تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
43 روز بعد از زلزله

سرمای آذربایجان و کندی خدمات رسانی‌ها امان زلزله زدگان را بریده است

43 روز پس از زمین لرزه بامداد هجدهم آبان ماه، زلزله زدگان روستاهای دو شهرستان میانه و سراب همچنان با مشکل کمبود وسیله گرمایشی مناسب و عدم وجود سرویس بهداشتی و حمام و نبود آب کافی برای شست و شو، دست و پنجه نرم می‌کنند.

کد خبر: ۴۵۶۷۳
۰۹:۵۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز- ایسنا به دنبال سلسله گزارش‌هایش از آخرین وضعیت زلزله زدگان، این بار به بررسی مشکلات زلزله زدگان روستاهای «بیگلو»، «خلیفه‌لو»، «چرن» و «گاولیق» بخش کندوان شهرستان میانه می‌پردازد، چرا که تمرکز روی برخی روستاها، روستاهای بخش کندوان میانه را در حاشیه قرار داده است.

آلودگی آب روستای «گاولیق»

اهالی روستا مدعی هستند که آلودگی آب روستای گاولیق بعد از زمین لرزه اخیر، پس از پنج مرتبه نمونه برداری به تایید مرکز بهداشت رسیده و مردم این روستا را در استفاده از آب شرب با مشکلاتی مواجه کرده است، گندزدایی آب نهر روستا هم نتیجه‌ای نداشته و آب همچنان آلوده است و به دلیل نبود آب معدنی و آب شرب قابل استفاده، زلزله زدگان این روستا از بی آبی رنج می‌برند.

در هر روستای بخش کندوان شهرستان میانه، افرادی هستند که پس از تحویل چادرشان به بنیاد مسکن، هنوز وام اسکان موقت را به طور کامل دریافت نکرده‌اند و مجبور به زندگی با زلزله زدگان دیگر یا سکونت در بیرون خانه هستند. تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی برخی از زلزله‌دگان نیز همچنان زیر آوار مانده، چرا که طبق سیاست‌های اداره کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی، آواربرداری کامل جزو اولویت‌ها نبوده و عملیات آواربرداری همزمان با آغاز ساخت اسکان دائم هم انجام می‌شود.

اهالی «چرن» منتظر دریافت مرحله دوم وام اسکان موقت

در روستای «چرن» هم وضعیت چندان مساعد نبوده و به دلیل تخریب مدرسه روستا، بچه‌های «چرن» در دهیاری درس می‌خوانند. مدرسه سرویس بهداشتی ندارد و دانش آموزان برای استفاده از سرویش بهداشتی مجبور به مراجعه به خانه‌های خودشان یا آشنایانشان هستند.تعدادی از اهالی روستای «چرن» هم از عدم رسیدگی به این روستا و زیر آوار ماندن وسیله‌هایشان گلایه دارند. به گفته اهالی در این روستا نیز میزان تخریب بالا بوده و با تحویل چادرها، 24 نفر از زلزله‌زدگان مرحله دوم وام اسکان موقت را دریافت کرده و حدود 26 نفر هم همچنان منتظر هستند. برخی از زلزله‌زدگان این روستا ادعا می‌کنند که به دلیل نبود اسامی‎شان در لیست دهیاری، هنوز در چادر سکونت دارند؛ برخی نیز به دلیل جمع آوری چادرها جایی برای ماندن ندارند. برخی از اهالی نیز بیان می‌کنند که نه چادر گرفته‌اند و نه وام 10 میلیونی اسکان موقت شامل حال آن‌ها می‎شود.

 

خیران در روستای «موسی بیگلو» یک گام جلوتر از مسئولان

اهالی قشلاق «موسی بیگلو» مدتی است که 23 تخته چادر توزیع شده در این روستا را برای دریافت مرحله دوم وام 10 میلیون تومانی اسکان موقت تحویل داده‌اند، اما تنها سه نفر توانسته‌اند مرحله دوم این وام را دریافت کنند. احشام نیز در این روستا در محل اسکان موقتی که فقط با کیسه پلاستیکی پوشانده شده است، نگه داری می‎شوند.

اهالی این روستا از کمک خیران ابراز رضایت کرده و از آن‌ها قدردانی می‌کنند.

 

عملکرد سلیقه‎ای دهیاری‌ها و شوراها!

در این میان، عملکرد شوراها و دهیاری‌ها در گزارش نام و لیست خسارت دیدگان به بنیاد مسکن، نارضایتی تعدادی از روستائیان را در پی دارد و نام تعدادی از زلزله زدگان روستای قشلاق «خلیفه‌لو» که خانه‎هایشان تخریب زیادی داشته است، در لیست موجود نبوده و زلزله زدگان این روستا همچنان منتظر کارشناس برای بازدید از منازل تخریب شده‌شان بوده و مجبور به زندگی در چادر هستند.

هزینه بالای استفاده از بخاری برقی به زلزله زدگان تحمیل می شود

در بسیاری از روستاها تعدادی بخاری برقی برای گرم کردن چادر به زلزله زدگان داده شده که مصرف برق آن بسیار زیاد بوده و هزینه آن از جیب زلزله زدگان پرداخت می‎شود. تعدادی از روستائیان به ویژه اهالی روستای «چرن» از این مشکل انتقاد کرده‌اند که گازرسانی برای وسیله‌های گرمایشی و برق رسانی به کانکس‌ها از جیب خود زلزله زدگان پرداخت شده و هزینه اضافی را به زلزله زدگان تحمیل می‌کند.

خلیل احمدیان، رئیس بنیاد مسکن شهرستان میانه در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایسنا با بیان اینکه تا به امروز آواربرداری 984 واحد از یک هزار واحد تخریب شده، انجام شده است، گفت: تا به حال به حدود 75 روستا ورود کرده‌ایم و حدود 4500 واحد ارزیابی شده است.

وی با بیان این‌که ارزیابی شهرها هم به دستور رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در دستور کار قرار گرفت و 800 واحد هم در شهرهای ترک، میانه و ترکمنچای هم ارزیابی شدند، افزود: برای ساخت 2000 واحد و تعمیر 1500 واحد، اعتبار دولتی داده شده است، اما نیاز داریم تا اعتبار اضافی برای 1000 واحد (700 واحد روستایی و 300 واحد شهری) هم در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: بنیاد مسکن از اولین ساعات وقوع زمین لرزه همراه ستاد بحران وارد عملیات شده و اقدامات لازم برای اسکان موقت در اولین ساعات انجام شده، 110 واحد اسکان موقت ساخته و تحویل اهالی داده شده است و بقیه اهالی درخواست وام اسکان موقت داده‌اند.

احمدیان خاطرنشان کرد: ساکنان دائمی روستاها مشمول دریافت وام 10 میلیون تومانی اسکان موقت هستند که بر اساس آمار خانه بهداشت روستا نامشان در این لیست موجود بوده و تا به حال 1650 واحد فقره وام بلاعوض پرداخت و 111 واحد اتاقک اسکان موقت احداث شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون برای 2000 واحد، پرونده تشکیل شده که پرونده 1600 واحد، تکمیل است، برای 673 واحد نیز پروانه صادر شده و به بانک‌ها معرفی شده‌اند که 180 فقره از این تعداد در مرحله عقد قرارداد، هستند.

وی متذکر شد: از مرحله اسکان موقت عبور کرده‎ایم و البته روستاها دوباره پالایش می‎شوند و کمک به خانواده‌های فرعی هم در دستور کار قرار گرفته است، به این صورت که احداث بر عهده خانواده‌ها بوده و مصالح به طور رایگان توسط بنیاد مسکن در اختیار آن‌ها قرار داده می‎شود.

احمدیان با اشاره به اقدامات به منظور احداث اسکان‌ دائم در مناطق زلزله زده شهرستان میانه گفت: تا به امروز 48 مورد "پی کنی"، پنج مورد "فونداسیون ریزی"، چهار مورد "اسکلت بندی" انجام شده است و در بخش ترکمانچای هم پیمانکاران در مرحله آبرنگ ریزی و پی کنی هستند و تلاش داریم، حداقل 1000 واحد را تا آخر اسفند ماه سال جاری احداث کنیم.

بر اساس این گزارش؛ ساعت 2:17 بامداد 17 آبان بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر شهر ترک از شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند و در پی این زمین‌لرزه پنج نفر جان باخته و تعداد زیادی نیز مصدوم شدند.

شهرهای میانه، سراب و بخش ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفتند. حدود 2000 واحد در روستاهای شهرستان میانه و حدود 1000 واحد هم در روستاهای سراب در حادثه زمین لرزه اخیر ۱۰۰ درصد آسیب دیدند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی