تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

آنچه که صیغه طلاق "مونا و ارسلان" را در دو هفته جاری ساخت

انگار دیگر از آن تب‌وتاب عشقی که مونا و ارسلان در سایه آن می‌خواستند مسیر پر پیچ و خم زندگیشان را طی کنند، خبری نیست و امروز با هم فقط در یک مورد به توافق رسیده‌اند، آن هم طلاق توافقی است.

کد خبر: ۴۵۶۷۵
۱۰:۰۱ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز-  مونا می‌گوید تحمل بیکاری شوهرم برایم راحت‌تر از دخالت‌های بی‌جای خانواده شوهرم بود و هر روز این دخالت‌ها فاصله بین زندگی چند ماه ما را سخت‌تر می‌کرد. تا اینکه دیگر طاقت این زندگی سراسر جنگ‌ و دعوا را نداشتم و می‌خواهم طلاق توافقی بگیرم.

شیرین می‌گوید نمی‌توانم با کسی که به من خیانت می‌کند و تنوع‌طلبی را در پیش‌گرفته زندگی‌ام را تقسیم کنم، سینا نیز از دیدگاه خود این‌گونه اعلام می‌دارد که شیرین او را دوست نداشته و با او سرناسازگاری در پیش گرفته است، به‌این‌ترتیب هر دو با وجود تمامی اختلافات، در یک موضوع با یکدیگر تفاهم و نظر مشترک دارند و آن‌هم طلاق توافقی است.

با بالا رفتن از پله‌های دادگاه و حاضر شدن در جلسات طلاق، گسستن زنجیر زندگی مشترک هر لحظه نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود و انگار عقربه‌های ساعت‌ها برای پایان دادن به عشقی نافرجام از هم پیشی می‌گیرند.

در سالن انتظار دادگاه خانواده، زوج‌هایی را می‌بینی که هرکدام با دلایلی و نجات از دغدغه‌های مشکلاتشان به طلاق پناه آورده‌اند در میان آن‌ها گروهی دلهره آینده مبهم خود را دارند.

تعدادی به دنبال آن هستند که شاید راهکاری باشد تا به خاطر فرزندانشان باز هم به این زندگی ادامه دهند، عده‌ای سرگردان‌اند اما زوج‌هایی نیز هستند که در کمال خونسردی می‌خواهند طلاق بگیرند. شاید خونسردی‌شان از توافقی بودن جدایی نشأت گرفته است و نسبت به دیگران آرامش خاطری بیشتری دارند، اما آیا این آرامش خاطر همیشگی است؟

زوجینی که با طلاق توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند، تصور می‌کنند رسیدن به قله برایشان نزدیک است، اما افراد همیشه بعد از طلاق به قله نمی‌رسند و برخی تا آخر عمر انکار می‌کنند و نمی‌پذیرند که این اتفاق برای آن‌ها افتاده است و تا آخر عمر کینه به دل می‌گیرند و برخی از آن‌ها در غار تنهایی فرو می‌روند. برخی نیز دیگر تاب و تحمل در کنار قرار گرفتن جنس مخالف را ندارند.

امروز طلاق به یک واقعیت و آسیب جدی اجتماعی تبدیل‌شده است

دکتر ایرج نگهدار، یکی از اساتید حقوق دانشگاه‌های استان به ایسنا گفت: طلاق اگرچه زشت و نازیباست اما در بعضی موارد انجام آن ضرورت دارد هرچند برنامه ما در دادگاه خانواده این است که خانواده‌ها کمتر به طلاق پناه ببرند.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه و هجمه‌های فرهنگی امروز طلاق به یک واقعیت و آسیب جدی اجتماعی تبدیل‌شده است، باید آن را پذیرفت و براین اساس باید به جهت آماری و بُعد حقوقی این امر مورد توجه مسئولان و کارشناسان قرار گیرد.

نگهدار، یکی از علل اصلی افزایش طلاق زوجین جوان را وجود طلاق توافقی، اعلام و بیان کرد: بر اساس مراجعه و آمارهای موجود زوجین جوان بیشتر گرایش به طلاق توافقی دارند، درحالی‌که از آسیب‌های بعد از طلاق ناآگاه‌اند.

وی افزود: زن و مرد بعد از دادخواست طلاق توافقی بر اساس ماده‌قانون ۲۵ حمایت از خانواده ابتدا زوجین به مرکز مشاوره ارجاع داده می‌شوند که شاید در این مرکز با ارائه مشاوره توسط کارشناسان حوزه از طلاق انصراف دهند، در غیر این صورت اگر زوجین بر طلاق اصرار داشته باشند، با نامه مرکز مشاوره و شرح جزئیات طلاق توافقی آن‌ها به دادگاه برای جدایی، ارجاع داده می‌شوند.

این کارشناس حقوقی عنوان کرد: در طلاق توافقی به جهت اینکه زوجین در منزل با مشورت یکدیگر از جمله میزان مهریه، نفقه و حضانت فرزند به توافق رسیده‌اند، دیگر زیاد این جلسات مشاوره کارساز نیست پس زوجین با حضور در دادگاه توافقی از یکدیگر جدا می‌شوند.

وی افزود: متأسفانه بی‌میلی زوجین، تنوع‌طلبی، کم‌طاقتی، عدم درک متقابل، عدم درک مسائل زناشویی، خانوادگی و اجتماعی، اعتیاد، مشکلات اقتصادی و فضای مجازی از دلایل اصلی وقوع طلاق است، یقیناً ما هم طلاق را زشت می‌دانیم اما وجود بعضی مشکلات مانند تنش، زد و خورد، خیانت و نبود آرامش انجام این امر را ضرورت می‌بخشد و در نتیجه نمی‌توان از آن دوری کرد.

رویه طلاق توافقی کوتاه و کم‌هزینه است

نگهدار عنوان کرد: طی شدن رویه طلاق توافقی بسیار کوتاه بوده و در نهایت طی دو هفته انجام سپس صیغه طلاق جاری می‌شود، اما در مورد سایر طلاق‌ها که یک‌طرف راضی و طرف دیگر ناراضی است، پروسه طولانی خواهد بود.

وی بابیان اینکه برای طی شدن روال طلاق زوجین باید مقداری هزینه کنند، گفت: در طلاق توافقی به علت رفع شدن بسیاری از موارد بین زوجین هزینه این امر بسیار کم و ناچیز است، بنابراین موضوع و سهولت روال طلاق توافقی، گرایش زوج‌های جوان به سمت طلاق توافقی بیشتر است.

۳,۶ درصد افزایش طلاق توافقی در کردستان

این استاد دانشگاه با ابراز تأسف از رشد روزافزون طلاق توافقی در استان عنوان کرد: در مقایسه آمار طلاق شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۳,۶ درصدی آمار طلاق توافقی در استان کردستان هستیم.

وی افزود: در ازدواج توافقی ما نمی‌توانیم هیچ تأثیری بر زوجین داشته باشیم چراکه دیگر فرصت مشاوره دادن و سایر اقدامات ازدست‌رفته است.

نگهدار عنوان کرد: یکی از مشکلات اصلی جامعه ما این است که مشاوره گرفتن را عیب می‌دانند و مردم به این امر باور ندارند که نیازمند نظر متخصصان و کارشناسان برای رفع برخی مشکلات زندگی هستند و همان‌گونه که با دیدن کوچک‌ترین مشکل در ماشین و یا یک سرماخوردگی ساده، به افراد متخصص مراجعه می‌کنیم برای رفع مشکلات زندگی مشترک هم به متخصصان این امر مراجعه کنیم.

وی عنوان کرد: زندگی مشترک بزرگ‌ترین، بنیادی‌ترین و مهم‌ترین مسئله زندگی هر فردی است اما ما در مورد آن بسیار سهل‌انگار هستیم و باوجود حساسیت‌های لازم در تمام زمینه‌های روانشناسی فردی، خانوادگی و اجتماعی کوتاهی می‌کنیم و به آن بها نمی‌دهیم.

این استاد دانشگاه افزود: اختلافات متعدد روانی، تربیتی، اخلاقی و فردی در خانواده‌ها وجود دارد که کارشناسان زبده با شناخت آن‌ها می‌توانند راهکارهای علمی و کاربردی ارائه دهند تا از متلاشی شدن زندگی‌های زوجین بپرهیزند.

وی ادامه داد: در پروسه طلاق بسیاری مسائل جزئی و پیش‌پا افتاده‌ای که به خاطر ریز پارامترهای شخصیتی افراد پیش‌آمده و در زمان مناسب به آن‌ها توجه نشده در نتیجه منجر به عدم تحمل یکدیگر و در نتیجه طلاق توافقی آن‌ها می‌شود.

نگهدار با تأکید بر اهمیت مشاوره‌های پیش از ازدواج عنوان کرد: مشاوره‌های حین ازدواج نیز به دلیل اینکه بسیار از مسائل به خاطر تعارفات، تعارضات و تناقضات زوجین در آن زمان شکل می‌گیرد، از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و مشاوره در این دوران می‌تواند ریشه این تعارض و تناقضات را از همان نطفه بخشکاند.

۵۲,۶ درصد طلاق‌ها در کردستان مربوط به پنج سال اول زندگی است

حسن صومی، مدیرکل ثبت‌احوال کردستان از ثبت ۷ هزار و ۴۸۸ واقعه ازدواج و دو هزار و ۴۱۸ واقعه طلاق در هفت‌ماهه سال جاری خبر داد و گفت: ۵۲,۶ درصد از طلاق‌های ثبت‌شده در این استان مربوط به پنج سال نخست زندگی مشترک زوجین است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۴ سال و زنان هم ۲۹ سال بوده است، افزود: بیشترین طلاق ثبت‌شده در مردان مربوط به گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ و در زنان ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است.

صومی به میزان دوام ازدواج در زوج‌های استان اشاره کرد و یادآور شد: ۱۷.۱ درصد طول مدت ازدواج زوجین که طلاق گرفتند در استان کمتر از یک سال و در مجموع ۵۲.۶ درصد طلاق‌ها مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک بوده است.

توافق به معنی تفاهم و به نتیجه مثبت رسیدن گروهی یا دو نفر در یک امری است و به همین دلیل همواره دیدگاه در مورد توافق مثبت است اما با قرار گرفتن این کلمه در کنار طلاق یا همان زشت ضروری این حس به انسان القا می‌شود که آیا این توافق هم نتیجه مثبتی دارد یا ...

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی