تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" در گفتگو با «حسن خلیل آبادی» و «شهرزاد آسوبار» به بررسی منشأ بوی نامطبوع پایتخت می‎پردازد؛

برای تشخیص منشأ بوی بد تهران دستگاه پایش وجود ندارد

News Image Lead

امسال نیز تهران همانند سال گذشته در فصل سرما شاهد انتشار بوی بدی در بعضی از نقاط شهر بوده است. بویی که مشام شهروندان را تلخ کرده است. ماجرا به یک سال قبل بازمی‌گردد. هنوز دی به نیمه نرسیده بود که بویی نامطبوع تهرانی‌ها را متوجه خود کرد. بلافاصله شایعه‌های زیادی نیز دست به دست شدند. وقتی دوباره در آذر امسال سر و کله بوی نامطبوع در تهران پیدا شد، بار دیگر شایعات شروع شد. برای واکاوی این موضوع، دیدارنیوز با حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران و شهرزاد آسوبار متخصص آلودگی‌های محیط‌زیستی گفتگو کرده تا هم از نظر تخصصی و هم از نظر سیاستگذاری به بررسی جوانب آن پرداخته شود. خلیل آبادی گفت: ما در شهرری دائماً از این بو‌ها استشمام می‌کنیم و برای اهالی محترم تهران غیر معمول است. متأسفانه مردم کهریزک، فشافویه و باقرشهر و جنوب شهر ری تقریباً در تمام طول سال این بو آزارشان می‌دهد. علت بو هم پسماند‌های کارخانه سیمان و سوزندان زباله در مراکز غیر بهداشتی و چربی سوزی و... است.

کد خبر: ۴۴۷۲۳
۱۳:۰۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‎راد: امسال نیز تهران همانند سال گذشته در فصل سرما شاهد انتشار بوی بدی در بعضی از نقاط شهر بوده است. بویی که مشام شهروندان را تلخ کرده است. ماجرا به یک سال قبل بازمی‌گردد. هنوز دی به نیمه نرسیده بود که بویی نامطبوع تهرانی‌ها را متوجه خود کرد. بلافاصله شایعه‌های زیادی نیز دست به دست شدند.


بر همین اساس ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ «انوشیروان محسنی‌بندپی»، استاندار تهران از اختصاص بودجه ۷۰ میلیاردتومانی برای شناسایی منشأ بوی بد تهران خبر داد و گفت: «۳۵ میلیارد آن تخصیص داده شده است اما عامل هنوز اعلام نشده است.» وقتی دوباره در آذر امسال سر و کله بوی نامطبوع در تهران پیدا شد، بار دیگر شایعات شروع شد تا آنجا که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران به شوخی گفت: «گندی زدیم، بوش درآمده».


قسمت جالب ماجرا آنجاست که سال گذشته سازمان حفاظت محیط‎زیست تاکید کرده بود که هیچ وسیله‌ای برای شناسایی و آنالیز بو در کشور وجود ندارد. پرونده بوی نامطبوع پایتخت همچنان روی میز‌ها باز است و هنوز علت انتشار آن کشف نشده است.


برای واکاوی موضوع فوق، دیدارنیوز با حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران و شهرزاد آسوبار متخصص آلودگی‌های محیط‌زیستی گفتگو کرده تا هم از نظر تخصصی و هم از نظر سیاستگذاری به بررسی جوانب آن پرداخته شود.

 

ما در شهرری دائماً از این بوها استشمام می‌کنیم

 

بوی بد تهرانحسن خلیل‌آبادی در مورد بوی نامطبوعی که تاکنون سه بار تهران را دربرگرفته است به دیدارنیوز گفت: «هنوز کارشناسان رسما علت را اعلام نکرده اند و منشأ آن را هنوز کسی قطعی نمی‌داند و علل متنوعی گفته شده است، مثل اینکه بخشی از آن مربوط به پسماندی است که در آراد کوه جنوب شهر انباشت می‌شود و چون در آنجا باد گاهی از جنوب به شمال می‎آید این اتفاق می‎افتد. بعضی به بافت مرکزی دامپروری‌ها اشاره می‌کنند و بعضی مراکز آلاینده‌ای که در اطراف تهران است و تولید مواد شیمیایی دارند و موجب متصاعد شدن بو در فضا می‌شوند و باعث می شود که مردم متوجه شوند را دلیل این بو بیان می کنند. به نظر من سازمان محیط‌زیست باید بررسی همه جانبه بکند و علل علمی بیان کند. مواردی که اشاره کردم حدسیات است».

 

وی در ادامه در مورد این اتفاق و پیگیری آن در سال پیش بیان کرد: «سال پیش به شدت امسال نبود. شهروندان در یک بعدازظهر زمستانی بویی را استشمام کردند و البته همه مناطق هم نبود. بعد از مدتی نیز برطرف شد؛ ولی ما در شهرری دائماً از این بوها استشمام می‌کنیم و برای اهالی محترم تهران غیر معمول است. متأسفانه مردم کهریزک، فشافویه و باقرشهر و جنوب شهر ری تقریباً در تمام طول سال این بو آزارشان می دهد. علت بو هم پسماندهای کارخانه سیمان و سوزندان زباله در مراکز غیر بهداشتی و چربی سوزی و... است. ده الی بیست دلیل مستقیم وجود دارد و همه را هم محیط‌زیست شهرری افشا کرده است اما بویی که در تهران پخش می‌شود هنوز منشأ آن قطعی نیست».

 

خلیل‌آبادی از اقدامات شورای شهر در مورد بوی بد پایتخت گفت: «شورای شهر یک کمیته سلامت و حفاظت محیط‌زیست دارد. کارشناسان این دو بخش بررسی می‌کنند ولی لوازم ارزیابی و شناسایی منشأ بو لوازم مخصوصی است که شهرداری و سازمان محیط‌زیست باید خریداری و نصب کنند. این دستگاه‌ها نوع آلایندگی،  محدوده و منشأ بو را می‌توانند تشخیص دهند. شهرداری و اداره محیط‌زیست روی این موضوع کار می‌کنند ولی هنوز برون‌دادی و گزارشی نداده‎اند. چون چند روز متوالی و متناوب اتفاق افتاده است باید حتما کارشناسان نظر بدهند و بسیاری از دستگاه‌ها در تکاپو هستند که علت این موضوع چیست. حتما باید این جزء برنامه‌های کاریشان باشد و به ما و مردم توضیح دهند».

 

دستگاه‌های مورد نیاز برای کشف علت بو را نداریم

 

بوی بد تهرانشهرزاد آسوبار متخصص آلودگی‌های محیط‌زیستی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران به دیدارنیوز گفت: «همانطور که می‌دانید آلودگی بو از جمله مواردی است که کمتر نسبت به آلودگی‌های دیگر به آن پرداخته می‌شود. این آلودگی می‌تواند آسیب‌زننده و آزاردهنده باشد و باعث کاهش کیفیت محیط‌زیست زندگی ما بشود. آلودگی بو می‌تواند منشأهای مختلفی داشته باشد؛ اما می‌توان آن را بر اساس دو پارامتر «منابع نقطه‌ای و منابع منطقه‌ای» طبقه‌بندی کرد. منابع نقطه‌ای مانند  انتشار گازهای خروجی از منافذ، خروجی دودکش‌ها و اگزوزها. منابع منطقه‌ای مثل سایت‌های دفن زباله، تصفیه‌خانه‌ها، کمپوست و گاهی این منبع بو می‌تواند بر اثر پخش نادرست پسماندها بر روی زمین‌های خالی و کنار جاده‌ای باشد که بوی تعفن پسماندها را پخش کند و بو می‌تواند از منابع بسیاری باشد که با مطالعات بیشتر در تهران می‌توان به نتایج بهتری رسید».

 

وی در ادامه بیان کرد: «در تهران مناطقی که محل دفن پسماندها هستند مثل کهریزک، آراد کوه و پسماندهایی که در اطراف تهران پخش می‌شود یا فاضلاب‌هایی که در بارندگی‌ها سطح آب، آنها را بالاتر می‌آورد، همه این موارد می‌تواند باعث ایجاد بو شود. با توجه به بادی که از جنوب به سمت شمال می‌وزد این بوها را می‌آورد. اما کمتر به آلودگی بو پرداخته می‌شود. باید دستگاه‌هایی برای پایش و اندازه‌گیری آلودگی بو داشته باشیم، ولی متأسفانه نداریم. باید این موضوعات را رسیدگی کنیم و اینگونه نباشد که هنگامی که آلودگی بو تمام شد تازه بخواهیم ببینیم از کجا بوده است. مسئولان شهرداری و سازمان محیط‌زیست باید این دستگاه‌ها را نصب کنند و مادام باید پایش بشوند. الان نمی‌شود دقیق گفت منشأ از کجاست. مطالعات خاصی را دوستان محیط‌زیست یا شهرداری‎ها باید انجامش بدهند. از دستگاه‌ها و فیلترها برای از بین بردن این بو می‌توان استفاده کرد».

 

آسوبار در خصوص مضرات این بو گفت: «آلودگی بو را که به بوهای نامطبوع می‌توانیم معرفی کنیم، می‎تواند اثراتی بر سلامتی و اجتماع داشته باشد و باعث کاهش کیفیت زندگی بشود. مثلاً در محل‌هایی که بو وجود دارد بعضی از مردم مجبور بر ترک محل زندگی می‌شوند و کسانی که نتوانند مجبور هستند بمانند. واکنش انسان به بو مشابه واکنش ما به سایر محرک‌ها است و می‌تواند بر انسان از طریق مکانیسم‌های متعددی تاثیر بگذارد. طبق مطالعات خارجی آلودگی بو می‌تواند سبب تحریک بینی، گلو و گاهی سوزش چشم شود. در شرایطی بالاتر از آستانه عصب بویایی، می‌تواند سبب تهوع، استفراغ، سردرد، استرس و تاثیرات منفی بر خلق و خو باشد و برای کسانی که مشکل تنفسی دارند مشکل ایجاد کند».

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی