تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

مصطفی تاجزاده: نظام نیاز به جراحی دارد!

سیدمصطفی تاجزاده به دعوت پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز مصاحبه‌ای تفصیلی با این رسانه داشت که متن و فیلم کامل آن به زودی منتشر خواهد شد. به این خاطر که متن این گفتگو طولانی بود و شاید از حوصله مخاطبان خارج باشد بخش‌هایی از این گفتگو به صورت کوتاه منتشر می‌شود. وی در گفتگو با دیدارنیوز به شرح نسبت خود با دولت حسن روحانی پرداخت و گفت: من در دور دوم به صراحت گفتم آنجایی که دولت روحانی در برابر مردم قرار می‌گیرد مثل آبان ۹۶ و بنزین، من بدون تردید طرف مردم هستم. اما آنجایی که دولت روحانی در برابر دولت پنهان ایستادگی می‌کند و در برابر اینکه حکومت نظامی در ایران تشکیل شود و نظامی‌گری حرف اول را بزند حتماً با تمام توان از دولت آقای روحانی حمایت می‌کنم، به دلیل اینکه این تکثر در حکومت به نفع مردم است.

کد خبر: ۵۰۳۸۷
۱۵:۴۶ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ رسول شکوهی: وقتی در موتور جستجوگر گوگل بنویسیم مصطفی قبل از اینکه نام مصطفی زمانی بازیگر خوش سیمای سینمای ایران بیاید نام مصطفی تاجزاده می‌آید. این یعنی مصطفی تاجزاده به اندازه یک سلبریتی جستجو شده است. این برای یک چهره سیاسی نکته مهمی است. چه با تاجزاده هم نظر باشیم چه نباشیم دیدگاه‌های او و نقش او در عرصه‌های مختلف سیاسی اجتماعی را نمی‌شود کتمان کرد.

طبیعتا یک رسانه خبری تحلیلی باید از موضعی مستقل با چهره‌های مختلف روبرو شود. طرح دیدگاه‌های مختلف نیز وظیفه هر رسانه‌ای است و این به معنای رد یا تایید آن دیدگاه نیست. دیدارنیوز در طول فعالیت خود با چهره‌های مختلفی گفتگو داشته و تلاش کرده چند صدایی را در فعالیت‌های خود دنبال کند.

سیدمصطفی تاجزاده به دعوت پایگاه خبری تحلیلی دیدارنیوز یک مصاحبه تفصیلی با این رسانه داشت که متن و فیلم کامل آن به زودی منتشر خواهد شد. به این خاطر که متن این گفتگو طولانی بود و شاید از حوصله مخاطبان خارج باشد بخش‌هایی از این گفتگو به صورت کوتاه منتشر می‌شود. در ادامه چکیده‌ای از صحبت‌های مصطفی تاجزاده در گفتگو با دیدارنیوز را می‌خوانید.
 

نظام نیاز به جراحی دارد!
 
 
در این گفتگو در رابطه با مسائل کلان حال حاضر کشور و مشکلاتی که امروز با آن روبرو هستیم صحبت شد و نقش نظام سیاسی، جریان‌های سیاسی و مردم، مورد بررسی قرار گرفت. نزدیک بودن انتخابات مجلس و حوادث چند وقت اخیر نیز موضوعی بود که تاجزاده بخشی از صحبت‌های خود را به آن اختصاص داد.

بر مبنای گفته های تاجزاده، شش مساله‌ای که جامعه ایران از آن رنج می‌برد، موارد زیر هستند:

یک. ناکارآمدی سیستم و مشکلات اقتصادی مانند رشد اقتصادی منفی، تورم و بیکاری و...
دو. فساد سیستماتیک که همه نهاد‌ها از دولت و مجلس و قوه قضائیه گرفته تا نهاد‌های نظامی را شامل می‌شود.
سه. تنگ نظری‌ها در حوزه سبک زندگی که آزادی‌های اجتماعی را محدود کرده و یک شیوه خاص را به رسمیت می‌شناسد.
چهار. نارضایتی اجتماعی بالا و خشونتی که در مقابل آن استفاده می‌شود که نمونه عینی آن، وقایع آبان ماه ۹۸ است.
پنج. پنهان کاری و دروغ که نمونه آن در حادثه سقوط هواپیما مشاهده شد.
شش. نا امیدی نسبت به آینده، بدین مفهوم که نبود چشم انداز مشخص، یک نا امیدی ویژه‌ای را در جامعه به وجود آورده است.

مصطفی تاجزاده بعد از طرح این شش مورد، شش راهکار نیز برای بهبود این وضعیت اعلام کرد:

یک. پاسخگو شدن قدرت و نهاد‌های انتصابی. در کنار پاسخگو شدن، محدود کردن اختیارات و دوره رهبری نیز مد نظر است.
دو. سپاه و نظامیان به پادگان‌ها برگردند و به مانند ارتش در یک جایگاه ملی، کار اصلی خود را انجام دهند.
سه. صداوسیما از تک صدایی خارج شود و تمام گروه‌ها و جریانات به صورت شخصی رسانه خود را داشته باشند.
چهار. استقلال قوه قضائیه.
پنج. آزادی بیان در تمام حوزه ها. آزادی رسانه‌ها و اندیشه و ... که با فساد و رانت مقابله می‌کند.
شش. آزادی انتخابات و انتخابات آزاد با حضور تمام گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی؛ از جبهه پایداری تا جبهه ملی.

مصطفی تاجزاده در بخشی از صحبت‌های خود به اصلاح طلبان نیز اشاراتی داشت: «اگر از ما بپرسند که شما اصلاح‌طلبان چه چیزی را می‌خواهید اصلاح کنید مستقل از اینکه می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید یا نکنید، من پاسخم این شش تا است. می‌گویم امروز اصلاح‌طلب‌ها آمده‌اند که این شش تا را انجام دهند. اصلاح طلبان باید پرچم اصلاحات ساختاری را بدست بگیرند. واقعیت این است که سیستم به جایی رسیده که جز با جراحی‌های بزرگ نمی‌تواند ادامه دهد. مهم‌ترین جراحی هم اصلاح قانون اساسی است. من الان معتقدم مهم‌تر از این که ما در مجلس شرکت کنیم یا نکنیم این است که باید بایستیم به مردم بگوییم بعد از این چهل سال اگر قانون اساسی را اصلاح نکنیم مشکلاتمان حل نمی‌شود.»

او همچنان بر روش‌های اصلاح طلبانه تاکید داشت و گفت: «راه نجات کشور نه سرنگونی جمهوری اسلامی و انقلاب است، چون ایران را آباد و آزاد نمی‌کند و فقط مثل سوریه و یمن و این کشور‌ها هرج و مرج در جامعه حاکم می‌شود. واقعیت این است که در جامعه ما مردم متکثر هستند و گرایش‌های مختلف دارند. اگر سؤال شما این باشد که این چیز‌هایی که من می‌گویم ظرف دو ماه اتفاق افتد، نه، معلوم است که رخ نمی‌دهد. این یک گفتمانی است که دو الی سه سال طول می‌کشد جا بیفتد و همه به آن برسند. این پنج یا شش موردی که عرض کردم مواردی است که بسیاری از اصولگرا‌ها هم به آن رسیده‌اند. جالب‌تر از همه آقای احمدی‌نژاد و طرفدارانش هستند که به این موارد رسیده‌اند. آن‌ها هم الان طرفدار انتخابات آزاد، آزادی بیان، چندصدایی شدن صداوسیما، محدود شدن اختیارات رهبری و پاسخگو شدن و قابل نقد شدن رهبر و نهاد‌های زیر نظر رهبر هستند. آقای احمدی‌نژاد با کدام یک از این شش مورد مخالف است؟ به همین جهت برخی می‌گویند گفتمان او اصلاح‌طلبانه شده است. بعضی‌هایشان که می‌گویند ما اصلاح‌طلب شده‌ایم و می‌خواهیم از شما جلو بزنیم! می‌گوییم بفرما و ما حرفی نداریم و هر کس این شش مورد را مطالبه کند حرف خوبی زده است.»

مصطفی تاجزاده در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز نکاتی را به عنوان دغدغه خود بیان کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم امروز هیچ سیاست‌مداری در ایران باشد که معتقد نباشد که ما با یک انتخابات پرشور بتوانیم مواضع ایران را در سطح بین‌الملل تقویت کنیم، بر انسجام ملی بیافزاییم و مشروعیت حکومت را افزایش دهیم. از رهبری نظام می‌گوید که ما انتخابات پر شکوه می‌خواهیم تا آقای خاتمی که معتقد است که راه نجات کشور انتخابات پر شکوه است. اختلاف کجا است؟ اختلاف در این است که وقتی می‌گوییم یک انتخابات چهل میلیونی تحریم شکن و انسجام آفرین می‌خواهیم، این موضوع، لوازم و مقدماتی احتیاج دارد. اگر آن‌ها رعایت نشود، این اتفاق نمی‌افتد. به باور من که فکر می‌کنم هر آدم منصفی این را قبول داشته باشد این است که انتخابات پر شکوه و پرشور نتیجه یک رقابت آزاد و همه جانبه و یک رقابت عادلانه است بین همه کسانی که دلشان برای ایران می‌تپد و به استقلال ایران و تمامیت ارضی آن معتقد هستند و با خشونت و جنگ مخالف هستند. خب این انتخابات اگر بخواهد پر شکوه باشد باید رقبا حاضر باشند. در نتیجه ما باید آزادترین انتخابات چهل سال گذشته را داشته باشیم که در این شرایط فقط یک انتخاباتی مثل انتخابات مجلس اول می‌تواند امید برای آینده را بیافریند.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب با وارد دانستن نقد به عملکرد شورای نگهبان، ادامه داد: به رفتار و روش شورای نگهبان که نگاه می‌کنیم عکس آن است و هیچ دوره‌ای به اندازه این دوره تنگ نظرانه عمل نشده است. بسیاری از احزاب برای اولین بار در چهل سال گذشته اطلاعیه دادند که تقریباً تمام کاندیداهایمان در سراسر ایران رد صلاحیت شدند و برای اولین بار در چهل سال گذشته، بسیاری از شورا‌های استانی اصلاح‌طلبان اعلام کردند که ما حتی یک نامزد نداریم که بخواهیم فهرست دهیم؛ بنابراین اگر این باشد ما نمی‌توانیم در انتخابات مشارکت فعال کنیم. به لحاظ کمی هم که اصلاً درصدی که رد کرده‌اند هیچ وقت سابقه نداشته است. رئیس‌جمهور می‌گوید انتخابات یک جناحی که انتخابات نیست! آقای کدخدایی جواب می‌دهد که رد کردن فامیل شما که نباید باعث عصبانیت شما شود! در صورتی که تمام اعضای اصلاح‌طلب معتقدند بیش از ۹۰ درصد نامزدهایشان رد صلاحیت شده اند. تازه این در شرایطی است که بسیاری از اصلاح‌طلبان حاضر نشدند در انتخابات بیایند. گفتند حتی اگر بیاییم و تأیید هم شویم و رأی هم بیاوریم مجلس کاره‌ای نیست.»

تاجزاده راهکار برگزاری انتخابات پر شور را رقابت آزاد بیان کرد و افزود: «اگر رهبری انتخابات پرشور بخواهد و این راهبرد نظام است، باید رقابت آزاد باشد و به میزانی که رقابت کاهش پیدا می‌کند از میزان مشارکت کاسته خواهد شد و موضع ایران را در برابر آمریکا و در سطح بین‌المللی تضعیف می‌کند. در داخل هم نه تنها امیدی نمی‌آفریند، بلکه مردم بدبین‌تر هم خواهند شد. در این دوره، بسیاری از همین کسانی که سال ۹۴ تأیید کردند را رد کردند، مثل آقای صادقی، آقای حیدری و آقای میرزایی که این‌ها نمایندگان فعلی مجلس هستند. چرا رد کردند؟ بر خلاف آنچه که آقای کدخدایی گفت که فساد مالی علت عمده رد صلاحیت‌ها بوده، این‌ها جزء پاک دست‌ترین نمایندگان کشور هستند و فقط به خاطر زبانشان رد شده‌اند.»

در این گفتگو، مصطفی تاجزاده نسبت خود را با دولت روحانی نیز اینگونه شرح داد: «من در دور دوم به صراحت گفتم آنجایی که دولت روحانی در برابر مردم قرار می‌گیرد مثل آبان ۹۶ و بنزین، من بدون تردید طرف مردم هستم. اما آنجایی که دولت روحانی در برابر دولت پنهان ایستادگی می‌کند و در برابر اینکه حکومت نظامی در ایران تشکیل شود و نظامی‌گری حرف اول را بزند حتماً با تمام توان از دولت آقای روحانی حمایت می‌کنم، به دلیل اینکه این تکثر در حکومت به نفع مردم است. ما نیاز داریم که ساختار قدرتمان متکثر شود. به همین دلیل من از هر کسی که عضو حزب پادگانی نباشد، ولو اصولگرا باشد در مقابل آن‌ها باشد از او حمایت می‌کنم.»

اگر دیدگاه‌های مصطفی تاجزاده را دنبال می‌کنید پیشنهاد می‌شود که متن و فیلم کامل آن را ببینید و دیدگاه‌ها و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. دیدارنیوز از مصطفی تاجزاده خواسته که در یک جلسه دیگر به سراغ نقد اصلاحات برود و از این منظر نیز مسائل را مورد نقد و بررسی قرار دهد. نقد درون گفتمانی از یک اصلاح طلب درباره اصلاحات موضوع گفتگوی بعدی دیدارنیوز با این فعال سیاسی است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
من
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
1
3
یکی از رادمردان بزرگ این سر زمین همین آقای تاجزاده میباشد‌که بار ها و بارها مردمی بودنش ثابت شده است . از زمان معاونت سیاسی وزارت کشور دوره آقای خاتمی و حبس کشیدنش در جریانات سال ۸۸ که حتی یکسال بیشتر در زندان بسر برد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
0
باشه حالا فهمیدیم که مسئولیت حرف های تاجزاده با شما نیست. رسانه انقدر ترسو!!
انقلابی
|
France
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
2
از تاجزاده بپرسید چرا اصلاح طلبان هیچ برنامه مشخصی ندارند؟ چرا درباره تئوری ولایت فقیه و قانون اساسی به صورت مشخص حرف نمی زنند که این بلاتکلیفی تمام شود؟ چرا یک مانیفست مشخص ندارند؟ چرا بعضا تند و بعضا کند پیش می روند؟ چرا برخلاف شعارهای قشنگ عملکرد فاجعه دارند؟ چرا از جامعه عقب مانده اند و حلزونی حرکت می کنند؟ چرا سیاست یکی به نعل یکی به میخ را تمام نمی کنند؟
حسن آخوند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۰
0
1
با سلام
باید خدمت آقای تاجزاده عرض کنیم که همین حمایتهای بی دریغ شما ها بود که دو دوره متوالی دولت آقای روحانی سر کار آمد و در این مدت هم این دولت خود را جزء لاینفک اصلاحات دانسته،که الان کشور به اینجا رسیده،پس خواهشمندیم هر چی گل تا الان به سرمون زدید دیگه کافیه.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی