تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

تحویل واحدهای مسکونی مددجویان سیل‌زده تا اواخر آذرماه

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد واحدهای احداثی مددجویان سیل‌زده استان به آنها تحویل شد، گفت: بقیه در آخرین مراحل ساخت هستند، امیدواریم تا آخر آذرماه کل مسکن تحویل داده شود.

کد خبر: ۴۲۴۱۶
۱۰:۴۵ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز- رضا نوروزی‌ مدیرکل کمیته امداد امام خمینی مازندران در بازدید از غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات در جمع خبرنگاران این خبرگزاری قرار گرفت و به  سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.

50 درصد واحدهای مسکونی مددجویان سیل‌زده تحویل آنها شد

فارس:  شاهد بروز سیل در بارندگی اخیر در گلوگاه بودیم کمیته امداد امام خمینی چه اقداماتی برای مددجویان این نهاد که دچار آسیب شدند؛ انجام داده است؟

نوروزی: حدود هشت خانوار سیل‌زده در گلوگاه و یک خانوار در بهشهر داشتیم، خرابی‌ها در روز اول سیل برآورد ‌شد، روز دوم بعد از سیل کارهایی که باید انجام می‌شد و  اهدای لوازم خانگی و مایحتاج زندگی صورت گرفت و سعی شد نیاز آنها در همان روزهای اول برطرف شود.

فارس: اواخر سال گذشته و اوایل امسال باز هم شاهد بروز سیل بودیم، وضعیت حال حاضر مددجویان سیل‌زدگان شهرهاستان‌ها مازندران چگونه است و چه خدماتی به آنها ارائه شده است؟

 نوروزی‌: در همان زمان بعد وقوع سیل، با کمک خیران و ستاد اجرای فرمان امام (ره) لوازم و خدمات داده شد، بحث تعمیرات مسکن وجود داشت که به‌طور کامل انجام شد، ساخت ۲۵ مسکن هم داشتیم که بیش از ۵۰ درصد آن تحویل داده شد، مابقی در آخرین مراحل ساخت هستند، هر چند راضی نیستیم چرا که  فکر می‌کردیم تا پایان آبان‌ماه تحویل داده می‌شود ولی نشد، امیدواریم تا آخر آذرماه کل مسکن تحویل داده شود.

 متقاضی مسکن‌سازی نداریم

فارس: طبق تحلیل‌های صورت گرفته مددجویانی وجود دارند که پس از رخ دادن کوچکترین حوادث طبیعی یا غیرطبیعی زندگی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و مورد آسیب قرار می‌گیرند، آیا در این زمینه کمیته امداد راهکاری دارد تا علاج واقعه قبل از وقوع صورت بگیرد؟

نوروزی: اول اینکه ما در حال حاضر متقاضی مسکن‌سازی نداریم، اینکه با وقوع یک سیل افراد فقیر مسکن خود را از دست می‌دهند چند دلیل دارد، ساخت و ساز مسکن ایمن دردسرها و پیگیری‌هایی مالی دارد که برای مددجویان سخت است و اطرافیان‌شان هم حمایت‌شان نمی‌کنند‌، همچنین ما بحث افزایش قیمت‌ها را داریم که البته سرانه‌ها را افزایش دادیم، در بخش شهری تا ۳۰میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌کنیم، شاید بتوان گفت سیل برخی جاها نعمت است، چون در زمان بحران است که مددجویان با کمک معیشتی و غیرمعیشتی در دولت روبرو می‌شوند، البته هر چه از جانب خدا بیاید نعمت است، در سیل سیمرغ برخی خانه‌ها با کمک بنیاد مسکن، کمیته امداد امام خمینی و خیران ساخته شد که در حالت عادی این کار صورت نمی‌گیرد.

فارس: جزییات ساخت مسکن سیل‌زدگان را بیان کنید؟

نوروزی: با توجه به افزایش هزینه ساخت مسکن‌، هزینه ساخت مسکن با متراژ ۳۵متری، ۵۰میلیون تومان است آن هم با کمک بسیج سازندگی، در حالت عادی ۷۰ میلیون هزینه برای ساخت همین مسکن لازم است.

افزایش 15 هزار خانوار مددجو به کمیته امداد

فارس: با توجه به بالا رفتن قیمت بنزین ‌آیا بسته ویژه حمایتی برای مددجویان دارید؟

  نوروزی: در این موارد باید به صورت ملی تصمیم گرفته شود، ما بیشتر در بحث تعادل قیمتی یا اصلاح قیمتی یا هرگونه مشکلات در حوزه اقتصادی فعالیت داریم، بدیهی است که در صورت بروز مشکلات اقتصادی مشتری کمیته امداد امام خمینی افزایش پیدا می‌کنند، در سال قبل که تلاطمات اقتصادی شدید داشتیم کمیته امداد امام خمینی طرحی را پیشنهاد داد که اقشار متوسط و ضعیف را حمایت کنیم، که دولت هم قبول کرد در حالیکه برنامه ما کاهش مددجویان بود ولی کمیته اقتصادی با بررسی‌های که صورت داد، برنامه افزایش تعداد مستمری‌بگیری را در دستور کار قرار داد تا جایی که ۱۵ هزار خانوار در آن مقطع وارد کمیته امداد امام خمینی اضافه شدند و مستمری‌بگیران مازندران از ۵۳ هزار نفر به ۶۷ هزار نفر رسیدند. 

آسیب در بین ثروتمندان هم زیاد اتفاق می‌افتد 

فارس: با توجه به افزایش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در بخش طلاق و ورود زنان بی‌سرپرست که بعضی‌ها دچار مشکل در تامین معیشت می‌شوند، در کمیته امداد امام خمینی برنامه‌ای برای کاهش این آسیب‌ها به منظور افزایش آمار مددجویان وجود دارد؟

نوروزی: افزایش رویه طلاق یک آسیب است، بله بالارفتن آمار طلاق باعث افزایش مددجویان شد و این مسئله کمیته امداد امام خمینی را دچار چالش می‌کند، در اوایل انقلاب بیشترین مددجویان سالمندان و ایتام بودند، ولی رفته رفته تا دهه ‌۹۰ از آن قشر به علت حمایت‌های مالی و بیمه‌ای دولتی کم و به تعداد زنان بی‌سرپرست افزوده شد‌، ما نه به کسانی که طلاق گرفتند بلکه به کسانی که فقیر هستند خدمات می‌دهیم، این آسیب در بین ثروتمندان هم زیاد اتفاق می‌افتد  ولی ما در حوزه فقرا کار حمایت اقتصادی داریم، کمک به اشتغال زنان مطلقه هم از حمایت‌های دیگر ماست.

مددجویی که کارآفرین شد

فارس: در بخش اشتغال‌زایی کمیته امداد امام خمینی اقداماتی را اهداف کارآفرینی دارد؛ آیا در این زمینه الگوهای موفقی هم داشتید؟

نوروزی: کمیته امداد یک سری طرح‌های اشتغال‌زایی دارد که طرح‌های ویژه با الگوسازی خوب است، در این بخش سوژه‌های موفق اشتغال داریم، شخص فقیری داشتیم که محتاج 10 هزار تومان پول بود ولی الان با شرکت و موفقیت در طرح اشتغال‌زایی ماهی ۱۵ میلیون درآمد دارد، هدف ما این است که مددجو تبدیل به خیر شود.

تأیید موسسات خیریه با کمیته امداد نیست

فارس: متأسفانه برخی خیریه‌ها بیشتر موسسات خودنگهدار هستند تا کمک کننده و بر این اساس سلب اعتماد مردم صورت گرفته راهکار کمیته امداد امام خمینی در این بخش چگونه است؟
 
نوروزی: ما با کسانی که مؤسسات خیریه واقعی دارند کارهای مشترکی انجام می‌دهیم و همکار هستیم به همه اعلام کردیم خواستیم بانک‌های اطلاعاتی‌شان را بدهند ما بگوییم چند درصدشان مددجویان ما هستند و نیستند آمادگی کامل برای همکاری هم داریم البته برای خدمات‌رسانی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی که مؤثر باشد و می‌خواهیم این مهم را گسترش بدهیم، این مؤسسات را امداد تأیید نمی‌کند بلکه از سازمان‌های دیگر تأیید می‌شوند ما فقط با آنها همکاری می‌کنیم و این اعتماد قابلیت راستی‌آزمایی دارد.


فارس: با توجه به اینکه انتخابات در راه است، کاندیدا به سمت مددجویان می‌روند تا با کمک‌های مالی به دلیل آسیب‌پذیر بودن این قشر آرای آنها را به سمت خود مصادره کنند، جهت آگاه‌سازی مددجویان برنامه‌های در مسیر انتخابات درست دارید؟

نوروزی: شاید این کار صورت بگیرد ما اختیار دیگران را نداریم، البته بحث‌های سیاسی، اجتماعی و بصیرتی برای آموزش مددجویان داریم تا با انجام کارهای فرهنگی به آگاهی ذهنی برسند و خوشبختانه تاکنون این موارد را کمتر شاهد بودیم.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی