تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
«بهروز دانشمند» دانشجوی دکتری مخابرات در دانشگاه ایتمو روسیه در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

اینترنت ملی در روسیه جایگزین شبکه جهانی اینترنت می‌شود؟

News Image Lead

برخی کارشناسان معتقدند که روسیه بر آن است تا از شبکه جهانی اینترنت مستقل شود، به همین خاطر با تصویب قانونی جدید، اقدام به راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی کرده است. این نظرات درحالی مطرح می‌شود که برخی دیگر کاملاً با آن مخالف هستند و توسعه و بهره‌برداری از دامنه ملی و سیستم‌های مربوط به آن؛ به منظور جلوگیری از خاموشی و قطعی سراسری شبکه اینترنت از سوی سرور‌های خارجی را دلیل حرکت به سمت اینترنت ملی بیان می‌کنند. در این خصوص دیدارنیوز با بهروز دانشمند دانشجوی دکتری مخابرات در دانشگاه ایتمو (ITMO) روسیه به گفتگو پرداخته و از دلایل آزمایش جدید روسیه در زمینه اینترنت پرسیده است. وی اظهار داشت که تست اینترنت ملی روسیه به معنای خارج شدن از اینترنت جهانی نیست. به هیچ عنوان امکان پذیر نیست کشوری در ابعاد روسیه و با این حجم از کاربر بتواند از اینترنت جهانی خارج شود. لزوم این کار فقط به عنوان یک جایگزین در حملات سایبری پیش بینی شده است که در صورت حمله بتوانند این نوع اینترنت را جایگزین کنند.

کد خبر: ۴۶۰۶۳
۰۹:۱۲ - ۰۴ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: دیروز خبرهایی مبنی بر اجرای قانون جدیدی در حوزه اینترنت در روسیه منتشر شد مبنی بر این که روسیه قصد دارد با طرح اینترنت ملی، مانع حملات سایبری شود. منتقدان اما بر این باورند که دولت روسیه قصد گسترش و تقویت نظارت خود بر بستر اینترنت را دارد. بحث در  مورد این اتفاق بسیار زیاد است و مخالفان و موافقانی نیز دارد. این موضوع در ایران بیش از کشورهای دیگر مورد بحث قرار گرفته است؛ به این دلیل که چندی پیش حسن روحانی، رئیس جمهوری از اینترنت ملی در کشور سخن به میان آورد.

 

دولت روسیه دوشنبه ۲۳ دسامبر اعلام کرد طرح اینترنت ملی این کشور را با موفقیت آزمایش کرده است. این آزمایش در چهارچوب اجرای قانون جنجالی تضمین دسترسی به اینترنت داخلی روسیه صورت گرفت که در ماه نوامبر ۲۰۱۹ لازم الاجرا شد.

 

الکسی سوکولوف، معاون وزیر ارتباطات روسیه گفت: «نتایج این آزمایش نشان داد که به صورت کلی، مقام‌ها و اپراتورهای ارتباطی آمادگی پاسخ سریع و متناسب به تهدیدها و خطرهای قابل پیش‌بینی را دارند». دولت روسیه نگرانی استفاده از اینترنت ملی برای سانسور را بی‌دلیل توصیف می‌کند و می‌گوید این طرح صرفا برای اطمینان از ادامه عملکرد درست شبکه فناوری اطلاعات در روسیه به کار می‌آید.

 

برخی کارشناسان معتقدند که روسیه بر آن است تا از شبکه جهانی اینترنت مستقل شود، به همین خاطر با تصویب قانونی جدید، اقدام به راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی کرده است. این نظرات درحالی مطرح می شود که برخی دیگر کاملاً با آن مخالف هستند و توسعه و بهره‌برداری از دامنه ملی و سیستم‌های مربوط به آن؛ به منظور جلوگیری از خاموشی و قطعی سراسری شبکه اینترنت از سوی سرورهای خارجی را دلیل حرکت به سمت اینترنت ملی بیان می کنند. البته هستند افرادی که معتقدند روسیه سعی دارد با این قانون از حملات سایبری جلوگیری کند.

 

در این خصوص دیدارنیوز با بهروز دانشمند دانشجوی دکتری مخابرات در دانشگاه ایتمو (ITMO) روسیه به گفت‌وگو پرداخته و از دلایل آزمایش جدید روسیه در زمینه اینترنت پرسیده است.

 

بهروز دانشمند در مورد آزمایشی که روز دوشنبه در کرملین انجام شده است، گفت: «با توجه به تست اینترنت ملی روسیه که توسط کرملین اعلام شد، این آزمایش به منظور جلوگیری از حملات سایبری کشورهای غربی به خصوص آمریکا صورت گرفت که در صورت حمله سایبری از سمت کشورهای غربی، اینترنت روسیه به مشکل برنخورد و کشور پهناوری با تعداد زیادی کاربر بتوانند به اینترنت متصل شده و مشکلی در خصوص ارتباط داخلی نداشته باشند».

 

اینترنت روسیه ملی می‌شود؟!

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام به منزله خروج روسیه از اینترنت جهانی است، بیان کرد: «تست اینترنت ملی روسیه به معنای خارج شدن از اینترنت جهانی نیست. به هیچ عنوان امکان پذیر نیست کشوری در ابعاد روسیه و با این حجم از کاربر بتواند از اینترنت جهانی خارج شود. لزوم این کار فقط به عنوان یک جایگزین در حملات سایبری پیش بینی شده است که در صورت حمله بتوانند این نوع اینترنت را جایگزین کنند. همچنین این  قانون، به دولت اجازه می‌دهد بدون رضایت قضایی، محتوا را مسدود کند و کاربران را از این که چه اطلاعاتی مسدود شده و از چرایی مسدود شدن، آگاه می‌سازد. همچنین سخنگوی کرملین نیز گفته است که دولت هیچ برنامه‌ای برای جداسازی کاربران اینترنتی ندارد و هیچ کس پیشنهاد قطع اینترنت را نمی‌دهد و این قانون امنیت سایبری را بهبود می‌بخشد و كاربران هیچ تغییری را متوجه نمی‌شوند. در حقیقت این اینترنت برای مواقع ضروری و قطع اینترنت جهانی از سوی کشورهای غربی در نظر گرفته شده است».

 

دانشمند ادامه داد: «روسیه کارت‌های بانکی درست کرده است به نام mir که اگر روزی بانک‌های روسیه مورد تحریم قرار‌ گرفت و دیگر visa card or master card غیر قابل استفاده بود، مردم بتوانند از این کارت‌ها استفاده کنند و همه کارمندهای دولت حقوق خود را از طریق این سیستم دریافت کنند. علت اصلی این کارها نیز تحریم‌های آمریکا و‌ اروپا است. داستان اینترنت ملی نیز همین است و حملات سایبری زیادی صورت می‌گیرد و دولت می‌خواهد جلوی این قضیه را بگیرد و کاربر عادی اصلا متوجه نمی‌شود».

 

این دانشجوی دکتری مخابرات در مورد ارتقای سطح و گستره دسترسی به اینترنت در روسیه نیز گفت: «روسیه در حقیقت در کنار این اینترنت ملی به دنبال ارتقای اینترنت جهانی خود نیز است. اینترنت نسل پنجم یا به اختصار ۵G  تا اواخر سال ۲۰۲۰ در روسیه راه اندازی می‌شود. در حقیقت کاربران خانگی و حرفه‌ای می‎توانند از مزایای این نوع از اینترنت بهره ببرند که پهنای باندی به بزرگی ۱۰ گیگابیت و سرعت انتقال و بهره‌وری بیشتر و تأخیر در حد چند میلی ثانیه دارد. همچنین کشور روسیه در این زمینه با شرکت‌های بزرگ در تعامل است تا این نوع تکنولوژی وارد کشور شود و کاربران از مزایای آن بهره‌مند شوند».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی