تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
با میزبانی موسسه خیریه مشیز و در مرکز همایش‌های سازمان صدا و سیما؛

هشتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان برگزار شد

انجمن حمایت از توسعه استان کرمان متشکل از همه مسئولان و مقامات کرمانی از طیف‌های مختلف است که مجمع عمومی آن سالیانه در تهران برگزار می‌شود. این مجمع در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و تقریبا هر سال، یک مجمع عمومی برای همگرایی و ارائه برنامه‌های توسعه محور و هماهنگی هر چه بیشتر کارگزاران استان کرمان برگزار می‌شود. سه شنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۸ هشتمین مجمع عمومی انجمن به میزبانی موسسه خیریه مشیز و با حضور جمع زیادی از مسئولین فعلی و پیشین و نخبگان استان کرمان در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

کد خبر: ۲۶۳۳۱
۱۶:۲۲ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: هشتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان عصر روز سه شنبه ۳۱  اردیبهشت ۹۸ در تالار مولانا مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد. در این مجمع که با میزبانی موسسه خیریه کوثر مشیز برگزار شد تعداد زیادی از کارگزاران، مسئولان و شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و اقتصادی کشور که اصالتی کرمانی داشتند حضور یافتند.
 
از سخنرانان این مجمع می توان به محمد رضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، حجت الاسلام مصطفی پور محمدی وزیر سابق دادگستری، محمد جواد فدائی استاندار کرمان، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان، محمدحسین اسکندری زاده رییس هیات امنای موسسه خیریه مشیز، سید حسین مرعشی معاون اسبق رئیس جمهور و حسین امیری خامکانی رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی نام برد.
 
 
هشتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان برگزار شد

 
محمدرضا باهنر: ما کرمان و ایرانی توسعه یافته می‌خواهیم

 
«محمدرضا باهنر» دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در این مراسم گفت: ما ایرانی توسعه یافته می‌خواهیم و استان کرمان با منابع انسانی و طبیعی که دارد می‌تواند الگویی موفق در دل ایران باشد. استان کرمان همواره از نظر توسعه رشد خوبی داشته و علت موفقیت کرمان در همه ابعاد، موقعیت و واقعیت جغرافیایی این استان است.
 
باهنر با بیان اینکه سرمایه انسانی استان کرمان بسیار خوب و کارآمد است افزود: کرمان به دلیل شرایط کویری که دارد از قدیم الایام مرکز تلاش و همت مردمان آن خطه بوده است. نمونه این تلاش حضور پر رنگ و پر تعداد کارگزاران کرمانی در سطح مدیریت ملی است. ما از مجلس هفتم تلاش کردیم انجمن حمایت از توسعه استان کرمان شکل بگیرد و بنای انجمن بر این گذاشته شد که در کرمان دعوای جناحی نداشته باشیم. خوشبختانه این کار انجام شد و تاکنون درب بر پاشنه همگرائی و همکاری همه جانبه مدیران و فعالان اقتصادی استان کرمان چرخیده است.
 
وی خطاب به استاندار کرمان گفت: تاکنون اوضاع به خوبی پیش می‌رفت، چپ و راست گاهی در استان موضع گیری‌هایی می‌کردند، ولی وقتی حرف و موضوع به توسعه کرمان می‌رسید با هم کنار می‌آمدیم، اما امروز متاسفانه مدیران استان با رویکرد سیاسی و جناحی به مسائل استان نگاه می‌کنند که این برای توسعه استان کرمان، سم مهلک است.
 
باهنر اضافه کرد: یک بنگاه موفق در کشور اگر از جهاتی به استاندار، امام جمعه، نمایندگان و قدرت زورمداران سیاسی و غیرسیاسی هماهنگ نباشد و رضایت آن‌ها را جلب نکند بدون توجه به جناح راست و یا چپ، آن را از گردونه فعالیت اقتصادی خارج می‌کنند.

نائب رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: گویا بنگاه اقتصادی موفق باید همه را راضی کند و جوابگوی همه درخواست‌ها باشد و اگر مطیع و جوابگو نبود ورشکسته اش می‌کنند. نمونه اش زمین خوردن یک بنگاه اقتصادی بزرگ و موفق در کرمان است که در اینجا نام آن را ذکر نمی‌کنم. درآمد یک بنگاه مس کرمان چند برابر بودجه عمرانی کشور است، این مزیت‌ها فرصت‌های کاملا بارز و منحصر به فرد این استان به شمار می‌رود که اگر به صورت ملی و توسعه محور به آن نگاه کنیم و عمل ما منطبق با کارآمدی باشد می‌توان به نحو شایسته از آن استفاده کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما به عنوان انجمن حمایت از توسعه استان کرمان با خود قرار گذاشتیم که اعضای مجمع به هیچ وجه در کار‌ها و پروژه‌های اقتصادی ورود نکنیم. در امور اجرائی استان دخالت نکنیم و مسئولیت نیز قبول نکنیم و خدا را شکر می‌کنیم تا به امروز بر عهد خود باقی مانده ایم.
 
مصطفی پورمحمدی: عمل فراجناحی، گره زیادی را در کشور باز می‌کند
 
وزیر پیشین دادگستری در هشتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان گفت: در شرایطی که کشور تحت فشار روزافزون است و پیوسته مورد تهدید و تحریم قرار داریم، هم افزایی و فراجناحی عمل کردن در این شرایط گره‌های زیادی از کشور را باز می‌کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی با اشاره به اینکه موسسه خیریه کوثر مشیز کرمان منشأ خدمات گسترده‌ای در کشور بوده است، افزود: فرهنگ خیریه و رسیدگی به نیازمندان، جزء آداب و ریشه در فرهنگ ایرانی اسلامی ما دارد و این فرهنگ خوب را باید تقویت کرد.

پورمحمدی ادامه داد: شرایط کشور در فضای خاص و حساسی قرار دارد، مناسبات کشور ما در ارتباط با کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به شکلی است که باید مسائل را فرا استانی مورد توجه قرار داد و با عزمی ملی نقاط قوت را پیدا کنیم و توانایی‌های خود را تقویت کنیم.

دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز خطاب به مدیران کرمانی و ملی اظهار داشت: دست اندرکاران، مدیران و فعالان کشور اگر قرار است تلاشی صورت دهند اکنون بهترین فرصت است. باید ثابت کنیم ریشه مشکلات اقتصادی و سرنوشت ما در دستان آمریکا نیست. این روز‌ها که بزرگان کشور نیاز به اتحاد دارند شنیده می‌شود مدیران موفقی را در استان کرمان برکنار می‌کنند که ریشه در نگاه جناحی و گروهی دارد.

وی بیان کرد: انجمن حمایت از توسعه استان کرمان از پربارترین و پرنخبه‌ترین مجامع کشور است که می‌تواند با رویکرد ملی به مسائل کرمان نگاه کند و همه توجه خود را به توسعه‌ای معطوف کند که منشا خیر و اثر در توسعه کشور باشد.
 
استاندار کرمان: بسیاری از کار‌های اجرایی، تحت دیدگاه‌های سیاسی قرار گرفته است
 
محمد جواد فدائی استاندار کرمان در جمع اعضای انجمن حمایت از توسعه استان کرمان گفت: اگر کسی از من بخواهد استان کرمان را در یک عبارت کوتاه تشریح و معرفی کنم، خواهم گفت استان کرمان یک سهل ممتنع است، از این جهت که استانی با امکانات و ظرفیت‌های بسیار زیاد و توانمندی‌های فراوان است اما در عین حال به لحظ شاخص‌های توسعه در وضع مطلوبی قرار ندارد. حتی در برخی شاخص‌ها از متوسط کشور پایین‌تر است.

استاندار کرمان ادامه داد: فقر و محرومیت به طور عموم در برخی از نقاط استان وجود دارد. چه باید کرد؟ به طور مختصر به مواردی اشاره می‌کنم. به لحاظ ظرفیت و امکانات بالقوه در شرایط بسیار خوبی هستیم، چهل درصد از ارزش افزوده کشور متعلق به استان کرمان است، از نظر تولید و تعداد شاغلان، تعداد و میزان استخراج معادن، رتبه اول را در کشور داریم. در سال گذشته فقط سود یکی از معادن کرمان شش برابر اعتبار عمرانی استان بوده است. در کشاورزی هم شرایط کرمان مناسب است، در محصولاتی چون پسته، خرما و محصولات جالیزی و گلخانه‌ای در کشور رتبه اول را داریم. ۱۲.۷ از فرآوری و صادرات خرمای کشور و ۶ درصد سایر صنایع غذایی کشور را کرمان تولید می‌کند.

فدایی ادامه داد: در بحث گردشگری ۷ هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان کرمان داریم، ۶۷۰ اثر ثبت شده ملی و ۷ اثر تاریخی فرهنگی ثبت جهانی داریم، کل آثار ثبت شده جهانی کشور ۲۲ اثر است که یک سوم آثار ثبت شده کشور است. در صنعت هم ما صنایع بزرگ با توان صادراتی بالا داریم، ۴۴ شهرک صنعتی در استان کرمان وجود دارد. در کرمان ۷ کارخانه خودرو سازی وجود دارد، در سال ۹۶، ۱۱۰ هزار خودرو در استان کرمان تولید شد که ۷ درصد کل تولید خودروی کشور است. از طرفی ۱۶۰۰ واحد صنعتی در استان کرمان وجود دارد که متاسفانه ۹۰۰ واحد آن یعنی ۶۰ درصد آن‌ها تعطیل و نیمه تعطیل است. در رتبه اقتصادی بین ۳۱ استان کشور رتبه دهم را داریم، تا اینجای کار قسمت سهل موضوع است.
 
محمد جواد فدائی با بیان اینکه قسمت ممتنع توسعه استان است که موجب توقف ما می‌شود گفت: در بسیاری از شاخص‌های توسعه، وضعیت مطلوبی نداریم که چند مورد را به عنوان نمونه می‌گویم. به لحاظ تعداد تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر شاخص کرمان ۱.۶ است، در حالی که متوسط کشور ۱.۹ تخت به ازای هر هزار نفر است. تعداد مراکز بهداشتی پایین‌تر از متوسط شاخص کشور است. در شاخص گاز رسانی کرمان ۳۷ درصد است و کشور ۶۷ درصد. درآمد سالانه خانوار شهری در استان کرمان بر اساس آمار سال ۹۵ بیست و یک میلیون تومان و کشور ۳۱ میلیون توان است. ۶۰ درصد جمعیت کرمان در چهار دهک پایین درآمدی هستند. در بخش مخابرات طبق آماری که مدیران مخابرات داده اند نسبت به کشور ده سال از تکنولوژی جدید عقب‌تر هستیم. البته در بعضی از شاخص‌ها شرایط خوبی داریم و اتفاقا قسمت‌هایی هست که توانایی و ظرفیت استان را می‌رساند. تعداد پزشک عمومی به ازای هر ۱۰ هزار نفر ۴.۲ نفر پزشک داریم که در کشور عدد ۴ است و به لحاظ ضریب جینی، وضع ما از متوسط کشور بهتر است.
 
استاندار کرمان ادامه داد: چرا ما این شرایط «سهل ممتنع» را داریم؟ چند علت وجود دارد که مهمترین کار ما برطرف کردن این علت ها است. حاکمیت مسائل سیاسی بر مسائل اجرایی، یکی از موانع عدم توسعه است. بسیاری از کار‌های اجرایی تحت دیدگاه‌های سیاسی قرار گرفته است. یک دست نبودن دیدگاه‌های اجرایی در استان مشکل دیگری است که از مانع اول مهمتر است. اگر مثلا اولویت دولت اشتغال است اولویت همه دستگاه‌ها این نیست. مثلا فلان بانک یا ارگان اولویت‌های دیگری دارند و این باعث می‌شود به جای هم افزایی، در خیلی از جا‌ها اثر و تلاش همدیگر را خنثی کنیم. سومین اشکالی که در روند توسعه استان کرمان وجود دارد اخذ تصمیمات غیر کارشناسی است، به نظر من بنیه کارشناسی استان خیلی ضعیف است و مدیران هم به اندک دیدگاه‌های مفید موجود، توجه نمی‌کنند. ایراد چهارم جدی نبودن مجریان است.
 
وی با بیان این سوال که راه حل چیست، عنوان کرد: اولین کاری که باید انجام شود این است که بنا داریم اجازه ندهیم امور اجرایی تحت الشعاع نگاه‌های سیاسی قرار گیرد. همه کسانی که در استان کرمان کار می‌کنند اولویتشان باید منطبق با سیاست‌های دولت باشد، اگر نمی‌توانند در این قالب کار کنند اجازه ادامه کار به آن‌ها نمی‌دهیم. کسانی هم که کار‌ها را با مسامحه و تعلل انجام می‌دهند بنا داریم به شدت با آن‌ها برخورد کنیم کما اینکه با تعدادی برخورد کردیم.

اسکندری زاده: موسسه مشیز رتبه اول نگهداری از بچه‌های بی سرپرست و بد سرپرست را در کشور دارا است
 
محمدحسین اسکندری زاده رییس هیات امنای موسسه خیریه مشیز که میزبانی هشتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان را برعهده داشت نیز گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی در سال ۱۳۸۳ با یک مرکز شبانه روزی برای بچه‌های بی سرپرست و بد سرپرست استان کرمان کار خود را شروع کردیم. امروز تعداد این مراکز در سراسر کشور به ۲۰ عدد رسیده است. خوشبختانه رتبه اول نگهداری از بچه‌های بی سرپرست و بد سرپرست را در کشور دارا هستیم.

اسکندری زاده افزود: تا این لحظه ۱۸۶۱ کودک وارد مراکز ما شدند و سعی کردیم فضا را به شکلی مهیا کنیم که یک خانواده یا شبه خانواده در این مراکز شکل بگیرد.
 
هشتمین مجمع عمومی انجمن حمایت از توسعه استان کرمان برگزار شدعضو انجمن حمایت از توسعه استان کرمان ادامه داد: از افراد تحت پوشش مراکز حمایتی ما ۳۰۰ نفر وارد دانشگاه شدند و از این تعداد ۱۵۰ نفر در بخش‌های مختلف موسسه خیریه کوثر مشیز مشغول به کار و فعالیت هستند. سعی کردیم آن‌ها را تا مراحل اشتغال و ازدواج، همراهی و کمک کنیم.
 
اسکندری زاده خاطر نشان کرد: بر اساس پیشنهاد سازمان بهزیستی کل کشور، در حال توسعه مراکز حمایتی و خیریه در سطح کشور هستیم و تمرکز بیشتر، بر استان‌های جنوبی کشور است. در بخش درمانی ۷ مرکز داریم که یک مرکز در تهران است و این مراکز تاکنون بیش از ۸ میلیون نفر را تحت پوشش و درمان قرار داده است. سال گذشته دومین مرکز فوق تخصصی جراحی معلولین را در استان کرمان ـ که بیش از ۲۰ هزار معلول دارد ـ راه اندازی کردیم.
 
رئیس هیات امنای موسسه خیریه مشیز اظهار داشت: کار دیگری که انجام شد راه اندازی دندان پزشکی سیار در سال گذشته بود که در حاشیه‌های شهر کرمان و مناطقی که به مراکز درمانی دسترسی ندارند خدمات می‌دهد. در بخش آموزشی هم مراکز آموزشی موسسه مشیز از پیش دبستان تا پیش دانشگاهی تحت نام «ریحانه»، افراد تحت پوشش را آموزش می‌دهند. در بخش معلولین، دو مرکز در استان کرمان داریم که یکی از آن‌ها در اختیار بخش خصوصی بود و در حال حاضر حدود ۱۵۰ نفر معلول جسمی و ذهنی تحت مدیریت و پوشش موسسه مشیز هستند.
 
 لازم به ذکر است در این نشست، شخصیت هایی همچون حجت الاسلام سید محمود دعایی نماینده ولی فقیه در موسسه فرهنگی اطلاعات، شجایی استاندار خراسان شمالی، محمد مهدی زاهدی، طیبه سیاوشی، سید محمد حسین حسینی وزیر پیشین ارشاد و تعدادی از نمایندگان استان کرمان و ادوار مجلس نیز حضور داشتند.
 
انجمن حمایت از توسعه استان کرمان متشکل از مسئولان و مقامات کرمانی از طیف‌های مختلف است که مجمع عمومی آن، سالیانه در تهران برگزار می‌شود. این مجمع در سال ۱۳۹۱ تشکیل و تاسیس شد و تقریبا هر سال یک مجمع عمومی برای همگرایی و ارائه برنامه‌های توسعه محور و هماهنگی هر چه بیشتر کارگزاران استان کرمان برگزار می‌شود.
 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی