تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
گفتگو با سیدجمال ساداتیان

ساداتیان: سینماگران به ذائقه مردم احترام نمی‌گذارند و طلبکار هستند

News Image Lead

سیدجمال ساداتیان معتقد است که یکی از دلایل عمده افت فروش سینمای ایران، بی‌توجهی سینماگران به ذائقه مردم و ساخت آثار سینمایی متناسب با علاقه خودشان است.

کد خبر: ۳۳۹۵۵
۱۰:۱۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ اکران سینماهای کشور در حالی این روزها پیگیری می‌شود که فیلم‌های روی پرده افت فروش محسوسی را در یک ماه اخیر تجربه کردند و این در حالی‌است که هر ساله در ایام محرم شاهد کاهش فروش فیلم‌ها بودیم و بسیاری از کارشناسان این ریزش را ناشی از توقف اکران فیلم‌های کمدی می‌دانستند.

امسال اما اوضاع متفاوت است و فروش فیلم‌ها دست کم یک ماه پیش از آغاز ماه محرم شیب نزولی را در پیش گرفتند تا جایی که هفته گذشته فروش کلی سینمای ایران با افت ۷۰۰ میلیون تومانی رو به رو شد و فیلم «ایده اصلی» ساخته آزیتا موگویی تنها با ۴۴۹ میلیون و ۷۸۳ هزارتومان فروش، صدرنشین گیشه هفتگی بود.

این اتفاق دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، به همین منظور با سیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما که به تازگی اکران فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی با تهیه‌کنندگی او به پایان رسیده است، درباره علل این افت فروش سینما گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

اعتمادسازی برای مخاطبان سینما بسیار مهم است

از نظر برخی از سینماگران، یکی از دلایل افت فروش سینمای ایران، نبود فیلم کمدی مناسب و مخاطب پسند در ترکیب فیلم‌های روی پرده است، سیدجمال ساداتیان در این‌باره با اشاره به اهمیت اعتمادسازی برای مخاطبان سینمای ایران، گفت: «به نظرم تفاوت زیادی ما بین فیلم‌های طنز و اجتماعی نیست، نکته مهم این است که سازندگان هر دو طیف بتوانند برای مخاطبان سینمای ایران اعتمادسازی کنند. ما الان فیلم‌های طنزی هم روی پرده داریم که نتوانستند اعتماد مخاطب را جلب کنند و به تبع آن فروش قابل توجه و خوبی هم نداشتند.»

او ادامه داد: «مسئله جلب نظر و اعتماد مردم بسیار مهم و اساسی است، ما نمی‌توانیم پای مخاطب را به زور به سینما باز کنیم، درست است که کیفیت سالن‌های سینما برای نمایش فیلم و پذیرایی از علاقه‌مندان قابل اهمیت است اما تجربه نشان داده است وقتی فیلم خوبی روی پرده برود و سالن‌های سینمای خوبی هم در دسترس باشد، مردم به تماشای فیلم‌ها نشسته و از آن اثر استقبال می ‌کنند.»

مسئله جلب نظر و اعتماد مردم بسیار مهم و اساسی است، ما نمی‌توانیم پای مخاطب را به زور به سینما باز کنیم

این سینماگر با تاکید بر اینکه بخش عمده این اتفاق ناشی از تصمیم سینماگران است، توضیح داد: «به نظرم بخشی از این اتفاق به اهالی سینما باز می‌گردد، چرا وقتی می‌دانند اثری را باید تولید کنند که با سلیقه مخاطبان هماهنگ باشد تا بتواند نظراتشان را جلب کند، باز هم به سراغ ساخت فیلمی مبتنی بر عقاید و سلیقه خود می‌روند؟ ما براساس سلایق خود فیلم می‌سازیم و آن وقت مدام گلایه می‌کنیم که مردم به سینماها نمی‌آیند و فیلم‌ها نمی‌فروشند. این مردم همان مخاطبانی هستند که در اکران نوروز امسال حماسه به یادماندنی را رقم زدند و فروش خوبی نصیب سینمای ایران کردند.»

زمان اکران تاثیر محسوسی بر فروش فیلم‌ها ندارد

مدت‌هاست که زمان اکران به امری اساسی و مهم برای سازندگان فیلم‌های سینمایی بدل شده است که رقابتی تنگاتنگ برای رسیدن به این مقصود دارند، ساداتیان نظرش را درباره تاثیر این موضوع بر افت فروش سینمای ایران، اینطور بیان کرد: «به نظر من بحث زمان اکران نه آنکه تاثیر ندارد اما تاثیر محسوسی بر فروش فیلم‌ها نمی‌گذارد و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد فروش ناشی از این موضوع است. وقتی فیلم خوب باشد در هر زمانی می‌فروشد، پیش‌تر می‌گفتند که فیلم‌ها در پاییز و زمستان نمی‌فروشند اما تجربه‌های اخیر نشان داد که وقتی فیلم‌های خوب اکران شدند و با مخاطب ارتباط برقرار کردند توانستند فروش خوبی را هم تجربه کنند.»

من سینماگر هم باید اثری را تولید کنم که بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند، پس تمام تقصیر را گردن مردم نیندازیم بلکه به خودمان رجوع کنیم تا اثر قابل قبول بسازیم و بدانیم که ما باید متناسب با ذائقه مردم فیلم بسازیم نه اینکه فکر کنیم هر چه بسازیم را مخاطبان باید تماشا کنند.

او افزود: «من سینماگر هم باید اثری را تولید کنم که بتواند اعتماد مخاطب را جلب کند و او را راضی کند که به تماشایش بنشیند. پس تمام تقصیر را گردن مردم نیندازیم بلکه به خودمان رجوع کنیم تا اثر قابل قبول بسازیم و بدانیم که ما باید متناسب با ذائقه مردم فیلم بسازیم نه اینکه فکر کنیم هر چه بسازیم را مخاطبان باید تماشا کنند.»

تراکم فیلم‌ها و محدودیت سالن‌های سینما

در این بین چیدمان اکران و تصمیم‌گیری درباره آن هم از جمله موضوعاتی است که بسیاری معتقدند بر افت فروش این روزهای سینما تاثیرگذار بوده است، تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» دراین‌باره گفت: «تعداد سالن‌های سینمای ما کم و تعداد فیلم‌ها بسیار است، به همین دلیل تا یک زمان مناسب برای اکران ایجاد می‌شود همه می‌خواهند فیلم‌هایشان در اولویت اول قرار بگیرد، چون فکر می‌کنند اگر این فرصت را از دست بدهند دیگر شرایط مناسبی برای اکران پیدا نمی کنند.»

ساداتیان تاکید کرد: «ما سالی ۱۰۰، ۱۱۰ فیلم می‌سازیم و در بهترین شرایط تنها ۶۰، ۶۵ فیلم اکران می‌شود و سایر فیلم ها بیرون می‌مانند و به همین دلیل همه به اکران زودتر فیلم‌هایشان اصرار دارند. به نظرم اگر در مجموع فیلم‌ها خوب باشند، چیدمان و تنوع خوبی هم داشته باشند می‌تواند در مدت دو، سه ماه اکران مخاطب را قانع کند که به تماشای آن بنشیند.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی