تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
"دیدارنیوز" در گفتگو با محمد درویش، محتوای جلسه فعالان محیط زیست با قاضی القضات را بررسی کرد؛

آیا گره کور محیط زیست با دستان رئیسی باز می‌شود؟

مطالبه جدی ما این بود که این‌ها بیش از ۵۳۰ روز است که بازداشت هستند. به هر حال همه جامعه انتظار دارند که تکلیف این بازداشتی‌ها روشن شود. اگر جاسوس هستند شفاف اعلام شده و مجازات شوند. اگر هم جاسوس نیستند آزاد شوند. ما به ایشان گفتیم که تشدید فضای امنیتی بر روی فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد اثر می‌گذارد؛ تا حدی که خیلی‌ها عطای فعالیت‌های محیط زیستی را به لقای آن بخشیده اند. خیلی از خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند فرزندانشان در این حوزه فعالیت کنند، چون می‌ترسند فرزندانشان، انگ جاسوسی و امنیتی بخورند. ما از ایشان خواهش کردیم سریع‌تر این موارد راپیگیری کنند.

کد خبر: ۲۹۵۹۳
۱۶:۲۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ مرضیه حسینی: رئیس جدید قوه قضائیه در اقدامی بی سابقه، فعالین محیط زیست را به حضور طلبید و در خصوص موضوعات مهمی، چون وضعیت آزادی فعالین محیط زیست، نگاه امنیتی به این حوزه و راهکار‌های رفع موانع قانونی مدارس طبیعت با آن‌ها گفتگو کرد. این اقدام، ضمن خوشحال کردن دلواپسان و دوست داران محیط زیست؛ اعم از مردم و فعالین این حوزه، این امید را در دل آنان به وجود آورد که می‌توان با حمایت رئیس قوه قضاییه، نگاه سیاسی و امنیتی وارد شده بر این حوزه را رفع کرد. البته این امیدواری، توام با این سوال است که آیا حجت الاسلام رئیسی می‌تواند مانع عملکرد سلیقه‌ای مسئولین محیط زیست شود؟

دیدارنیوز در خصوص محتوا و دستاورد‌های نشست ۲۲ تیر فعالین محیط زیست با رئیس قوه قضائیه، با محمد درویش فعال محیط زیست، گفتگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.
 
 
آیا گره کور محیط زیست با دستان رئیسی باز می‌شود؟
 

 دلگرمی رئیسی برای فعالین محیط زیست
 
محمد درویش در خصوص اقدام بی سابقه یکی از روسای قوا مبنی بر همنشینی با فعالان و متخصصان محیط زیست و اساتید دانشگاه گفت: در طول ۴۰ سال اخیر، هرگز شاهد چنین اتفاقی نبودیم که رؤسای قوا با فعالان محیط زیست، ملاقات عمومی داشته باشند و پذیرای پرسش و پاسخ آن‌ها باشند. ما این امر را به فال نیک می‌گیریم. انتظار می‌رفت رئیس جمهور، پیشگام این امر باشد اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: قوه قضاییه نهاد بسیار مهمی است و اگر به درستی به وظایف خود عمل کند، می‌تواند مردم را به امکان مشارکت در قدرت و ارسال گزارش تخلفاتی مانند کوه خواری، زمین خواری و جنگل خواری امیدوار کند.

درویش در خصوص وضعیت بازداشت فعالین محیط زیستی گفت: مطالبه جدی ما این بود که این‌ها بیش از ۵۳۰ روز است که بازداشت هستند. به هر حال همه جامعه انتظار دارند که تکلیف این بازداشتی‌ها روشن شود. اگر جاسوس هستند شفاف اعلام شده و مجازات شوند. اگر هم جاسوس نیستند آزاد شوند.

این فعال محیط زیست در ادامه به وجود فضای امنیتی و دلسرد شدن مردم به واسطه چنین فضایی در حوزه محیط زیست اشاره کرد و گفت: ما به ایشان گفتیم که تشدید فضای امنیتی بر روی فعالیت‌های تشکل‌های مردم نهاد اثر می‌گذارد؛ تا حدی که خیلی‌ها عطای فعالیت‌های محیط زیستی را به لقای آن بخشیده اند. خیلی از خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند فرزندانشان در این حوزه فعالیت کنند، چون می‌ترسند فرزندانشان، انگ جاسوسی و امنیتی بخورند. ما از ایشان خواهش کردیم سریع‌تر این موارد راپیگیری کنند؛ ایشان قول داد و گفت باید به قاضی‌هایی که برای این پرونده‌ها گذاشته ایم اعتماد کنیم و اجازه دهیم مراحل پیچیده این دادرسی طی شود.
 
 
آیا گره کور محیط زیست با دستان رئیسی باز می‌شود؟

رئیس قوه قضاییه حامی محیط زیست است
 
محمد درویش در توضیح نگاه حجت الاسلام رئیسی به حفاظت از محیط زیست گفت: ایشان مهم‌ترین معروف امروز جامعه را حفاظت از محیط زیست دانسته و گفت از تک تک فعالین محیط زیستی و تشکل‌های مردم نهاد که در این حوزه فعالیت می‌کنند، قدردانی می‌کند و آن‌ها بدانند در این مجاهدتی که می‌کنند تنها نیستند. از آن‌ها حمایت می‌شود و نباید از تهدید‌ها بترسند. ایشان تأکید کرد نباید اجازه داد که درختان قطع شوند. باید فرایند تخریب زمین را از اختیار یک فرماندار، بخشدار و شهردار خارج کنیم. ایشان همچنین قول داد که در پرونده‌های محیط زیستی، رای مشاور‌ان محیط زیستی قضات را نیز به کار گیرد.

درویش درخصوص پاسخ رئیس قوه قضائیه به ادامه طرح مدارس طبیعت گفت: در خصوص مدارس طبیعت و موانع قانونی که وجود داشت، ما این نکته را مطرح کردیم که مدارس طبیعت در دولت اول روحانی شکل گرفت و از همه مردم خواستند که در این حوزه سرمایه گذاری کنند. ۸۱ مدرسه تأسیس شد. صد‌ها نفر از فراگیران مختلف محیط زیست در این مدارس مشغول به کار شدند و خیلی‌ها به نظر دولت اعتماد کردند. اما در دولت دوم روحانی با تغییر رئیس سازمان محیط زیست، به یکباره مدارس تعطیل شدند؛ این درحالی است که مردم به نظام خود اعتماد کردند و در این حوزه سرمایه گذاری کردند. انتظار ما این است که آقای رئیسی به عنوان قاضی القضات مطالبات مردمی که حقوقشان به خاطر سلیقه کلانتری به عنوان رئیس سازمان محیط زیست تضییع شده و مدارس را تعطیل کرده، پیگیری کند.

درویش در خصوص نظر حجت الاسلام رئیسی درباب فعالیت NGOها نیز گفت: ایشان به شدت از فعالیت‌های این نهاد‌ها در حوزه محیط زیست، حمایت و از آن‌ها قدردانی کرد و همچنین فعالیت‌های آن ها در محیط زیست را مصداق امر به معروف دانست.

درویش افزود: در خصوص نسبت بین محیط زیست و مسائل امنیتی، ایشان تأکید کرد اتفاقاً اگر محیط زیست حفظ شود به امنیت کشور کمک می‌شود، امکان مهاجرت کاهش پیدا می‌کند و مردم با نشاط‌تر خواهند بود. مثلاً در مورد تالاب انزلی، ایشان گفت ما باید بحران تالاب انزلی را حل کنیم. همچنین در مورد سیل اخیر بدون اشاره به اینکه باید سد‌های بیشتر ساخته شود، تأکید کرد اگر اجازه نمی‌دادیم جنگل‌ها تخریب شود، فرسایش خاک را مهار کرده بودیم، لایروبی کرده بودیم و به حریم رودخانه‌ها تجاوز نمی‌کردیم، چنین اتفاقی رخ نمی‌داد.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی