تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
«مسعود رضایی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز" مطرح کرد؛

سازمان بهزیستی؛ بهترین متولی برای جلوگیری از تکدی‌گری

بهترین متولی برای جلوگیری از افزایش تکدی‌گری و سامان بخشیدن به این حوزه، سازمان بهزیستی است. اگر اختیارات و بودجه لازم به این سازمان داده شود آن‌ها با رویکرد‌های اجتماعی و فرهنگی مخصوص خود می‌توانند اوضاع و احوال را تا حد قابل ملاحظه‌ای بهبود دهند. در این صورت، هم شهرداری و هم نیروی انتظامی و هم هر سازمانی که در این بین نقش دارند می‌دانند که باید پاسخگوی اعمال خود به سازمان بهزیستی کشور باشند.

کد خبر: ۳۷۶۱۸
۱۶:۵۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ محمد آیتی: یکی از پدیده‌های زشتی که روز به روز در جامعه افزایش پیدا کرده «تکدی‌گری» است. زمانی این موضوع بیشتر در کلان‌شهر‌ها به چشم می‌خورد، اما رفته‌رفته این معضل اجتماعی، همه نقاط کشور را دربرگرفته است. به‌قدری این معضل فراگیر شده که می‌توان حضور متکدیان را نه فقط در خیابان‌های اصلی و سر چهارراه‌ها، بلکه در اتوبوس، مترو، رستوران‌ها و محل‌های تفریحی به وضوح مشاهده کرد.

هرچند اوضاع و احوال بد اقتصادی به این روند سرعت بخشیده، اما به‌نظر می‌رسد تاکنون برای کاهش یا حداقل جلوگیری از افزایش این پدیده ناخوشایند فکر و کار اساسی نشده است.

در همین خصوص، مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به دیدارنیوز گفت: تکدی‌گری چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی، پدیده ناپسندی است، چون یک انسان با زیرپا نهادن کرامت انسانی‌اش برای زنده ماندن دستش را برای کمک جلوی دیگران دراز می‌کند.

وی افزود: شکی نیست که با وجود تنگنا‌های اقتصادی، تعداد انسان‌های نیازمند بیشتر شده است، اما به‌طور کلی انسان‌های باکرامت که صاحب منش اجتماعی هستند کمتر متوسل به تکدی‌گری می‌شوند. به همین جهت این امر می‌طلبد که ما به عنوان مسئولان جمهوری اسلامی به این موضوع سامان دهیم و دقیق‌تر رسیدگی کنیم تا نیازمندان واقعی شناسایی شوند که به اعتقاد من، در وهله اول باید نسبت به ایجاد شغل برای آن‌ها اقدامات لازم صورت بگیرد.
 

سازمان بهزیستی؛ بهترین متولی برای جلوگیری از تکدی‌گری
 
نماینده شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برخی افراد که نیازمند واقعی نیستند با سوءاستفاده از شرایط موجود کشور نگاهشان به تکدی‌گری در قالب شغل است و با حمایت کارفرماهایشان به‌صورت باندی عمل می‌کنند که حتماً باید با این پدیده زشت برخورد شود و نیروی انتظامی و شهرداری و سایر دستگاه‌های متولی موظفند به شناسایی و جمع‌آوری این گروه‌ها، اقدام کنند.

رضایی در پاسخ به اینکه مجلس و خصوصاً کمیسیون اجتماعی برای کمرنگ شدن این پدیده ناخوشایند چه کرده است، گفت: ما جلسات زیادی با دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم و اینکه گاهی نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری متکدیان اقدام می‌کند در واقع خروجی همین جلسات است، اما جلسات مستمر و ساختاریافته که سازمان مشخصی را مسئول شناسایی و پیگیری امر قرار دهد، تاکنون نبوده و از این‌رو نیاز است که هرچه زودتر یک سازمان به‌عنوان متولی اصلی به همگان معرفی شود.

وی پیرامون اعتراض شهرداری و نیروی انتظامی نسبت به جمع‌آوری متکدیان به دلیل آنکه بودجه تعریف شده و مشخصی ندارند، اظهار داشت: برای این موضوع باید ساختاری تعریف کرد تا کار به یک سازمان مشخص سپرده شود و همه، متولی مساله را بشناسند، آن‌گاه خیلی راحت‌تر می‌توان مطالبه‌گری کرد. من هم به شهرداری و هم به نیروی انتظامی حق می‌دهم که گاهی گله خود را نسبت به این موضوع اعلام کنند، زیرا هم به‌عنوان چهره بد در رابطه با این معضل اجتماعی به جامعه معرفی شدند و هم از بودجه لازم برای سامان‌دهی به این چالش برخوردار نیستند.

رضایی در ادامه عنوان کرد: به‌نظر من، بهترین متولی برای جلوگیری از افزایش تکدی‌گری و سامان بخشیدن به این حوزه، سازمان بهزیستی است. اگر اختیارات و بودجه لازم به این سازمان داده شود آن‌ها با رویکرد‌های اجتماعی و فرهنگی مخصوص خود می‌توانند اوضاع و احوال را تا حد قابل ملاحظه‌ای بهبود دهند. در این صورت، هم شهرداری و هم نیروی انتظامی و هم هر سازمانی که در این بین نقش دارند می‌دانند که باید پاسخگوی اعمال خود به سازمان بهزیستی کشور باشند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: همه باید یاد بگیریم که وقتی مشکلی پیش می‌آید به حل آن کمک کنیم و فقط روی به انتقاد و محکوم کردن دیگران نیاوریم. از این‌رو از مردم عزیز کشورم می‌خواهم که نگذارند احساسات عاطفی بر آن‌ها غلبه کند. درست است که کمک و گرفتن دست بی‌بضاعت امری انسانی است، اما کمک از روی بی‌اطلاعی و تنها ظاهر افراد باعث خواهد شد که این مشکل همچنان ادامه داشته باشد.

رضایی با اشاره به نقش کلیدی قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه هم به مانند شهرداری و نیروی انتظامی و... می‌تواند بال پرواز سازمان بهزیستی باشد. از طرفی چون دادستان‌ها اجازه صدور حکم دارند می‌توان به انهدام مافیای فعال در این حوزه که سال‌ها ریشه دوانده امیدوار بود.
 

سازمان بهزیستی؛ بهترین متولی برای جلوگیری از تکدی‌گری
 
رضایی یادآور شد: نیروی انتظامی مانند مسائل مربوط به حوزه مواد مخدر که با کمک مخبر‌ها خانه‌های تیمی را مورد شناسایی قرار می‌دهد باید نسبت به شناسایی باند‌هایی که افراد را برای تکدی‌گری به استخدام درمی‌آورند، اقدام کند تا در ادامه با برخورد دستگاه قضا به سوی ریشه‌کن کردن این گروه‌های مافیایی قدم برداشت.

رضایی در پاسخ به اینکه نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی پیرامون مشکلات این حوزه چیست، گفت: یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین سازمان‌هایی که می‌تواند به مقابله با این پدیده کمک کند، رسانه ملی است. با توجه به اینکه رسانه ملی از بودجه دولتی استفاده می‌کند باید با تهیه محتوا‌های قوی به آگاهی مردم و حتی مسئولان کمک کند. وقتی افراد جامعه از پشت صحنه این تشکیلات مافیایی باخبر شوند دیگر به‌راحتی به عوامل این باند‌ها کمک نمی کنند که متاسفانه تاکنون آن‌طور که باید و شاید در این خصوص تولیدات ارزنده‌ای ارائه نشده است.

رضایی در پاسخ به اینکه چرا در شهری مثل تبریز تکدی‌گری کمتر و محدودتر است، گفت: اکثر مردم تا حدودی افراد نیازمند محدوده خود را می‌شناسند و معمولاً متکدیان برای اینکه شناخته نشوند به نقاطی می‌روند که شناخته نشده نباشند. از آنجایی که مردم تبریز از نظر فرهنگ و زبان، یکرنگ و یک شکل‌ترند و کمتر مهاجرپذیر است و چون به لحاظ فرهنگی یکپارچه هستند معمولاً غریبه‌ها در بین آن‌ها جایی ندارند و لذا افرادی که قصد سوءاستفاده دارند به‌راحتی شناسایی می‌شوند. اما در شهر‌های مهاجرپذیر نظیر تهران یا شیراز این مساله متفاوت است و اگرچه الگوی تبریز قابل پیاده کردن در این شهر‌ها است، اما احتمالاً اثرات محدودتری خواهد داشت و خیلی نمی‌توان به نتایج حاصل از آن منطقه در دیگر مناطق کشور امیدوار بود.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی