تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
"دیدارنیوز" نگاهی به ماجرای جنجالی اخیر در یکی از روستا‌های چهارمحال و بختیاری دارد؛

ایدز در روستای چنارمحمودی؛ سرنگ آلوده یا روابط جنسی پرخطر؟!

یکی از اهالی روستای چنار محمودی به دیدارنیوز گفت: فرض سرنگ‌های آلوده و خطای بهورز کاملا مردود است. خبر ابتلای بعضی از اهالی روستا به ویروس ایدز به حدود یک ماه پیش برمی گردد که بهورز روستا متوجه می‌شود که چند نفر از اهالی به ایدز مبتلا هستند. پس از آگاه کردن مسئولین بهداری، به بهانه تست دیابت تعداد بیشتری تحت آزمایش قرار می‌گیرند و تست خون آن‌ها مشکوک به ویروس ایدز شناخته می‌شود. از آنجا که فضا روستایی بوده و همه اهالی تقرببا باهم فامیل هستند، خبر به سرعت می‌پیچید و تعدادی از افرادی که مبتلا شناخته شده اند به بهورز اعتراض کرده که آبرویشان را برده است و در ادامه مدعی شدند که دلیل ابتلای آن‌ها سرنگ آلوده خانه بهداشت است نه چیز دیگری.

کد خبر: ۳۷۳۰۱
۱۴:۴۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: دیروز خبری تکان دهنده منتشر و به سرعت در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که حکایت از ابتلای تعدادی از مردم روستای چنار محمودی شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری به ویروس ایدز داشت.

آمار‌های غیر رسمی از ابتلای حدود ۲۰۰ نفر از زنان و مردان و کودکان این روستا به ویروس ایدز خبر می‌دهند؛ هرچند آمار رسمی تعداد مبتلایان را ۲۶ تا ۶۶ نفر اعلام کرده است. انتشار این خبر، مسئولین بخش‌های مختلف استان چهارمحال و بختیاری و پایتخت؛ اعم از قضایی و بهداشتی را به واکنش واداشت و پیرامون عامل اصلی ابتلای اهالی روستا، اخبار و روایت‌های بسیار ضد و نقیضی منتشر شد؛ اخباری که از سرنگ‌های آلوده گرفته تا رابطه جنسی ناایمن و همچنین اعتیاد ـ به صورت تزریق ـ را در بر می‌گرفت.

در ساعات اولیه انتشار خبر، این روایت که بهورز خانه بهداشت در حین گرفتن تست قند خون، تنها از یک سرنگ استفاده کرده و چون سرنگ، آلوده به ویروس ایدز بوده سایرین را نیز مبتلا کرده، بر سر زبان‌ها افتاد و حتی نقل شد که فرد مورد نظر دستگیر شده و تحت محاکمه در دادگستری قرار گرفته است.

شبهه مقصر بودن بهورز بهداری وقتی قوت گرفت که عده‌ای از مردم روستا جلوی فرمانداری تجمع کرده و با حمل پلاکارد‌هایی مبنی بر اعتراض به وزارت بهداشت و انجام مصاحبه‌هایی اعلام کردند که سرنگ آلوده باعث ابتلای آن‌ها به ایدز شده است. به فاصله اندک زمانی، وزیر بهداشت نسبت به این خبر، واکنش نشان داد و اعلام کرد بهورز به هیچ وجه تقصیری نداشته و شایعه سرنگ‌های آلوده کذب محض است.

البته ادامه سکوت مسئولین، دامنه شایعات را گسترانید و حتی این بحث مطرح شد که سرنگ‌های آلوده از خارج وارد شده اند. مسئولین بهداشت و درمان نیز با این استدلال که دلیل ابتلای اهالی به ویروس ایدز را به دلیل ملاحظات اخلاقی نمی‌توانند بازگو کنند به ذکر این نکته که کانون ابتلا ۲۶ نفر از معتادان تزریقی روستا بوده اند اکتفا کردند و تنها پس از فشار‌های رسانه‌ای بود که بحث روابط جنسی نیز مطرح شد.

جریان چیست؟
 
در بیان شرح ماجرا و چرایی وقوع اتفاق فوق الذکر، یکی از اهالی روستای چنار محمودی به دیدارنیوز گفت: فرض سرنگ‌های آلوده و خطای بهورز کاملا مردود است. خبر ابتلای بعضی از اهالی روستا به ویروس ایدز به حدود یک ماه پیش برمی گردد که بهورز روستا متوجه می‌شود که چند نفر از اهالی به ایدز مبتلا هستند. پس از آگاه کردن مسئولین بهداری، به بهانه تست دیابت تعداد بیشتری تحت آزمایش قرار می‌گیرند و تست خون آن‌ها مشکوک به ویروس ایدز شناخته می‌شود. از آنجا که فضا روستایی بوده و همه اهالی تقرببا باهم فامیل هستند، خبر به سرعت می‌پیچید و تعدادی از افرادی که مبتلا شناخته شده اند به بهورز اعتراض کرده که آبرویشان را برده است و در ادامه مدعی شدند که دلیل ابتلای آن‌ها سرنگ آلوده خانه بهداشت است نه چیز دیگری.

این فرد آگاه به نقل از معاونت بهداشت لردگان گفت: این روستا و این منطقه مدت‌ها مورد توجه معاونت بهداشت قرار داشت، اما با برملاشدن قضیه توسط بهورز و اعتراض به او، دادگستری وارد کار شد و خبر به صورت علنی در سراسر کشور منتشر گردید؛ در صورتی که اصل خبر به یک ماه پیش باز می‌گردد.

وی همچنین تاکید کرد که مساله ابتلای تعدادی از اهالی به ویروس ایدز از یک سال پیش مطرح بوده که مثبت بودن پاسخ بسیاری از این افراد به تازگی مشخص شده است، زیرا ویروس ایدز تا ۸ ماه پنهان است و علایم ظاهری ندارد و همچنین تا ۳ ماه نیز از طریق آزمایش خون قابل تشخیص نیست.
 
 
ایدز در روستای چنارمحمودی، سرنگ آلوده یا روابط جنسی پرخطر
 

عامل آلودگی: روابط جنسی ناایمن
 
سکوت مسئولین و اصرار آن‌ها بر مسکوت داشتن و سرپوش گذاشتن بر موضوع، علاوه بر آنکه منجر به اظهار نظر‌های ضد و نقیض شده؛ شایعات را نیز دامن زده است، به ویژه آنکه مردم به مسئولین بی اعتماد بوده و ترجیح می‌دهند روایتی که گواه ناکارآمدی آن‌ها است را باور کنند، در صورتی که اگر اطلاع رسانی و شفاف سازی به موقع انجام می‌شد، مانع از شایعات بی اساس می‌گشت و راه حل بهتری را حاصل می‌نمود.

البته مسئولین وزارت بهداشت پس از مدتی اعلام کردند که به دلیل ملاحظات اخلاقی در خصوص کانون بیماری سکوت کرده بودند و واقعیت این است که روابط جنسی محافظت نشده و پرخطر، دلیل اصلی ابتلا بوده است. از آنجا که رابطه جنسی یکی از شایع‌ترین راه‌های انتقال ویروس است، یک یا چند زن و مرد آلوده می‌توانند طی مدت زمان کوتاهی، بسیاری از افراد را از این طریق آلوده کنند.

روستای چنار محمودی نزدیک به ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد. اگر در این روستا تنها چند زن با روابط ویژه وجود داشته باشند برای ابتلای ۲۰۰ نفری که در آمار آمده کافی است، زیرا مردانی که در طول یک یا چند ساله گذشته با این زنان آلوده، ارتباط داشته اند به نوبه خود همسران رسمی و غیررسمی خود را نیز مبتلا کرده اند، تعدای از این زنان نیز باردار شده و کودکانشان درحالی که مبتلا به ایدز بوده اند به دنیا آمده اند. اگر آلودگی با سرنگ مشترک را نیز به مساله روابط جنسی ناایمن و متعدد بیفزاییم، آمار بالای ۱۰۰ نفر برای یک روستای ۲۰۰۰ نفری چندان دور از ذهن نخواهد بود.

در لردگان چه خبر است؟

خبر‌ها حکایت از آن دارد که مردم وحشت زده و نگران، هم اکنون در حال انجام آزمایش ایدز هستند. بسیاری از آن‌ها که مایل نبودند در روستا تست دهند و شناسایی شوند به شهر‌های یاسوج، اصفهان و شیراز رفته اند. علوم پزشکی و معاونت بهداشت شهرستان لردگان، اما از دیروز عصر تیم‌های خود را به منظور گرفتن تست خون در روستای چنار محمودی مستقر کرده و مقرر شده مردم روستا‌های اطراف نیز در این تست گیری شرکت کنند.

می توان جلوی فاجعه را گرفت؟
 
اینکه در مدت زمان اندکی، تعدادی از افراد به دلیل رفتار پرخطر جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده و این احتمال وجود دارد که تعدادی از اهالی روستا‌های اطرف نیز با این خطر مواجه شده باشند هشداری جدی و فاجعه‌ای بزرگ است.

هشدار برای آن که همگان آگاه باشند که این قبیل بیماری‌ها محدود به شهر‌ها نمانده و به دلیل روابط متعدد جنسی و پرخطر و عوامل دیگری مانند شیوع اعتیاد، روستا‌ها را نیز آلوده کرده است، در حالی که هنوز در برابر آموزش رفتار جنسی ایمن، شدیدا مقاومت می‌شود.

اگر در مدارس، مساجد و خانه‌های بهداشت روستا‌ها و همچنین صداوسیما آموزش سلامت جنسی داده شود و مردم از خطرات ابتلا به بیماری‌های مقاربتی آگاه شوند احتمال فاجعه‌ای مانند آنچه در چنار محمودی رخ داده کم‌تر می‌شود.

از این آموزش ها اما با این بهانه که عامل رواج بی بند و باری و سبک زندگی غربی است جلوگیری می‌شود. نمی‌توان چون کبک سر در زیر برف کرد و گفت در روستا‌ها روابط متعدد و متنوع جنسی وجود ندارد. با کتمان اصل این واقعیت تلخ، فاجعه‌ای مانند آنچه در چنار محمودی اتفاق افتاده رخ می‌دهد و در نتیجه حتی کودکان ۲ و ۳ ساله که در ابتدای زندگی خود قرار دارند نیز متوجه می‌شوند که دچار ایدز هستند.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
0
6
تنها مطلب جامعی که در این باره خوندم. خدا خیرتون بده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
2
2
منم بانظردوستمون موافقم بالاخره فهمیدیم جریان چی بوده
بقیه خبرگزاری ها جسته گریخته و بریده بریده گزارش میدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
2
3
بمیرید با این اخبار چرت و پرتتون.واقعا که بی خبرید و نشستین تو دفترا از دور اخبار می نویسین.داستان نوشتین نه اخبار اگه راست میگید بازدید میدانی داشته باشید و مردم از نزدیک ببینید بعد قضاوت کنید در مورد انها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
اینها تخم انگلیس هستند وبه ان سبب از شیوههای انگلیس در از بین بردن بومیان واقوام غیر فارسی زبان به روش انگلیسی بیوتروریسم عمل میکنند، انگلیسیها هم سرخپوستان وابو جینهای استرالیا را با الوده کردن ابها وغذاهایشان به میکروبها کشنده از بین بردند، اینها هم چون در طول تاریخ کشورداری نکرده اند وهمیشه زیر دست عرب،ترک،افغان،یونانی،موغول،...بوده اند وحالا که به صورت تصادفی صاحب مملکت شده اند لذا فکر میکنند با کشتن اقوام غیر فارس(ترک،عرب،کرد،لر،بختیاری،ترکمن،قشقایی،تالش،گیلک،مازنی،بندری،فیلی،کلهری،گرجی،یهودی، مملکت را به تمام معنی تبدیل به فارسستان کنند، وکورش را از خواب بیدار وفردوسی رجز خوان هم پیش رخش رستم سودای جهانگیری کنند،غافل از اینکه در طول تاریخ قوم تاجیک دری زبان (فارس) جز مدیحه سرایی وتملق به پادشاهان ترک وعرب چیزی انجام نداده، تمام این جنایات علیه اقوام ایرانی در حافظه تاریخ ثبت وبه موقع حساب کتاب خواهد شد، شما امروز با ماسک اسلام وارد میدان شده در اصل کارناتمام رضا خان را انجام میدهید ولی دستتان روشده وبه زباه دان تاریخ انداخته خواهید شد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی