تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
"دیدارنیوز" در گفتگو با «مصیب نعیمی» آخرین تحولات لبنان را بررسی کرد؛

قصد تحریک حزب الله را داشتند/سعد حریری به نخست وزیری لبنان نمی‌رود

News Image Lead

مصیب نعیمی کارشناس مسائل جهان عرب در گفتگو با دیدارنیوز و در در پاسخ به این پرسش که رسانه‌های بین المللی از حمله طرفداران حزب الله و امل به معترضان خبر می‌دهند، اظهار کرد: این حرف‌ها صحت ندارد و حزب الله و امل تاکنون بیش از حد، خویشتنداری به خرج داده و تلاش کردند در ایجاد تعادل و تعامل بین مردم و حکومت، موثر واقع شوند، بدیهی است در اینجا هم نقش حزب الله در ایجاد آرامش، تعامل، تعادل و رواداری بی نظیر بود و نشان دادند آن‌ها نه تنها اولین مدافعان لبنان در برابر دشمنان خارجی هستند بلکه نقش اول و استراتژیکی هم در حفظ نظم، آرامش و تساهل در امور داخلی لبنان دارند. خیلی از دشمنان قدیمی و بین المللی حزب الله قصد دارند آن‌ها را وارد منازعات بی حاصل داخلی کنند، ولی با درایتی که در سیدحسن نصرالله وجود دارد این رشته‌ها پنبه شده و می‌شوند.

کد خبر: ۴۳۲۰۳
۰۹:۱۰ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: اعتراضات در لبنان کم و بیش ادامه دارد و هرچند در روز‌های ابتدایی شروع آن در اوایل آبان ۹۸ به نظر می‌رسید جنس اعتراضات، خاستگاه حزبی و قومی ندارد و فقط مفاسد ساختاری موجود در میان حاکمان را هدف قرار داده، ولی در روز‌های اخیر شاهد آرایش جدیدی از اعتراضات بودیم.

 

سعد حریری نخست وزیر مستعفی که خود از جمله افرادی بود که هدف اعتراض معترضین بود پس از استعفا حالت اپوزیسیون به خود گرفت و حتی گروهی از تظاهرکندگان در روز‌های ابتدایی آذر ماه و روزهای اخیر از طرفداران حزب المستقبل بودند. در سوی دیگر، بدنه حزب الله و امل هم که در اعتراضات نقشی نداشتند و از همان روز‌های ابتدایی راه خود را از معترضان جدا کردند، گویا در روزهای اخیر، در نقش مدافع حفظ نظام حاکم ظاهر شده اند و جسته و گریخته با معترضان وارد چالش و رویارویی شده اند.

 

پر واضح است حزب الله و شیعیان از دهه ۷۰ میلادی به این سو هر روز نقش پر رنگ تری در بازی قدرت لبنان داشته اند و بعد از آخرین جنگی که با اسرائیل داشتند قدرت مضاعفی نیز پیدا کردند تا آنجا که سهم خود را در کابینه و پارلمان لبنان افزایش دادند اما اینکه آنان به طور علنی به مقابله با معترضان بپردازند در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

قصد تحریک حزب الله را داشتند/سعد حریری به نخست وزیری لبنان نمی‌رود

 

معادلات لبنان همیشه پیچیده بوده و این روز‌ها از همیشه پیچیده‌تر است، رسانه‌های بین المللی در اواسط هفته گذشته گزارش دادند که برخی از نیرو‌های مدعی وابستگی به حزب الله و امل به معترضان در بیروت و دیگر شهر‌های لبنان حمله کرده اند، طبق این گزارش‌ها این رویارویی باعث شده تا ارتش دخالت کند و اوضاع را اندکی آرام کند. حتی در خبر‌ها سخن از تیراندازی بین طرفداران المستقبل و حزب الله هم شنیده شد.
 
این دوره از اعتراضات لبنان در ابتدا بر این محور استوار بود که قوانین و توافقات قدیمی اقوام لبنانی که سهم آن‌ها را در ارکان حکومت و قدرت مشخص می‌کرد، فساد و امنیت فاسدین را موجب شده، لذا آن‌ها در شعار‌های خود خواستار اصلاح رویه قدیمی در حکومت شدند و بیشتر اینگونه استنباط می‌شد که هدف نهایی این تظاهرات و اعتراضات بدونِ سر و رهبر، رسیدن به یک سیستم تکنوکرات و فراقومی باشد و همین رویکرد هم باعث استعفای سعد حریری از نخست وزیری لبنان شد. اکنون اما گویا قرار است درب بر همان پاشنه قدیمی بچرخد و با فروکش کردن یا کم شدن اعتراضات، احزاب و ائتلاف‌های سنتی بر آنند که با تغییرات ویترینی، ساز و کار قبلی را به نوعی حاکم کنند.
 
اکنون اما قرار است طی روز‌های آینده رئیس جمهور لبنان با مشورت‌هایی که با پارلمان و احزاب انجام می‌دهد، نخست وزیر جدید لبنان را معرفی کند. به گزارش پایگاه خبری العهد، منابع کاخ ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کردند که روز پنجشنبه را به عنوان تاریخ اولیه برای انجام رایزنی‌های پارلمانی تعیین کرده بودیم، اما بعد از تماس‌هایی که صورت گرفت متوجه شدیم که تعدادی از نمایندگان برای تعطیلات عید استقلال لبنان در خارج از کشور به سرمی‌برند و قبل از مشخص شدن گزینه مامور تشکیل کابینه، هیچگونه رایزنی صورت نخواهد گرفت.
 
اما روز چهارشنبه دفتر رسانه‌ای سعد حریری طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تعدادی از سایت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی نام چندین تن از نامزد‌های نخست‌وزیری را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی حریری مطرح کرده‌اند که  ضمن احترام به همه اسامی مطرح‌شده، سمیر خطیب و ولید علم الدین و فواد مخزومی رئیس حزب گفتگوی ملی لبنان را گزینه‌های صاحب صلاحیت‌تری برای نخست وزیری لبنان می‌دانیم.


مصیب نعمیمی کارشناس مسائل جهان عرب معتقد است اوضاع لبنان به سوی ثبات پیش می‌رود و همه احزاب و شرکای قدیمی به این نتیجه رسیده اند که تعلل بیش از حد موجب خسارات جبران ناپذیری می‌شود.

 

وی در گفتگو با دیدارنیوز اظهار کرد: سنی‌های لبنان طبق قانون و توافق‌های قدیمی، قوه مجریه لبنان را در اختیار خواهند داشت، شخص سعد حریری خودش اعلام کرده به نخست وزیری نمی‌رود، ولی گزینه‌های خود را معرفی خواهد کرد. این را نباید فراموش کرد که بعد از رسوایی که در عربستان سعودی برای سعد حریری ایجاد شد و بازداشتی که صورت گرفت و حرمت و حیثیت یک نخست وزیر تا آن حد زیر سوال رفت، اگر حمایت حزب الله از او نبود، قطعا حریری در جایگاه نخست وزیری قرار نمی‌گرفت.

 

قصد تحریک حزب الله را داشتند/سعد حریری به نخست وزیری لبنان نمی‌رود

 


نعیمی در پاسخ به این پرسش که رسانه‌های بین المللی از حمله طرفداران حزب الله و امل به معترضان خبر می‌دهند، اظهار کرد: این حرف‌ها صحت ندارد و حزب الله و امل تاکنون بیش از حد، خویشتنداری به خرج داده و تلاش کردند در ایجاد تعادل و تعامل بین مردم و حکومت، موثر واقع شوند، بدیهی است در اینجا هم نقش حزب الله در ایجاد آرامش، تعامل، تعادل و رواداری بی نظیر بود و نشان دادند آن‌ها نه تنها اولین مدافعان لبنان در برابر دشمنان خارجی هستند بلکه نقش اول و استراتژیکی هم در حفظ نظم، آرامش و تساهل در امور داخلی لبنان دارند. خیلی از دشمنان قدیمی و بین المللی حزب الله قصد دارند آن‌ها را وارد منازعات بی حاصل داخلی کنند، ولی با درایتی که در سیدحسن نصرالله وجود دارد این رشته‌ها پنبه شده و می‌شوند.
 
وی ادامه داد: در روز‌های اخیر گروهی از معترضان به صورت هدفمند، رفتار‌های خود را به سمت رادیکالی شدن و رفتار‌های توهین آمیز بردند و اگر هم طرفداران حزب الله واکنش مدنی از خود بروز دادند برای دفاع از رهبران خود در برابر این هجمه‌ها و توهین‌ها بوده است، ولی کلا در این مفهوم شک نکنیم که حزب الله وارد چنین منازعاتی نمی‌شود و همچنان به عنوان دلسوزان لبنان تلاش خواهند کرد نهاد‌های حاکمیتی به بهترین نحو شکل بگیرند. از ظواهر امر بر می‌آید گروهی به شکل حساب شده در روز‌های گذشته قصد تحریک داشتند، ولی موفق نشدند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در شرایط فعلی نمی‌توان انتظار داشت اصلاحات قانونی در لبنان صورت گیرد، اضافه کرد: آقای میشل عون از همه گروه‌های لبنانی دعوت کرده برای سامان گرفتن دولت اقدام کنند و طی روز‌های آینده به احتمال قوی لبنان از این بن بست خارج خواهد شد. نکته قابل ذکر در خصوص تغییرات در ساختار حکومت این است که در سطح بالای مدیریت اجرایی لبنان از افرادی تکنوکرات استفاده خواهد شد، ولی باز هم این افراد از طریق همان سهم قدرتی خواهند آمد که تاکنون وجود داشته است؛ بنابراین به طوری کلی تنظیمات و رویکرد‌های قانونی، عرفی و توافقی لبنان به گونه‌ای است که نمی‌توان انتظار داشت شاهد حکومتی بدون نقش آفرینی احزاب، اقوام، سهم‌ها و ائتلاف‌های  ۸ مارس و ۱۴ مارس باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی