تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
"دیدارنیوز" نگاهی به مستند «میدان جوانان (سابق)» دارد؛

برشی از تاریخ طلایی روزنامه‌نگاری؛ ۲۰ سال بعد

News Image Lead

مستند «میدان جوانان سابق» روایت از یک عکس است که روزنامه‌نگاران روزنامه جامعه در سال ۱۳۷۶ در میدان جوانان برای ویژه‌نامه نوروزی گرفته‌اند. در این عکس مینا اکبری به همراه ۷۱ نفر دیگر حضور دارد. اکبری در این مستند ۶۷ دقیقه‌ای روایت خود را از مطبوعات دوره اصلاحات و دوران طلایی روزنامه‌نگاری به تصویر کشیده است. این مستند مروری دارد بر وضعیت مطبوعات طی ۲۰ سال اخیر و تاثیری که دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی ایران بر کار رسانه گذاشته است و نقش افراد مختلف در توقیف و نابودی بسیاری از روزنامه‌ها و رسیدن به امروز که رسانه‌ها خاصیت خود را از دست داده‌اند و فقط برای بقا تلاش می‎کنند.

کد خبر: ۲۷۴۳۷
۱۵:۴۹ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: روزنامه‌نگاری از یک جایی به بعد دیگر فقط یک شغل نیست، می‌شود همه زندگی و دغدغه یک روزنامه‌نگار. این جمله را کسانی می‌فهمند که سال‌ها در تحریریه زندگی کرده‌اند و بیشتر مواقع تا پاسی از شب برای بستن صفحه‌ روزنامه‌هایی که فردایش روی دکه‌ها قرار می‌گرفتند، قلم زده‌اند.

 

برشی از تاریخ طلایی روزنامه‌نگاری

 

قلم روزنامه‌نگاری، اعتیاد می‌آورد و هر کسی به وادی این اعتیاد وارد شود سخت دل خواهد کند، اما این بار مینا اکبری بعد از دل کندن از قلم روزنامه‌نگاری به قاب سینما روی آورده است و روایت‌گر قصه قلم ۲۰ ساله خود و دیگر یارانش در تحریریه‌های روزنامه‌های مختلف شده است.

مستند «میدان جوانان سابق» روایت از یک عکس است که روزنامه‌نگاران روزنامه جامعه در سال ۱۳۷۶ در میدان جوانان برای ویژه‌نامه نوروزی گرفته‌اند. در این عکس مینا اکبری به همراه ۷۱ نفر دیگر حضور دارد. اکبری در این مستند ۶۷ دقیقه‌ای روایت خود را از مطبوعات دوره اصلاحات و دوران طلایی روزنامه‌نگاری به تصویر کشیده است. این روز‌ها که کاغذ به کالایی دست نیافتنی برای روزنامه‎ها تبدیل شده است و هر روز شاهد کم شدن تیراژ آن‌ها هستیم، صحبت از دورانی که مطبوعات، قدرت بیشتری داشتند و مانند روزگار کنونی، ضعیف و خنثی نبودند می‌تواند تلنگری بر بدنه شرایط حاضر باشد و به یاد افراد بسیاری بیاورد که روزنامه‌نگاری و کار رسانه به چه اضمحلالی کشیده شده است.

این مستند مروری دارد بر وضعیت مطبوعات طی ۲۰ سال اخیر و تاثیری که دگرگونی‌های سیاسی و اجتماعی ایران بر کار رسانه گذاشته است و نقش افراد مختلف در توقیف و نابودی بسیاری از روزنامه‌ها و رسیدن به امروز که رسانه‌ها خاصیت خود را از دست داده‌اند و فقط برای بقا تلاش می‎کنند.

دیدن این مستند برای امثال من که تازه‌کار در این حوزه هستم، حسرتی بزرگ باقی گذاشت که چرا نتوانسته‌ام در دوران بهار مطبوعات و در فضای پرشور اصلاحات، قلم بزنم. از سوی دیگر ۶۷ دقیقه محو تماشای روایت تاریخ معاصر مطبوعات از زبان روزنامه‌نگارانی که در آن فضا دست‌به‌قلم برده بودند شدم و درس گرفتم.

 

برشی از تاریخ طلایی روزنامه‌نگاری

 

مینا اکبری فارغ‌التحصیل رشته روزنامه‌نگاری است و چندین بار به عنوان بهترین روزنامه‌نگار در حوزه‌ گزارش و مصاحبه معرفی شده است. او در روزنامه‌های توقیفی جامعه، توس، خرداد، فتح، آریا، شرق، اعتماد و… به عنوان خبرنگار و دبیر سرویس ادب‌و‌هنر کار کرده است. اکبری همچنین سردبیر هفته‌نامه مشق‌آفتاب و معاون سردبیر روزنامه اعتماد و سینما بوده است. شاید بتوان گفت که مستند «میدان جوانان(سابق)» نقطه پایان کار روزنامه‎نگاری مینا اکبری است. در این مستند، می‎توان به خوبی سبک یک گزارش‌نویسی خوب را از اول تا آخر دنبال کرد.

 

عوامل تولید مستند «میدان جوانان سابق» به این شرح هستند: پژوهشگر، نویسنده و کارگردان: مینا اکبری، فیلمبردار: محمدرضا جهان‌پناه، صدابردار: حسن شبانکاره، صداگذار: انسیه ملکی، تدوین: سپیده ابطحی با همکاری آرش زاهدی‌اصل، آهنگساز: علی صمدپور، مشاور کارگردان: سپیده ابطحی، مشاور مطبوعاتی: الهه خسروی یگانه؛ مدیرتولید و دستیار کارگردان: عبدالرضا‌ نیک‌پور، عکاس: دانیال شایگان، سرمایه گذار: مینا اکبری و احسان رسول‌اف، تهیه‌کننده: احسان رسول‌اف.

این مستند این روزها در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است.

 

 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی