تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل درباره ایران/ ماشین کشتار نتانیاهو همچنان قربانی می‌گیرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
گفتگوی "دیدارنیوز" با «سید مجید حسینی» به بهانه ادعای جدید معاون آموزشی وزارت بهداشت؛

ادعای پذیرش ۶۰ درصدی رشته پزشکی با سهمیه، دادن آدرس غلط است

ما کلاً در کنکور، یک نوع سهمیه فرزند شهید، بیشتر نداریم. ۱۸ جور سهمیه دیگر و انواع دیگری از سهمیه مثل سهمیه ۲۵ درصد رزمندگان، سهمیه کارمندان ارشد وزارت دفاع و مهم‌تر از همه، سهمیه فرزندان هئیت علمی، درصد بیشتری را به خود اختصاص داده اند. در کنکور سال گذشته، فرزندان شهدا در رشته هنر ۵ نفر و در رشته ریاضی ۱۲۵ نفر بودند که نسبت به عدد کل، رقمی نیست. درشرایطی که قرار است ظرفیت‌های پزشکی اضافه شود، وزارت بهداشت با طرح این بحث در افکار عمومی در صدد ایجاد کردن این ذهنیت است که اگر ظرفیت‌های پزشکی اضافه شود، به سهمیه‌ها اضافه می‌شود. در واقع این یک استراتژی برای جلوگیری از افزایش ظرفیت در رشته علوم پزشکی است.

کد خبر: ۳۰۵۶۹
۰۹:۵۶ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: معاون آموزشی وزارت بهداشت در طی روز‌های اخیر و در قالب اظهاراتی اعلام کرد که بیش از ۶۰ درصد از دانشجویان رشته پزشکی با سهمیه وارد این رشته می‌شوند و این مساله بر کیفیت آموزشی، تاثیرات مخرب دارد. وی همچنین گفته است که پیگیری‌های وزارت بهداشت برای حل معضل سهمیه‌ها بی نتیجه بوده است. انتشار این اظهارات، حرف و حدیث های فراوانی را در موضوع سهمیه ها و افرادی که شامل سهمیه می شوند در پی داشت.
 
در همین خصوص و برای بررسی کم و کیف این اظهارات، دیدارنیوز با سیدمجید حسینی استاد دانشگاه گفتگویی انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

آدرس غلط وزارت بهداشت
 
سیدمجید حسینی در آغاز صحبت خود، ضمن انتقاد از سخنان این مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: طرح این مساله، اساسا دادن آدرس غلط، با هدف انحراف اذهان عمومی است. درشرایطی که قرار است ظرفیت‌های پزشکی اضافه شود، وزارت بهداشت با طرح این بحث در افکار عمومی در صدد ایجاد کردن این ذهنیت است که اگر ظرفیت‌های پزشکی اضافه شود، به سهمیه‌ها اضافه می‌شود. در واقع این یک استراتژی برای جلوگیری از افزایش ظرفیت در رشته علوم پزشکی است.

حسینی افزود: در مناظره‌ای که هفته پیش در تلویزیون داشتم توضیح دادم که تنها ۱/۵ درصد ورودی‌ها مربوط به پزشکی هستند و بخش عمده داوطلبین، پذیرش نمی‌شوند و به دلیل انحصار پزشکی، قبول شدن در لاتاری یا یک قرعه کشی بانکی با میلیون‌ها نفر جمعیت، آسان‌تر از قبولی در کنکور پزشکی در ایران است.

وی در ادامه سخنان خود، نسبت به واکنش اخیر وزارت بهداشت در خصوص سهمیه‌ها اظهار داشت: سؤال من از معاون آموزشی وزیر بهداشت این است که مگر این سهمیه‌ها مال امروز است؟ چرا در طی ماه‌های گذشته هیچ صحبتی در این زمینه‌ها نکردید؟

بیش از ۱۹ سهمیه وجود دارد!
 
استاد دانشگاه تهران به موضوع وجود سهمیه‌های متعدد نیز اشاره کرد و گفت: بیشتر از ۱۹ نوع سهمیه داریم که بخشی زیادی از آن‌ها تبعیض آمیز است. از جمله مهم‌ترین این سهمیه‌های تبعیض آمیز، سهمیه فرزندان هیئت علمی است که یکی از نابرابر‌ترین سهمیه‌ها در کشور است. حجم فرزندان شهید در این حوزه بسیار کمتر از عددی است که شامل آن ۱۹ جور سهمیه باشد. این سهمیه‌ها در سال‌های اخیر در مجلس شورای اسلامی تصویب و به طیف سهمیه‌ها اضافه شده که بخشی از این‌ها حتی اعلام هم نشده، اما اعمال می‌شود.

حسینی افزود: واقعا کسی از عنوان و کم و کیف این سهمیه‌ها اطلاعی ندارد. اما سوال این جا است که این سهمیه‌ها سال‌ها است که وجود دارد؛ چرا دقیقاً در آستانه مطرح شدن تغییر ظرفیت پزشکی، مسئولین یادشان افتاده که در پزشکی سهمیه است.

عدد ۶۰ درصد برای سهمیه غلط است
 
سیدمجید حسینی به آمار ۶۰ درصدی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای پذیرش در قالب سهمیه اشاره کرد و گفت: این عدد، درست نیست. بر اساس اعلام معاون شورای انقلاب فرهنگی، در بدترین شرایط، سهیمه ۵۰ درصد است؛ نه ۶۰ درصد. در برخی از دانشگاه‌های خاص، ما تا ۵۰ درصد سهمیه داریم.

وی در ادامه به سهمیه فرزند شهید اشاره کرد و گفت: ما کلاً در کنکور، یک نوع سهمیه فرزند شهید، بیشتر نداریم. ۱۸ جور سهمیه دیگر و انواع دیگری از سهمیه مثل سهمیه ۲۵ درصد رزمندگان، سهمیه کارمندان ارشد وزارت دفاع و مهم‌تر از همه، سهمیه فرزندان هئیت علمی، درصد بیشتری را به خود اختصاص داده اند. در کنکور سال گذشته، فرزندان شهدا در رشته هنر ۵ نفر و در رشته ریاضی ۱۲۵ نفر بودند که نسبت به عدد کل، رقمی نیست.

استاد دانشگاه تهران افزود: انواع دیگری از سهمیه وجود دارد که برخی از این سهمیه‌ها عادلانه است مثل سهمیه منطقه ۳ یعنی تبعیض مثبت به نفع محرومان. لیست این سهمیه‌ها باید از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود. کسی از آن‌ها اطلاعی ندارد اما به هیچ وجه، عدد فرزندان شهید، زیاد نیست و این یک آدرس غلط در افکار عمومی است.

سیدمجید حسینی در پاسخ به این پرسش که بیشترین سهمیه، متعلق به چه نوعی است گفت: اصلاً آمار رسمی منتشر نمی‌کنند. ما نمی‌دانیم در سال گذشته، چند فرزند هیئت علمی جا به جا شده اند. هیچ آمار رسمی در این زمینه توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی منتشر نمی‌شود. اصلاً قابل آمار گیری نیست. رانتی است که استفاده می‌شود.

وی در توضیح اینکه این سهمیه‌ها از جانب چه مراجع و نهاد‌هایی اعمال می‌شود گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دو مرکز تنظیم امور و قوانین آموزش کشور هستند. هر سهمیه‌ای که تصویب شده، یا مصوبه مجلس است و یا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به نهاد‌ها ارتباطی ندارد. ما در حقیقت باید بفهمیم که چرا مجلس، این سهمیه‌ها را تصویب کرده و چه استدلالی برای افزایش سهمیه‌ها داشته است. به عنوان مثال در ماه‌های قبل، سهمیه زلزله زدگان توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. دلیل آن هم برای کمک به زلزله زده‌ها برای رسیدن به کنکور بود. ما نمی‌دانیم که مجلس با چه استدلالاتی این سهمیه‌ها را در این دوره از مجلس افزایش داده است.

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی