تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" در گفتگو با «مصیب نعیمی» آخرین تحولات دولت اسرائیل را بررسی کرد؛

تشکیل دولت توسط گانتس به مثابه پایان مصونیت سیاسی نتانیاهو است

News Image Lead

ساختار ذهنی گانتس و نتانیاهو و اکثر احزاب کوچک و بزرگ اسرائیل از پارلمان اولیه صهیونیستی اسرائیل نشات می‌گیرد و اصولا خاستگاه مشترکی از منظر و نگاه سیاست داخلی و خارجی دارند. در این ذهنیت، نقشه بزرگ از نیل تا فرات حک و تثبیت شده است و فقط در فرمول رسیدن به آن تفاوت وجود دارد. احتمالا گانتس با دادن امتیازاتی به احزاب کوچک بتواند اکثریتی برای تشکیل دولت به دست بیاورد. اگر این اتفاق بیفتد کابینه را تشکیل خواهد داد و خوبی کابینه گانتس این است که نتانیاهو و سناریوهایش برای مدتی محو خواهند شد.

کد خبر: ۳۹۲۹۵
۱۲:۲۵ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در آخرین انتخابات پارلمانی در اسرائیل، دو حزب «لیکود» و «آبی و سفید‌ها» با اختلاف دو کرسی حائز اکثریت برای تشکیل دولت نشدند و لذا مجبورند برای معرفی کابینه با دیگر احزاب ائتلاف کنند. نتانیاهو در فرصتی که داشت موفق به تشکیل دولت نشد، او حتی تلاش کرد گانتس را برای تشکیل دولت ائتلافی راضی کند، ولی موفق نشد. اکنون نتانیاهو میدان را باید در اختیار حزب رقیب بگذارد تا شانس خود را امتحان کند. احزاب عربی اسرائیل اعلام کرده اند با گانتس ائتلاف می‌کنند، با این وجود هنوز گانتس به ۱۰ کرسی دیگر برای تشکیل دولت نیاز دارد و اینجاست که دوباره باید دست به دامان لیبرمن، چهره راست افراطی بشود.

 

حُسن دولت گانتس، پایان مصونیت سیاسی نتانیاهو است

 

پس از اعلام نتانیاهو مبنی بر عدم موفقیت در تشکیل دولت، ظاهرا «روون ریولین» رئیس جمهور اسرائیل، میزبان رهبران دو حزب لیکود و آبی و سفید‌ها بود. از جزئیات این دیدار، اطلاعی در دست نیست اما در بیانیه‌ای که منتشر شده است دو حزب مذکور اعلام کرده اند با یکدیگر دیدار خواهند کرد. پیشنهاد رئیس جمهور اسرائیل این است که دولت ائتلافی متشکل از این دو حزب شکل بگیرد. ریولین گفته است که او هرچه در توان داشته باشد برای پرهیز از برگزاری یک انتخابات سوم در سال جاری انجام خواهد داد.

 

رئیس جمهور رژیم اسرائیل خطاب به نتانیاهو  و گانتس گفته است: حالا نوبت شماست. مسئولیت تشکیل دولت روی دوش شماست، و مردم انتظار دارند شما راه حلی بیابید و مانع انتخابات تازه شوید، حتی اگر به بهای شخصی و حتی عقیدتی برای شما تمام شود. 
 

نتانیاهو مدل جدیدی در میان صهیونیست‌ها بود

 

مصیب نعیمی کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا معتقد است تفاوت ساختاری بین احزاب اسرائیلی وجود ندارد. وی در گفتگو با دیدارنیوز گفت: هر کدام از دو حزب لیکود و آبی و سفید‌ها که موفق به تشکیل دولت شوند در اینکه چشم طمع به مابقی سرزمین‌های فلسطینی دارند و تثبیت هیمنه اسرائیل در منطقه، نگاه مشترک دارند و عموما خاستگاه مشترک صهیونیستی دارند.

 

وی افزود: منتهی روش‌ها و اسلوب‌های اجرایی این افراد و احزاب، مقداری با هم متفاوت است، مثلا بین حزب کار و لیکود، مقداری تفاوت رویکرد وجود دارد. حزب لیکود معتقد است باید سرزمین‌های عربی را تصرف کرد و از نیل تا فرات را در قلمرو اسرائیل قرار داد، ولی حزب چپ گرای آن رژیم اعتقاد دارد همین که بر کشور‌های عربی سلطه اقتصادی داشته باشیم کفایت می‌کند و نیازی نیست با جنگ و هزینه زیاد بر آن‌ها مسلط شویم.

 

حُسن دولت گانتس، پایان مصونیت سیاسی نتانیاهو است

 
نعیمی ادامه داد: در حال حاظر هم، چنین وضعیتی حاکم است، اما نتانیاهو بسیار فریبکارانه و مزورانه رفتار می‌کند که فریبکاری او نه تنها در عرصه بین المللی که در داخل اسرائیل هم برای همه مشخص شده است و امروز شاهد هستیم علی رغم فرافکنی‌ها و فرار به جلو‌هایی که دارد دستش رو شده و در موضوعات و مفاسد زیادی دست و پا می‌زند.

 

سردبیر روزنامه الوفاق با بیان اینکه نتانیاهو مدل جدیدی بین همه صهیونیست‌ها بود گفت: او علاوه بر دارا بودن خصوصیت جنایت کارانه، یک روش دروغگویی نسبت به خود و اطرافیانش اعمال می‌کرد و نگاهش این بود که همیشه باید یک دشمن و خطر را ترویج کرد که بتوان بر کاستی‌ها و ضعف‌های اجرایی سرپوش گذاشت و باید دائم مردم را نگران خطر دشمن خارجی نگه داشت.

 

حُسن دولت گانتس، پایان مصونیت سیاسی نتانیاهو است

 

پایان مصونیت سیاسی «بی بی»

 

نعیمی ادامه داد: نتانیاهو همواره از آمریکا به عنوان یک پشتوانه در نیات خودش استفاده می‌کرد، به همین دلیل ضمن اینکه پیمان اسلو را اصلا اجرایی نکرد بلکه به همین پشتوانه شهرک سازی را ادامه داد تا جایی که از تصرف سرزمین‌های کرانه غربی برای این کار ابایی نداشت. با این روش همچنین به رغم همه قطعنامه‌های سازمان ملل و فقط با پشتوانه آمریکا بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل معرفی کرد لذا شرایطی که اکنون به وجود آمده جدید نیست و تنها حسنی که داشت ماهیت و ذات نتانیاهو را هویدا کرد، به طوری که مردم او را به عنوان فردی دارای فساد مالی، اخلاقی و دروغگو می‌شناسند. در سال‌های گذشته به دلیل همین رفتار‌ها همسرش از او جدا شد و وی با یک مهماندار هواپیمایی، ازدواج کرد.
 
نعیمی با ذکر این نکته که نتانیاهو در گفتار و رفتار دوگانه رفتار می‌کند، خاطرنشان کرد: او  و دخترش در عین حال شهروند فرانسه هستند و می‌توانند در آنجا اقامت گزینند؛ در حالی که از یهودی‌ها می‌خواهد در فلسطین اشغالی بمانند؛ بنابراین نتانیاهو در حال پس دادن تاوان دروغگویی‌هایی است که سال‌ها گفته است و عملکردی که خلاف ادعاهای وی بود باعث شد اعتماد عمومی را از دست بدهد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که احزاب ائتلاف عربی اسرائیل اعلام کرده اند با حزب آبی و سفید‌ها ائتلاف می‌کنند، آیا در صورت پیروزی این حزب، رویکرد این حزب و رهبر آن یعنی آقای گانتس در برخورد با فلسطینی‌ها متفاوت خواهد بود، یادآور شد: ساختار ذهنی گانتس و نتانیاهو و اکثر احزاب کوچک و بزرگ اسرائیل از پارلمان اولیه صهیونیستی اسرائیل نشات می‌گیرد و اصولا خاستگاه مشترکی از منظر و نگاه سیاست داخلی و خارجی دارند. در این ذهنیت، نقشه بزرگ از نیل تا فرات حک و تثبیت شده است و فقط در فرمول رسیدن به آن تفاوت وجود دارد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این موضوع که ائتلاف احزاب عربی با گانتس به خاطر لجاجت با نتانیاهو است، اظهار کرد: در واقع آن‌ها بین بد و بدتر، بد را انتخاب کرده اند. احتمالا گانتس با دادن امتیازاتی به احزاب کوچک بتواند اکثریتی برای تشکیل دولت به دست بیاورد. اگر این اتفاق بیفتد کابینه را تشکیل خواهد داد و خوبی کابینه گانتس این است که نتانیاهو و سناریوهایش برای مدتی محو خواهند شد.
 
نعیمی در پاسخ به این پرسش که حتی اگر احزاب عربی با آبی و سفید‌ها ائتلاف کنند، گانتس حائز اکثریت نخواهد شد، در این میان آیا نقش لیبرمن می‌تواند تعیین کننده باشد، گفت: اگر امتیاز کافی و یکی دو وزارتخانه کلیدی به لیبرمن بدهد قطعا با او همراه خواهد شد. لیبرمن، چون اکثریت ندارد معمولا تا لحظات آخر صبر می‌کند و با اخذ یک امتیاز پر و پیمان با یکی از احزاب ائتلاف می‌کند. این بار لیبرمن از نتانیاهو خسته شده بود و وارد ائتلاف با او نشد لذا احتمالا با آبی و سفید‌ها هم کاسه شود. وقتی سهم کافی به هر کدام از این احزاب کوچک داده شود در قدرت شریک می‌شوند و چپ و راست هم ندارد.
 
وی گفت: در گذشته نیز اسحاق رابین و شیمون پرز با یکدیگر همکاری می کردند و تندرو‌ترین گروه‌های چپ رژیم صهیونیستی با تندروترین احزاب راست آن رژیم در مقاطع مختلف با هم ائتلاف کرده اند.
 
سردبیر روزنامه الوفاق در خصوص برخورد سیستم قضایی اسرائیل در صورت پایان مصونیت سیاسی نتانیاهو گفت: قطعا دادگاهی خواهد شد و جرائم و فساد‌های مالی او مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
مصیب نعیمی با بیان اینکه حزب لیکود تقریبا با انشعاب‌هایی که در آن به وجود آمده از بین رفته است، خاطرنشان کرد: حتی شارون هم مدتی از آن حزب خارج شد. دو حزب اصلی در اسرائیل وجود داشت، یکی حزب کار و دیگری لیکود که در حال حاضر احزاب کوچک و بزرگ کنونی اسرائیل انشعاب‌های این دو حزب هستند. گانتس با رویکرد جدید و استفاده از کارشناسان جدید می‌تواند جایگزین لیکود و نتاتیاهو شود. البته نتانیاهو تا انتها دست از فرافکنی و فعالیت نمی‌کشد و تلاش می‌کند از تشکیل دولت توسط آبی و سفید‌ها جلوگیری کند، ولی اگر گانتس موفق به کسب اکثریت شود به نظرم تا مدت‌ها نتانیاهو محو خواهد شد.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی