تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

زیباکلام: ترامپ گفت ما زدیم شما زدید تمام شد

صادق زیباکلام گفت: ترامپ با توجه به خاطره‌ی دو درگیری نظامی آمریکا با افغانستان و عراق به جنگ با ایران اصرار ندارد. نه ما و نه آمریکایی‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهیم که بحران از این عمیق‌تر، جدی‌تر و خطرناک‌تر باشد.

کد خبر: ۴۸۲۲۲
۱۲:۳۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز - این استاد دانشگاه تهران درباره‌ی اولین واکنش رییس جمهور آمریکا بعد از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه آمریکایی‌ها در عین الاسد در عراق گفت: آنچه مسلم است آقای ترامپ به طور غیر مستقیم به ایران پیغام داد که دیگر این دور تمام شد، ضربه‌ای که ما زدیم و این ضربه‌ای که شما زدید؛ خلاصه یک جور آتش بس اعلام کرد.

زیباکلام می‌گوید: من فکر می‌کنم بیش از ترامپ خود ایرانی‌ها به این آتش بس نیاز دارند؛ حالا هرجور درگیری نظامی بخواهد باشد، چه محدود باشد و چه نامحدود. ببینید! اگر درگیری نظامی رخ دهد گزینه‌ها مشخص است. احتمالا حزب‌الله تعدادی موشک به سمت اسرائیل پرتاب می‌کند و من فرض می‌گیرم که تعدادی اسرائیلی کشته شوند. مشابه حرکتی که شب گذشته انجام شد، یک سری موشک به سمت پایگاه‌های نظامیان آمریکا در عراق پرتاب می‌کنیم. یک سری به سمت تاسیسات پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفتی عربستان، کویت، امارات و بحرین، یعنی متحدین آمریکا موشک پرتاب می‌کنیم و حتی من فرض می‌گیرم موفق شویم یک سری تلفات به نیروهای آمریکایی در افغانستان وارد کنیم؛ این غایت کار است. یعنی چند صد نفر آمریکایی از بین می‌روند، احتمالا یکی دوتا ناو آمریکایی در خلیج فارس غرق می‌شوند، چند صد اسرائیلی توسط موشک‌هایی که حزب‌الله شلیک می‌کند کشته شوند و یک مقداری خسارت به تاسیسات نفتی کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس وارد خواهد شد. اما معتقدم آمریکایی‌ها یک سرباز و یک تفنگدار هم وارد ایران نخواهند کرد، از ناوهایشان در خلیج فارس و پایگاهشان در قطر و غیره می‌زنند. حتی فرض می‌گیرم که سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها هیچ عملی انجام ندهند. بنابراین ما نمی‌خواهیم علیرغم تهدیدهایی که انجام می‌شود درگیری نظامی جدی و واقعی بین ما و آمریکایی‌ها پیش بیاد. من معتقدم ترامپ هم اصراری ندارد.

زیباکلام ادامه داد: ترامپ اصراری ندارد که یک درگیری نظامی با ایران داشته باشد. برای اینکه دو درگیری نظامی در افغانستان و بعد در عراق خاطره‌ی خیلی خوبی در افکار عمومی آمریکایی‌ها نگذاشته و  آمریکایی‌ها به هیچ وجه از یک درگیری سوم استقبال نمی‌کنند. ترامپ نگران این است که درگیری نظامی و جنگ با ایران ممکن است که روی شانس انتخاباتی‌اش تاثیر بگذارد. بنابراین نه ما و نه آمریکایی‌ها به هیچ وجه نمی‌خواهیم که بحران از این عمیق‌تر، جدی‌تر و خطرناک‌تر باشد. و این دقیقا پیغامی بود که ترامپ داد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: من فکر می‌کنم این موجی که بعد از شهادت سردار سلیمانی در ایران به وجود آمده در روزهای آینده به تدریج آرام خواهد شد و  اوضاع به روند عادی برمی‌گردد.

زیباکلام درباره‌ی اینکه از نظر او چرا ترامپ اصراری برای جنگ با ایران ندارد؟ گفت: برای اینکه واقعا می‌خواهد با تحریم‌ها اقتصاد ایران را به زانو درآورد. کافی است به بودجه نگاه کنید که چقدر بودجه‌ی سال آینده مصیبت بار است. بنابراین اگر هیچ اتفاقی دیگری هم نیافتد، ادامه‌ی تحریم‌ها به این شکلی که ظرف یک سال گذشته بوده اقتصاد ایران را از حرکت نمی‌اندازد؟!

وی درباره‌ی خواسته‌ی ایران برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق گفت: قبل از اینکه ایران چنین تقاضا و اصراری بکند و یا چنین تکلیفی برای آمریکا مقرر کند، ترامپ معتقد است که هیچ دلیلی ندارد که ما وارد جنگ جدیدی در خاورمیانه شویم و او اساسا به دنبال این بوده که نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند. ما شاهد بودیم که ترامپ علیرغم اینکه کردها و دیگران خیلی اعتراض کردند، نیروهایش را از سوریه خارج کرد. شاهدیم آمریکایی‌ها به صورت خیلی جدی با طالبان مذاکره می‌کنند که نیروهایشان را از افغانستان خارج کنند. حالا چه ایران به آمریکا بگوید از عراق بیرون برود و چه نگوید، آمریکایی‌ها به هر حال بنا دارند همانطور که از سوریه و افغانستان بیرون آمدند از عراق هم بیرون بیایند.

زیباکلام که منتقد نوع سیاست خارجه در قبال آمریکاست، درباره‌ی احتمال مذاکره‌ی ایران و آمریکا با موضوع داعش که یکی از پیشنهادهای ترامپ در کنفرانس خبری جدید بود، گفت: این دو مذاکره نخواهند کرد؛ زیرا اگر ایران و آمریکا مذاکره کنند، نظام چه طور می‌خواهد این مذاکره را برای طرفدارانش توجیه کند؟ چهل سال است که ما گفتیم باید با آمریکا فقط دشمنی کنیم، فقط باید مرگ بر آمریکا بگوییم و پرچم آمریکا را آتش بزنیم. بنابراین نمی‌توانیم بیاییم بگوییم که با آمریکا مذاکره کنیم. این آمریکا ستیزی و دشمنی کور با آمریکا که از نظر من به نفع منافع ملی ما نبوده متاسفانه همچنان باید ادامه پیدا کند!
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی