تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
بررسی تحولات سیاسی انگلیس در گفتگوی "دیدارنیوز" با سیدجلال ساداتیان؛

استعفای بوریس جانسون برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان است

News Image Lead

جانسون ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا را هدف گذاری کرده است و آن را خط قرمز خود می‌داند. به دلایل متعدد و از جمله تمایل آمریکا به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین حمایت صد در صدی دونالد ترامپ از نخست وزیر مستعفی انگلیس، او این عزم را دارد که از طریق اجرای برگزیت، عواید بیشتری از آمریکا به دست آورد. در این حالت است که جانسون استعفا داده است. او استعفا داده و به زعم خودش با برگزاری انتخابات، اکثریتی را در مجلس نمایندگان بریتانیا به دست خواهد آورد و نخست وزیر باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۴۱۳۵۷
۱۶:۴۹ - ۲۱ آبان ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: داستان برگزیت به معضلی بلند مدت برای دولت انگلیس تبدیل شده است. چند روزی می شود که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس پس از موافقت ملکه با برگزاری انتخابات زودهنگام، استعفای خود را تقدیم وی کرده است. پس از «دیوید کامرون» و «ترزا می» او سومین نخست‌وزیر انگلیس است که قربانی اجرای طرح خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) شده است.
 
جانسون نتوانست نمایندگان پارلمان انگلیس را برای خروج از اتحادیه اروپا مجاب کند بنابراین راهی جز استعفا و تقاضا از ملکه برای برگزاری انتخابات زود هنگام نداشت، با این وجود او امیدوار است حزبش در انتخابات، اکثریت را به دست آورد تا مجددا نخست وزیر انگلیس شود. طبق اعلام دولت انگلیس، انتخابات جدید پارلمان در تاریخ ۲۳ آذر ماه ۹۸ (دوازدهم دسامبر) برگزار خواهد شد.
 
 
جانسون قربانی نیست، ولی برگزیت در پرده‌ای از ابهام است
 
 
بوریس جانسون در سخنرانی خود که در مقابل دفتر نخست‌وزیری ایراد می شد از رای دهندگان خواست تا در انتخابات ۱۲ دسامبر از محافظه‌کاران حمایت کنند. او گفت اگر با اکثریت آرا به قدرت بازگردد، توافق برگزیت را بلافاصله به تصویب خواهد رسانید. اکنون پارلمان انگلیس که شامل مجلس عوام و اعیان آن کشور است عملا تعطیل است و هیج اقدام تقنینی تا بعد از انتخابات ۱۲ دسامبر نخواهد کرد.
 
در همین رابطه سیدجلال ساداتیان در گفتگو با دیدارنیوز گفت: شرایط کنونی عرصه سیاسی انگلیس به گونه‌ای است که نمی‌توان پیش بینی دقیقی از آن ارائه داد. ماجرای برگزیت در انگلستان از سوریه آغاز شد. در واقع وقتی میزان هجوم آوارگان سوری بعد از بالا گرفتن جنگ در کشورشان افزایش پیدا کرد، ترکیه تعدادی از آن‌ها را در مرزهایش جا داد و با بیشتر شدن آمار مهاجران، آن‌ها را به کشور‌های اروپایی فرستاد که تلفاتی هم در دریا برایشان به بار آمد. همچنین بعد از افزایش مهاجران، کشور‌های اروپایی اعتراض کردند که نمی‌توانند مهاجرپذیر باشند.
 
وی تاکید کرد: با سخت شدن مدیریت مهاجران، آلمان به عنوان رئیس اتحادیه اروپا تصمیمی گرفت مبنی بر این که هر یک از کشور‌های عضو، سهم مشخصی از مهاجران را بپذیرند که انگلستان هم یکی از آن کشور‌ها بود. در آن زمان آقای بوریس جانسون که رهبری جناح ملی‌گرای حزب محافظه‌کار را بر عهده داشت گفت اگر قرار باشد مهاجر بپذیریم، باید از مردم نظرخواهی کنیم. مردم هم در رفراندوم با رأی بسیار ضعیفی به عدم پذیرش مهاجران رأی دادند که منجر به کناره‌گیری دیوید کامرون از سمت نخست‌وزیری شد.
 
ساداتیان با بیان اینکه بعد از استعفای کامرون، خانم ترزا می‌ روی کار آمد، افزود: کامرون زیاد موافق نتیجه همه‌پرسی نبود، اما به هر حال قبول کرد. او مشخصاً یک وزیر برای برگزیت تعیین کرد که باز هم تلاش‌ها به سرانجام نرسید و نتیجه آن شد که خانم می‌جای خود را به بوریس جانسون بدهد. تلاش‌های چندماهه بوریس جانسون حتی کار را به تهدید پارلمان توسط نخست‌وزیری هم کشاند، اما به جایی نرسید. در نهایت بوریس جانسون به این نتیجه رسید که برای دستیابی به هدف خود شانسی ندارد.
 
سفیر پیشین ایران در انگلیس ادامه داد: در واقع وقتی کشور‌های ایرلند شمالی و اسکاتلند نظر نهایی خود مبنی بر ماندن در اتحادیه اروپا را علنی کردند و حتی اسکاتلندی‌ها عکس‌های ملکه را از ساختمان‌های اداری خود برداشتند، برای بوریس جانسون چاره‌ای جز عقب‌نشینی نمانده بود؛ بنابراین شواهد نشانگر این است که انگلستان تا مدت‌ها درگیر بحث برگزیت خواهد بود، چون اختلاف سلیقه در این خصوص این گره را به گره‌ای کور تبدیل کرده است.
 
وی افزود: آنچه مسلم است این موضوع است که در حال حاضر نمی‌توان گفت بوریس جانسون قربانی برگزیت است. او استعفا داده و به زعم خودش با برگزاری انتخابات، اکثریتی را در مجلس نمایندگان بریتانیا به دست خواهد آورد و نخست وزیر باقی خواهد ماند.  
 
 
جانسون قربانی نیست، ولی برگزیت در پرده‌ای از ابهام است
 
 
وی افزود: جانسون ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا را هدف گذاری کرده است و آن را خط قرمز خود می‌داند. به دلایل متعدد و از جمله تمایل آمریکا به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و همچنین حمایت صد در صدی دونالد ترامپ از نخست وزیر مستعفی انگلیس، او این عزم را دارد که از طریق اجرای برگزیت، عواید بیشتری از آمریکا به دست آورد. در این حالت است که جانسون استعفا داده است.
 
ساداتیان ادامه داد: از آن طرف حزب کارگر به رهبری جرمی کوربین مترصد فرصتی است تا با اکثریت متحدتری که در مجلس به دست می‌آورد پیروز میدان رقابت با حزب محافظه کار شود. بدیهی است که در آن صورت، اولین اقدامی که حزب کارگر و نخست وزیر احتمالی آن انجام خواهند داد برگزاری همه پرسی است که به احتمال قریب به یقین، ماندن در اتحادیه اروپا رای خواهد آورد.
 
سفیر پیشین ایران در انگلیس خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مردم بریتانیا از تصمیم اولیه خود برگشته اند و از رای به برگزیت پشیمان شده اند، بر همین اساس اگر حزب کارگر زمام دار امور دولت انگلیس شود از این فضا استفاده خواهد کرد و اقدام به انتخابات مجدد خواهد کرد که در این صورت یقینا مردم بریتانیا به لغو برگزیت رای خواهند داد. از طرفی ارزش پوند در یکی دو سال گذشته روز به روز کمتر شده است و کمپانی‌های خارجی یا خارج شده اند یا تصمیم به خروج دارند و بنگاه‌های اقتصادی آن کشور نیز که با اروپا کار می‌کنند دچار نوعی از بلاتکلیفی شده اند؛ بنابراین باید منتظر اولین جلسه مجلس نمایندگان بریتانیا ماند.
 
وی در پایان یادآور شد: اینگونه که پیش می‌رود این تحلیل را به دست می‌دهد که انگلستان  به این راحتی‌ها نمی‌تواند خود را از کلاف سردرگم برگزیت نجات دهد و آن هم به دلیل اختلاف نظر شدید در خود حزب جمهوری خواه از طرفی و مخالفت شدید حزب کارگر در خروج انگلیس از اتحادیه اروپا از طرف دیگر است.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی