تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
شه بخش گرگیج عضو شورای شهر چابهار و نماینده شورای استان در شورای عالی کشور در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

آقای لاریجانی! نمک بر زخم سیستان و بلوچستان نپاشید/ گزارشی از یک افتتاح قلابی!

شه بخش گرگیج عضو شورای شهر چابهار و نماینده شورای استان در شورای عالی کشور در گفتگو با دیدارنیوز ضمن اشاره به بحران آب آشامیدنی در سیستان بلوچستان به ابعاد مختلف افتتاح طرح «خط انتقال سد زیردان» پرداخت و گفت: سد زیردان در سال ۹۰ افتتاح شد و مقرر شد طرح لوله کشی آب آشامیدنی سالم از طریق این سد انجام و طرح افتتاح شود؛ این اقدام، اما از سال ۹۴ تا الان که دی ۹۸ است به تعویق افتاد. افتتاح این پروژه در نهایت دو روز قبل یعنی ۲۴ دی ماه توسط آقای لاریجانی انجام شد، اما به صورتی که مردم سیستان ترجیح می‌دهند از تشنگی بمیرند، اما اینچنین تحقیر نشوند. دلیل این تحقیر این است که مردم را فریب داده اند و چیزی را افتتاح کردند که اصلا وجود ندارد، حتی یک روستا از ۲۶۱ روستا از آب آشامیدنی که قرار بود این طرح تامین کند برخوردار نیست، روستا‌ها اصلا به خطوط لوله کشی وصل نیستند، تنها خطی که وجود دارد همان خط لوله قدیمی دهه ۶۰ است که جهاد برای ۱۲۰۰۰ نفر جمعیت آن سال تعبیه کرده بود که این خط نیز فرسوده و تخریب شده و قادر به آبرسانی به مردم نیست

کد خبر: ۴۹۰۸۹
۱۳:۰۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: سیستان و بلوچستان را به جرات می‌توان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور دانست. استانی که گویی فقط بر نقشه جغرافیایی ایران حضور داشته و سهم ناچیزی از برنامه‌های توسعه دارد. از سال ۶۸ تا ۹۸ در کشور، ۶ برنامه توسعه اجرا شده که آمار و ارقام نشان می‌دهند به سیستان و بلوچستان در این برنامه‌ها توجه ناچیزی شده است.

در سیستان و بلوچستان هنوز ۷۰۰ هزار نفر آب رسانی سقایی و تانکری می‌شوند، این استان رکوردار حاشیه نشینی کشور با ۶۰ درصد حاشیه نشینی است، کمترین سرانه آموزشی کشور را دارد، یک پنجم کودکانش دچار سوءتغذیه هستند، کمترین تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت با ضریب ۱.۲ را دارد و کمترین سن امید به زندگی در کشور را داراست، ۶۳ درصد جمعیت چابهارش در حاشیه شهر و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، تنها در یکی از دهستان‌ها به نام توتان، ۳۰۰ نفر بی‌شناسنامه هستند و ساکنان منطقه‌ی مورکی حتی از سهیمه ۱۵ لیتری آبی که تانکر‌ها به روستا‌ها می‌برند نیز محرومند و زنانش کوزه بر سر و بچه در بغل ۷ کیلومتر را روزانه پیاده می‌روند و آب می‌آورند و اگر مریض شوند و احتیاج به پزشک داشته باشند باید ۹۰ کیلومتر راه را تا منطقه‌ای به نام (بنت) بروند. گویا سیستان و بلوچستان سرزمینی است که سهمش از زندگی، محرومیت است.


۱۲۵۷ روستا در سیستان و بلوچستان آب آشامیدنی ندارد

در بحبوحه سیل اخیر که میلیارد‌ها ریال خسارت در سیستان و بلوچستان به بار آورد، شاهد انتشار خبری در خصوص افتتاح شبکه آب رسانی به تعدادی از روستا‌های سیستان و بلوچستان در سفر علی لاریجانی رئیس مجلس به این استان بودیم. شواهد و اظهارات مردم این استان و به ویژه چابهار اما نشان می‌دهد که این مراسم صرفا یک نمایش تبلیغاتی بوده و به نوعی از این اقدام، توهین بزرگ به مردم این استان برداشت شده است، زیرا نه لوله‌ای وجود دارد، نه آب آشامیدنی و نه تصفیه خانه ای.
 
شه بخش گرگیج عضو شورای شهر چابهار و نماینده شورای استان در شورای عالی کشور در گفتگو با دیدارنیوز ضمن اشاره به بحران آب آشامیدنی در سیستان بلوچستان به ابعاد مختلف افتتاح طرح «خط انتقال سد زیردان» پرداخت و گفت: در کشور ۷۱۰۰ روستا وجود دارد که به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند، از این تعداد ۱۲۵۷ روستا در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند. شاخص دسترسی به آب آشامیدنی در استان سیستان و بلوچستان حدود ۶۵ درصد است که این شاخص برای چابهار تنها ۲۱ درصد است یعنی ۷۹ درصد از مردم چابهار به آب شرب سالم دسترسی ندارند. 

وی افزود: حل مشکل آب آشامیدنی از طریق ۲ سدی که در منطقه چابهار وجود دارد ممکن است، یکی از این سد‌ها سد «پیشین» است. در خصوص این سد پیش بینی شده بود که ۲۰۷ روستا از طریق سد پیشین آبرسانی شوند؛ سد در سال ۱۳۷۲ تکمیل شد و به منظور آبرسانی به روستا‌های چابهار به بهره برداری رسید، در سال ۷۴ یک خط لوله از این سد کشیده شد، اما از آنجا که جنس لوله آهنی بود بعد از یکی و دوسال پوسید و غیرقابل استفاده شد. در حالی که قرار بود ۲۰۷ روستا از این لوله آب آشامیدنی استفاده کنند، اما میزان پیشرفت در این حوزه بیش از ۳۰ درصد نیست، زیرا در بعضی از جا‌ها لوله گذاری کرده اند، اما  نه خطی هست و نه آبی وجود دارد.
 
 
آقای لاریجانی! نمک بر زخم سیستان نپاشید/ گزارشی از یک افتتاح قلابی!
 

کدام طرح؟ کدام آب؟

گرگیج ادامه داد: مساله اساسی اما مجتمع سد «زیردان» و پرژه آبرسانی ۲۶۱ روستاست، این روستا‌ها در سه بخش پلان، دهستان پیرسهراب و تلنگ قصر قند پراکنده هستند. سد زیردان در سال ۹۰ افتتاح شد و مقرر شد طرح لوله کشی آب آشامیدنی سالم از طریق این سد انجام و طرح افتتاح شود؛ این اقدام اما از سال ۹۴ تا الان که دی ۹۸ است به تعویق افتاد. افتتاح این پروژه در نهایت دو روز قبل یعنی ۲۴ دی ماه توسط آقای لاریجانی انجام شد، اما  به صورتی که مردم سیستان ترجیح می‌دهند از تشنگی بمیرند، اما اینچنین تحقیر نشوند. دلیل این تحقیر این است که مردم را فریب داده اند و چیزی را افتتاح کردند که اصلا وجود ندارد، حتی یک روستا از ۲۶۱ روستا  از آب آشامیدنی که قرار بود این طرح تامین کند برخوردار نیست، روستا‌ها اصلا به خطوط لوله کشی وصل نیستند، تنها خطی که وجود دارد همان خط لوله قدیمی دهه ۶۰ است که جهاد برای ۱۲۰۰۰ نفر جمعیت آن سال تعبیه کرده بود که این خط نیز فرسوده  و تخریب شده و قادر به آبرسانی به مردم نیست، همان بخش محدودی را هم که پیشتر آبرسانی میکرد به صورت آب خام از سد زیردان و بدون تصفیه بود؛ بنابراین هیچ آب و تصفیه خانه‌ای در مدار جدیدی که آقای لاریجانی افتتاح کرده وجود ندارد. یک قطره آب در لوله‌ها نرفته، لوله‌ها حتی تست نشده اند، چیزی که افتتاح شد در واقع آب بارانی بود که در منبع سفرزهی وارد لوله‌ای که روباز است می‌شود، آبی که آب باران است. 

وی افزود: اقدام آزاردهنده‌ای که در مراسم افتتاحیه انجام شد، انتخاب مسجد به عنوان محل افتتاحیه بود، در مسجد شیر آبی را باز کردند که آبش از هوتک (گودال‌های آب خود ساخته و پر از آب باران) تامین می‌شود،  بدین ترتیب که آب هوتک را به داخل آب انبار مسجد آورده اند و از آنجا وارد یکی از شیر‌های سرویس بهداشتی کرده اند و از این کار یعنی انتقال آب باران موجود در گودال به صورت مستقیم و بدون تصفیه و لوله کشی به مسجد، «طرح افتتاح خط انتقال سد زیردان» گفتند، این آب گل آلود و غیربهداشتی است و قطعا خود آقای لاریجانی نمی‌تواند از این آب استفاده کند، این درحالی است که همان طور که گفته شد، در خط انتقال زیردان حتی لوله‌ای هم وجود ندارد، همین لوله‌ها را نیز سیل برده است، اما آقایان در سخنرانی هایشان عنوان می‌کنند که ۱۸۵ روستا را آبرسانی کرده ایم.
 
 
آقای لاریجانی! نمک بر زخم سیستان نپاشید

مخالفت ها بی نتیجه بود

وی افزود: من به عنوان عضو شورای شهر چابهار و نماینده شورای استان در شورای عالی کشور در مراسم افتتاح قلابی شرکت نکردم، مردم هم نیامدند و تعدادی دانش آموز را وادار به حضور در محل افتتاح کردند، من به استاندار گوشزد کردم که اساسا چیزی برای افتتاح نیست، شما حداقل بکوشید که اعتبار بگیرید، اما متاسفانه این مراسم انجام شد. متاسفانه وزیر نیرو اعلام کرد که ما ۲۱۶ روستا در سیستان وبلوچستان را آبرسانی کرده ایم. مردمی که تشنه و بی آب هستند اکنون از این فریب بزرگ و این شوی تبلیغاتی ناراحتند، من در روز قبل از افتتاح سعی کردم آقای لاریجانی و همراهانشان را قانع کنم که وقتی حتی یک لوله آب وجود ندارد چه چیزی را می‌خواهید افتتاح کنید، اما فایده‌ای نداشت. 

وی در پایان گفت: وجود همین هوتک‌ها یکی از مشکلات استان ماست، اولا بهداشتی نیستند و احشام هم از همین آب استفاده می‌کنند و  در ثانی، چون این گودال‌ها سرباز هستند، کودکان به درون هوتک‌ها افتاده و خفه می‌شوند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
2
واقعاتاسف برانگیزه
این به جای کمکتونه
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی