تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
رسول فلکی مطرح کرد:

تقویت حس مسئولیت‌پذیری شهروندان با سپردن مدیریت محلات به مردم

یک فعال و کنشگر اجتماعی، سپردن مدیریت محلات به مردم را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این کار باعث تقویت حس مسئولیت‌پذیری شهروندان و توسعه مشارکت مردم در مدیریت شهر می‌شود.

کد خبر: ۴۴۵۴۹
۱۳:۴۸ - ۱۹ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز - رسول فلکی با اشاره به ثبت‌نام داوطلبان مدیریت محله که تا ۲۰ آذر ادامه دارد، گفت: اخیرا شهرداری تهران در اقدامی مثبت اقدام به دعوت از شهروندان برای مدیریت محله‌های پایتخت کرده و از آنان خواسته چنانچه خود را واجد شرایط می‌دانند در این طرح ثبت‌نام کنند. این اقدام از چند حیث مهم است؛ اول اینکه باعث ایجاد فرصت برابر برای همه افراد برای تصدی مسئولیت می‎شود. همچنین باعث ایجاد شفافیت در انتخاب مدیران محله خواهد شد.

وی افزود: در گذشته مدیران محلات توسط شهردار ناحیه انتخاب می‌شدند اما در سال جاری شهرداری تهران تصمیم گرفته این کار را از طریق فراخوان انجام دهد تا همه بتوانند توانمندی‌های خود را در این زمینه نشان دهند که اقدام مثبتی برای تقویت مشارکت شهروندان در مدیریت شهر است.

رسول فلکی با بیان اینکه مشارکت شهروندان در مدیریت شهر، باعث بهبود کارایی و تخصیص صحیح هزینه‌ها به سمت اولویت‌های اجتماعی و پروژه‌های زیربنایی می‌شود، گفت: حضور تصمیم‌گیرانه شهروندان در مدیریت شهری علاوه بر تقویت مدیریت شهر باعث ارتقای شاخص‌های زندگی در سطح جوامع می‌شود چرا که امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی، خواه ناخواه جوامع درگیری پیچیدگی‌های عدیده اجتماعی، فرهنگی و … می‌شوند که مشارکت شهروندان را در این زمینه طلب می‌کند.

این فعال و کنشگر اجتماعی در ادامه با بیان اینکه امروز مدیران شهرهای مترقی به دنبال مسئول‌پذیر کردن شهروندان هستند، گفت: در شهرهای پیشرفته دنیا، شهروندان به جای شهرنشینی به دنبال ایفای نقش شهروندی خود هستند؛ این امر علاوه بر تعالی شخصیت مردم و استخراج توانایی‌های آنان، باعث تقویت هویت شهری و احساس تعلق به شهر می‌شود.

رسول فلکی رابطه میان مشارکت‌دهی شهروندان در تصمیم‌سازی‌های شهری و مسئولیت‌پذیری آحاد جامعه در شهر را یک رابطه کاملا دوسویه و منطبق بر هم توصیف کرد و گفت: هرچه میزان مشارکت‌دهی بالا باشد مسئولیت‌پذیری هم افزایش می‌یابد. در این رهگذر بینش اجتماعی، سطح فرهنگ شهرنشینی و مسئولیت‌های اجتماعی هم ارتقاء می‌یابد.

وی در ادامه درباره ریشه تاریخی مشارکت شهروندان در مدیریت شهری، گفت: پیش از تصویب قانون بلدیه در سال ۱۲۸۶، مردمان بسیاری از محلات خود اقدام به مدیریت محلات می‌کردند، به طور مثال راه‌ها را آب و جارو می‌زدند و فانوس در معابر نصب می‌کردند و به آن سرکشی می‌کردند اما با تصویب قانون تاسیس شهرداری در سال ۱۳۳۴ این کار عملا به عهده دولت گذاشته شد. لذا می‌ببینیم که پیش از تصویب قانون و رفتن جامعه به سمت مدنیت و توسعه، خود مردم محلات، مدیریت را برعهده داشتند و اسناد و تجربه خوشایندی نیز از آن دوران به جا مانده است، لذا امروز می‌توان با بازتعریف دوباره آن نقش‌ها، بازوی قدرتمندی برای مدیریت شهری ایجاد کرد.

رسول فلکی در عین گفت: ثبت‌نام از افراد واجد شرایط برای مدیریت محله‌ها نباید تعارضی با وظایف شورایاری‌ها داشته باشد چرا که کار مدیران محلات تقریبا شبیه کاری است که در شورایاری‌ها انجام می‌شود؛ هرچند که تعامل این دو با هم می‌تواند باعث بهبود سطح مدیریت محلات پایتخت شود.
 
منبع: صبح تازه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی