تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" به کتابخانه‌های حیرت‌آور دنیا پرداخته است؛

عجیب‌ترین کتابخانه‌هاى جهان

News Image Lead

براى کتابخوان‌هاى حرفه‌اى معمولاً اکثر کتابخانه‌ها جذاب و هیجان‌انگیز هستند، اما کتابخانه‌هایى که به اشکال خلاقانه درست می‌شوند قابلیت جذب نه تنها کتابخوان‌هاى حرفه‌اى را دارند بلکه براى عموم مردم نیز می‌توانند جذاب باشند. در این مطلب شما با چهار کتابخانه عجیب در جهان، آشنا می‌شوید؛ از کتابخانه‌ای در قبرستان گرفته تا کتابخانه‌ای که بر روی خط مرزی دو کشور قرار گرفته است.

کد خبر: ۴۴۹۱۶
۱۱:۵۹ - ۱۹ دی ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ براى كتابخوان‌هاى حرفه‌اى معمولاً اكثر كتابخانه‌ها جذاب و هيجان‌انگيز هستند اما كتابخانه‌هايى كه به اشكال خلاقانه درست مي‌شوند قابليت جذب نه تنها كتابخوان‌هاى حرفه‌اى را دارند بلكه براى عموم مردم نيز مي‌توانند جذاب باشند. در ادامه ٤ كتابخانه فريب دهنده جهان را معرفی می کنیم.


كتابخانه اى در قبرستان

 

عجیب‌ترین کتابخانه‌هاى جهان

 


گورستان يهوديان در يكى از شهرهاى اتريش كه زمانى توسط نازى‌هاى آلمانى با تخریب سوابق كتبى، گواهى فوت و برخى از سنگ قبرها ويران شد امروزه تبديل به مكان ديدنى جالبى شده است. این گورستان داراى يادبودى به طول ٤٢ متر است كه با اسامى ١٢٧ يهودى مفقود شده ساكن آن منطقه مزين شده و همچنين به جاى سنگ قبرهاى خراب شده، قفسه‌هايى از كتاب قرار گرفته است. اين پروژه خلاقانه حاصل تأمل مايكل كلگ و مارتين گوتمن است.


اين قبرستان، سه قفسه با درهاى شيشه‌اى دارد و به شكل سنگ قبر يهودى‌ها درست شده است. داخل اين قفسه‌ها شما مي‌توانيد انواع كتاب به زبان آلمانى، انگليسى و عبرى درباره فلسفه دين يهوديت و تاريخچه مرگ پيدا كنيد.


كتابخانه‌اى در مرزهاى بين‌المللى

 

عجیب‌ترین کتابخانه‌هاى جهان

 

كتابخانه آزاد هاسكل كه در سال ١٩٠٥ افتتاح شد درست در مرز ايالات متحده آمريكا و كانادا واقع شده است. يكى از درهاى ورودى آن در خيابان كاسول در شهر ورمونت آمريكاست و در ورودى ديگر در شهر كبك كانادا.


خط سياهى كه مرز اين دو كشور را مشخص مي‌كند درست در وسط اين كتابخانه كه مملو از كتاب به زبان‌هاى فرانسه و انگليسى است، قابل رويت است. اما بايد توجه داشت كه به دليل جلوگيرى از استفاده سودمندانه از اين كتابخانه براى فرار مجرمين، شما بايد از هر درب كه وارد شديد از همان درب هم خارج شويد.


كتابخانه جنگى

 

عجیب‌ترین کتابخانه‌هاى جهان


«رائول لمسوف» هنرمند آرژانتينى در سال ١٩٧٩ يك فورد فالكن را تبديل به يك تانك كتابخانه‌اى متحرك كرد و نام آن را هم "Weapon of Mass Instruction" يا "سلاح آموزش جمعى" گذاشت.


او با اين ماشين به سراسر كشور سفر مي‌كند، به مدارس زاغه نشين، مناطق روستايى محروم و امثالهم مي‌رود و كتاب‌هاى اهدا شده را به صورت رايگان در اختيارشان مي‌گذارد. اين ماشين گنجايش حمل ٢٥٠٠ كتاب را دارد.


اين كار زيباى لنسوف آنچنان مورد استقبال قرار گرفت كه وى در ايالات متحده و هلند نيز اين كار را شروع كرد. لنسوف دليل انتخاب فالكن به عنوان وسيله نقليه خود را اينگونه بيان مي‌كند: "در زمان ديكتاتورى ارتش آرژانتين در دهه ٧٠ و ٨٠ ميلادى، جوخه هاى مرگ معمولاً از اين ماشين براى ربودن شهروندان استفاده مي‌كردند".


كتابخانه مسافر

 

عجیب‌ترین کتابخانه‌هاى جهان

 


یک معلم مدرسه ابتدايى به نام «لوئيس سوريانو» فرد مشهورى در شمال كلمبيا به شمار مي رود. او آخر هفته ها با دو الاغ خود، آلفا و بتا، به روستاهاى اطراف و حومه سفر مي كند و كتاب هاى مجانى و رايگان در اختيار كودكان مي گذارد.


اين حركت زيباى وى، اميد كسب سواد و خواندن كتاب را نزديك به ٢٠ سال است كه به كودكان فقير و كودكان ساكن مناطق خلافكار و مواد فروش مي دهد. امروزه سوريانو بنيادى را ترتيب داده است براى تاسيس يك كتابخانه دائمى در زادگاهش «لاگلوريا» كه بتواند بيش از ٥٠٠٠ كتابى را كه جمع آورى كرده است را در خود جاى دهد.

 

منبع: QUARTZ

ترجمه: صدف بهرامی‌راد

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی