تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را به آمریکا و اسرائیل تحمیل کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

درختی که «آهن» صدایش می‌کنند

«انجیلی» در جنگل‌های شمال ایران می‌روید و دارای چوبی سخت است و ریشه و برگ‌های آن مصرف دارویی دارد. اگر بخواهیم پوشش گیاهی ایران را معرفی کنیم، بی تردید درخت انجیلی بهترین نماد است.

کد خبر: ۴۹۳۴۶
۰۹:۳۹ - ۲۹ دی ۱۳۹۸

درختی که «آهن» صدایش می‌کنند

دیدارنیوز ـ انجیلی یک درخت بسیار مقاوم است و از این حیث در دنیا به چوب آهن (Iron Wood) شهرت یافته و در زبان ترکی منطقه آستارا «دمیر آغاجی» نام دارد.
 
برگ‌های انجیلی بیشترین توجه را جلب می‌کند. این درخت رنگ برگ‌های خود را برای مدت بسیار طولانی نگه می‌دارد و تغییر رنگ‌ها مخصوصا در فصل پاییز چنان زیباست که بیننده تصور می‌کند چندین درخت با هم پیوند خورده اند.
 
انجیلی یکی از گونه‌های بسیار زیبای جنگلی است
هادی کیادلیری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به نام علمی درخت انجیلی تحت عنوان «پاروتیا پرسیکا»، اظهار کرد: این گونه جنگلی برای ما بسیار حائز اهمیت است، زیرا در دنیا معروف به درخت ایرانی است.
 
وی با اشاره به بافت سخت و الیاف قوی درخت انجیلی، افزود: تنه درخت انجیلی به راحتی آتش نمی‌گیرد، با تبر و اره بریده نمی‌شود و میخ در آن فرو نمی‌رود لذا قطع کردن آن بسیار دشوار کرد. همین مستحکم بودن باعث شده در گذشته از چوب درخت انجیلی برای ساختن پایه پل‌ها و تونل‌ها استفاده شود.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران از انجیلی تعبیر به درخت آهن کرد و گفت: انجیلی در ارتفاعات پایین دست جنگل‌های شمال می‌روید و گونه بومی جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود، اما متاسفانه استفاده از چوب انجیلی برای ذغال گیری موجب شده حجم آن در کل جنگل‌های شمال کاهش پیدا کند.
 
کیادلیری با بیان اینکه انجیلی یکی از گونه‌های بسیار زیبای جنگلی به ویژه در فصل پاییز است، تصریح کرد: برگ‌های این گونه بومی در خزان به رنگ‌های زرد و نارنجی و قرمز درمی آید و جلوه خاصی به جنگل می‌بخشد لذا استفاده از درخت انجیلی به عنوان گونه‌های تزیینی شهری توصیه می‌شود.
 
درختی که «آهن» صدایش می‌کنند
 
وی با تاکید بر لزوم استفاده از گونه‌های بومی در زیباسازی شهری به جای استفاده از گونه‌های خارجی وارداتی، تصریح کرد: شاخه‌های انجیلی در مجاورت هم جوش می‌خورد و شکل‌هایی زیبا پیدا می‌کند. شاخه‌های انجیلی را می‌توان به شکل‌های دلخواه پرورش داد و فضای شهر را زیبا کرد.
 
زندگی برای انجیلی در حال سخت شدن است
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات تهران با بیان اینکه انجیلی از نظر تعداد ۱۰.۵۴ درصد و از نظر حجم ۵.۴۴ درصد از جنگل‌های هیرکانی را به خودش اختصاص داده است، اضافه کرد: امروزه در بسیاری از کشور‌های دنیا از گونه انجیلی برای زیباسازی شهری استفاده می‌شود.
 
کیادلیری، آفات سایر گونه‌های هیرکانی را مشترک با انجیلی دانست و ادامه داد: انجیلی همانند سایر گونه‌های هیرکانی در معرض آفات و امراض قرار دارد و آفت برگ خوار به بخشی از گونه‌های انجیلی صدمه وارد کرده است و در حال حاضر شاهد سرخشکیدگی این گونه در برخی از مناطق هستیم که نشان می‌دهد زندگی برای این گونه جنگلی نیز در حال سخت شدن است.
 
وی با بیان اینکه گونه‌های انجیلی به راحتی قابل پرورش در نهالستان‌ها جهت تکثیر است، گفت: انجیلی با ویژگی‌ها و زیبایی‌های خاص خودش گونه خوبی برای محیط‌های شهری است.
 
عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به نقش و نگار‌های باستانی تنه انجیلی، یادآور شد: این گونه بومی برخلاف سایر درختان استوانه‌ای نیست و پوستی جداشونده و خالدار دارد.
 
کیادلیری، انجیلی را یکی از بازماندگان عصر یخبندان دانست که حداقل از ۱۷ هزار سال پیش وجود داشته و خاطرنشان کرد: همه گونه‌های بومی هیرکانی منحصر به فرد و تاریخی هستند و ذخایر ژنتیکی محسوب می‌شوند، زیرا توانسته اند در این عرض جغرافیایی جان سالم به در ببرند و اکنون باید از آن‌ها حفاظت کنیم.
 
نهال‌های انجیلی مخزن سد شفارود منتقل می‌شود
محمدرضا عبدالهی، معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان نیز، با بیان اینکه به دنبال تکمیل پروژه ملی سد شفارود و آبگیری این سد ۹۳ هکتار از عرصه‌های جنگلی زیر آب می‌رود، اظهار کرد: اقدام به تخلیه این عرصه از طریق برداشت درختان قطور و کهنسال که چوب دهی دارند خواهیم کرد.
 
وی نهال‌های کوچک و جوان را بسیار با ارزش دانست و افزود: اگر این سد آبگیری شود همه نهال‌ها نیز از بین خواهند رفت لذا برای نخستین بار در استان اقدام به انتقال نهال‌های مخزن سد به مناطق دیگر کردیم.
 
 
 
معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان، درخت انجیلی را یکی از گونه‌های نادر دانست و تصریح کرد: انجیلی یکی از قدیمی‌ترین گونه‌های بومی هیرکانی باقی مانده از دوره سوم زمین شناسی است و فسیل زنده محسوب می‌شود. این گونه به واسطه استحکام آن درخت آهن نامیده می‌شود و رنگارنگ شدن آن در فصل پاییز زیبایی خاصی دارد.
 
عبدالهی با بیان اینکه در طرح انتقال نهال‌های سد شفارود علاوه بر انجیلی گونه‌های افرا و شیردار نیز منتقل می‌شوند، گفت: این نهال‌ها جهت کاشته شدن به شهرداری‌های متقاضی داده می‌شود. البته این کار انتفاعی نبوده و نهال‌های انجیلی منتقل شده خرید و فروش نمی‌شود و شهرداری‌ها با هزینه خودشان اقدام به غرس و نگهداشت آن در پارک‌ها و فضا‌های سبز می‌کنند.
 
 
 
وی با اشاره به کاشت دو کیلومتری این نهال‌ها توسط شهرداری رشت، اضافه کرد: ریشه این نهال‌ها بسیار محکم است و لذا با استفاده از بیل‌های مکانیکی از حوضچه سد شفارود خارج و به حوزه شهری منتقل می‌شود.
 
معاون امور جنگل منابع طبیعی گیلان از تولید یک میلیون و ۱۵۰ هزار اصله نهال جنگلی برای سال جاری خبر داد و عنوان کرد: در قالب طرح ملی درختکاری از آذرماه امسال تاکنون ۵۰۰ هزار اصله را غرس کردیم. همچنین در بخش زارعت چوب نیز ۶۰۰ هزار اصله نهال صنوبر تولید شده است.
 
وی با بیان اینکه گیلان چهار نهالستان دولتی و دو نهالستان خصوصی دارد، یادآور شد: در هفته درختکاری امسال نهال‌های سوزنی برگ به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود.
 
انتهای پیام
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی