تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ظریف: جواب قاطع، مناسب و محکمی به پیام گستاخانه آمریکا دادیم

وزیر امور خارجه کشورمان اقدام آمریکایی‌ها در ترور شهید قاسم سلیمانی و همراهانش را خطای محاسباتی اعلام کرد و گفت: این موضوع ناشی از مشورت‌های نادرست با برخی از سران کشورهای مرتجع منطقه و صهیونیست‌هاست که سیاست تروریست پروری آنها عموما با هوشیاری و درایت سردار سلیمانی خنثی شده است.

کد خبر: ۴۷۲۵۹
۰۸:۵۳ - ۱۴ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز -  وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی به ملت ایران، خانواده وی و مقام معظم رهبری گفت: امروز توفیق داشتم که حضورا خدمت مقام معظم رهبری این موضوع را تسلیت بگویم و صلابت ایشان علی رغم این اتفاق ناگوار درس بزرگی برای همه ماست.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در ترور سرلشکر قاسم سلیمانی خطای محاسباتی کردند، اظهار کرد: این خطای محاسباتی بیشتر ناشی از مشورت‌های نادرست با برخی از سران مرتجع منطقه و صهیونیست‌هاست. آنهایی که سیاست تروریست پروری آنها عموما با هوشیاری و درایت سردار قاسم سلیمانی خنثی شده است و آنها از بابت این موضوع کینه عمیقی از این سردار بزرگ دارند.

وی در همین ارتباط گفت: در برخی مذاکرات بین‌المللی مربوط به سوریه برخی از وزرای کشورهای منطقه با حالتی از سردار سلیمانی نام می‌بردند که نشان دهنده کینه آنها از این سردار بزرگ بود.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان ادامه داد: آمریکایی‌ها گرفتار مشورت‌های غلطی که به آنها داده شد و کینه‌ای که از سردار سلیمانی به خاطر شکست برنامه‌هایشان در منطقه توسط ایشان داشتند، شدند.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با این ترور کاری را آغاز کردند که بسیار خطرناک است، خاطرنشان کرد: اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار سلیمانی اقدامی بزدلانه تروریستی بود. آنها اقدامی که بزدلی از تمام جوانب آن می‌بارد. آنها توان برخورد با قاسم سلیمانی را نداشتند و مجبور شدند که ایشان را اینگونه ترور کنند. همانطورکه شهید عماد مغنیه و شهید سید عباس موسوی را ترور کردند. آنها از روش‌های تروریسم دولتی استفاده کردند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه گزارشگر ویژه سازمان ملل نیز در مورد اقدام آمریکایی‌ها در ترور سردار قاسم سلیمانی موضع گیری کردند و این اقدم را از نظر حقوق بین‌المللی اقدامی محکوم عنوان کرده‌اند، گفت: حرکت آمریکایی‌ها علیه دو شخصیتی بود که در جهان اسلام محبوب هستند.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکایی‌ها با اقدام خود در ترور سردار سلیمانی و همراهانش از جمله ابومهدی المهندس حاکمیت ملی عراق را نقض کرده گفت: آنها با این ترور قوانین بین‌المللی را نیز نقض کرده‌اند و احساسات مردم منطقه را جریحه دار کرده‌اند و این امر خطای بزرگی است که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند که پاسخ این خطاها خارج از دایره محاسباتی ما خواهد بود و نتیجه آن را آمریکایی‌ها خواهند دید.

ظریف با بیان اینکه ما گرفتار جوسازی و شانتاژ آمریکایی‌ها نمی‌شویم و هر گونه و هر زمان که خودمان بدانیم به این اقدام آنها پاسخ مناسبی می‌دهیم، گفت: عواقب ترور قاسم سلیمانی متوجه رژیم آمریکاست. این اقدام آمریکایی‌ها دارای آثار و تبعاتی خواهد بود که همانطور که اشاره کردم متوجه دولت واشنگتن خواهد بود.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گفت‌وگوی تلفنی‌اش با دبیرکل سازمان ملل متحد در ارتباط با این ترور اشاره کرد و گفت: در همین چهارچوب نامه‌ای نیز تهیه شده که به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد شد و قرار است که من گفت‌وگوهایی نیز با همتایان خود در سایر کشورها داشته باشند. امروز وزرای خارجه برخی از کشورها برای گفت‌وگو تماس گرفته بودند که من به علت اینکه در جلسه بودم امکان پاسخگویی به آنها را نداشتم و فردا به این تماس‌ها پاسخ خواهم داد.

محمدجواد ظریف در ادامه گفت‌وگوی تلفنی خود با تاکید بر اینکه یکجانبه گرایی آمریکا برای دنیا قابل قبول نیست در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود نقشه ترور حاج قاسم سلیمانی از اتاق فکر مشترک دموکرات‌ها و جمهوری خواهان آمریکا بیرون آمده بود، گفت: احساس نمی‌کنم که در کینه نسبت به سردار قاسم سلیمانی فاصله‌ای بین این دو حزب آمریکایی وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه کار ترامپ یک کار انتخاباتی است برای انتخاب خود و نتانیاهو بود و یکی دیگر از اهداف ترامپ از این موضوع رها شدن از فشار استیضاح بود، گفت: حزب مخالف ترامپ این اقدام را یک حرکت سیاسی داخلی می‌داند و معتقد است که آمریکا وجه المصالحه اهداف شخصی ترامپ شده است.

وزیر امور خارجه در مورد ارسال پیام آمریکایی‌ها به ایران نیز گفت: سفارت سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا یک پیام نابخردانه‌ای را از سوی آمریکایی‌ها برای ما آوردند که ما امروز بعد از ظهر جواب قاطعی را به‌ آنها دادیم. در واقع امروز دو بار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار شد که دفعه اول برای اعتراض به اقدام آمریکا در ترور سردار قاسم سلیمانی بود و بعد از ظهر نیز پاسخ بسیار محکم و مناسب ایران به صورت مکتوب در واکنش به پیام گستاخانه آمریکایی‌ها به سفیر سوئیس داده شد.

ظریف با بیان اینکه آمریکایی‌ها از محبوبیت سردار سلیمانی در منطقه آگاه بودند افزود: آنها این اقدام را برای این انجام دادند که احساس می‌کردند هیمنه آنها به هم ریخته است آنها یک کار غلطی انجام داده‌اند و اکنون نگران عواقب آن هستند. در حال حاضر می‌بینیم که پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا با مقامات کشورهای مختلف تماس می‌گیرد و به دروغ ادعا می‌کند که ما به دنبال دیپلماسی هستیم. در حالیکه آنها به دیپلماسی پشت کرده‌اند. کسی فریب ژست‌های آمریکایی‌ها را نمی‌خورد و این ژست‌ها نشان دهنده نگرانی آمریکایی‌هاست.

ظریف در مورد همکاری‌های وزارت خارجه با فرمانده جدید سپاه قدس نیز گفت: ما روابط بسیار خوبی با سردار قاسم سلیمانی داشتیم، روابط خوبی نیز با سردار قاانی داریم. من امروز دو بار ایشان را زیارت کردم و تلفنی نیز با ایشان صحبت کردن و به ایشان گفتم که همان روابطی را که با سردار قاسم سلیمانی داشتیم با شما نیز خواهیم داشت.

ظریف در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به واکنش مردم به شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: این مردم هستند که همواره پای انقلاب ایستاده‌اند. در کنار مسئولان بوده‌اند. اشتباهات و کوتاهی ما را درک کرده‌اند و به حمایت از انقلاب و کشور که متعلق به خودشان است ادامه داد: بدخواهان ایران با ایران مخالف هستند و مردم ما این را می‌دانند.
وی با بیان اینکه بعید می‌دانم که این آخرین اقدام‌ آمریکا علیه ایران باشد، گفت: البته این اقدامات در مردم ما و اراده آنها تزلزلی ایجاد نمی‌کند.

وی همچنین با اشاره به دیدگاه مردم عراق در مورد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس گفت: مردم عراق خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس برای آنها چه کار کرده است و در مراسم تشییع این بزرگان در روز شنبه به کسانی که خودشان را گول زده‌اند و یا دیگران آنها را گول زده‌اند و مدعی هستند که مردم عراق از اقدام آنها پایکوبی می‌کنند نشان می‌دهد که واقعیت صحنه در عراق چگونه است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دیدارهای مرتبی که با سردار سلیمانی به صورت هفتگی داشته ادامه داد: حاج قاسم سلیمانی عاشق شهادت بود و واقعا دلش می‌خواست که این اتفاق برایشان بیفتد. واقعا احساس می‌کنم که خیلی دلشان می‌خواست که شهید شوند.

وی با بیان اینکه سردار قاسم سلیمانی فردی صادق، آرام، باهوش و بسیار افتاده بودند، گفت: هیچ وقت ندیدم که ایشان در حال ذکر نباشند. ظریف با تاکید مجدد مبنی بر اینکه شهادت سردار قاسم سلیمانی ضایعه بزرگی است در مورد فعالیت‌های سردار قاسم سلیمانی در عرصه دیپلماسی و در پاسخ به مجری این برنامه مبنی بر اینکه گفته می‌شود سردار سلیمانی یک دیپلمات باهوش بود، گفت: حتما همین طور است کارهایی که ایشان برای نزدیک کردن دیدگاه‌های مختلف داشتند بی نظیر بود. او در این ارتباط توضیح داد روابط ما با گروه‌های جهادی و مقاومت روابطی برادرانه و اغنایی است و حاج قاسم سلیمانی می‌توانستند با یک دیپلماسی برجسته در بزنگاه‌های حساس با گروه‌های مختلف صحبت کنند و نظرات را با یکدیگر نزدیک کنند.

وی با بیان اینکه در جلسات با ایشان در ارتباط با چگونگی تعامل با همسایگان و کشورهای بزرگ صحبت می‌کردیم و ایشان دارای تفکری دیپلماتیک بودند گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های ایشان این بود که بسیار منظم و دقیق بودند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود سردار سلیمانی نقش مهمی در متقاعد کردن روس‌ها برای حضور در سوریه جهت مبارزه با داعش داشتند، گفت: روس‌ها به خاطر منافع خود در سوریه هستند. البته دیپلماسی ایشان در مورد روسیه نیز موفق بود، همکاری تنگاتنگی با سردار در این زمینه داشتیم و من بسیاری از مواقع که به مسکو می‌خواستم بروم با ایشان هماهنگی و مشورت می‌کردم. حتی در مذاکرات حامیان سوریه که در ژنو، بروکسل و یا آستانه برگزار شده بود با ایشان در مورد این مذاکرات مشورت‌های تنگاتنگ داشتیم.

ظریف ادامه داد: البته دیدار سردار سلیمانی با آقای پوتین بسیار موثر بود. در مورد حضور جدی روسیه در سوریه و نتایجی که در این ارتباط مشاهده شد.

ظریف با بیان اینکه ما همیشه از اینکه ایشان زیاد و اینقدر راحت سفر می‌کنند نگران بودیم، گفت: چندین بار در ماشینی که ایشان شهید شد کنار ایشان نشسته بودم و به ایشان می‌گفتم چه می‌کنید؟ و ایشان باکی از شهادت نداشتند.

وی با بیان اینکه باور کردن شهادت سردار قاسم سلیمانی بسیار سخت است در بخشی دیگر از اظهارات خود خاطرنشان کرد: سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است و این مردم توانسته‌اند در برابر این فشارها ایستادگی کنند. این اقدام آمریکایی‌ها علیه سردار سلیمانی بیانگر ناتوانی آمریکایی‌هاست که آنها نمی‌توانند با منطق و حتی جنگ با ملت ایران روبرو شوند و در همین راستا به تروریسم روی آورده‌اند. آنها نمی‌توانستند با سردار مقابله کنند و در همین راستا به ترور ایشان روی آوردند.

ظریف با بیان اینکه ما باید توان مردم‌مان را باور کنیم افزود: ما بابت ترور سردار قاسم سلیمانی ضربه بزرگی خوردیم ولی توان مردم ما بزرگتر از این ضربه است و از بین این مردم سلیمانی‌ها بر خواهد خواست. ما باید مردم با بیشتر باور کنیم. من یقین دارم که به برکت خون سردار قاسم سلیمانی آینده بسیار زیبایی برای ایران و مقاومت رقم خواهد خورد.

وی در پایان این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ می‌تواند از این اقدام در راستای اهداف انتخاباتی خود استفاده کند و از این طریق به نتیجه برسد، گفت: ترامپ از روزی که رئیس جمهور آمریکا شد هر کاری که می‌کرد برای این بود که بار دیگر به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود و اکنون این اقدام را نیز برای انتخابات انجام داده و یا تحت الشعاع قرار دادن استیضاح خود. ولی من معتقدم این اقدام بیشتر خطای محاسباتی است و کینه‌ای که آنها از سردار قاسم سلیمانی داشتند. من بعید می‌دانم که این موضوع کمکی به انتخاب ترامپ برای دور بعدی کند.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی