تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

چهارمحال و بختیاری در ردیف ۳ استان خشک کشور قرار گرفت

مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با کاهش ۲۲ درصدی بارش‌ها در مقایسه با میانگین بلندمدت در ردیف سومین استان خشک کشور قرار گرفت.

کد خبر: ۴۸۳۳۶
۰۹:۴۷ - ۲۱ دی ۱۳۹۸

چهارمحال و بختیاری در ردیف ۳ استان خشک کشور قرار گرفت

دیدارنیوز ـ شاهرخ پارسا روز شنبه افزود: این استان پس از استان‌های خراسان شمالی و آذربایجان شرقی، بیشترین کسری بارش‌ها را نسبت به میانگن بلندمدت دارد و پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که این کسری بارش‌ها در زمستان امسال جبران نشود.
 
وی ادامه داد: اگر چه بیشتر بارش‌های سال آبی جاری به شکل برف بوده است، اما این بارش‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش دارد و هم اینک ۶۷.۲ درصد مساحت استان با خشکسالی ضعیف تا شدید مواجه است.
 
پارسا، بیشترین مساحت خشکسالی در استان را مربوط به شهرستان سامان با ۱۰۰ درصد مساحت خشکسالی اعلام کرد و گفت: همچنین شهرستان کوهرنگ با ۳۲.۶ درصد کمترین مساحت خشکسالی را در استان دارد.
 
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه بارش‌های دی‌ماه امسال در حد نرمال بوده است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود بارش‌های بهمن ماه استان با کاهش ۴۰ میلیمتری مواجه شود.
 
پارسا، میانگین بارش‌های سال آبی امسال را ۱۸۱ میلیمتر اعلام کرد و گفت: این بارش‌ها در خوش‌بینانه‌ترین حالت به میزان بارش‌های سال آبی گذشته نمی‎رسد و استان همچنان با چالش خشکسالی مواجه است.
 
چهارمحال و بختیاری با وجود مساحت کمی که دارد، نقش مهمی در تولید آب شیرین کشور ایفا می‌کند و سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز در این استان است.
 
تا چند سال گذشته عنوان می‌شد که این استان ۱۰ درصد از منابع آب کشور را در اختیار دارد، اما امروز بسیاری از کارشناسان و مسئولان حوزه آب نسبت به کمبود شدید آب در این منطقه هشدار می‌دهند.
 
خشکیدگی ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع و گون‌زار‌های استان، ممنوعه شدن هر ۱۰ دشت اصلی استان، فرونشست دشت‌ها، خشک شدن ۵۸ درصد از چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها، شکل‌گیری چشمه‌های گرد و خاک و گسترش بیابان‌زایی تنها بخشی از پیامد‌های وقوع خشکسالی در این استان است.
منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی