تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

شهرداری اهواز مسئولیت خود را در قبال دفع آب سطحی نمی‌پذیرد

News Image Lead

تصاویری که این روز‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد اموال و وسایل زندگی بسیاری از خانواده‌های ساکن مناطق شیب‌دار اهواز در آب‌های سرگردان غوطه‌ور هستند. همه این مسائل نشان از این دارد که آبگرفتی در اهواز و دیگر شهر‌های خوزستان به سمت بحرانی شدن شرایط می‎رود. از سوی دیگر با ادامه بارندگی‌ها امکان سیل در این استان بار دیگر امکان‌پذیر خواهد کرد. علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: اهواز صد در صد فاقد سیستم دفع آب سطحی است و شهر‌های استان خوزستان تا حدود زیادی فاقد سیستم دفع فاضلاب هستند. متأسفانه در خصوص آب‌های سطحی، شهرداری هیچ اقدامی نکرده است. شهرداری در مقطعی می‌گفت ما پول نداریم، اما جدیداً خیلی گستاخ شده‌اند و می‌گویند اصلاً وظیفه ما نیست. شهردار اهواز در مصاحبه اخیر خود در تلویزیون خوزستان بیان کرد که وظیفه ما نیست و دفع آب سطحی باید از طریق سیستم فاضلاب انجام شود. ولی طبق قانون مسئول دفع آب سطحی، شهرداری است.

کد خبر: ۴۵۴۳۹
۱۷:۰۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: اخبار منتشره از استان خوزستان نمایانگر آن است که این دیار و مردم خونگرمش، مرتبا از حادثه ای به حادثه دیگر شیفت می شوند. از سیل به گرد و غبار، از گردوغبار به آبگرفتگی و... گویی این استان جزئی از این کشور نیست و جداگانه باید به مشکلات خود رسیدگی کند و امیدی برای تغییر این وضعیت وجود ندارد. این در حالی است که کل کشور از مواهب خدادادی این استان استفاده می‌کنند و با نفت زیر پای مردم این استان، کشور اداره می‌شود.

 

عکس‌ها و فیلم‎هایی که این روزها از شهر اهواز در فضای مجازی دست به دست می‌شود خبر از فاجعه جدیدی در این استان می‎دهد. زندگی اهوازی‌ها روی آب سرگردان است؛ در حالی که شهردار اهواز گفته است: «مردم صبر کنند نوسازی فاضلاب، هفت هشت سال زمان می‌برد».

 

در کشاکش محاصره منازل اهوازی‌ها در باران و فاضلاب، آبفا و شهرداری اهواز یکدیگر را به بی‌مسئولیتی متهم می‌کنند. اهواز ۲۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که ۱۱۰۰ کیلومتر آن فرسوده است. این سخنان و اختلافات زمانی بیان می‌شود که با دو روز بارندگی شدید در شهر اهواز، حجم زیادی از آب‌های سرگردان در خیابان‌ها و معابر عمومی شهری وارد منازل پایین‌دست شده است. بسیاری از مناطق مسکونی شهر اهواز در نقطه شیب‌دار قرار دارند و به همین دلیل آب‌های سرگردان و دفع نشده به راحتی معابر عمومی و این مناطق مسکونی را در محاصره خود می گیرند.

 

تصاویری که این روزها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، نشان می‌دهد اموال و وسایل زندگی بسیاری از خانواده‌های ساکن مناطق شیب‌دار در آب‌های سرگردان غوطه‌ور هستند. برخی تلاش کردند با کیسه‌های شن، مانع از ورود بیشتر آب های دفع نشده و آلوده به فاضلاب، به منازل و خانه‌های خود شوند. پارکینگ‌های خودرو شهروندان اهوازی نیز در احاطه آب باران است. به همه اینها فاضلاب پس‌زده را اضافه کنید که همراه با آب‌های سطحی وارد منازل مردم شهر اهواز شده است. همچنین با جاری شدن آب‌های سطحی دفع نشده به مخازن فاضلاب بیمارستانی، مسئولان وزارت بهداشت نسبت به جاری شدن فاضلاب بیمارستانی در سطح معابر عمومی و منازل مردم و شیوع بیماری‌های واگیردار ابراز نگرانی کردند.

 

همه این مسائل نشان از این دارد که آبگرفتی در اهواز و دیگر شهرهای خوزستان به سمت بحرانی شدن شرایط می‎رود. از سوی دیگر با ادامه بارندگی‌ها امکان سیل در این استان بار دیگر امکان‌پذیر خواهد کرد.

 

برای بررسی وضعیت استان خوزستان و به ویژه شهر اهواز دیدارنیوز با علی ساری نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداخته است.

 

شهرداری اهواز مسئولیت خود را نمی‌پذیرد

علی ساری به وضعیت فعلی شهر اهواز اشاره کرد و گفت: «مسئله‌ای که امروز شاهد آن هستیم آبگرفتگی ناشی از آب‌های سطحی است. واقعیت امر این است که سیستم فاضلاب شهر و جمع‌آوری آب سطحی اهواز ایراد دارد. عملاً سیستم آب سطحی از طریق فاضلاب دفع می‌شود. با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد شهر فاقد سیستم فاضلاب است بنابراین این مشکل به اندازه کافی می‌تواند دلیل محکمی باشد که این سیستم نمی‌تواند جواب بدهد. نکته دیگر، عدم وجود سیستم دفع آب‌های سطحی است که از وظایف شهرداری و وزارت کشور است. ولی شهرداری همواره سرباز می‌زند، اما از طریق وزارت کشور تحت پیگیری است. این قضایا معمولاً به عملکرد شهرداری برمی‌گردد و شهرداری باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد. مشکل در حقیقت ناشی از فاضلاب و سیستم دفع آب‌های سطحی است».

 

نماینده مردم شهر اهواز ادامه داد: «اهواز صد در صد فاقد سیستم دفع آب سطحی است. شهرهای استان خوزستان تا حدود زیادی فاقد سیستم دفع فاضلاب هستند. در خصوص فاضلاب اقدامات انجام شده، مانند ترمیم برخی شبکه‌های فرسوده فاضلاب، آغاز شده و در زمینه تامین بعضی از کلکتورهایی که موجود نیستند و ایجاد تصفیه خانه شرق اهواز اقدامات اندکی انجام شده است اما بقیه موارد به دلیل اینکه دولت نتوانسته منابع لازم را تأمین بکند و منابع استان همواره از اوراق استفاده می‌کند و بخش محدود و بسیار کمی به استان امکانات داده می‌شود بدون تغییر باقی مانده است. این مسائل نیز باعث مشکلات برای استان می‌شود».

 

وی در خصوص امکان ایجاد سیل با ادامه بارش‌ها گفت: «در خصوص موضوع سیل نیز قضیه فرقی نمی‌کند. ما در این چند روز شاهد باران شدید بودیم و امکان سیل زیاد است. به هر حال سیستم‌های لازم باید در شهر وجود داشته باشد و مدیریت استان باید نسبت به این موارد و نسبت به رفع اختلافات فی مابین شهرداری و آبفا پاسخگو باشد».

 

ساری در مورد عملکرد شهرداری اهواز گفت: «متأسفانه در خصوص آب‌های سطحی، شهرداری هیچ اقدامی نکرده است. شهرداری در مقطعی می‌گفت ما پول نداریم اما جدیداً خیلی گستاخ شده‌اند و می‌گویند اصلاً وظیفه ما نیست. شهردار اهواز در مصاحبه اخیر خود در تلویزیون خوزستان بیان کرد که وظیفه ما نیست و دفع آب سطحی باید از طریق سیستم فاضلاب انجام شود. ولی طبق قانون مسئول دفع آب سطحی، شهرداری است».

 

وی در ادامه اظهار کرد: «در این قضیه دولت یک پروژه‌ای را به تاریخ فروردین ۹۶ در خصوص آب و فاضلاب استان تعریف کرده که تا امروز تا حدودی شروع شده است، ولی انتظار می‌رود دولت منابع لازم را از هر طریق به استان بدهد. خوزستان استانی است که تمام کشور از خیرات این استان بهره‌مند است، ولی خود این استان از تمام امکانات بی‌بهره است و این ظلم توسط دولت‌های مختلف به این استان شده است. در این دولت بخشی از پروژه آب و فاضلاب شروع شده، ولی قسمت‌هایی مثل کلکتور‌ها کماکان کار نشده، به تصفیه‌خانه غرب اهواز پرداخته نشده و برای ترمیم شبکه‌های فرسوده و فاضلاب کاری صورت نگرفته است و مواردی که شروع کردند متناسب با آنچه که باید انجام شود نیست».

 

علی ساری در خصوص کشته‌شدگان این آبگرفتگی گفت: «داخل خانه‌های مردم آب رفته است و موردی بر فوت کسی تا امروز گزارش نشده است. من هم شنیدم که به دلیل قطعی برق در بیمارستان چند نفر فوت کردند ولی اطلاعات موثقی در مورد این موضوع به من داده نشده است و نمی‌توانم راجع این خبر اظهار نظر بکنم».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی