تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
سیدعلی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

اروپایی‌ها در تلاشند تا ایران از برجام خارج نشود

News Image Lead

سیدعلی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در رابطه با نشست فردای کمیسیون مشترک کشور‌های عضو برجام در گفتگو با دیدارنیوز گفت: اروپایی‌ها درصددند تا حد امکان ایران را آرام کنند که گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی را برندارد، بنابراین تلاش خود را به کار بستند تا از برجام خارج نشود، زیرا آخرین ابزار کنترل، حفظ برجام است. اروپایی‌ها اعتقاد دارند درصورت خروج ایران از برجام، مدیریت حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای در منطقه، کار مشکلی خواهد بود. اروپا با وجود این خواسته، درجهت دستیابی به آن تلاش عملی زیادی انجام نمی‌دهد و حتی می‌توان مطرح کرد که پیوستن شش کشور اروپایی به تازگی به اینستکس حرف بی‌خودی است، زیرا برای آن‌ها امکان همکاری با ایران به دلیل فشار‌های ناشی از تحریم آمریکا وجود ندارد.

کد خبر: ۴۳۶۷۲
۱۴:۲۹ - ۱۴ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرده که کمیسیون مشترک کشور‌های عضو برجام در جلسه ششم دسامبر (۱۵ آذرماه) آخرین تحولات مربوط به این توافق را بحث و بررسی می‌کند. براساس اعلام تارنمای اقدام خارجی اتحادیه اروپا، ریاست جلسه را «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برعهده دارد و این جلسه با حضور ایران و دیگر کشور‌های عضو برجام (روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس) در وین (پایتخت اتریش) برگزار می‌شود.

 

در این رابطه «کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پیشتر خبر داده بود که «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه از جانب ایران در این جلسه کمیسیون مشترک حضور خواهد یافت. «سیدعباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفته بود آخرین تحولات مربوط به اجرای برجام در این نشست بحث خواهد شد.

 

با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، احیای تحریم‌های هسته‌ای و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت‌ماه در بیانیه‌ای به طرف‌های توافق هشدار داد اگر در مدت ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند، ایران طبق مفاد برجام، از تعهداتش ذیل این توافق خواهد کاست.

 

جمهوری اسلامی ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به ۴.۵ درصد و برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

 

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران از ۱۵ آبان با گازدهی به سانتریفیوژ‌های نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی ۴.۵ درصدی در این تاسیسات آغاز شد.

 

سیدعلی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در رابطه با نشست فردای کمیسیون مشترک کشور‌های عضو برجام در گفتگو با دیدارنیوز گفت: اروپایی‌ها درصددند تا حد امکان ایران را آرام کنند که گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی را برندارد، بنابراین تلاش خود را به کار بستند تا از برجام خارج نشود، زیرا آخرین ابزار کنترل، حفظ برجام است. اروپایی‌ها اعتقاد دارند درصورت خروج ایران از برجام، مدیریت حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای در منطقه، کار مشکلی خواهد بود.

 

وی در ادامه اضافه کرد: اروپا با وجود این خواسته، درجهت دستیابی به آن تلاش عملی زیادی انجام نمی‌دهد و حتی می‌توان مطرح کرد که پیوستن شش کشور اروپایی به تازگی به اینستکس حرف بی‌خودی است، زیرا برای آن‌ها امکان همکاری با ایران به دلیل فشار‌های ناشی از تحریم آمریکا وجود ندارد حتی کشور‌هایی مانند فرانسه یا آلمان نیز امکان دور زدن تحریم‌ها را ندارند.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل در قالب سوالی اظهارداشت: مسئولان باید پاسخ دهند تا چه زمانی می‌خواهند به برداشتن این گام‌ها ادامه دهند و استمرار آن با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ هر روز در حال فاصله گرفتن از برجام هستیم واین توافق هسته‌ای، قابلیت اجرایی خود را کاملا از دست داده و فشار‌های آمریکا روبه رشد است. از سوی دیگر با توجه به اینکه اروپا بیشترین منافع را در مناقصه و مزایده بازار آمریکا دارد، بنابراین شرکت‌های مستقل ازدولت به هیچ وجه تن به تحریم نمی‌دهند و دولت‌ها هم نمی‌توانند برآن‌ها فشار آورند. از طرفی آقای روحانی هم اعلام کرده است که دو هدف فروش نفت و حذف موانع از شبکه بانکی را پیگیری می‌کند که هر دو در نقطه عطف تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند و امکان ندارد اتحادیه اروپا بتواند از زیر بار سنگین آن خارج شود، اما تلاش می‌کند تا ایران را نرم سازد، برهمین اساس قول‌های بیهوده و پوچ می‌دهد.

 

بیگدلی در ادامه بیان داشت: در صورتی که ایران به روش خود ادامه دهد نتایج سختی در پیش خواهد داشت و به طور حتم مورد تحریم بیشتر قرار می‌گیرد، پرونده اش به شورای امنیت می‌رود و کار بسیار مشکل خواهد شد.

 

بیگدلی در خصوص هدف از برداشتن گام‌ها تصریح کرد: هدف برداشتن این گام‌ها مشخص نیست. درصورتی که بر این تصورند که دستیابی به غنی سازی ۲۰ درصدی امکان‌پذیر خواهد شد، باید آن را امر محالی به حساب آورد، زیرا درصورتی که پرونده ایران به شورای امنیت رود، مجددا چهار نهاد تحریم کننده یعنی کاخ سفید، کنگره، اتحادیه اروپا و شورای امنیت فعال خواهند شد و حتی چین و روسیه هم ما را تحریم می‌کنند.

 

استاد دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل در خصوص این موضوع که ایران از نشست کمیسیون مشترک کشور‌های عضو برجام چه بهره‌ای خواهد برد، یادآور شد: نتیجه‌ای به دست نخواهد آمد و پایین بودن سطح نشست کمیسیون مشترک کشور‌های عضو برجام یعنی معاونین، نشان از این دارد که هیچ قول و قراری مطرح نخواهد شد و شاید اتمام حجتی برای ایران باشد که گام‌های بعدی خود را ادامه ندهد، البته ما راهی جز این هم نداریم که صحیح و ثواب نیست، ولی در هر صورت باید به آینده توجه داشت.

 

بیگدلی درخصوص تاثیر اتمام مسئولیت فدریکا موگرینی برآینده برجام توضیح داد: خانم موگرینی تفکرات ضد امپریالیستی و سوسیالیستی داشت، از همین رو در دوران ۵ سال مسئولیت خود حتی یک بار هم به آمریکا نرفت، بنابراین به دلیل آنکه ایران هم تفکرات ضد آمریکایی دارد به کشور ما نزدیک بود، البته جانشین او هم دارای تفکرات سوسیالیستی است. خانم موگرینی با ایران بسیار همراهی کرد، ولی نتوانست به آن نتیجه مدنظر خود دسترسی پیدا کند، بنابراین اتمام کار او با توجه به ارتباطات نزدیکی که با آقای ظریف داشت، قدری به زیان ما منجر خواهد شد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی