تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
خریدوفروش کودکان؛

انسانیت را به صلیب می‌کشند

News Image Lead

این روزها از هر سوی جامعه، داستان تازه‌ای از فروپاشی اجتماعی نمایان می‌شود. اینبار داستان سیاهی برای کودکان رقم خورده است؛ کودکانی که به منبع تجارت درآمده‌اند. این فاجعه انسانیت را در پای دیوارهای بلند فقر و فاصله طبقاتی به صلیب کشیده است.

کد خبر: ۴۱۴۶
۱۴:۴۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: «فروختمش تا غذا داشته باشم. چاره‌ دیگری نداشتم. اگر نمی‌فروختم چه کار می‌کردم؟ در خماری دست به هر کاری می‌زنم. وقتی پول خوبی پیشنهاد می‌کنند دیگر به من چه که بدانم کجا می‌رود؟ او را تا دو و نیم میلیون تومان می‌خرند. برای چه تحویل شما بدهم؟» اینها جملات دردآور مادرانی است که از سر فقر و اعتیاد کودکان خود را به کالایی برای تجارت تبدیل کرده‌اند و سرنوشتی عجیب و خوف‌انگیز برای آنها رقم می‌زنند. قطعاً پایانی بر مشکلات کودکانی که ناخواسته به دنیا می‌آیند و نمی‌دانند که چه کسانی هستند، وجود ندارد.

کودکانی که با ارقام ناچیز توسط مادرانشان فروخته می‌شوند و حال و آینده نامعلومی خواهند داشت. البته خریدوفروش کودکان برای دلالان بسیار پرسود است و از آنها درآمدهای فراوانی بدست می‌آوردند.در حقیقت کودک‌فروشی می‌تواند به عنوان یکی از محصولات مشخص تکدی‌گری هم تعریف شود، البته این در صورتی است که به دام قاچاقچیان اعضای بدن نیافتند.

امروز سایه شوم فقر، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی بیش از هر زمانی بر گرده مردم احساس می‌شود. اعتیاد، طلاق، دختران فرار، کودکان کار، تکدی‌گری، و… ناهنجاری‌های اجتماعی، نه تنها در این سال‌ها کنترل و حذف نشده‌اند که با افزایش نگران کننده‌ای نیز همراه بوده‌ است. در گذشته، جامعه ما با پدیده‌ای به‌نام کودکان سرراهی دست و پنجه نرم می‌کرد که آثار و تبعاتش هنوز هم در گوشه کنار شهرهای بزرگ و کوچک قابل مشاهده است، اما با ورود اعتیاد و فحشاء و گسترش حاشیه‌نشینی ایده خرید و فروش کودکان در میان شهروندان ناتوان قوت گرفت تا جایی که امروزه حتی آگهی فروش نوزادان و کودکان را هم می‌توان در آگهی‌نامه‌های شهری و دیوارهای پیاده‌روها ملاحظه کرد و هر روز این فاجعه بزرگ رو به افزایش است.
 
بچه‌ام چند؟
بیمارستان‌ یا بازار بورس خرید و فروش کودکان

کودک‌فروشی یک جرم است و زمانی این موضوع به فاجعه عظیم‌تری تبدیل می‌شود که این اتفاق در بیمارستان‌ها روی می‌دهد و در کلانشهرها رونق بیشتری دارد. زنانی که به بیمارستان‌ها برای زایمان می‌روند حتی برای شیردهی کودک خود صبر نمی‌کنند و دو هفته بعد برگه‌ای را که دست فرد دیگری است امضا و پول ناچیزی دریافت می‌کنند، سپس بچه را به آن فرد تحویل می‌دهند. در این موارد هیچ‌گونه رسیدگی وجود ندارد و بارها و بارها این موضوع اتفاق افتاده است.

بیشتر دلالان خریدوفروش کودکان در اطراف بیمارستان‌ها دیده می‌شوند. از این‌رو باید فکر جدی برای شناسایی افرادی که دست به این جنایت غیرانسانی می‌زنند در نظر گرفته شود. فروش کودکان از مصادیق کودک‌آزاری است و راهکار اجتماعی و قانونی دقیقی باید برای برطرف کردن این موضوع ارائه شود.

لایحه حمایت از کودکان به کجا رسید؟!

آمار دقیقی از میزان کودک‌فروشی در ایران وجود ندارد، اما زنگ هشدار کودک‌فروشی برای جامعه ما به صدا درآمده است. با این حال، ‌افرادی که باید اقدامی برای این موضوع انجام دهند آن را نشنیده‌اند یا شنیده‌اند اما قدمی برای برخورد با آن برنداشته‌اند.

بسیاری معتقد هستند که تنها راه برای جلوگیری از این پدیده غیرانسانی تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است. همچنین ما نه ‌تنها به قانونی شفاف و روشن برای برخورد با کودک‌فروشی احتیاج داریم، بلکه باید شرایط قانونی واگذاری سرپرستی کودکان به متقاضیان تسهیل شود تا دیگر کسی سراغ قانون‌شکنی نرود.

با این حال، به‌علت نبود قانون معینی، مجازات در خریدوفروش کودکان تا حدی سلیقه‌ای صورت می‌گیرد و به این بستگی دارد که کدام عنوان مجرمانه‌ای به آن منتسب شود. بر همین اساس تمام امید متخصصین و کسانی که دغدغه این امر را دارند تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان است.
بچه‌ام چند؟

اما در حالی‌که اعلام شده بود لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان این هفته در صحن علنی مجلس، مطرح خواهد شد؛ «محمدرضا بادامچی» نماینده مردم تهران در مجلس از بازگشت مجدد آن به کمیسیون قضایی خبر داده است.

لایحه حمایت از حقوق کودکان از سال ۸۱ در مجلس مانده است و هنوز تصمیم جدی برای این لایحه در نظر گرفته نشده است. در صورتی که در ماه‌های گذشته با پدیده کودک‌آزاری در کشور به‌شدت روبه‌رو بوده‌ایم.

«طیبه سیاوشی‌عنایتی»، نماینده مجلس اشاره کرد: احتمال اینکه با جمع‌آوری امضا روند رسیدگی به لایحه حمایت از کودکان تغییر یابد وجود دارد. علت این موضوع، اعمال اصل ۸۵ قانون اساسی در لایحه است. البته، باید منتظر باشیم تا ببینیم چه تعداد از نمایندگان، موافق این موضوع هستند.

با این‌حال، «فریده اولادقباد»، نماینده مجلس نیز مطرح نشدن لایحه در صحن علنی را احتمالی می‌داند و می‌گوید: «این هفته به طور جدی پیگیر وضعیت لایحه هستیم و اجازه نمی‌دهیم آن را از دستور کار صحن علنی خارج کنند».

وی با اشاره به اینکه برای جرایم خریدوفروش، بهره‌کشی و به‌کار‌گیری کودکان در لایحه حمایت از کودکان، مجازات تعیین شده است، می‌گوید: «وادار کردن کودکان به فحشا و نشان دادن تصاویری که صور قبیحه باشد، همچنین هرزه‌انگاری کودک با استفاده از تولید مضامین مستهجن، از مفاد مهم لایحه حمایت از کودکان هستند که برای هر یک از آنها مجازات تعیین شده است».

در این صورت، باید دید که مجلس این هفته لایحه حمایتی از کودکان را در صحن علنی مطرح می‌کند؟ و آیا رسیدگی به حقوق کودکان از اولویت‌های کاری مجلس است؟
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
ناشناس
|
United States
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
1
ایران بزرگ‏ترین واردکننده کاندوم در خاورمیانه است! ایران بیشترین تعداد کودکان ناخواسته را در خاورمیانه دارد. سوال: ایرانی‏ها دقیقا با کاندوم‏های‌شان چه کار می‌کنند؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
با تدبیر آقایان کاندوم های داخلی تهشون سوراخ داره بعضی هاشون، کاندوم های خارجی هم اینقد گرون کردن که افراد کم توان مالی توان خرید اون رو ندارند در مورد قرص های پیش گیری از بارداری هم وضع همینه مضاف بر اینکه بیشتر ،خانواده های فقیر هستند که تعداد فرزندانشون زیاده و فقر آگاهی و سختی معیشت هم که دیگه میدونید نسبت نزدیکی با هم دارند
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی