تیتر امروز

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار اردن؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.
فریدون مجلسی در گفتگو با "دیدارنیوز":

توقیف نفتکش‌ها مقدمات محاصره دریایی ایران است

News Image Lead

نفتکش ایران به نوعی گروگان گرفته شده است. فراموش نکنید سه وزیر خارجه انگلیس به خاطر خانم زاغری به ایران برای پادرمیانی آمدند. سنت روابط بین‌الملل ایجاب می‌کند در چنین مواردی که اصرار به اینجا کشیده می‌شود و نام آن هم رعایت مسائل عادیه است، طرف مقابل فرد مورد نظر را عفو و آزاد می‌کند تا به دستاویزی برای بهبود روابط آینده تبدیل شود. توقیف نفتکش‌ها مقدمات محاصره دریایی ایران و ادامه فشار است. تهدیداتی از این دست پیش از این هم در مورد لیبی انجام داده شد، اکنون ایران را قدم به قدم به پای محاصره دریایی می‌کشند و منتظر یک واکنش خشمگینانه‌ای هستند.

کد خبر: ۲۸۹۷۰
۱۱:۲۴ - ۱۸ تير ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ روز پنج شنبه یک نفتکش ایرانی توسط بریتانیا در تنگه جبل الطارق، توقیف شد. بلافاصله خبرگزاری رویترز در خبری، دلیل توقیف آن را چنین بیان کرد: «دولت محلی جبل‌الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرده است که تفنگداران نیروی دریایی انگلیس، یک نفتکش حامل نفت خام به مقصد سوریه را در سواحل این سرزمین توقیف کرده‌اند.»

 

به دنبال این اتفاق، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه از احضار سفیر بریتانیا در تهران به وزارت خارجه خبر داد. او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در پی توقیف غیرقانونی یک نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق توسط نیروی دریایی انگلستان، سفیر این کشور در تهران هم اکنون به وزارت امور خارجه احضار شد.»

 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت هم خواستار توقیف یک نفتکش بریتانیایی شد. او درتوییتی نوشت: «انقلاب اسلامی در طول تاریخ چهل‌ساله خود، در هیچ معرکه‌ای آغازگر تنش نبوده، اما در پاسخ به زورگویان و گردنکشان، تعلل نکرده و تردید به دل راه نداده است. انگلیس اگر نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکند، وظیفه دستگاه‌های مسئول، اقدام متقابل و توقیف یک نفتکش انگلیسی است.»

 

از سوی دیگر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در توییتی، اقدام نیروی دریایی بریتانیا را ستود.


در همین ارتباط، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، توقیف یک فروند نفتکش حامل سوخت ایران از سوی انگلیس به اتهامات واهی در آب‌های بین المللی را اقدامی تلافی‌جویانه و در پاسخ به اقدام مستقیم، شفاف و شجاعانه نیروهای مسلح ایران علیه پهپاد متجاوز دشمن دانست و تأکید کرد: این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار مد نظر قرار خواهد گرفت.

 

از جانب دولت نیز امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع با اشاره به توقیف نفتکش حامل سوخت ایران توسط نیروی دریایی ارتش انگلیس در جبل‌الطارق، اظهار کرد: این اقدام خلاف موازین بین‌المللی بوده و یک نوع راهزنی دریایی است. جمهوری اسلامی همواره با راهزنی دریایی قاطعانه مبارزه کرده است و یقیناً این نوع راهزنی دریایی توسط ما تحمل و بی پاسخ نخواهد ماند.
 
 
نفتکش‌های ایرانی گروگان گرفته شده‌اند

 

فریدون مجلسی کارشناس روابط بین‌‎الملل در خصوص توقیف نفتکش ایران از سوی بریتانیا در پاسخ به این سوال که چرا اروپا که بر کاهش تنش‌ها تاکید دارد خود در حال ایجاد تنش است، به دیدارنیوز گفت: واکنش اروپا را در این رابطه ندیدم، اما بریتانیا به بهانه اینکه حمل نفت به سوریه مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار دارد، نفتکش ایرانی را توقیف کرده است که صد در صد اقدامی غیر قانونی و گستاخانه محسوب می‌شود، زیرا مسئله فوق به انگلستانی که خروجش از اتحادیه اروپا دو سال پیش به آرا عمومی گذاشته شده و اکنون هم در انتظار تشریفات امضا قرار دارد، بی‌ارتباط است.

 

وی دراین رابطه اضافه کرد: اتحادیه اروپا حق دارد کشوری را مورد تحریم قرار دهد و با آن تجارت نکند، اما برای دیگران حق تعیین تکلیف ندارد. در چنین رفتار‌هایی، کارایی سازمان ملل و شورای امنیت زیر سوال می‌رود. انگلیس این موارد را به خوبی می‌داند و از روی عمد کار‌های غیرقانونی را چنین آشکارا و صریح انجام می‌دهد.

 

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره سرانجام نفتکش توقیف شده توسط بریتانیا چنین توضیح داد: نفتکش به نوعی گروگان گرفته شده است. فراموش نکنید سه وزیر خارجه انگلیس به خاطر خانم زاغری به ایران برای پادرمیانی آمدند. سنت روابط بین‌الملل ایجاب می‌کند در چنین مواردی که اصرار به اینجا کشیده می‌شود و نام آن هم رعایت مسائل عادیه است، طرف مقابل فرد مورد نظر را عفو و آزاد می‌کند تا به دستاویزی برای بهبود روابط آینده تبدیل شود؛ آن هم در شرایطی که ایران جز ونزوئلا دوست دیگری در عرصه بین‌المللی ندارد، بنابراین نوعی انتقام‌جویی بابت اهانتی که به خود احساس می‌کنند است. انگلیسی‌ها در ذهن‌شان هنوز امپراطوری که خورشید در آن غروب نمی‌کند را متصور هستند، البته در صورتی که کانادا، استرالیا و نیوزیلند را بخشی از انگلیس بدانیم، درواقع هنوز هم خورشید در آن غروب نمی‌کند.

 

مجلسی همچنین درباره توقیف کشتی ایرانی در بندر جده عربستان و عدم مجوز برای ترخیص آن هم گفت: این کار‌ها مقدمات محاصره دریایی ایران و ادامه فشار است. تهدیداتی از این دست پیش از این هم در مورد لیبی انجام داده شد، اکنون ایران را قدم به قدم به پای محاصره دریایی می‌کشند و منتظر یک واکنش خشمگینانه‌ای هستند. در همین رابطه، یکی از سرداران بازنشسته هم گفت که «باید یک نفتکش انگلیسی را در تنگه به انتقام توقیف کنیم» و آن‌ها هم دقیقا در انتظار همین کار به سر می‌برند.

 

وی درباره بهترین واکنش ایران در این خصوص ابراز کرد: ایران باید درک کند که قدرت مقابله را دارد یا خیر، در صورتی که از قدرت مقابله برخوردار است، عمل مقابل به مثل انجام دهد، اما اگر فاقد این امر است، در حد یک کشور قواره خود، تلاش کند در مسیر از میان برداشتن موانعی که موجب این سرانجام شده، اقدام کند و موانع اصلی را به تدریج از سر راه بردارد.

 

این کارشناس روابط بین‌‍الملل در ادامه بیان کرد: زمانی در هرات، پایتخت دوم ایرانی‌ها حضور داشتیم، کشتی‌های انگلیسی، بوشهر را به توپ بستند و ما هم گفتیم زور با کسی که توپش قوی‌تر است و از آنجا برگشتیم. الان هم دنیا به همان شکل است.

 

مجلسی در خصوص احضار سفیرانگلیس از سوی ایران اظهار داشت: ایران توانایی انجام شکایت در این خصوص را دارد، اما در نهایت به نتیجه‌ای نخواهد رسید، اما با این وجود نباید دست به اقدامی زند که عرصه بین‌المللی حساس شود. ما نمی‌توانیم به دنیا اعلام جنگ دهیم و خواهان صلح باشیم. باید در تفکر جنگ دائمی، تجدید نظر کنیم و پیش از اینکه در شرایط ضعف مذاکره کنیم، اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: تمام دنیا در حال معامله هستند، شخص شروری هم در آمریکا تمام قوانین را برهم زده است، ولی آن هم بهانه‌ای دارد و مطرح می‌کند که در مقابل من کسان دیگری قرار دارند که تمام مقرارت را به هم زده‌اند و قوانین را قبول ندارند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی