تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

راهکار ایجاد علاقه برای رفتن به خدمت سربازی چیست؟

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به دیدارنیوز گفت: برای اینکه پسر‌ها از خدمت سربازی فراری نباشند باید دو روش را لحاظ کنیم. ابتدا باید مدت زمان خدمت سربازی را کاهش دهیم و از طرف دیگر می‌توانیم با حقوق‌بگیر کردن سربازان، این فرآیند را نسبت به گذشته جذاب‌تر کنیم. چنانچه افرادی که تمایلی به رفتن خدمت سربازی ندارند بتوانند با پرداخت مبلغی عدم ورود به این دوره را خریداری کنند می‌توانیم سرمایه حاصل از آن را به حقوق سربازان اختصاص دهیم. در این میان افرادی نیز به‌دنبال شغل و درآمد هستند که در صورت طولانی کردن مدت سربازی و دادن حقوق کامل به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد سربازان هم خواهیم بود.

کد خبر: ۴۵۳۱۴
۱۶:۴۷ - ۲۶ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ خدمت سربازی در ایران همانند بسیاری از کشورهای دنیا یک امر اجباری برای پسرها قلمداد می‌شود و اگر معافیتی شامل حال فرد نشود باید این مدت خدمت را به‌عنوان وظیفه بگذراند. هراس و یا عدم تمایل به گذراندن خدمت سربازی امری شایع بین پسرها است و گاهی اوقات شاهد عدم پر کردن دفترچه سربازی و یا فرار برخی از جوانان از دوره سربازی هستیم.

 

حال صاحب‌نظران معتقدند باید شرایطی را ایجاد کرد تا هیچ پسری تصور نکند که سربازی یعنی بطالت عمر و از طرفی می‌باید مسیرهایی را دنبال کرد تا میزان علاقه و انگیزه جوانان برای ورود به سربازی بیش از پیش شود.

 

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به دیدارنیوز گفت: برای اینکه پسرها از خدمت سربازی فراری نباشند باید دو روش را لحاظ کنیم. ابتدا باید مدت زمان خدمت سربازی را کاهش دهیم و از طرف دیگر می‌توانیم با حقوق‌بگیر کردن سربازان، این فرآیند را نسبت به گذشته جذاب‌تر کنیم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت اشتغال در جامعه مناسب نیست و از سویی تعداد مشمولین خدمت سربازی نیز بالاست، پس ما می‌توانیم از ترکیب این دو موضوع، از جوانان بیکار مشمول سربازی استفاده کرده و به‌عنوان شغل موقت برایشان حقوقی را در نظر بگیریم. البته این حقوق از حقوق‌های دستگاه‌های دولتی پایین‌تر است، اما برای شروع و اشتغال‌زایی می‌تواند خوب باشد.

 

راهکار ایجاد علاقه برای رفتن به خدمت سربازی چیست؟

 

نماینده شیراز تصریح کرد: چنانچه افرادی که تمایلی به رفتن خدمت سربازی ندارند بتوانند با پرداخت مبلغی عدم ورود به این دوره را خریداری کنند می‌توانیم سرمایه حاصل از آن را به حقوق سربازان اختصاص دهیم. در این میان افرادی نیز به‌دنبال شغل و درآمد هستند که در صورت طولانی کردن مدت سربازی و دادن حقوق کامل به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد سربازان هم خواهیم بود.

 

عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: افراد وقتی وارد دوره سربازی می‌شوند دو ماهی را در قالب آموزشی سپری می‌کنند و سپس در قسمت‌های مختلف برای اداره اموری خاص، جذب می‌شوند، پس چه بهتر که با افزایش حقوق بتوان بیشتر از ظرفیت این افراد استفاده کرد.

 

رضایی با بیان اینکه پسرها از دو سال خدمت سربازی به دلایل مختلفی فراری هستند و تصورشان این است که دو سال از عمرشان تباه می‌شود، عنوان کرد: چنانچه حقوق خوبی برای سربازان در نظر بگیریم قطعاً پسرها تمایلشان برای انجام این وظیفه ملی بیشتر خواهد شد و در زمینه نظامی‌گری نیز افرادی ورزیده و توانمند خواهند شد.

 

راهکار ایجاد علاقه برای رفتن به خدمت سربازی چیست؟

 

وی افزود: جوانان نباید از خدمت سربازی هراس داشته باشند، زیرا این خدمت نیز همانند سایر شغل‌های دنیا مثل خلبانی که طرفداران زیادی هم دارد یا کار کردن در معدن که شغل پرخطری است، چالش‌های مربوط به خود را دارد.

 

رضایی گفت: از طرفی، کاهش مدت سربازی با در نظر گرفتن مهارت‌های فنی نیز می‌تواند به‌عنوان مکمل و نه هدف اصلی مورد استفاده و مشوق قرار بگیرد. چنانچه مشمولان قبلاً دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا گیرند می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و کسر از خدمت بگیرند که در این صورت کسانی که تمایلی به خدمت رفتن ندارند به دلیل ارائه مدرک مهارت، بالاجبار هم که شده مهارت فنی را فرا می‌گیرند که مطمئناً در آینده به نفعشان خواهد شد و می‌توانند پس از پایان خدمتشان به بازار کار وارد شوند.

 

نماینده مردم شیراز تشریح کرد: اکثر تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی ما به لحاظ عملیاتی ضعیف هستند و علیرغم اخذ مدرک از دانشگاه‌های خوب کشور به دلیل عدم داشتن مهارت در رشته مربوطه، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در استخدام آن‌ها سخت‌گیری کرده و حتی شاید وارد بازار کار در رشته مربوطه هم نشوند.

 

وی اظهار کرد: حقوق پایه برای همه سربازان با مدرک دیپلم باید متناسب با حقوق یک سرباز لیسانسه باشد تا بدین ترتیب بتوانیم از لحاظ مالی جذابیت بیشتری به این کار بدهیم که با این روش تعداد متقاضیان خدمت سربازی هم افزایش خواهد یافت.

 

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان گفت: خدمت سربازی حتی می‌تواند برای دختران نیز جذاب باشد، ولی به این دلیل که در فرهنگ دینی‌مان معذوراتی داریم اهمیت چندانی به این موضوع نداده‌ایم. چنانچه این موضوع جا بیفتد، دخترانی که تمایل دارند می‌توانند با رفتن به خدمت سربازی هم به نوعی به میهن خود خدمت کنند و همچنین از این فرصت در برابر کسانی که مدعی برابری حقوق زن و مرد هستند، استفاده کنند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
پری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
1
متمنی است با فروش سربازی، لطف بزرگی در حق افرادی که برای رفتن به سربازی مشکل دارند، مبذول فرمائید.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی