تیتر امروز

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب
همافر حقوقدان و سیاستمدار اقتصاد خوانده در تنگنای سی‌ام

از بدرقه تیمسار ربیعی و جهانبانی تا زورآزمایی با ژنرال‌های اصلاح‌طلب

در سی‌امین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان محمود علیزاده طباطبایی، حقوقدان و عضو شناخته‌شده حزب کارگزاران سازندگی بود و از روزهای قبل از انقلاب و ماجرای کودتای نوژه و نقش روس‌ها...
سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

سازمان‌ها و نهادینه شدن دروغ

اینکه در جامعه انسانی صداقت و شفافیت چه تاثیراتی در سلامت و آرامش اجتماعی دارد نکته‌ای است که می‌توان اهمیت و اعتبار آنرا در وضعیت مقابل آن یعنی میزان تشویش و تخریب ناشی از دروغ و دروغگویی ارزیابی...

تجمع بازاریان تهران و واکنش‌های مشکوک برخی جریانات

News Image Lead

بازاریان تهران صبح امروز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار، گرانی نرخ ارز و کمبود مشتری با بستن مغازه‌های خود دست از کار کشیدند و تجمع مسالمت‌آمیزی برگزار کردند. در عین حال حضور برخی از جریانهای سیاسی در این حوادث و حمایت رسانه‌ای برخی سایتها و خبرگزاری‌های وابسته به نهادهای خاص از این اعتراضات، نسبت به اهداف سازمان‌دهندگان این گونه اقدامات ایجاد شک و شبهه می‌کند.

کد خبر: ۳۷۳۴
۱۸:۰۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۷
دیدارنیوزبه گزارش مشرق، یک روز پس از اینکه فروشندگان موبایل در بازار چارسو و علاءالدین در تهراندر اعتراض به افزایش بی‌رویه نرخ ارز و گران شدن تلفن همراه اعتراض کرده بودند، امروز دوشنبه چهار تیر ماه 97 بازاریان تهران نیز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار نوسان بی‌ضابطه نرخ ارز، کمبود مشتری و گرانی کالا دست از کار کشیدند. 

بنابر گزارش‌های دریافتی، ابتدا پارچه‌فروشان و بازاریان راسته بازار بزرگ و چارسوق و سرای قیصریه اقدام به بستن مغازه‌های خود کردند و پس از آن سایر بازاریان نیز با بستن مغازه‌ها دست از کار کشیدند.

پلیس نیز در صحنه حضور داشت و با ایجاد نظم و آرامش، زمینه تجمع مسالمت‌آمیز و صنفی بازاراریان را فراهم کرده بود.

در بازار  امین حضور نیز که محل فروش لوازم خانگی است برخی از بازاریان می‌گویند به خاطر اینکه نمی‌دانیم سرنوشت دلار چه می‌شود یا جنس به مشتری نمی‌فروشیم و یا ابتدا پیش دریافتی از او می‌گیریم و با او شرط می‌کنیم که اگر جنس مورد نیاز از سوی کارخانه گرانتر شد، باید تفاوت قیمت را نیز قبول کند. در این شرایط نمی‌توانیم جنس‌های موجود را به مردم بفروشیم چون نمی‌دانیم برای تامین اجناس فروخته شده براساس چه نرخ دلاری باید کالا خریداری کنیم.

گزارش خبری ایرنا

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از وضعیت بازار تهران نوشت: گروهی که گفته می شود از کسبه و بازاریان تهران هستند، امروز - دوشنبه - مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان تجمع کرده و خواستار رفع برخی مشکلات صنفی و اقتصادی خود شدند.

دراین میان برخی افراد با سوء استفاده از فضای موجود ضمن سردادن شعارهایی قصد ایجاد تنش، درگیری و همچنین تخریب اموال عمومی و شخصی را داشتند که نیروهای انتظامی با اقدامی به موقع از آن ممانعت کردند. پلیس برای برخورد با این افراد و پراکنده کردن آنها که با ایجاد سر و صدا و درگیری اقدام به سنگ‌پرانی علیه ماموران می کردند، در لحظاتی مجبور به استفاده از گازاشک آور شد.

در حال حاضر و با توجه به اقدام به موقع و موثر نیروهای پلیس، تجمع پایان یافته و شرایط عادی برای تردد و فعالیت شهروندان در محدوده میدان بهارستان حاکم است.

اظهارات رئیس اتاق اصناف ایران

درهمین ارتباط، «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف ایران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، رخدادهای اخیر بازار تهران را «سازمان یافته» دانست و گفت: دستهای پیدا و پنهانی به دنبال بر هم زدن بازار هستند و سرچشمه این حرکت ها در خارج از بازار است.

فاضلی افزود: تجمع های صنفی حق اصناف و بازار است و اصناف می توانند چنین تجمع هایی را در قالب اتحادیه‌ها و با اخذ مجوزهای قانونی، در جهت تامین مطالبات صنفی خود برگزار کنند.

وی اظهار داشت: آنچه دیروز بعداز ظهر و امروز صبح در بازار تهران اتفاق افتاده، متفاوت از این روند است؛ عده‌ای خاص وارد بازار می شوند و در اصل به بازار حمله می کنند، می خواهند بازار را تحریک کنند تا بازار تعطیل شود.

کریمی اصفهانی: بازار تهران بعد از ۴۰ سال بسته شد

 احمد کریمی اصفهانی درباره وضعیت امروز بازار تهران گفت: با توجه به اینکه عده‌ای به بازار آمده‌اند و من ماهیتا نمی‌دانم چه کسانی بودند اما با توجه به اینکه بستر آن در بازار آماده بود و نارضایتی کسبه و بازار هم وجود داشت، تقریبا بازار را برای دو سه ساعت بستند.

وی ادامه داد: دولت باید بداند که چنین آتش زیر خاکستری وجود دارد که دلیل آن عدم ثبات اقتصادی و وضعیت امروز اقتصادی ما است. دولت و رئیس دولت و تیم اقتصادی او نهایت بی‌توجهی و بی‌تدبیری را در این کار بوجود آوردند و در عین حال بی‌صداقتی آنها هم وجود داشت و با عدم صداقت با مردم صحبت کردند و اینها بستری شد برای این کار شد.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار تاکید کرد: چهل سال بود که این نوع حرکت را در بازار نداشتیم که بازار را ببندند اما امروز این اتفاق افتاد و به نظرمان می‌رسد که فقط و فقط به دلیل سوءمدیریت در درون کشور است.

کریمی اصفهانی با اشاره به بی‌ثباتی اقتصادی در کشور اظهار داشت: قیمت کالاها مرتبا رو به افزایش است و از طرف دیگر کسی که کالایی را می‌فروشد نمی‌تواند جایگزین آن را دوباره تامین کند و کسی فروشی ندارد و این بی‌ثباتی باعث شده که نه خریدار و نه فروشنده راضی نباشند.

وی اضافه کرد: در این دو سه ماهه اخیر با نمایندگان اصناف مذاکرات و نشست‌هایی داشتیم، ضمن اینکه هیچ کس نمی‌خواهد بازار ناامن شود اما همه نارضایتی اقتصادی را اظهار می‌کردند و ما مرتبا در مصاحبه‌ها اعلام می‌کردیم که این کار درست نیست و اقتصاد کشور  این بحران را به وجود می‌آورد.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: مرتبا تاکید می‌کردیم که بازار آبستن حوادثی است و این اتفاقی که افتاد ما باید قبلا پیش‌بینی می‌کردیم و وزارت اطلاعات باید افرادی که خارج از بازار هستند و به آن ورود می‌کنند را رصد کند.

کریمی اصفهانی با تاکید بر اینکه بازار مکانی اقتصادی است، تصریح کرد:‌ هر نوع حرکتی که شلوغ بشود بازار را به مخاطره خواهد انداخت و مشکلاتی را ایجاد می‌کند اما خدا را شاکریم که نیروی انتظامی که امروز و از صبح با آ‌نها در تماس بودم گوش شنوایی داشتند و تقاضا کردیم که به بازار ورود نکنید که این مشکلات تشدید نشود که خوشبختانه صدای ما را شنیدند.

وی ادامه داد: مسئولان و دولتمردان ما فکر می‌کنند که مملکت ملک طلق آقایان است اما مملکت و مسائل آن مربوط به آحاد مردم است. به نظرمان می‌رسد دولت در این دو سه ماهه هر کاری و هر حرکتی که کرده دقیقا ضد اقتصاد بوده است.

دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در تشریح پیش‌بینی خود برای روزهای آینده خاطرنشان کرد: این تعطیلی ادامه پیدا نخواهد کرد و این به معنی این نیست که اگر همین امروز یا فردا بازار باز شد مشکلات تمام شده است، هر چند که مردم ما به نظام و کشورشان علاقمند هستند و انقلابشان را دوست دارند اما اقتصاد باید ادامه‌دار باشد و باز کردن بازار به معنای این نیست که آقایان فکر کنند، مشکلات تمام شد. نه خیر، تمام نشده و من اعلام می‌کنم که فکر نکنند که اگر فردا بازار باز شد، قضیه تمام شده است. باید به این مساله رسیدگی شود و ما آمادگی داریم که با مسئولان درباره حل این موضوع صحبت کنیم.

کریمی اصفهانی درباره اخباری درمورد احتمال برگزاری تجمعات دوباره بازاریان در تهران ابراز داشت: ما اگر این موضوع را تمام شده بدانیم شاید موجبی برای این نوع تجمعات باشد، اصل موضوع سر جای خودش باقی مانده منتها اینکه ما باید بدانیم که چه راهکاری را اعمال کنیم که ادامه‌دار نشود و این بستگی دارد که دولتمردان بنشینند و به این موضوع اهمیت دهند و کار را حل کنند نه اینکه آن را تمام شده تلقی کنند.  
 
گزارش تصویری

مشرق نیوز از این تجمعات گزارشی تصویری منتشر کرده است که در شرح آن تصاویر نوعی حمایت ضمنی از تجمعات دیده می شود:

بازاریان تهران صبح امروز در اعتراض به رکود حاکم بر بازار و گرانی نرخ ارز با بستن مغازه های خود دست از کار کشیدند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی