تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

"درخت گردو"؛ روایتی انسانی از یک جنگ غیر انسانی

"درخت گردو" مانند اکثر آثار مهدویان، در محدوده تاریخی جنگ هشت ساله با عراق می­ گذرد. فیلم به بمباران شیمیایی در سردشت کردستان می­ پردازد. حادثه­‌ای دلخراش که با تمرکز ویژه­‌ی مهدویان، بیش از آنکه کنشی سیاسی/عقیدتی را در بر بگیرد، منجر به آسیب­‌های بسیار جدی در نهاد خانواده­‌های فراوانی شد. رویکرد مهدویان در این فیلم نیز همین پیشبرد انسانی ماجراست که با دوری از قواعد ژانر سیاسی که پیش از این به آن ورود می­ کرد، جهانی مملو از عواطف را پدید آورده است. مهدویان حالا با شمایلی از یک فیلمساز مولف، با حضور مستمر در جشنواره‌های هرسال و تولید فیلم­‌هایی با کیفیت، خود را تبدیل به یکی از مهم­ترین چهره­‌های سینمای ایران کرده است.

کد خبر: ۵۱۵۱۱
۱۱:۱۶ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ ایمان رضایی: محمدحسین مهدویان حالا دیگر جوان جویای نام و عنوان مهجوری نیست که روزی "ایستاده در غبار" را ساخت و به عنوان استعدادی نوین در سینمای ایران به اکتشاف رسید. مهدویان حالا با شمایلی از یک فیلمساز مولف، با حضور مستمر در جشنواره‌های هرسال و تولید فیلم­‌هایی با کیفیت، خود را تبدیل به یکی از مهم­ترین چهره­‌های سینمای ایران کرده است. فیلمساز جوانی که اخیرا کنجکاوی تمام قشر‌ها و تمامی جهت­‌های فکری را برمی­ انگیزاند و هر بار نیز به موضوعات ملتهبی می­ پردازد که البته "درخت گردو" را می­ توان متمایز از باقی آن­ها، نسبتا متفاوت‌تر دانست.

"درخت گردو" مانند اکثر آثار مهدویان، در محدوده تاریخی جنگ هشت ساله با عراق می­ گذرد. اگر "ایستاده در غبار" داعیه­‌ی پرده از یک قهرمان ملی برداشتن و یادآوری رشادت­‌های یک رزمنده غیرتمند داشت و دو قسمت "ماجرای نیمروز" نیز با ایجاد احساساتی ناسیونالیستی، به پیگیری ماجرا‌های اطلاعاتی و بُعد فیزیکی جنگ می­ پرداخت، "درخت گردو" با رویکردی منحصر به فرد و کمی دورتر از آثار نامبرده، پا به قلمروی عواطف انسانی می­ گذارد تا این بار مهدویان دریچه­‌ای غیر سیاسی و دور از عقاید ایدئولوژیک از جنگ را به نمایش بگذارد.
 

 
فیلم به بمباران شیمیایی در سردشت کردستان می­ پردازد. حادثه­‌ای دلخراش که با تمرکز ویژه­‌ی مهدویان، بیش از آنکه کنشی سیاسی/عقیدتی را در بر بگیرد، منجر به آسیب­‌های بسیار جدی در نهاد خانواده­‌های فراوانی شد. رویکرد مهدویان در این فیلم نیز همین پیشبرد انسانی ماجراست که با دوری از قواعد ژانر سیاسی که پیش از این به آن ورود می­ کرد، جهانی مملو از عواطف را پدید آورده است.

"درخت گردو"در بطن ماجرایی که دست روی آن گذاشته، روایت پدری را از سر می­ گیرد که زمانی عاشقانه برای خانواده­ اش پادویی می­ کرد و ناگهان تاثیر آسیب­‌های شیمیایی، رویاهایش را نقش بر آب می­ کند. فضای شاعرانه و زندگی عاشقانه­‌ای که در ابتدا با تمرکز روی خانواده قادر (پیمان معادی) پدید می­ آید، خیلی طول نمی­ کشد که با فجایعی مصیبت­ وار دچار تزلزل و سقوط می­ شود. این شاید اولین بار است که یک فیلمساز ایرانی، سودای "خاک وطن" را با تمام ارزش و اهمیتش در فرع قرار می­ دهد تا مصیبتی کاملا انسانی را به تصویر بکشد.

درواقع در تمام طول فیلم که پس­ زمینه­‌ی جنگی سیاسی را به خود می­ بیند، فیلمساز هرگز سراغ وام گرفتن از عناوین و تیترهایی چون وطن­ پرستی و دفاع از خاک نمی­ رود که البته نه تنها نکته­‌ی منفی محسوب نمی­ شود، که اتفاقا فرصتی را فراهم کرده تا جنگ را فارغ از تمام شعار‌های عقیدتی، این بار در قالب تاثیراتی که روی خانواده­‌ها و جمعیتی معمولی می­ گذارد ببینیم.

«قادر» اساسا فاقد کوچک­‌ترین سواد و تحلیل­‌های سیاسی است. او تنها می­ داند که پدر یک خانواده است و موظف است تا شرایطی ایده­ آل را برای همسر و فرزندانش فراهم کند. بمباران شیمیایی، نقطه عطفی تراژیک در زندگی قادر محسوب می­ شود که اولا تازه به او می­ فهماند که بمب شیمیایی اصلا چیست، و سپس به مصائبی که او را از خانواده­ اش دور می­ کند دامن می­ زند. مهدویان توانسته لحظاتی به شدت غمگینانه از لحاظ دراماتیک خلق کند که بتوان درد و رنجِ جاری در این فاجعه را به واسطه تصویر، لمس کرد. اشک­‌هایی که در کنار خون­‌ها ریخته شد و زخم­‌هایی که تا ابد در ریه­‌ها باقی ماند تا همچنان یادمان بیاورد که جنگ، عجب چیز بی انصافی است!
 

 
"درخت گردو" از لحاظ ساختاری در ابعاد فنی خود نیز به استاندارد‌های از پیش انتظار داشته­‌ی سینمای مهدویان دست یافته و حتی بعضا پیشرفت­‌های چشمگیری نیز به چشم می­ خورد. دوربین ملتهب و لنز متحرکی که تبدیل به امضای فرمالیستی مهدویان شده دوباره جلب توجه می­ کند، اما این بار به لطف عمیق­‌تر شدن بار دراماتیک اثر نسبت به فیلم­‌های قبلی این فیلمساز، دوربین، جدا از انتقال مفاهیم و اطلاعات و پیگیری کاراکتر‌ها، حالا دست به خلق موقعیت­‌های احساسی نیز می­ زند و قاب­‌هایی خاص که از لحاظ بصری چشم­ نوازند ارائه می­ دهد و تاثیر ناخودآگاه حسی خود را نیز می­ گذارد. به عنوان مثال، میزانسنی که با کارگردانی دقیق و درست پیرامون درخت گردوی موجود در فیلم شکل گرفته و ترکیب آن با دوربینی که پخته­‌تر از تمام کارنامه سینمایی مهدویان صحنه­ هارا ضبط می­ کند، منجر به حداکثر میزان تاثیرگذاری شده­ اند که نویدِ حضور فیلمسازی مستعد با دغدغه­‌های انسانی را می­ دهد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی