نیست شیعه یا حتی مسلمان باشد. ما از همه مظلومان جهان دفاع می‌کنیم. البته مظلوم شیعه و مظلوم مسلمان ویژگی خاصی دارد و طبیعی است که بیشتر به آن‌ها فکر می‌کنیم. سوم صدور انقلاب اسلامی است. ما می‌خواهیم انقلاب اسلامی را به جهان صادر کنیم. اوج حرکت استکبارستیزی مربوط به نیروی قدس است. در جهان، ظلم بسیار است. مباحث خارج از ایران مربوط به نیروی قدس است. در رأس دفاع از مظلوم، نیروی قدس است. سهم عمده صدور انقلاب اسلامی هم مربوط به نیروی قدس است. در بحث صدور انقلاب اسلامی، هدف توسعه جغرافیا نیست. چهار پایه را برای بحث صدور انقلاب و تمدن اسلامی مطرح می‌کنیم. یک می‌خواهیم مردم دنیا را به توحید دعوت کنیم و همه را موحد کنیم. دوم می‌خواهیم مردم دنیا را در مسیر عبودیت و صراط مستقیم الهی به حرکت دربیاوریم. هیچ کدام از این‌ها مرزگشایی و توسعه مرزی نیست و سوم می‌خواهیم به انسان‌های دنیا بگوییم شما عزت دارید و باید زیر چتر خدا بروید، نه زیر چتر طاغوت و امریکا. چهارمین دلیل نیز می‌خواهیم سبک زندگی اسلامی را ترویج کنیم. در این مباحث قطعاً نیروی قدس نقش دارد و تلاش می‌کند انقلاب اسلامی را صادر کند. یکی از مباحث دیگر در صدور انقلاب اسلامی تشکیل بسیج جهانی اسلام برای گسترش فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی است که نیروی قدس در این حرکت نقش دارد. در حزب‌الله، انصارالله، حشدالشعبی، فاطمیون و گروه‌های جبهه مقاومت و در حقیقت رشد جبهه مقاومت در دنیا بسته به توان، حرکت و تلاش نیروی قدس است که به لطف الهی در این ۴۱ سال وضعیت ما در گسترش فرهنگ شهادت‌طلبی، دینی و فرهنگ بسیجی یک حرکت موفقی است.

 

دیدارنیوز: آمریکا با چه اهدافی سردار سلیمانی را ترور کرد؟ نیروی قدس و رهبری، علل این ترور را چه می‌دانند و چرا در این زمان، ایشان را ترور کردند؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: اوج ذلت آمریکا امروز است. یک اَبَرقدرت، شخصی را بکشد و بعد بگوید این شخص مانع رسیدن ما به خواسته‎هایمان در منطقه و دنیا است. این اوج عزت جمهوری اسلامی است که یک پاسدار ما این مقدار قدرت داشته باشد که با تصور اینکه می‎تواند به اهداف خودش در منطقه برسد دستور دهد او را بکشند. این نشانه قدرت جمهوری اسلامی و نشانه ضعف آمریکایی‌ها است، ما هرگز چنین حرفی نمی‌زنیم. ما حتی در بحث انتقام قائل نیستیم که ترامپ را بکشیم. ما ترامپ را داخل آدم نمی‌دانیم که اینگونه محاسبه کنیم، اما دشمن به این نتیجه رسیده است که سردار سلیمانی به عنوان نیروی قدس، قدرت بسیاری دارد. هر طرحی دشمن در سوریه، یمن، عراق و فلسطین ریخت، شکست خورد و این طرح معامله قرن هم شکست خواهد خورد. آنها با این عینک نگاه کردند و درست هم نگاه کردند، حقیقتاً نیروی قدس و در رأس آن سردار سلیمانی دارای قدرتی بود که دشمن تصور می‌کرد اگر او کشته شود به اهدافش می‌رسد؛ اما اشتباه کرد و به زودی هم اعتراف خواهد کرد که اشتباه کرده است. من در یک جا از دشمنان حاج قاسم عذرخواهی کردم و گفتم من بالاتر از دیپلم صحبت می‌کنم، اما شما به اندازه یک کلاس دوم هم نمی‌فهمید. آنها نمی‌فهمند شهید یعنی چه؟ آنها نمی‌فهمند خون شهید یعنی چه؟ امروز یک سهمی از این عظمت روشن شده است. وقتی سردار سلیمانی شهید شد ما به عین‌الاسد موشک زدیم. اگر این شهادت نبود این اتفاق رخ نمی‌داد. نتیجه دوم این بود که مجلس عراق، خروج آمریکایی‌ها از عراق را تصویب کرد. اتفاق سوم حضور پررنگی که تاکنون بغداد به خود ندیده بود. مردم دو هفته قبل در جمعه، حضور پررنگشان را برای خروج آمریکا از عراق نشان دادند. حرکت‌های بعدی نیز استمرار دارد و دشمن را خون شهدا و اراده خدا ذلیل می‎کند. خدای ما همان خدایی است که نمرود و فرعون را در هم کوبید. همان خدایی است که ابراهیم را از درون آتش نجات داد. قطعاً خون شهید سلیمانی و خون شهید ابومهدی المهندس آنچنان اثراتی خواهد گذاشت که آمریکا مجبور می‌شود از منطقه خارج شود و ان شاءالله زمینه سقوط اسرائیل فراهم خواهد شد.

 

دیدارنیوز: دوست و دشمن امروز معتقدند عصر پسا سلیمانی، عصر ویژه‌ای است. این عصر چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ با توجه به اینکه ما یک عنصر قوی را در منطقه از دست داده‌ایم، شما فکر می‌کنید در ادامه، نبود سردار سلیمانی بر تحولات منطقه چه تأثیری می‌گذارد؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: من یک موضوع را روشن کنم. یزید تصور می‌کرد امام حسین(ع) را بکشد اسلام از بین می‌رود. خون امام حسین(ع) چه کرد؟ از همان زمان آغاز شد که یزید را پشیمان کرد. از همان شام و از خود کاخ یزید و خانه یزید شروع شد، همسر و فرزندانش بر علیه یزید شدند و مردم علیه یزید شدند و بساط حکومت یزید برچیده شد و تا امروز اسلام گسترش پیدا کرده است. اگر خون امام حسین(ع) نبود این اتفاق رخ می‌داد؟ اشکی که مردم بعد از  هزار و سیصد و اندی سال برای مراسم عزاداری حسین بن علی(ع) دارند برای کسی که تازه پدر و مادرش از دنیا می‌رود اینگونه اشک نمی‌ریزند. ما امروز می‌بینیم که رفتن سردار سلیمانی چه حماسه‌ای در دنیا آفرید. کسانی را که دشمن به خطا تصور می‌کرد ضد انقلاب هستند آمدند و زیر پرچم سردار سلیمانی ایستادند و امروز همه می‌گویند که ما باید انتقام سردار سلیمانی را بگیریم، این اثرات خون است. این اثرات را در عاشورا و شهادت بزرگان دینمان و خون شهدای جنگ و انقلاب دیدیم. اگر ما در دوران جنگ شهید نمی‌دادیم به این راحتی نمی‌توانستیم دشمن را ساقط کنیم. این خون‌ها عامل سقوط دشمن، عزت اسلام و انقلاب و باعث رشد و بالندگی انقلاب اسلامی در جهان خواهد شد.

 

دیدارنیوز: شهادت سردار سلیمانی به آن صورت که رخ داد شاید این تلقی را ایجاد کند امنیت خودروی حامل آنان و پرواز به درستی انجام نشده و این اتفاق رخ داده است. آیا نیروی قدس تحقیقاتی روی این موضوع و ترور انجام می‌دهد؟ چگونه قرار است کشف شود این ترور چگونه رخ داده است؟ آیا اطلاعاتی درز پیدا کرده است؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: سردار سلیمانی ده‌ها بار تهدید شد، اما اراده خدا نبود این اتفاق رخ دهد. این بار اول نبود که ما بگوییم که از نظر حفاظتی درست برخورد نشد و سردار شهید شد. زمانی که مغنیه شهید شد، هدف سردار سلیمانی بود. زمانی که ذوالفقار در سوریه شهید شد هدف سردار سلیمانی بود. زمانی که سردار سلیمانی از جلسه بیرون آمد منفجر شد و ذوالفقار شهید شد. در لبنان بار‌ها می‌خواستند او را بزنند و در سوریه بار‌ها تهدید شد. آن زمانی که سردار به لبنان، سوریه و عراق می‌رفت همیشه در خطر بود. حداقل از سال ۹۰ تا الان دشمن مدام تهدید می‌کرد. آن زمانی که هواپیمای سوریه در فرودگاه به زمین می‌نشست، دشمن پشت دیوار فرودگاه بود. سردار سلیمانی با هلی‌کوپتر در فرودگاه حلب به زمین می‌نشست، فرودگاهی که در محاصره بود. سردار سلیمانی برای شناسایی منطقه‌ای که داعش بود، خودش جلوتر از همه می‌رفت و بار‌ها تیر از کنار گوشش رد می‌شد. در این اتفاقات قطعاً دشمن بار‌ها از حضور سردار سلیمانی مطلع می‌شد و گاهی هم پیام می‌داد که ما مطلع شدیم. اینطور نبود که بگوییم که این بار آمریکایی‌ها در عراق بودند و برنامه‌ریزی کرده بودند. خود آمریکایی‌ها اعلام کردند که ما سردار سلیمانی را در هر کجا ببینیم می‌زنیم. دستور داده بودند سردار سلیمانی در هر کشوری وارد می‌شود، بکشند. این دستور آمریکایی‌ها پخش هم شد و اعلام کردند.

 

دیدارنیوز: پس این شائبه‌هایی که بیان می کند درز اطلاعاتی بوده و از داخل، بعضی از نفوذی‌ها این کار را کردند را رد می‌کنید؟

 

حجت‌الاسلام شیرازی: این مسائلی است که وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، گفته می‌شود؛ این تهدید همیشه وجود داشت. در مهرماه سال گذشته، گزارشی از جمع‌بندی تهدیدهای علیه سردار سلیمانی تقدیم ایشان شد که در این گزارش گفته شده بود کجا شما را تهدید می‌کنند. از مهرماه سال گذشته تا لحظه شهادت یک سال و خورده‌ای است. ایشان روی آن گزارش نوشت من امیدوارم به دست بدترین دشمنان دین خدا کشته شوم. او نترسید و او اگر می‌خواست با تهدید دشمنان کار را دنبال نکند یک روز سوریه نمی‎رفت چون همیشه تهدید بود. یک روز نباید عراق می‌رفت چون امریکایی‌ها در عراق بودند. قطعاً جایی که دشمن باشد ماهواره‌های دشمن و پهپادهای آنها هم است. همانطور که ما از آنها اطلاعات داریم، آنها هم از ما اطلاعات دارند. اگر اینگونه باشد باید در خانه بنشیند و بیرون نیاید. باز سؤال می‌کنم آیا اگر در خانه می نشستند، تهدید نمی‌شدند و نمی‌توانستند او را بزنند؟! پس باید حرکت کنند. حال هر کسی یک چیزی می‌گوید اما اینها شوخی است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی