تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
"دیدارنیوز" در گفتگو با صادق زیباکلام بررسی کرد؛

آیا اصلاح‌طلبان فرصت سبد رای مردم را از دست داده‌اند؟

News Image Lead

رای دهندگان، عملکرد مجلس دهم و فراکسیون امید و دولت روحانی را مشاهده کرده‌اند و همین مسئله به عاملی تبدیل خواهد شد تا تعداد قابل توجهی از آن ۲۴ میلیون اعتقادشان را به این مسئله که از طریق شرکت در انتخابات می‌توان تغییری به وجود آورد، از دست داده‌اند. اصلاح‌طلبان به جای اینکه خود را به طور جدی با این مسئله مواجه کنند که مسئله دشواری هم به حساب می‌آید، مدام مواردی همچون طرح سرا (سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان) را مطرح می‌کنند که برای معرفی نامزد‌های خود، از چه طریقی بهره ببرند، در حالی‌که بحث اصلی این نیست.

کد خبر: ۴۱۰۳۲
۰۹:۵۲ - ۲۰ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ طرح "سرا" (سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان) آخرین راهکاری است که از سوی شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس که در اسفند ماه برگزار می‌شود، مطرح شده است. در این طرح قرار بر آن است تا اسامی نامزد‌ها با تکیه بر لیستی کم دردسرتر و اصلاح طلب تر نسبت به گذشته ساماندهی و ارائه شود. "سرا" یک وب‏ سایت اینترنتی محسوب می‌شود که اصلاح ‏طلبان به عنوان «انتخاب‌کننده» به عضویت آن درمی‌آیند و در یک رای ‏گیری شفاف و دموکراتیک، از میان نامزد‌های واجد شرایط، فهرست کاندیدا‌های خود در تهران و مراکز استان‏ها را برمی‌گزینند.

 

براساس این طرح هر یک از چهل عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌توانند بیست نفر را معرفی کنند که این بیست نفر هر کدام به همین ترتیب بیست نفر دیگر را معرفی می‌کنند. این فرایند تا سطح ۴ ادامه دارد، در واقع در طرح مورد اشاره، بدنه اجتماعی درباره لیست نظر می‌دهد و آن‌ها افرادی هستند که قرار است در لیست ۹۸ قرار گیرند.

 

البته این طرح دارای موافقان و مخالفانی از درون اصلاح‌طلبان است. در حالی‌که موافقان تاکید دارند براساس آن، همه بدنه اجتماعی و رأی‌دهنده این طیف سیاسی در انتخاب نامزد‌های این جریان مشارکت خواهند داشت، مخالفان اما آن را حلال مشکلات جریان اصلاحات نمی‌دانند؛ بنابراین از فردای روز طرح موضوع، زمزمه‌هایی از مخالفت در میان اصلاح‌طلبان به گوش رسید.

 

احزاب اصلاح‌طلبی مانند انجمن اسلامی معلمان، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اسلامی کار و به ویژه حزب اعتمادملی از مخالفان جدی طرح «سرا»‌ی اصلاح‌طلبان به حساب می‌آیند و آن را بیراهه می دانند. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران در توئیتی نوشت: «واگذاری تهیه لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان به بدنه اجتماعی آن از جهت آنکه انتخابات را معنادار می‌کند و به مردم رغبت رای دادن می‌بخشد، نتیجه رای دادن است و نه مناسک آن. شکل‌گرایی و مناسک‌گرایی سیاسی چه برای حکومت و چه برای اصلاحات بیراهه است. به فکر کارآمدی اصلاحات باشیم». او یک روز بعد در اظهاراتی تند و تیزتر بازهم به «سرا» و حامیان آن تاخت و آن را یک طرح قلابی نامید.

 

در کنار چنین نقد‌هایی، موافقان طرح فوق را خلاقانه دانستند که سبب تشویق مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای می‌شود. محمود صادقی از حامیان سرا می‌گوید: «در این فضای سرد انتخاباتی به نظر می‌رسد که سرا، یک طرح خلاقانه برای شکستن فضای سرد و ترغیب بدنه اجتماعی در راستای مشارکت بیشتر در انتخابات است.»

 

اما در کنار این دو، گروه دیگری هم بر این نظر اصرار دارند که مشکل حضور مردم در انتخابات آتی با برجسته کردن طرح‌هایی از این دست برطرف نخواهد شد و باید دست به حرکتی اساسی زد.

 

آیا اصلاح‌طلبان فرصت سبد رای مردم را از دست داده‌اند؟

 

صادق زیباکلام فعال سیاسی و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با دیدارنیوز درخصوص طرح سرا (سامانه رای سنجی اصلاح‌طلبان) گفت: کار‌هایی مانند طرح سرا و تلاش‌های دیگری که اصلاح‌طلبان دارند به منظور دیدار با شورای نگهبان، وزیر کشور و ... انجام می دهند خیلی راه به جایی نخواهد برد، زیرا فعالان این طیف سیاسی در کشور هنوز به درستی به ابعاد بحرانی که با آن مواجه شدند پی نبردند.

 

وی در ادامه افزود: مسئله این نیست که ما به وسیله کدام مکانیسم، یک سری افراد را تعیین و انتخاب کنیم. براساس طرح فوق شورای سیاست‌گذاری، مجموعه‌ای از اصلاح‌طلبان را تعیین می‌کند و در همین رابطه و طبق یک نظرسنجی مقدماتی، آن‌ها را نامزد جریان اصلاحات معرفی خواهد کرد، اما طراحان ایده فوق در ابتدا باید به این موضوع بپردازند که پس از آنکه نامزد‌های اصلاح‌طلب را در حوزه‌های مختلف مشخص کردند، چه تضمینی بابت تائید صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان وجود دارد، حتی در صورتی که فرض گیریم شورای نگهبان تمامی آن‌ها را تائید صلاحیت کند، باز هم مشکل اساسی رفع نخواهد شد.

 

این فعال سیاسی در ادامه مشکل اساسی را چنین تعریف کرد: مشکل اساسی برای اصلاح‌طلبان و اساسا انتخابات آینده این است که در حقیقت ۲۴ میلیون رای دهنده بدنه اصلاح طلبی که در انتخابات اردیبهشت ماه سال ۹۶ یا اسفندماه سال ۹۴ به نامزد‌های معرفی شده اعتماد کرد و در برگه رای خود نام کاندیدای این طیف سیاسی را نوشت، دیگر حاضر به رای دادن و حضور در پای صندوق نیست و مسئله اساسی، آن است که اصلاح‌طلبان یا متوجه این موضوع نیستند یا جدی نمی‌گیرند.

 

زیباکلام دلیل این برداشت خود از آینده انتخابات را چنین مطرح کرد: رای دهندگان، عملکرد مجلس دهم و فراکسیون امید و دولت روحانی را مشاهده کرده‌اند و همین مسئله به عاملی تبدیل خواهد شد تا تعداد قابل توجهی از آن ۲۴ میلیون اعتقادشان را به این مسئله که از طریق شرکت در انتخابات می‌توان تغییری به وجود آورد، از دست داده‌اند.

 

این استاد دانشگاه در این رابطه یادآور شد: اصلاح‌طلبان به جای اینکه خود را به طور جدی با این مسئله مواجه کنند که مسئله دشواری هم به حساب می‌آید، مدام طرح می‌دهند که برای معرفی نامزد‌های خود، از چه طریقی بهره ببرند، در حالی‌که بحث اصلی این نیست. برفرض که اصلاح‌طلبان نامزد‌های خود را معرفی کنند و شورای نگهبان هم مورد تائید قرار دهد، حتی در صورت رای آوری داخل سامانه مورد نظرشان نیز نمی‌توانند بدنه اجتماعی خود را مجاب به حضور در پای صندوق‌های رای کنند. اصلاح‌طلبان باید پیش از برجسته سازی چنین مکانیسم‌هایی، راه اساسی را در پیش گیرند.

 

زیباکلام در رابطه با مکانیسم تعریف شده ازسوی اصلاح‌طلبان تحت عنوان "سرا "اضافه کرد: گذشته از مسئله فوق، مکانیسم طراحی شده با حرف و سخن‌های فراوانی هم روبرو است و تمام اصلاح‌طلبان هم آن را قبول ندارند، ولی حتی در صورتی که چنین هم نبود، مشکل اساسی بر سر جای خود است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۱
احمد
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۳۰
0
0
آقای زیبا کلام رای چی کشک چی دوغ چی؟
روخحانیی که شما براش تبلیغ می کردید و می کنید هی گفت اگر فلان تعداد رای داشته باشم ال می کنم و بل می کنم. بعدش مثل دکترای بی تجربه از اتاق عمل آمد بیرون گفت متاسفم.
شما جناعت اصلاح طلب باید بفهمید که دروغگویی بیش نیستید و ملت این را فهمیده است.
راستی از اون پولی که برای کمک به زلزله کرمانشاه از مزدم جمع کردید چه خبرا؟
هنوز حرفات با خبرنگار همین خبرگزاری ( آقای عبدالهی ) درباره مسائل کشور و... تو گوشمه.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی