تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
نگاه "دیدارنیوز" به مهاجرت داور نخبه ایران به استرالیا؛

منتظرت می‌مانیم آقای فغانی

با وجود مهاجرت علیرضا فغانی داور نخبه فوتبال ایران به استرالیا، اما مهدی تاج وعده داده که فغانی در فهرست داوران بین المللی ایران باقی خواهد ماند و از طرفی کمیته داوران فیفا و شخص پیر لوئیجی کولینا نیز علاقه خاصی به این داور ایرانی دارند و استفاده از او در رویداد‌های مهم پیش رو، منطقی و بدیهی به نظر می‌آید.

کد خبر: ۳۵۱۵۷
۱۷:۱۸ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ آرش راهبر: انتشار تصاویر علیرضا فغانی داور نخبه فوتبال ایران در فرودگاه و پرواز دیشب او به سوی استرالیا، گرچه حسرت بار بود، اما غافلگیرکننده نبود. مشهورترین چهره فوتبال ایران در ده سال اخیر حتی راضی نبود تعدادی از جامعه داوری ایران و رفقای همکارش برای بدرقه اش به فرودگاه بیایند. داور بین المللی فوتبال ایران پیشتر از سفر قریب الوقوعش به استرالیا گفته بود و قاعدتا همه هواداران فوتبال می‌دانستند که آخرین قضاوت او در لیگ ایران در هفته دوم و در بازی استقلال – فولاد رخ داده است.
 
 
منتظرت می‌مانیم آقای فغانی

البته قضاوت‌ها درباره مهاجرت فغانی به استرالیا هم نشان می‌دهد که همچنان او سوژه مورد توجه محافل ورزشی است و حتی تصمیم شخصی و خانوادگی او، مورد سوء ظن برخی از افراد است. آنچنان که خود فغانی بار‌ها اعلام کرد سفر خانوادگی او به استرالیا به منظور ادامه تحصیل فرزندان است، اما تقریبا همه مطمئن هستند که داور نخبه ایران، از حجم برخورد‌های نادرستی که با او شده ملول و دلشکسته است.

دیشب و در سالن بدرقه فرودگاه، علیرضا فغانی چند عکس با لبخند هم داشت، چیزی که کمتر از او به خاطر داریم، اما نزدیکانش معتقدند که بر خلاف این ظاهر خنده رو که او را بیشتر به «جری لوییس» کمدین مشهور هالیوود شبیه می‌کرد، به هنگام خداحافظی چندان هم خوشحال و خشنود نبوده است. به هر حال علیرضا فغانی بخش مهمی از خاطرات خوش ایرانیان در آوردگاه‌های بزرگ فوتبال جهانی در چند سال اخیر بوده و از معدود کسانی است که در مسیر حرفه‌ای خود مدام در حال پیشرفت بوده است. بدون شک موفقیت‌های فغانی در بستر فوتبال ایران شکل گرفت و طبعا دور شدن از این محیط او را دلتنگ خواهد کرد، اما تقدیر این بود که زندگی در جای دیگری را نیز تجربه کند.

اینکه او در آینده چقدر شانس قضاوت در لیگ برتر فوتبال ایران را خواهد داشت طبیعتا بستگی به نوع برخورد افکار عمومی و جامعه فوتبال ایران با این موضوع دارد، اما مهاجرت فغانی به منزله پایان کار او در داوری فوتبال نیست. اینطور که پیداست مهدی تاج وعده داده که فغانی در فهرست داوران بین المللی ایران باقی خواهد ماند و از طرفی کمیته داوران فیفا و شخص پیر لوئیجی کولینا نیز علاقه خاصی به این داور ایرانی دارند و استفاده از او در رویداد‌های مهم پیش رو، منطقی و بدیهی به نظر می‌آید.

وقتی تعدادی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران مثل سامان قدوس در ایران اقامت ندارند و در کشور دیگری زندگی می‌کنند می‌توان این الگو را به زمینه داوری هم بسط داد. علیرضا فغانی به واسطه سابقه روشن و تسلط به زبان انگلیسی می‌تواند در لیگ فوتبال حرفه‌ای استرالیا هم حضور پیدا کند و تمرین قضاوت داشته باشد و در عین حال شانس قضاوت در تورنمنت‌های مهم را نیز حفظ کند. خود فغانی گفته است که آرزویش قضاوت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر زیر پرچم ایران است و به نظر می‌آید فردی مثل فغانی برای به دست آوردن آرزوهایش همیشه با تمام وجود تلاش کرده است.

مهاجرت حق طبیعی و انتخاب افراد در دنیای امروز است، اما افرادی مثل فغانی حتی اگر در مملکت خودمان هم زندگی نکنند افتخاراتشان را به پای وطن خواهند ریخت. مسئله مهم می‌تواند این باشد که به وضعیت داوران فوتبال ایران رسیدگی بهتری شود تا حداقل جانشین‌های مناسبی برای فغانی ساخته شود و در فقدان یا بازنشستگی نخبگان، دستمان خالی نباشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی